Online vertrekstaten | NS Community
beantwoord

Online vertrekstaten

  • 11 December 2018
  • 48 reacties
  • 2975 Bekeken

Reputatie 3
Ik zie dat de online vertrekstaten zijn verdwenen... :(https://www.ns.nl/vertrekstaten/asd1.pdf werkt bijv. niet). Kunnen we deze nog terug verwachten?
icon

Beste antwoord door Momo 16 March 2021, 15:40

Bekijk origineel

48 reacties

Goed dat je dit aankaart Jan-Mark. Ik ga er even achteraan!
Ik heb inmiddels begrepen dat dit al een tijd zo is en dat deze keuze vorig jaar bewust is gemaakt. Deze komen dus ook niet terug op de site.
Reputatie 6
Helaas maakt NS nogal eens zulke keuzes bewust intern en communiceert er verder niet over. De vertrekstaten zijn verdwenen en een verwijzing naar de dienstregelingstabellen kan ik al evenmin op de website vinden. (Die tabellen zijn er nog wel - als tenminste je de link hebt bewaard.)

Het is duidelijk dat NS alle "vaste" informatiebronnen wil laten verdwijnen. Dat is bijna gelukt: alleen de gele vertrekstaten zijn - als je goed zoekt - nog te vinden, als ze tenminste niet vervangen zijn door een sombere foto van een wachtende reiziger of een gedicht. Ook het niet meer vermelden van een tijdelijk gewijzigde dienstregeling past daarbij, ook al is die wijziging een dag tevoren gepland. Informatie over zo'n trein is er eenvoudigweg niet meer - met als "voordeel" dat hij niet telt als uitgevallen trein of als gemiste aansluiting. Ook dat is zo'n bewust intern besluit.

De reiziger moet telkens maar op z'n smartphone kijken welke trein er vandaag rijdt. Maar die telefoon moet natuurlijk niet te oud zijn, want het verzenden van een waarschuwing per SMS wordt beëindigd - te duur...
Badge +3

Viel me ook op dat de online vertrekstaten sinds deze week offline zijn gehaald. Op Twitter klaagden mensen er ook al over. Had er maandag nog een link naar geplaatst, weliswaar oude versie 2018 (wijzigingsblad 10 juni) maar ze stonden er in ieder geval nog.

Er is natuurlijk wel het papieren spoorboekje, maar dat is meer dan 700 pagina's. De gele vertrekstaten online aanbieden (in PDF formaat) kost hooguit een paar honderd MB aan ruimte op de site en minimaal dataverkeer.

Voor een IT-afdeling is dat een fluitje van een cent, die PDF'jes genereren n.a.v. ieder wijzigingsblad, en je maakt er waarschijnlijk veel meer mensen blij mee dan je zou denken!

Het issue op Twitter was iemand die bijv. in één oogopslag per dag alle ICE verbindingen vanuit Arnhem wilde weten, en zo hotelovernachtingen kon inplannen als er laat op de dag/avond geen aansluitende treinen meer waren. Dat is nu een heel karwei, want de 'actuele vertrektijden voor Arnhem' in de planner en app geven ook maar beperkte info, en al helemaal niet voor andere dagen of feestdagen e.d. in de toekomst.

Reputatie 6
[...] De gele vertrekstaten online aanbieden (in PDF formaat) kost hooguit een paar honderd MB aan ruimte op de site en minimaal dataverkeer.[...]

Bovendien zijn de bestanden er gewoon al. Daar worden immers de gele vertrekstaten mee geprint (nog wel...). Ik ben wel benieuwd welke overwegingen ten grondslag liggen aan die bewust gemaakte keuze. Een besparing kan het niet zijn.
Badge +3

Bovendien zijn de bestanden er gewoon al. Daar worden immers de gele vertrekstaten mee geprint (nog wel...). Ik ben wel benieuwd welke overwegingen ten grondslag liggen aan die bewust gemaakte keuze. Een besparing kan het niet zijn.


Exact, dat dus! De (statische) webpagina's waren er ook al dus even een update-scriptje runnen om ze te voorzien van de nieuwste PDF'jes en klaar. Iedereen blij.. 😮

Reputatie 4
Ik heb inmiddels begrepen dat dit al een tijd zo is en dat deze keuze vorig jaar bewust is gemaakt. Deze komen dus ook niet terug op de site.

Wat is dat dan, die 'bewuste' keuze. Ik zou graag willen weten wat daar aan ten grondslag ligt. Het zal ergens nog wel in de 'interne' notulen zijn te vinden.
Ik kan me namelijk geen een argument bedenken waarom deze keuze is gemaakt, of zit de server vol....

Het verzoek om ze gewoon weer te plaatsen. Zeeeeeeer kleine moeite groot plezier.
Reputatie 3
@Miriam NS Dank voor het achterhalen, helaas wel een erg teleurstellend antwoord dus 😞 Jammer dat de Reisinformatieafdeling zo steeds klantonvriendelijker wordt...
Reputatie 4
Wat is er dan achterhaald. Alleen dat er een bewust keuze is gemaakt.
'Een bewuste keuze' is geen argument.

Ik vraag me dus werkelijk af wat nu de reden is.
Badge +3
Graag een update inderdaad, want in andere recente topics wordt er ook weer naar gevraagd.

"Tja, we zien bijna niemand meer die gele dingen raadplegen" is geen reden om ze online ook maar weg te halen.

Ze zijn immers gewoon beschikbaar, stonden er altijd keurig op de site (soms voorlaatste wijzigingsblad, maar goed..) en printen op A0 formaat in het geel hoeft niet, tenzij je ze als behang of vloerbedekking wilt.

Of die van je favoriete station op de deur van je koelkast... Dus waar blijven ze?
Hallo NS, waar zijn de vertrekstaten gebleven? Op de stations kan ik ze tegenwoordig ook nog maar nauwelijks vinden. De blauwe lijken helemaal verdwenen? Deze waren juist zo doeltreffend!
Zoals door mijn collega Miriam en door mij zelf in dit topic al is aangegeven zijn de digitale vertrekstaten weggehaald en zullen deze niet meer terugkeren. Om mezelf even te quoten:
Uiteraard kan de Reisplanner gebruikt worden, maar voor reizigers die liever een traject opzoeken kan gebruik gemaakt worden van de te downloaden bestanden op deze pagina.

Waarom de digitale vertrekstaten zijn verwijderd heb ik helaas geen antwoord op gekregen dus dat kan ik niet toelichten.
Reputatie 4
Dat is juist de vraag, dan ga daar nog maar eens achteraan. Waarom zijn ze verdwenen?
Ze moeten toch beschikbaar zijn, ze worden immers ook gedrukt.

Als niemand bij NS het weet dan was er dus geen reden voor opheffing en is het erin geslopen.
Reputatie 6
Natuurlijk zouden de vertrekstaten eenvoudig en zonder kosten weer op de website kunnen worden geplaatst, maar dat zal niet gebeuren omdat daar binnen NS (aldus Miriam NS) "een bewuste keuze" voor is gemaakt.

Die bewuste keuze past in het beeld dat NS van statische (vaste) informatie af wil, aanvankelijk zelfs van alle gele vertrekstaten op de stations. Dat is niet doorgegaan, maar een aantal andere maatregelen wel. Zo worden incidentele wijzigingen ten opzichte van de jaardienstregeling niet langer vermeld in de planner en op de displays op de stations, zogenaamd "om verwarring bij de reizigers te voorkomen". De incidenteel vervallen treinen worden eenvoudig nergens meer vermeld. Zoals deze week ook te zien was bij de werkzaamheden rond Schiphol, worden aanpassingen die schijnbaar weinig te maken hebben met de werkzaamheden (zoals de spitstrein Enkhuizen-Amsterdam) tevoren niet bekend gemaakt. De reiziger moet gewoon maar dagelijks de reisplanner raadplegen. Dat zoiets voor de gewoontereiziger heel onnatuurlijk is, is jammer.

Het opheffen van statische informatie biedt NS de mogelijkheid om de dienstregeling zonder consequenties aan de behoefte van het moment aan te passen. Wanneer die aanpassing maar twee dagen tevoren in de reisplanner is opgenomen, tellen ze niet mee bij de meting van de reizigerspunctualiteit, waarop NS door het Ministerie wordt afgerekend.
Reputatie 4
Dus door de "bewuste keuze" van NS is er helaas weer een informatiebron minder. Jammer.
Reiziger komt niet op 1, 2 en 3.

Maar NS kan natuurlijk zijn "bewuste keuze" heroverwegen. Iedereen maakt fouten, das niet erg.
Badge +3
Ik vemoed dat het verwijderen van de online vertrekstaten allemaal valt onder het zogenoemde 'spookboekloos rijden'...

Dat werkt op zich prima tussen Eindhoven en Utrecht/Amsterdam (nooit lang hoeven wachten op een volgende trein, althans overdag niet) maar ik vind dat je reizigers die ergens anders wonen best mag voorzien van een geplande/statische dienstregeling.

Oké, er is het spoorboekje 2019 (700+ pagina's) en de downloadbare dienstregeling, maar een vertrekstaat voor 'je eigen' stationnetje is zoveel handiger!

Zoals ik al zei kost het NS eigenlijk niets, en het weghalen levert dus ook geen enkele bezuiniging op, alleen teleurgestelde reizigers (die echt niet alleen 'verzamelaars' zijn).

Nogmaals een oproep dus om ze terug te zetten op de website want ze zijn er gewoon, of anders doodeenvoudig te genereren.
De NS moderatoren kunnen nog niet eens een antwoord geven wat de reden is voor het verdwijnen van de vertrekstaten. Ze weten het niet!
Ben weer eens diep onder de indruk van de communicatie binnen dit bedrijf.!
Misschien dat er ooit eens een programmeur een programma, een app o.i.d. kan maken die een vertrekstaat kan genereren en dat kan wegschrijven als PDF.
Badge +3

Geweldig.. :disappointed_relieved:

https://twitter.com/NS_online/status/1328750773946228739

Door noodzakelijke werkzaamheden is er vannacht geen actuele reisinformatie op de stations. Ook niet in de apps en op ns.nl . Alternatief: gele vertrekstaten en trein- en of servicepersoneel op het station.

Neem aan dat de Rijdendetreinen en 9292 apps en websites gewoon werken?

Ja.

Badge +3

Kreeg het zojuist al bevestigd van 9292, maar vreemd dat NS verwijst naar gele vertrekstaten (voor zover die er nog zijn) en/of personeel.

Nog niet eens zo lang geleden toen de NS planner nogal van slag was werd er ook gewoon verwezen naar 9292 (website of app).

Reputatie 7
Badge +3

Vertrekstaten zijn weer te vinden op de stationsinformatiepagina, onder ‘Downloads’. (bijna onderaan de pagina), zie bv https://www.ns.nl/stationsinformatie/ledn/leiden-centraal

Badge +3

Dat is mooi! Wel apart dat als adres van https://www.ns.nl/stationsinformatie/ehv/eindhoven-centraal Kennedyplein 202 genoemd wordt.

Dat is namelijk helemaal het station niet, maar de Kennedytoren waar o.a. een vestiging van Coosto (de social media software van webcare) en Deutsche Bank zit. Moet Stationsplein 22 zijn, https://goo.gl/maps/JJchpY9WzNDSczU26 (huisnummer bordje even opgezocht :sweat_smile: )

Reputatie 7
Badge +3

Ik was ook wat verbaasd over het adres van station Leiden als zijnde Anna Grollstraat 2t. Nog nooit gehoord van die straat, staat niet aangegeven op Google maps, wel op OpenStreetMap. Lijkt me iets van een smal pad tussen het Level gebouw en achterzijde station (met rood stippellijntje aangeven bij OpenStreetMap) met (zo te zien op Google Street View) aan beide uiteinden een hek en dan dus niet voor iedereen toegankelijk. Telefoonboek en andere sites geven als adres Stationsplein 3B. KadastraleKaart.com geeft voor die Anna Grollstraat 2t als overige adressen in perceel dan weer Stationsplein 3 t/m 5 N aan. Maakt verder niet, maar het wordt lastig als je het adres van de NS site haalt om te gebruiken in je navigatie.

Maar goed, het ging om de vertrekstaten die opeens stilletjes weer terug zijn.

 

Badge +3

Bij Kennedyplein Eindhoven in je navigatie kom je in ieder geval nog uit bij de taxistandplaats en ‘Kiss & Ride’ aan de noord/buszijde van het station.

Off-topic: heb datzelfde adres ook wel eens doorgekregen om (met enige spoed) iemand op te halen voor Allianz verzekeringen, omdat zijn auto vlakbij het station gestolen was en naar een ANWB vestiging moest voor een leenauto. Gelukkig stond er een telefoonnumer bij van die kerel, want die stond dus… al 2½ uur precies aan de andere kant van het station :rolling_eyes:

Nog meer off-topic, op https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/WSL01/K/1919 (wat dan Stationsplein 23 zou zijn?) zie je mooi de 1900 zonnepanelen op het monumentale dak van het station.

Reageer