beantwoord

Planner mist filter voor treinsoort

Hallo NS :-)
In de NS planner zijn er allerlei opties om je voorkeur voor je reis aan te geven. Merkwaardig genoeg is er geen mogelijkheid om te kiezen met welke soort trein je op pad wilt (Intercity of Sprinter bijvoorbeeld). Als fietskampeerder maak ik graag gebruik van de combinatie fiets & trein en het is veel makkelijker om met je bepakte fiets een sprinter te nemen dan een intercity. De sprinters hebben veel meer ruimte voor de fiets en je hoeft je fiets er meestal niet in te tillen zoals je bij de intercity wel moet doen. Bovendien zijn de sprinters in weekenden vaak veel minder druk dan de overbevolkte intercity's. Door reizigers met de fiets de optie te bieden (of zelfs te promoten) met een sprinter te reizen ipv intercity's, maak je het makkelijker voor de fiets-reiziger en worden intercity's in die zin ontlast.
Vriendelijke groet,
Paul van der Meer
icon

Beste antwoord door Annewil NS 24 juni 2017, 16:13

Hallo PaulvanderMeer, welkom op het NS Serviceforum.

Fijn om te horen dat je graag gebruik maakt van de trein in combinatie met je fiets! En bedankt voor je suggestie voor de NS Xtra Reisplanner altijd fijn als mensen meedenken. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je hier behoefte aan hebt. Ik ga deze intern doorgeven.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
Niet iedere reis zal met een Sprinter of Intercity afgelegd kunnen worden. Daarnaast geldt ook dat iedere reis, afhankelijk van het vervoersbewijs, met de kortst mogelijke route afgelegd dient te worden, in sommige gevallen zou dat inhouden dat men eerder voor een Intercity zal moeten kiezen dan voor een Sprinter. Maar wellicht kan er een optie ingebouwd waarin ook een ''sprinter-optie'' wordt weergeven indien deze mogelijk is voor de reis die men wil maken. Iemand van NS of andere forumleden met IT-kennis kunnen hier ongetwijfeld meer over vertellen of hebben andere tips waarmee u als nog prettig met een fiets in trein kunt reizen.
Hallo PaulvanderMeer, welkom op het NS Serviceforum.

Fijn om te horen dat je graag gebruik maakt van de trein in combinatie met je fiets! En bedankt voor je suggestie voor de NS Xtra Reisplanner altijd fijn als mensen meedenken. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je hier behoefte aan hebt. Ik ga deze intern doorgeven.
Dankjewel Annewil 🙂. Ik denk echt dat het een aanbeveling is voor mensen die willen reizen met de fiets in de trein. Een week geleden bedacht ik die mogelijkheid toe we met het gezin wilden gaan fietskamperen met als eindstation Amersfoort. Ik kreeg allemaal hele drukke intercityverbindingen vanaf Amsterdam Amstel station met overstappen naar een ander spoor in Utrecht. Erg onhandig als je met fiets en bagage onderweg bent (lift in, lift uit en dat 4x). Toen bedacht ik me dat er ook Sprinters die kant op gaan vanaf RAI. En de sprinters waren heel rustig en de overstap was op hetzelfde perron naar de volgende sprinter. Ideale verbinding als je met je fiets reist. In dat verband zou het ook heel handig zijn als de de optie "overstappen op hetzelfde perron" zou kunnen kiezen. Die optie is volgens mij ook handig voor mensen die slecht ter been zijn of met kinderwagens onderweg zijn. En het mes snijdt aan twee kanten omdat de (onnodige) druk op intercity's zo enigszins ontlast wordt. Groet, Paul
PS. Bijgaand de karavaan waarmee wij vorige week onderweg waren; 1 vouwfiets, 1 (aanhang-)kinderfiets en een gigantische weekendtas op wielen 🙂 De Sprinter in is een makkie. Een intercity is een grotere uitdaging.
Niet iedere reis zal met een Sprinter of Intercity afgelegd kunnen worden. Daarnaast geldt ook dat iedere reis, afhankelijk van het vervoersbewijs, met de kortst mogelijke route afgelegd dient te worden, in sommige gevallen zou dat inhouden dat men eerder voor een Intercity zal moeten kiezen dan voor een Sprinter. Maar wellicht kan er een optie ingebouwd waarin ook een ''sprinter-optie'' wordt weergeven indien deze mogelijk is voor de reis die men wil maken. Iemand van NS of andere forumleden met IT-kennis kunnen hier ongetwijfeld meer over vertellen of hebben andere tips waarmee u als nog prettig met een fiets in trein kunt reizen.

Beste Bezemsteel, bedankt voor je reactie. Maar ik bergijp eigenlijk niet wat ik met je antwoord moet want je zegt aleen wat er niet zou kunnen en voor wat er wel zou kunnen verwijs je naar anderen. Het gaat me echter niet om dingen die niet kunnen (dat zal de reisplanner vanzelf aangeven) maar om creatiever een meer op maat te plannen met de mogelijkheden die er wel zijn. En het reizen met sprinters ipv intercity's is een hele goede tip om met de combinatie trein en fiets of kinderwagen of rollator e.d. te reizen (kan ik je uit eigen ervaring vertellen). Het is alleen (nog) niet mogelijk om die voorkeur in de planner aan te geven. Bij vertrek uit bijvoorbeeld Amsterdam kan dat betekenen dat je een ander vertrekstation moet kiezen en dat heeft dan niets te maken met reizen via een omweg. En een kleine omweg neem ik overigens graag voor lief als het reizen daardoor heel wat makkelijker, plezieriger en rustiger wordt 🙂. Groet, Paul
Badge +3
Reisplanners blijven lastig inderdaad. Ik neem ook veel liever als ik bijv. van Woerden naar Eindhoven moet een IC van .56 in plaats van de sprinter van .05 of zo. Kan ik op Utrecht nog op mijn gemak een hapje eten (of kopen voor in de trein) maar reisplanner geeft die mogelijkheid alleen als je 15 min extra overstap aangeeft.

Een optie 'ik heb een fiets bij me en hou daar rekening mee' is natuurlijk tegen dovemansoren gezegd, omdat op hetzelfde traject ook verschillend materieel kan rijden (al dan niet met opstap etc.) afhankelijk van het traject en tijdstip.

Ik vind het wel een goede vraag eigenlijk (doe maar sprinter i.p.v intercity) want in veel navigatiesystemen kan je ook aangeven "vermijd snelwegen" als je bijv. liever via lokale wegen wilt rijden, en bereid bent om een langere route te nemen.
Reputatie 1
Badge
Tip/suggestie om enkel SPR te krijgen-althans geen IC/ICD;
gebruik de reisplanner van de DB (Duitse NS), die kan je ook nog in het NL zetten. je kan dan desgewenst ''nur nahverkehr'' aanvinken en dan worden IC/ICE etc. niet getoond. De DB denkt dat de te vaak smerige IC's hier dezelfde status hebben als hun eigen IC/ICE. In DE is dat heel gewoon, vanwege de vele goedkope tickets die enkel in nahverkehr gelden. Dus profiteer voor jouw specifieke situatie ervan.
Enkel de baanvakken Roosendaal-VLissingen, Breda-Roosendaal, Zutphen-Zwolle en Alkmaar-denHelder hebben enkel IC treinen, die daar als stoptrein rijden. Dito voor Weert-Roermond.
Ha ! Dat is een goeie ! De planner van de DB gebruiken omdat deze die optie wel biedt. Geniaal. Ik wist niet dat de DB ook over alle NS verbindingen beschikte. Dit ga ik zeker proberen. Maar het zou mooi zijn als die optie ook geboden kan worden in de NS planner.
Reputatie 7
Badge +4
De Duitsers hebben de optie 'Nur Nahverkehr' omdat dat in het prijssysteem van belang is. De door Nederlanders vaak wel gekochte NRW-ticket als voorbeeld, is alleen in het Nahverkehr geldig en de planner moet dan wel een route kunnen aangeven die daarmee is toegestaan en ook op een overzichtelijke en snelle manier zichtbaar te maken is.

Je kunt bijvoorbeeld met sommige tickets goedkoop naar Berlijn met vijf man als je van het Nahverkehr gebruik maakt. DB zoekt dat keurig voor je op en zonder deze mogelijkheid zou je een aantal verbindingen tussen grote plaatsen onderweg uit moeten pluizen.

Wat SRT zegt, klopt inderdaad, het is in Nederland met wat beperkingen ook te gebruiken. Zwolle-Leeuwarden hoort in die zin overigens ook bij omdat het van Intercity feitelijk tot stoptrein wordt.

Nahverkehr in Nederland biedt echter geen garantie op treinmaterieel met een lage instap. Het is vaak intercitymaterieel of een andere vorm van een dubbeldekker.

De noodzaak in Duitsland is om bovenstaande duidelijk en in Nederland is dat minder het geval.
De Duitsers hebben de optie 'Nur Nahverkehr' omdat dat in het prijssysteem van belang is. De door Nederlanders vaak wel gekochte NRW-ticket als voorbeeld, is alleen in het Nahverkehr geldig en de planner moet dan wel een route kunnen aangeven die daarmee is toegestaan en ook op een overzichtelijke en snelle manier zichtbaar te maken is.

Je kunt bijvoorbeeld met sommige tickets goedkoop naar Berlijn met vijf man als je van het Nahverkehr gebruik maakt. DB zoekt dat keurig voor je op en zonder deze mogelijkheid zou je een aantal verbindingen tussen grote plaatsen onderweg uit moeten pluizen.

Wat SRT zegt, klopt inderdaad, het is in Nederland met wat beperkingen ook te gebruiken. Zwolle-Leeuwarden hoort in die zin overigens ook bij omdat het van Intercity feitelijk tot stoptrein wordt.

Nahverkehr in Nederland biedt echter geen garantie op treinmaterieel met een lage instap. Het is vaak intercitymaterieel of een andere vorm van een dubbeldekker.

De noodzaak in Duitsland is om bovenstaande duidelijk en in Nederland is dat minder het geval.

Hallo Thom, bedankt voor je nadere toelichting. En als ik er nog eens over nadenk dan kom je voor mijn voorgestelde gebruik een heel eind met de planner van de DB maar "Nahverkehr" en de keuze tussen Intercity of Sprinter is volgens mij niet hetzelfde. Wat mij betreft gaat het in eerste instantie om een keuze van het materieel (drempelloos materieel en een ruime indeling voor fietsen). De Sprinter is inderdaad ook "Nahverkehr" Maar dat is een stoptrein ook en die wil ik niet hebben. En praktisch gezien is de wordt de Intercity van Zwolle naar Leeuwarden misschien een stoptrein maar voor de NS planner blijft het gewoon een Intercity. De planner maakt dat onderscheid niet en ik denk daarom dat de DB planner dat ook niet zo ziet. Dus de optie "Nahverkehr" geeft eigenlijk alleen een betere indicatie of er een sprinter verbinding is maar je kan er niet je voorkeur voor een Sprinter in aangeven omdat Nahverkehr meer is dan alleen sprinters. Groet, Paul
Reputatie 3

Beste Bezemsteel, bedankt voor je reactie. Maar ik bergijp eigenlijk niet wat ik met je antwoord moet want je zegt aleen wat er niet zou kunnen en voor wat er wel zou kunnen verwijs je naar anderen. Het gaat me echter niet om dingen die niet kunnen (dat zal de reisplanner vanzelf aangeven) maar om creatiever een meer op maat te plannen met de mogelijkheden die er wel zijn. En het reizen met sprinters ipv intercity's is een hele goede tip om met de combinatie trein en fiets of kinderwagen of rollator e.d. te reizen (kan ik je uit eigen ervaring vertellen). Het is alleen (nog) niet mogelijk om die voorkeur in de planner aan te geven. Bij vertrek uit bijvoorbeeld Amsterdam kan dat betekenen dat je een ander vertrekstation moet kiezen en dat heeft dan niets te maken met reizen via een omweg. En een kleine omweg neem ik overigens graag voor lief als het reizen daardoor heel wat makkelijker, plezieriger en rustiger wordt 🙂. Groet, Paul

Bedankt voor de scherpe reactie, Paul ;-)

Met mij reactie wilde ik uitleggen dat er wel een aantal problemen kunnen ontstaan, namelijk dat niet iedere reis op een spintertraject afgelegd kan worden en dat niet ieder spintertraject beschikt over materieel met een gelijkvloerse instap. Helaas kan er ook geen continuïteit geboden worden qua materieel, waardoor er soms toch materieel voor komt rijden met een verhoogde instap.Omreizen zal in de meeste gevallen ook betekenen dat men meer kwijt is aan reiskosten.

Ik ben het met u eens dat er gekeken moet worden naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden en omarm uw idee van harte. Als ik het goed begrijp doelt u op een reisplanner waarin de optie gegeven kan worden dat men graag zo veel als mogelijk met treinen reist die een gelijkvloerse instap hebben. De reisplanner plant vervolgens een reis, waar mogelijk, met zo veel als mogelijk opties met spintermaterieel met gelijkvloerse instap. Ideaal voor reizigers die slechter te been zijn, reizen met een fiets of andere grote bagage.

De reden dat ik naar anderen verwees is dat er mogelijk reizigers zijn die ook nog tips hebben waarmee u als nog prettig in Intercitymaterieel kunt reizen, maar ik las uw vraag hierin verkeerd, u doelde op uw suggestie ter verbetering van de reisplanner, niet op tips ;-)

Reizen met fiets en zulke bagage in de trein had ik mij niet voorgesteld, ik kan de wens om de spinters nu nog beter voorstellen. Ik wens u alvast een fijne volgende fietsvakantie toe! 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ha ! Dat is een goeie ! De planner van de DB gebruiken omdat deze die optie wel biedt. Geniaal. Ik wist niet dat de DB ook over alle NS verbindingen beschikte. Dit ga ik zeker proberen. Maar het zou mooi zijn als die optie ook geboden kan worden in de NS planner.
Houdt er wel rekening mee dat niet alle door DB op deze manier aangegeven reismogelijkheden zijn toegestaan. Je dient namelijk te reizen via het traject dat de NS-planner aangeeft. Een voorbeeld: als je Nijmegen-Eindhoven bij DB plant zonder IC komt DB met de route Roermond-Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven. Daarvoor is je kaartje dus echt niet geldig.

Reageer