beantwoord

Prijs onbekend

Reputatie 5
Ik wil zaterdag met mijn ov-chipkaart van Arnhem Velperpoort naar Baarn reizen. Ik krijg op ns.nl alleen een prijsopgave als ik tussen Velperpoort en Arnhem met Arriva reis. Zodra ik kies om het gehele traject met NS te doen dan krijg ik prijs onbekend. En het gekke is dat die reis met Arriva/NS goedkoper is dan Arnhem-Baarn met NS! Velperpoort-Baarn is 13,58 of 8,15 met korting. Arnhem-Baarn is 14,60 of 8,80 met korting. Hoe is dit mogelijk?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 19 juni 2017, 08:52

Ik heb alles doorgezet en het zal worden opgepakt. Ik hoop dat er spoedig een aanpassing plaatsvindt.
Bekijk origineel

19 reacties

Ik begrijp je eerste vraag niet helemaal. Ik zie alleen reizen met Arriva, en ik zie de prijs ook gewoon. Zou je kunnen aangeven wat je precies bedoelt? Het klopt inderdaad dat er een verschil kan zitten in de prijs, in dit topic kun je lezen hoe dit precies zit.
Reputatie 5
Ik bedoel dat ik geen prijs krijg van een reis Arnhem Velperpoort-Baarn zodra de hele reis met NS gemaakt wordt. Bijvoorbeeld 15 april Arnhem Velperpoort v.15.32 Baarn a.17.09 prijs onbekend. Of Arnhem Velperpoort v.15.52 Baarn a.17.22 prijs 13.58 euro. Vreemd genoeg is dat goedkoper dan Arnhem-Baarn dat 14,60 euro is.
Reputatie 7
Badge +3
Het kan nog goedkoper wanneer je in Ede-Wageningen overstapt en met de stoptrein van Connexxion naar Amersfoort reist. €8,85 vol tarief en €5,29 met korting. Overigens is dat bij vertrek vanaf Arnhem Centraal ook een euro duurder.
Reputatie 6
Badge +2
Ik bedoel dat ik geen prijs krijg van een reis Arnhem Velperpoort-Baarn zodra de hele reis met NS gemaakt wordt. Bijvoorbeeld 15 april Arnhem Velperpoort v.15.32 Baarn a.17.09 prijs onbekend.
Dat is inderdaad heel raar. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Bijvoorbeeld 15 april (..) Arnhem Velperpoort v.15.52 Baarn a.17.22 prijs 13.58 euro. Vreemd genoeg is dat goedkoper dan Arnhem-Baarn dat 14,60 euro is.
Dat is een bekend verschijnsel, zie onder meer https://forum.ns.nl/archief-43/curiositeit-nieuwe-tarief-946. bijdragevandennis
De goedkoopste route (A) is van Arnhem Velperpoort naar Ede-Wageningen met NS / van Ede-Wageningen naar Amersfoort met Valleilijn / van Amersfoort naar Baarn met NS. Kosten zijn dan € 11,42. Ik zie inderdaad dat de reisplanner hier niet sluitend is en ga het uitzoeken. Ik kom er hopelijk z.s.m. op terug.
Reputatie 7
Badge +3
De goedkoopste route (A) is van Arnhem Velperpoort naar Ede-Wageningen met NS / van Ede-Wageningen naar Amersfoort met Valleilijn / van Amersfoort naar Baarn met NS. Kosten zijn dan € 11,42.
Dat klopt niet. De kosten zijn €8,85.

Reputatie 6
Badge +2
Wat raar dat de reisplanners de goedkoopste reismogelijkheid per trein niet altijd vermelden. Om die te zoeken moet je routes met een via-station opgeven! Voor een reis van Ah naar Amf gaat het wel goed.bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad heel vreemd. Het wordt natuurlijk veroorzaakt door de verschillende tariefsystemen die de vervoerders hanteren.
Ik kan me overigens herinneren dat toen NS de enige vervoerder was, de Kippenlijn (tegenwoordig Valleilijn) altijd al een vreemde eend in de bijt was. Een kaartje van Amersfoort naar Arnhem werd toen al standaard via Utrecht berekend tenzij er bewust naar een kaartje via Lunteren gevraagd werd (inderdaad de kortere route). Diezelfde uitzondering bestond voor Apeldoorn - Hengelo. In tariefeenheden korter via Lochem maar de kaartjes werden (en worden) standaard via Deventer berekend. Op de afstandenkaart van NS waren de kortere routes de 'rode lijnen'.

Het reizen op saldo zorgt er natuurlijk wel voor dat al dit soort uitzonderingssituaties altijd wel goed berekend worden. Je betaalt in principe voor de tariefeenheden die je reist. Met natuurlijk de vreemde uitzondering van het minimumtarief dat NS berekent als dat de eerste vervoerder is waarmee je reist.

Veel verontrustender vind ik de nogal chaotische verkoop van e-tickets wanneer opeens allerlei rare keuzes gemaakt moeten worden omdat sommige gedeeltes van reizen dan alleen met een specifieke vervoerder gemaakt kunnen worden. Bovendien is er geen direct verband tussen de reis die de reisplanner geeft en de 'route' op het e-ticket. Totaal onbegrijpelijk.
Er is nog een oplossing voor dit issue. Ik ga nogmaals kijken of ik dit bij de juiste afdeling/persoon kan escaleren.
Goed nieuws. We gaan dit onderzoeken en indien blijkt dat er zaken niet kloppen dit snel aanpassen. Ik houd een vinger aan de pols.
Volgens mij klopt de situatie nu. Je krijgt als je in de planner de reis plant direct de juiste prijs te zien en dat kaartje kun je ook aanschaffen, of 'verchippen'. De optie met de Valleilijn geven we niet in de planner omdat er een meer optimale reisroute is. En dat is de leidraad.

Dat de reis met Arriva/NS goedkoper is dan geheel met NS is mogelijk. Dit komt omdat iedere vervoerder haar eigen tarieven voert en lange-afstand-korting ook op andere momenten ingaat.
Reputatie 7
Badge +3
De situatie klopt nog steeds niet. De reisplanner geeft iedere 30 minuten een verbinding met overstap op de Valleilijn in Ede-Wageningen. Prijs onbekend......

Overigens klopt de prijsberekening via www.9292.nl nu wel. Dus daar is wel degelijk iets aangepast. De prijs is nu zelfs €0.15 lager dan in het vorige voorbeeld.

Ik zal het nog eens bespreken.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens heb je gelijk wanneer het gaat om een reis van Arnhem Velperpoort naar Baarn. Dan toont de NS Reisplanner geen verbindingen via de Valleilijn. Maar naar Amersfoort blijft de prijs onbekend bij NS wanneer een reis via de Valleilijn wordt gepland.
Ik heb nog geen uitsluitsel. Ik probeer dit nog voor 't einde van deze werkweek helemaal op te helderen.
Het is inmiddels duidelijk dat wat getoond wordt niet is zoals het hoort te zijn. Ik heb dit inmiddels ook bij de juiste persoon kunnen neerleggen en houd een vinger aan de pols.
Ik heb helaas nog geen terugkoppeling ontvangen hoe we dit verder gaan oppakken/oplossen.
Ik heb alles doorgezet en het zal worden opgepakt. Ik hoop dat er spoedig een aanpassing plaatsvindt.

Reageer