Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’ | NS Community

Sluiting servicebalie bij NS Station Hoorn ‘kwalijke zaak’

  • 6 August 2021
  • 39 reacties
  • 1235 Bekeken

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/289905/sluiting-servicebalie-bij-ns-station-hoorn-kwalijke-zaak

 

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/277490/ns-sluit-loketten-op-station-alkmaar-hoorn-haarlem-en-amsterdam-amstel

 

Blijft natuurlijk vervelend als de service sterk zal afnemen vanwege het personeelstekort:disappointed_relieved:  Gelukkig verdwijnt met het sluiten van de lokketen het probleem dat er bij sommige balies dagenlang geen kaartje meer gekocht kan worden. (Dat zal niet meer gebeuren/lukken.) Je zou haast de NS even een mailtje willen sturen. Ooh nee, email kan natuurlijk ook niet. Wat stom van mij! :nerd:

 

 


39 reacties

Ik stel voor dat gemeenten die perse een bemand loket willen hebben dat kunnen krijgen mits zij zelf de kosten daarvan betalen.

Waar het verhaal over een personeelstekort vandaan komt is me overigens een raadsel. In ieder geval niet van NS.

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger. En als die de kosten willen dragen voor het onderhoud van de panden vind ik het prima. Zelfs als er geen baliemedewerker ter plaatse is. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat verhaal over het personeelstekort klopt. Vooruitlopend op de besluitvorming na de adviesaanvraag bij de OR is NS al aanbiedingen gaan doen of personeelsleden eerder wilden stoppen met het werk. Daar is gebruik van gemaakt. Gevolg is dat er voor de laatste maanden dat de balies nog open zijn geen volledige bezetting meer is.

 

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Voor die kosten draaien wat mij betreft de NS en de reiziger op. Enige tijd geleden, pre corona, maakte dit ‘geprivatiseerde’ orgaan nog winst. Service verlenen is mensenwerk, evenals het controleren van treinkaartjes of een serviceronde lopen door de trein. Ofwel, zonder loket, een enkele controle per 1000 kilometer, een medewerker die na het fluiten direct de cabine induikt moet je niet willen vervangen door een ‘praatpaal’ op het station. (Ik bedoel natuurlijk de ‘servicezuil’.) Daarnaast heeft de NS helemaal geen moeite om externe partijen in te huren. Webhelp is hier een voorbeeld van. Service aan de reiziger begint niet bij het versoberen van faciliteiten waar een reiziger wat aan heeft. Op die manier wordt het er echt niet beter op. 

Reputatie 7

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in. Klanten kunnen zoveel zelf regelen tegenwoordig. Aan de ene kant is dat praktisch en efficiënt (niet in het minst voor het bedrijf zelf), aan de andere kant wordt de samenleving zo steeds anoniemer en killer. Op stations resulteert het in lege en gaandeweg verloederende stationsgebouwen. Als treurig voorbeeld geef ik het station van provinciehoofdstad Middelburg. Er is behalve een fietsenmaker helemaal niets meer, zelfs geen VVV, businformatie, koffiehoek of zoiets. Welkom in Zeeland hoor! Een tijdje geleden was ik in Hoorn en het station (en busstation idem) daar was al net zo treurig. Een mooi stationsgebouw maar er zit vrijwel niets meer in. Iedereen loopt snel verder. Servicebalies kan je ook omvormen tot plekken waar behalve kaartverkoop als bijzaak, ook andere service gegeven kan worden. Regiopromotie, kleine unieke horeca in bijzondere concepten. Tegenwoordig is het toch "beleving" waar alles om draait. Maak er iets aantrekkelijks van. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat tamzin voorstelt is (of was?ben daar niet meer geweest sinds covid uitbraak) al zo in de drentse steden Assen en Emmen (toegegeven, hier komt geen NS maar ARV qua trein). Als algemene OV-infopunt waar men tevens zowel trein als bus biljetten kon verkopen.

Maak eens zoń leuk overzichtelijk lijstje van alle plaatsen met nog meer inwoners als Hoorn waar het loket al lang geleden toegegaan is? De stad Delft, een grotere toeristentrelkker en met heel veel foreign students doet het ook al jaren zonder-zelfs de HTM heetf er recent het kantoor dichtgedaan.

Overigens-hier lees/verneem ik dus voor het eerst dat er daar in de stad van de grote woensdagse westfryske markt en het westfries museum alsmede dast van de jaren 50 nog een kaartverkooppunt was-is mij nooit opgevallen.

Maar ach-voor alles is een oplossing-er staat een mooi antiek stationsgebouw aan de andere kant van de NS sporen voor een toeristentrekker genaamd stoomtram. Die zijn altijd op zoek naar meer inkomsten dus wie weet kan je die een grote peen voor de neus houden om in te bijten

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in.

Als personeel in Nederland niet zo godvergeten duur was zou je meer personeel kunnen inzetten. 

Klagen dat alles rendabel moet zijn is dan ook zinloos als je niet vertelt wie anders de verliezen betaalt. 

Wat betreft het eerste is het niet wenselijk dat de gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van een bemand NS loket. Die bal ligt toch echt bij de NS en indirect bij de treinreiziger.

NS zal op eigen kosten echt geen loketten gaan handhaven waar nog maar incidenteel een kaartje wordt verkocht. Gemeenteraadsleden die dat denken zijn los gezongen van de werkelijkheid, die hebben een gat in andermans hand.

Voor die kosten draaien wat mij betreft de NS en de reiziger op. Enige tijd geleden, pre corona, maakte dit ‘geprivatiseerde’ orgaan nog winst. Service verlenen is mensenwerk, evenals het controleren van treinkaartjes of een serviceronde lopen door de trein.

Ik denk dat noch NS noch de gemiddelde reiziger genegen is dit te gaan betalen. Het lijkt me meer logisch dat degenen die zo graag een bemand loket willen (meestal lokale of regionale politici die zelf nooit met de trein reizen) dat maar moeten betalen. Wordt wel duur want voor één loket heb je zelfs met beperkte openingstijden al gauw drie of vier man personeel nodig. 

Dat NS voor corona een kleine winst maakte is een eis van de staat, de enige aandeelhouder. Het is misschien nieuw voor u maar bedrijven zijn er niet om hooguit quitte te draaien of verlies te maken.

Overigens is NS helemaal niet geprivatiseerd, de staat is nog steeds de enige aandeelhouder. Aan de staat is weinig privaats.

Badge +3

Als het waar is dat medewerkers van een servicebalie een groot deel van de tijd niets te doen hebben is het wel logisch dat die balies op een gegeven moment verdwijnen, en mensen uit Zeeland helemaal naar Breda zouden moeten, of dat je in Limburg alleen nog in Maastricht terecht kunt.

Met personeelsgebrek (zoals dat artikel suggereert) zal het weinig te maken hebben.

Digitalisering lijkt me de hoofdreden, net als het verdwijnen van veel bankfilialen, pinautomaten, brievenbussen e.d. Er wordt simpelweg te weinig gebruik van gemaakt, waarbij de (vaste) kosten natuurlijk gewoon blijven. Personeel met name uiteraard.

Je zou er nog wat anders bij kunnen verzinnen qua werkzaamheden, zoals een pakketafhaalpunt van maken, maar ja dat kan al bij veel supermarkten of PostNL ‘kluisjes’ op grotere stations. Samenvoegen met een VVV zou ook nog kunnen, maar daar zijn NS medewerkers natuurlijk niet voor.

In Eindhoven heet tenminste één van de twee Tickets & Service balies tegenwoordig ‘OV winkel’, maar die hebben dus personeel voor het NS gedeelte en het stads/streekvervoer. Scheelt wel weer vaste kosten voor de gedeelde ruimte dus (die waarschijnlijk door de gemeente betaald wordt).

Een wachtrij is daar bijna nooit (mijn ervaring) dus men is blij met elke klant, die natuurlijk ook vaak blij is (‘wow, ik word meteen geholpen en ze nemen echt de tijd voor me!)

Dat ‘tijd nemen’ is soms ook wel relatief, want iemand die (met volle mond) hallo zegt en even een broodje of banaantje op vreet en vervolgens zonder handen wassen/ontsmetten je ov-chipkaart aanpakt… Corona alert~! op zijn minst :sweat_smile:

Reputatie 7

Het persoonlijke gaat er steeds verder vanaf. Maar dat zie je overal. Alles om kosten te besparen omdat personeel zo duur is. Alles moet rendabel zijn in deze wereld anders gaat de schaar er steeds sneller in.

Als personeel in Nederland niet zo godvergeten duur was zou je meer personeel kunnen inzetten. 

Klagen dat alles rendabel moet zijn is dan ook zinloos als je niet vertelt wie anders de verliezen betaalt. 

Alles moet altijd bekeken worden in termen van winst en verlies. Sommige zaken die algemeen publiek nut dienen zoals ov vragen gewoon bijdragen van de overheid. Het OV als landelijk geheel kan zichzelf toch nooit helemaal financieel bedruipen. De belastingbetaler en niet-ovreiziger betaalt hier dan ook aan mee inderdaad, maar ik als belastingbetaler betaal evengoed mee aan weer andere zaken waar ik geen gebruik van maak. Dat hoort er nu eenmaal bij. Afgezien daarvan worden er door bedrijven vaak wel bakken met geld uitgegeven aan totaal onzinnige vernieuwingen en innovatieve speeltjes om weer in de aandacht te komen of te blijven. Miljoentjes hier en daar, daar hoor je dan niemand over. Wat dat betreft kan je dan als NS beter een (evt kleiner) servicepunt laten bestaan en deze effectiever inrichten en combineren met nieuwe functies. Dan heb je op middelgrote stations  in ieder geval nog een bemensd punt en niet alleen een zielige SOS-paal.  Laat ze eens vragen waar de reizigers behoefte aan hebben, dat zou nu echt eens service zijn😉!

Er komt een tijd dat er geen bemenste dienstverleningspunten meer zijn en dat werkelijk alles online gaat, je het zelf mag doen en er dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor bent of je het wel goed doet en of je bijv. niet opgelicht wordt. Dan gaan er ipv grote uitgaven aan personeelskosten gigantische kosten zitten in het optuigen, beveiligen, onderhouden en steeds weer vernieuwen van digitale systemen. Dat geldt voor stationsvoorzieningen maar evengoed voor huisartsen die je in de toekomst alleen nog online gaat zien, een hypotheekgesprek met een virtuele bankmedewerker op je laptop of telefoonscherm en robots in de verzorgingshuizen. Iedereen mag er van denken wat hij wil, maar ik vind het vreselijk. En het gaat steeds meer die kant op. 

Badge +3

Er komt een tijd dat er geen bemenste dienstverleningspunten meer zijn en dat werkelijk alles online gaat, je het zelf mag doen en er dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor bent of je het wel goed doet en of je bijv. niet opgelicht wordt.

Goeiemorrege.. https://www.youtube.com/watch?v=k348WSlCHgE

Doe mij soms maar die ‘digitale snelweg’ in plaats van de ‘slome anologe’.

De menselijkheid is soms weg inderdaad, maar voor zover je nog een ‘echt iemand’ te spreken krijgt volgen die ook (meestal) maar de scripts, met als uitkomst vaak ‘computer says no’ :sleeping:

Tja, zover was je al en had je die persoon niet voor nodig. 

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Allemaal leuke jammer verhalen over vroeger. Gaan we dan ook akkoord om de lonen weer terug te verlagen naar het niveau van 50:jaar geleden?

En roepen dat de overheid het dan maar moet subsidiëren is ook een dooddoener. De overheid subsidieert zich al dood aan van alles en nog wat met als gevolg dat de belastingen in Nederland nu al bijna de hoogste van de wereld zijn.

Als steeds meer dienstverlening zichzelf niet meer kan bedruipen is de conclusie dat het te arbeidsintensief is georganiseerd of dat de loonkosten in verhouding tot de arbeidsproductiviteit domweg te hoog zijn. 

Allemaal leuke jammer verhalen over vroeger. Gaan we dan ook akkoord om de lonen weer terug te verlagen naar het niveau van 50:jaar geleden?

En roepen dat de overheid het dan maar moet subsidiëren is ook een dooddoener. De overheid subsidieert zich al dood aan van alles en nog wat met als gevolg dat de belastingen in Nederland nu al bijna de hoogste van de wereld zijn.

Als steeds meer dienstverlening zichzelf niet meer kan bedruipen is de conclusie dat het te arbeidsintensief is georganiseerd of dat de loonkosten in verhouding tot de arbeidsproductiviteit domweg te hoog zijn. 

 

De belastingen zijn de afgelopen twintig jaar trouwens gedaald voor bedrijven en hoge inkomens en gestegen voor de gewone man. Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

De gewone man

 - in een veel te dure huurwoning omdat de corporaties door de verhuurderheffing sociale huurwoningen hebben verkocht en koopwoningen onbetaalbaar zijn

- met salaris dat al twintig jaar niet meer gestegen is

- op een fiets naar het werk omdat de buslijn is geschrapt vanwege bezuinigingen

- in een dorp waar de bibliotheek gesloten is vanwege bezuinigingen

Enzovoort.

 

 

 

 

 

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 

Reputatie 7

@Tamzin Alleen dat loketje in Hoorn is niet zo interessant. Het gaat breder om de overname van menselijk werk door automatisering, wat je jammer genoeg steeds sneller ziet gaan in allerlei sectoren, waaronder het ov. Om personeel te houden op een station als Hoorn is dat loketje nodig, zo nodig in combinatie met andere functies dan alleen kaartjes verkopen. Een menselijk aanspreekpunt is beter dan een SOS-paal. Op welke manier je dat dan regelt is punt twee. Ik neem aan dat de gemeente ook liever een wat levendiger station ziet als stadsentree dan een doods stationsgebouw. Leven in een station is aantrekkelijker en beter dan een kale verloederende bende. In de horeca laat je je ook bedienen en maak je ook niet zelf je eigen broodje en koffie klaar - tenminste nu nog niet, maar dat zou zomaar eens kunnen gebeuren als de lonen flink stijgen 🤣 Selfservice is de toekomst.

Ik snap niet dat iemand het allemaal wel prima vindt om steeds meer en sneller te digitaliseren uit kostenoogpunt. Dan is vroeger mijns inziens soms inderdaad beter. Een stuk digitalisering is prima maar de balans is helemaal aan het verdwijnen. Het hele economische systeem is veel te ver doorgeslagen en wordt steeds Amerikaanser en kapitalistischer.

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 


Zelfs de VS hadden in 1960 een toptarief van 90%. Het vennootschapsbelastingtarief van de VS was in 1981 46%.

Waarom kon dat toen wel en nu niet?

@Jan Haverkamp Vennootschapsbelasting terug naar 40% en toptarief inkomstenbelasting terug naar 72%, zoals het 25 jaar geleden was. 

Met dat soort volkomen wereldvreemde belastingtarieven hoeven we over 10 jaar niet meer te werken want dan is er geen bedrijf meer over. 72% is erger dan het zelfs in communistische landen ooit geweest is. En dat om een loket te handhaven in Hoorn.waar hooguit 5 kaartjes per dag worden verkocht? 


Zelfs de VS hadden in 1960 een toptarief van 90%. Het vennootschapsbelastingtarief van de VS was in 1981 46%.

Waarom kon dat toen wel en nu niet?

Omdat de tijd dat de VS en de Europa via een monopolie alle economische lakens In de wereld uitdeelden inmiddels al lang voorbij is. Bedrijven en burgers kunnen tegenwoordig overal terecht en vertikken het al sinds de jaren 70 om zich nog langer door (veelal westerse) overheden te laten kaal plukken.

Waarom moeten bedrijven trouwens opdraaien voor allerlei financiële cadeautjes van de overheid waar ze helemaal niets mee te maken hebben? Wat heeft Apple of ASML te schaften met de NS of de RET die bij de personeelskosten de tering niet naar de nering willen zetten?

Reputatie 6

NS service punten sluiten is gewoon onhandig en ook nog eens duur voor de klant. Ja het scheelt de NS wat geld. Als ik in de stad moet zijn stel ik mijn vragen bij het service punt. Dat is goedkoper en dan bellen. Als je onderweg vragen hebt moet je of een internet verbinding op je telefoon hebben of bellen want wifi werkt vaak niet. Als je al 20 minuten in de wacht staat voor je persoon aan de lijn krijgt ben je al een paar euro kwijt voor je je vraag kan stellen. Via een SOS/Service zuil is, als er een trein aankomt, bijna geen woord te verstaan. Het lijkt wel leuk het verdwijnen van service punten, het scheelt de NS personeel, maar er moet wel personeel voor de klantenservice aangenomen worden. Dat zou een medewerker op het servicepunt erbij kunnen doen als ze niets te doen hebben. De klantenservice zit toch al ver weg dus zo een computerlijntje binnen Nederland mag geen probleem zijn.
Je zou natuurlijk het takenpakket van medewerkers kunnen aanpassen. Er een algemeen OV en toerisme loket van maken, zo zijn er nog wel een aantal dingen te bedenken.

Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 
Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Of kan zoiets bij de NS niet?

Ik kreeg al ruzie met een HC toen ik een groepje zeelieden, die een enkeltje hadden gekocht, (ongeveer 18 euro pp) aanbood om groeps tickets voor de terugweg voor ze uit te draaien omdat het ze 12 euro pp zou schelen. Wat ik deed was illegaal, diefstal… Ik heb me er maar niets van aangetrokken en gewoon die kaartjes voor ze geprint.

Badge +3

De eerste stap naar zo’n algemeen OV servicepunt is er al op sommige plaatsen, dan heet het OV-winkel in plaats van Tickets & Service.

Toerisme wordt (in Eindhoven) nog door de VVV gedaan, maar kan er misschien ook wel bij in kleinere plaatsen (Middelburg werd al genoemd), maar dan natuurlijk niet op kosten van de NS.

En die ruzie met een HC over een Groepstickets gaat natuurlijk nergens over. Die zal zich misschien de Facebook ‘fraude’ met de oude Groepsretours herinneren?

Dat is al lang de kop ingedrukt (of in ieder geval aan banden gelegd). Als jij voor een groepje mensen tickets bestelt ben je geen ‘wederverkoper’ of zo.

Reputatie 7

Een leeg gebouw waar met enige regelmaat treinen aankomen en vertrekken is geen station meer maar een veredelde bushalte. Afbreken dus? Er een tram/treinhalte van maken zonder enige vorm van service want dat is goedkoper. Zo een kale vlakte waar je iedereen van 100 meter afstand kan zien aankomen…. oja, dat is voor de veiligheid.

 Misschien eens naar een andere manier van het gebruik van stationsgebouwen kijken….. Tegen lage prijs gedeeltelijk verhuren aan ondernemers die een aanvulling zijn op het OV en die tevens OV service punt zijn… Het is PostNL ook gelukt, boek en tijdschriften handels, “gemakswinkels”, die als post agentschap werken. 

Zo zou het moeten zijn inderdaad. Gewoonweg opheffen en laten verloederen zoals bijv. in Middelburg is de weg van de minste weerstand. Je krijgt dan stations die net zo ogen als die desolate unheimische wijkwinkelcentra die je steeds meer ziet. Een station dient aantrekkelijk te zijn, je wilt toch immers klanten aantrekken en van het negatieve ov-imago af?

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

Vroeger gaf ik weleens gevonden voorwerpen af bij de balie, maar als ik nu iets zou vinden en afgeven ben ik 3 uur onderweg en moet ik zeker nog voor de reis betalen ook. Afgeven bij de HC is een optie als die zichtbaar is. Controle in de eerste klas? Zelf in dit topic laat de NS zich niet zien. 

Badge +3

Het gaat (behalve de uitstraling) natuurlijk ook wel over het takenpakket van het personeel.

Bij een ReadShop/Primera (voorheen ook postkantoor/agentschap) is het natuurlijk logisch om naast de bestseller boeken, wenskaarten, postzegels, agenda’s en kantoorartikelen ook andere services aan te bieden tegenwoordig.

Ze hebben het nog nooit zo druk gehad sinds de oude uitbater/exploitant (een ouder echtpaar met hond) ermee gestopt is. Een echte ‘gemakswinkel’ geworden dus, en vanuit de AH (franchise) kan je er gewoon binnen lopen dus open 07:00-22:00.

En daar is hier ook UPS bij gekomen voor pakketjes, en oh ja stomerijservice doen we er ook bij! DHL en DPD niet, daarvoor moet je (nog) naar een Turkse meubel/tapijtenzaak -die blijkbaar ook sanitair en keukens verkoopt- even verderop. Salam (hoi) Hassan, ik kom voor een pakketje dus nee ik hoef geen koffie! :rofl:

Beetje one-stop-shop idee dus, waarbij in het gemiddelde ‘wijkwinkelcentrum’ natuurlijk wel de bakker en slager al lang zijn verdwenen/vervangen, en je bij de (afhaal)chinees eigenlijk nooit iemand ziet en je afvraagt waar die (nog) van bestaat… 

Op papier is het allemaal efficiënter ja. In de praktijk? 

Als belastingadviseur werk ik veel met de Belastingdienst. Die is ook geherorganiseerd. Landelijke teams, meer deskundigheid en zo. Totdat de Belastingdienst de wettelijke termijnen overschrijdt omdat het ICT-systeem dat de digitalisering mogelijk maakte hapert. Vroeger ging je even naar het plaatselijke kantoor en werd het opgelost. Nu kun je geen medewerker meer spreken, alleen maar de Belastingtelefoon. 

Ook goed, dan kiezen we de formele weg. Vorige week € 1442 aan dwangsom + € 1496 aan vergoeding voor de kosten van het eisen van een dwangsom ontvangen. Niet slecht voor twee uur werk. 

Jawel hoor, je kunt zelfs op kantoor afspreken. Het is wel zo dat de belastingdienst dan contact opneemt om een afspraak in te plannen. Die service biedt de belastingdienst wel! Echter de NS daarentegen heeft meer moeite om een minimale service te bieden. Als in een ander topic al te lezen is dat na een kleine twee jaar 34 euro op tijd was bijgeschreven bij de NS, gaat er toch wat mis. 

 

Afspraak inplannen op kantoor bij de Belastingdienst is vooral bedoeld voor particulieren. Dan krijg je een medewerker klantcontact of iets dergelijks, geen inspecteur. Een soort klantenservice op locatie, die ook zo bedoeld is.

 

Reageer