Studenten OV - 5 mei nationale feestdag? | NS Community
beantwoord

Studenten OV - 5 mei nationale feestdag?


Mijn dochter is vanmorgen naar haar stage gereisd met het OV. Ze vertelde dat 5 mei als nationale feestdag wordt gezien en dat haar studenten OV week abonnement nu niet geldig is (alleen korting) zoals op een normale werkdag. Het is een feestelijke dag maar geen nationale feestdag - anders waren we toch wel vrij geweest? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 May 2021, 10:07

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is geen feestdag volgens de norm van NS. Dat is pas weer in 2025. 5 mei wordt om de vijf jaar als feestdag gezien. Vandaag geldt de spits ook gewoon. Overigens betekent een feestdag bij NS niet meer dan dat de ochtend- en middagspits vervalt en u met het juiste abonnement de hele dag met korting kunt reizen.

Badge +3

Dat het weekabonnement op 5 mei geen recht geeft op vrij reizen, maar op reizen met korting, is een afspraak tussen de vervoerders en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Simpel gezegd: de overheid zou de vervoerders meer geld moeten betalen om het weekabonnement ook op 5 mei recht op vrij reizen te geven en de keuze is gemaakt dat niet te doen.

(Dit staat verder los van de dagen die NS als feestdagen hanteert. In het verleden was Goede Vrijdag ook een dag waarop met een weekabonnement niet vrij gereisd kon worden, maar dat is een aantal jaar geleden aangepast.)

Een wettelijke feestdag betekent niet nog dat iedereen ook automatisch vrij heeft. Dat wordt namelijk in de CAO afgesproken.

In de meeste CAO's is afgesproken dat nationale feestdagen als Kerstmis of Nieuwjaar vrij zijn maar wettelijke feestdagen als Goede Vrijdag en Bevrijdingsdag vaak niet.

Voor wat betreft de Studenten OV maakt het ministerie van Onderwijs afspraken over feestdagen en in 2021 is er geen vrij reizen op bevrijdingsdag. Het ministerie betaalt dat de vervoersbedrijven dus ook niet voor. U dochter zal dus inderdaad moeten betalen,vergelijkbaar als wanneer ze stage loopt op een zaterdag of zondag.

Reputatie 7
Badge +3

Voor houders van een NS abonnement is bevrijdingsdag geen feestdag en gelden de voorwaarden van doordeweekse dagen .

Voor houders van een studentenreisproduct geldt 5 mei als een feestdag en gelden de voorwaarden van een feestdag.

Studenten met een week SRP reizen vandaag, 5 mei, met korting. (Info DUO).

 

Reputatie 7
Badge +3

Bevrijdingsdag is een feestdag voor reizigers met het studentenreisproduct.

Bron: https://www.studentenreisproduct.nl/productvoorwaarden/

Helaas heeft NS deze kennis niet verwerkt in het overzicht op https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html

 

Even terzijde: 

NS is blijkbaar niet veel opgeschoten in het verduidelijken van de situatie van Bevrijdingsdag en de OV-Studentenkaart. Zie bijvoorbeeld dit bericht uit 2011: https://nos.nl/artikel/237980-onduidelijkheid-over-gebruik-ov-kaart-op-bevrijdingsdag

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het inchecken is gegaan. Het is wel een merkwaardige situatie, lol. Is het een foute vermelding, is de correctie er op vergeten of is het toch zo?

Badge +3

Studenten met de weekvariant van het studentenreisproduct reizen op Bevrijdingsdag altijd met korting en studenten met de weekendvariant van het studentenreisproduct reizen op Bevrijdingsdag altijd gratis. Bij het inchecken wordt automatisch het juiste tarief in rekening gebracht.

Ik vind het geen merkwaardige situatie; de geldigheid van het studentenreisproduct is al jaren hetzelfde en te vinden op www.studentenreisproduct.nl. Toegegeven, NS zou op haar site iets duidelijker kunnen communiceren, maar studenten zouden moeten weten dat ze op voornoemde site hun informatie moeten halen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af of  houders van de studentenkaart wel allemaal studenten zijn, althans in de betekenis die ik er aan geef en de verwachting die je daar aan mag koppelen. Ik vind dit wel merkwaardig, maar ik kan wel leven met dit verschil in opvatting ;-)

Badge +3

Elke student moet op die site zijn voor het koppelen van het studentenreisproduct aan zijn OV-chipkaart en kent dus het bestaan ervan.

Reputatie 7
Badge +3

NS moet ofwel correcte informatie op de site zetten of alleen verwijzen naar de website van het studentenreisproduct.

NS moet veel duidelijker maken dat het feestdagenoverzicht op hun website niet (volledig) geldt voor het studentenreisproduct.

NS heeft het volgende op de website staan:

Dat is geen informatie waarmee je iets kunt op Bevrijdingsdag. Mijn voorstel aan NS: haal alle tekst weg en laat alleen de laatste zin staan, met verwijzing naar https://www.studentenreisproduct.nl/productvoorwaarden/.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met het inchecken is gegaan. Het is wel een merkwaardige situatie, lol. Is het een foute vermelding, is de correctie er op vergeten of is het toch zo?

Het ministerie van onderwijs wil voor 5 mei niet betalen omdat de scholen dan gesloten zijn, net als in het weekend en de zomervakantie. Dus niks foute vermelding maar gewoon zo afgesproken. Ik neem aan dat de chippaaltjes daar ook op geprogrammeerd zijn.

NS staat hier buiten, de voorwaarden voor het studentenreisproduct zijn een zaak van het ministerie. NS stuurt alleen een rekening op basis van de wensen van het ministerie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af of  houders van de studentenkaart wel allemaal studenten zijn, althans in de betekenis die ik er aan geef en de verwachting die je daar aan mag koppelen. Ik vind dit wel merkwaardig, maar ik kan wel leven met dit verschil in opvatting ;-)

Begrijpend lezen wordt al jaren niet meer onderwezen. 

Reageer