Treinreizen duur? Welnee!

• 22 januari 2021
  • 5 reacties
  • 281 Bekeken

Reputatie 2

Reis van Hengelo naar Borne via Amsterdam Amstel. Datum zondag 24 januari, vertrektijd 17:03. Volgens de reisplanner kost dat € 5,30. Koopje toch? En de terugreis is nog een cent goedkoper.

5 reacties

Dat is een goede tip! 

:wink:  Ik zou het snel bestellen, want ik laat het aanpassen. Geen idee hoe lang de verwerking gaat duren. 

Badge +3

Haha geweldig! :rofl:

Maar natuurlijk lukt dat niet met een ov-chipkaart (waarmee je netjes in- en uit dient te checken), en e-tickets met een via station zijn er helaas niet.

Reputatie 7
Badge +3

Reis van Hengelo naar Borne via Amsterdam Amstel. Datum zondag 24 januari, vertrektijd 17:03. Volgens de reisplanner kost dat € 5,30. Koopje toch? En de terugreis is nog een cent goedkoper.

Als je deze reis wilt maken, zul je een kaartje Hengelo - Amsterdam Amstel en Amsterdam Amstel - Borne kopen of in Amsterdam uit/inchecken. Je zult zien dat die reis echt wel een stukje duurder is.

Reputatie 2

Inderdaad, in de praktijk zal het wel niet werken. Bovendien heb je het probleem dat je na zo’n lange reis  door de avondklok niet meer thuiskomt.

Een paar jaar geleden, vóór de komst van de chipkaart, was een retour twee keer zo duur als een enkele reis. Ik maakte daar misbruik van. Ik kocht niet een retour van Thuis naar Oom Piet, maar een enkele reis van Thuis naar Thuis via Oom Piet. Dat was een stuk voordeliger en de automaat maakte geen bezwaar.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de komst van de OV-chipkaart was een dagretour juist goedkoper dan twee keer een enkele reis. In sommige gevallen was een rondreis met via-stations nog iets goedkoper dan een dagretour.

Vanwege het de korting die verleend werd op dagretours, weekendretours en rondreizen zijn bij de introductie van de OV-chipkaart de tarieven van enkele reizen verlaagd waardoor in de meeste gevallen twee keer een enkele reis net zo duur uitpakte als dagretours en weekendretours.

Wat de tarifering van treinreizen in Nederland compliceert is de langeafstandskorting die verleend wordt. Maar zonder die langeafstandskorting zou het reizen over langere afstanden helemaal onbetaalbaar worden. 

Reageer