Vinkjes nieuwsbrief e.d. standaard aan - toegestaan of niet? | NS Community

Vinkjes nieuwsbrief e.d. standaard aan - toegestaan of niet?


Reputatie 7
Badge +3

Als je een e-ticket koopt, staan standaard de vinkjes voor serviceberichten, aanbiedingen en meewerken aan producten/diensten aan. Dit is wettelijk niet toegestaan. Graag aanpassen.

 

 

edit: Zit nog wat verder te googlen en sommige sites beweren dat het wel mag tijdens de laatste fase van het bestelproces, omdat er dan al sprake zou zijn van een klantrelatie. Hmm, vooruit dan maar, maar het blijft enigszins dubieus.

Misschien kan een moderator dit topic verwijderen om verwarring te voorkomen. Sorry voor mijn voorbarige conclusie.


13 reacties


:)

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik meende me ook al te herinneren dat er ooit een topic over was, maar kon het niet vinden. Gearchiveerde topics worden blijkbaar niet meer getoond in de zoekresultaten. Wat op zich wel weer ok is 🙂

Badge +3

 

Oei is dat archief. Niet gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Het is het zoveelste voorbeeld dat NS noch de letter noch de geest van de AVG begrijpt.

Dat is geen archief Henk, meer een vuurmuur. Ben ook wel benieuwd naar het archief….😎

Kan een moderator hier mij toegang toe verlenen?

Badge +3

Dat is geen archief Henk, meer een vuurmuur. Ben ook wel benieuwd naar het archief….😎

Kan een moderator hier mij toegang toe verlenen?

Topics worden (automatisch) gearchiveerd als ze ouder dan 2(?) jaar zijn en er al langere tijd niet op gereageerd is. Dat voorkomt dat er verouderde informatie zichtbaar blijft, of dat mensen gaan reageren op topics van jaren geleden, wat soms ongewenst is (meer van hetzelfde, uitgekauwd zoals roken op het perron en zo).

In dit (actuele) geval zou het handig geweest zijn om in ieder geval te kunnen vinden dat hetzelfde al eerder voorbij gekomen is.

Indien nodig kan een gearchiveerd topic dat alsnog nuttige informatie bevat weer teruggeplaatst worden. Op dit moment hebben alleen ‘super users’ (met hun gebruikersnaam in ‘gouden’ letters) toegang tot het archief.

Het zou misschien handig zijn als een archieftopic waar een super user op reageert automatisch weer uit het archief gehaald wordt?

Als je een e-ticket koopt, staan standaard de vinkjes voor serviceberichten, aanbiedingen en meewerken aan producten/diensten aan. Dit is wettelijk niet toegestaan. Graag aanpassen.

 

 

edit: Zit nog wat verder te googlen en sommige sites beweren dat het wel mag tijdens de laatste fase van het bestelproces, omdat er dan al sprake zou zijn van een klantrelatie. Hmm, vooruit dan maar, maar het blijft enigszins dubieus.

(PS. Misschien kan een moderator dit topic beter niet verwijderen om verwarring te voorkomen. Sorry voor mijn voorbarige conclusie.)🤔 ;)

 

@Robert B

🤐

(Niet op de hyperlink in bovenstaande link klikken.. ;)

Badge +3

Nou ja dat dus. Maak zelf gerust een nieuw topic als er iets gearchiveerd is (en je het dus niet terug kunt vinden).

Die hyperlink https://ns-nl-community-new.insided.com/de-ns-community-61/zelf-een-topic-maken-48121 zou overigens gewoon moeten wijzen naar https://community.ns.nl/topic/new

Simpel (die hyperlink doet echt niets meer) 😣

Ik heb het ook niet bedacht maar op zich werkt het in de meeste gevallen goed om oude/verlaten/beantwoorde topics te archiveren, en niet (meer) te tonen in zoekresultaten.

Dus dan maar (7 jaar later) gewoon een nieuw topic over te starten, zoals @mrfreeze dus gedaan heeft.

On topic, vinkjes die standaard aan staan (stuur mij die nieuwsbrief!) zijn dus toegestaan als er al een klantrelatie is. Ook niet bedacht maar inderdaad steeds alles uit moeten zetten bij elke e-ticket bestelling is verre van klantvriendelijk 😥

Je voorkeuren daarvoor in een cookie (goed bewaren) is blijkbaar erg lastig, bij de NS.

Reputatie 7

Het oorspronkelijke antwoord is 7 jaar geleden, terwijl de AVG van 27 april 2016 dateert.

De AVG is nu juist opgesteld om bovenstaande kl… te voorkomen.

Algemeen principe is opt in en dat is dus niet met voorgekookte vinkjes.

 

Los daarvan: de klanten laten duidelijk merken, dat ze er niet van gediend zijn. Om dan allerlei juridische spitsvondigheden te bedenken getuigt ook niet veel van de klant op 1.

Misschien kan een moderator dit topic verwijderen om verwarring te voorkomen. Sorry voor mijn voorbarige conclusie.

Ik denk dat het juist goed is om dit te laten staan, juist om verwarring te voorkomen. Ik heb alleen de titel aangepast om daar niet al een conclusie in te hebben staan.

Het besproken topic is inderdaad vrij oud en dat is ook een reden om dingen te archiveren. Sinds 2016 zijn er veel dingen veranderd m.b.t. privacy, zoals Ferdiand Delasoie al aangaf, en het gegeven antwoord zal hoogstwaarschijnlijk ook niet meer actueel zijn.

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat (en dit is ook al gebeurd) dat er een topic met werkelijk nuttige informatie ook is gearchiveerd. Wij lezen echter alle geplaatste berichten en als zoiets besproken wordt kan het betreffende topic altijd opnieuw bekeken worden en teruggeplaatst uit het archief door een Moderator. Een reactie van een superuser in het betreffende topic om daar aandacht op de vestigen kan natuurlijk ook. Het lijk mij niet wenselijk (los ervan of het überhaupt kan) om topics automatisch terug te laten plaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook prima 🙂

Ontopic: Misschien goed om “de juriste en de coördinator van het privacybeleid” hier nog eens naar te laten kijken. De wetgeving is aangepast en ook al beweren sommige websites van wel, ik vraag me sterk af of dit daadwerkelijk toegestaan is. Nog los van het feit dat het gewoon ontzettend irritant is.

Reageer