beantwoord

Waarom "adresjes" en "dagje"

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Waarom toch altijd weer die verkleinwoorden???
icon

Beste antwoord door iMark 3 maart 2017, 11:23

Vlaanderen kent sinds lang een traditie van kindjes, frietjes, groentjes, pintjes, etc. Ik heb zelf in West-Vlaanderen gewoond.

Het kan niet ontkend worden dat Vlamingen het veelvuldig doen en misschien meer en met andere woorden dan andere Nederlandstaligen. Maar ook Nederlanders met amper contact met Vlamingen gebruiken veel verkleinwoorden. Het is een fenomeen dat in het gehele Nederlandse taalgebied voorkomt.

Anderstaligen die Nederlands leren vinden de verkleinwoorden een uitkomst. Dan hoeven ze niet te onthouden of het oorspronkelijke woord de of het als lidwoord heeft. Helaas gaat het dan vaak mis met 'de' meisje. 🙂
Bekijk origineel

15 reacties

Klinkt beter en geeft je het gevoel dat je wederom, in je vrije tijd, op een toffe plek bent geweest in je drukke bestaan. 🆒
Reputatie 4
Badge
Omdat dat hét kenmerk van de Nederlandse taal is. Iedereen die Nederlands als 2e taal leert hoor je daar over.
..
www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/ns-favourites.html
Hoi Choco, en welkom! Best een leuk onderwerp.

Verkleinwoorden zwakken vaak de betekenis wat af, waardoor het woord vriendelijker overkomt. Met name als het gaat om aanbiedingen of uitjes, kan dat een bewuste keuze zijn van een marketeer. Dat zie je bij veel andere bedrijven ook. In Nederland gebruiken we verkleinwoorden steeds vaker, meestal zonder het door te hebben. Het klinkt voor veel mensen ook net wat gezelliger. Het woord 'dagje' is daarin een heel mooi voorbeeld.

Een ander vindt het misschien betuttelend, zeker als het te vaak of te veel wordt gebruikt.
Reputatie 7
Badge +3
Het gebruik van verkleinwoorden in dit soort situatie is nageaapt uit Vlaanderen.
Reputatie 7
Badge +3
Met name als het gaat om aanbiedingen of uitjes
En terecht, "uiten" klinkt zo raar 😃
Reputatie 7
Badge +3
Het gebruik van verkleinwoorden in dit soort situatie is nageaapt uit Vlaanderen.
Weer zo'n genuanceerde en onderbouwde opmerking.

Ik heb Friezen in de familie die het ook doen. Ik hoor het heel veel Nederlandse taalgebruikers doen, zowel Nederlanders als Vlamingen. Wel hoor ik het meer van vrouwen dan van mannen.

http://taalpraat.nl/2014/03/verkleinwoordje/
Ook ik vraag me af wat jouw bron is, Tamzin? Het gebruik van verkleinwoorden in het Vlaams is ook anders opgebouwd.

@iMark, ik las onlangs een onderzoek waarin stond dat vrouwen inderdaad vaker dan mannen verkleinwoorden gebruiken. Was niet verbaasd 🙂.
Reputatie 7
Badge +3
Vlaanderen kent sinds lang een traditie van kindjes, frietjes, groentjes, pintjes, etc. Ik heb zelf in West-Vlaanderen gewoond.
Sinds de nieuwe dienstregeling is de NS overgestapt van treinen naar treintjes :D:cool:

Maar het wordt toch vaak gebruikt om dat iets werkelijk klein is, een dagje uit, omdat die dag meestal korter is.
Je dag begint vaak later (uitslapen b.v.) en als je plezier hebt voelt het dat de tijd korter is.
Touché Bob. Touché 😃
Reputatie 7
Badge +3

Het kan niet ontkend worden dat Vlamingen het veelvuldig doen en misschien meer en met andere woorden dan andere Nederlandstaligen. Maar ook Nederlanders met amper contact met Vlamingen gebruiken veel verkleinwoorden. Het is een fenomeen dat in het gehele Nederlandse taalgebied voorkomt.

Anderstaligen die Nederlands leren vinden de verkleinwoorden een uitkomst. Dan hoeven ze niet te onthouden of het oorspronkelijke woord de of het als lidwoord heeft. Helaas gaat het dan vaak mis met 'de' meisje. 🙂
Goed punt. Er zijn onnodige verkleinwoorden die niet meer weg te denken zijn zoals veulentje, kalfje, biertje, eitje, hoedje, kaartje, stukje, poortje.. Men heeft het hier altijd over de "poortjes" terwijl die klapdeuren boven mijn hoofd uitreiken.
Reputatie 2
Goed punt. Er zijn onnodige verkleinwoorden die niet meer weg te denken zijn zoals veulentje, kalfje, biertje, eitje, hoedje, kaartje, stukje, poortje.. Men heeft het hier altijd over de "poortjes" terwijl die klapdeuren boven mijn hoofd uitreiken.

Maar ten opzichte van een kasteelpoort is het weer wel een poortje 😉
Reputatie 6
Badge
Ik vind dit wel een interessant topicje op dit leuke forumpje. 😉

Reageer