beantwoord

Waarom geeft NS slechte reisadviezen?

• 10 januari 2017
  • 4 reacties
  • 229 Bekeken

Reputatie 4
Gisteren en vandaag was NS station Blaak vanwege werkzaamheden gesloten. Ik reis dagelijks van Gouda naar Rotterdam Blaak.
De NS Reisplanner extra adviseert om met de trein naar Rotterdam CS te komen, daar de metro te pakken naar Beurs en dan over te stappen op de metro naar Blaak. Totale reistijd 44 minuten.
De OV9292 app adviseerde om op Rotterdam Alexander al over te stappen en daar de metro te nemen naar Rotterdam Blaak. Totale reistijd 33 minuten.

Mijn vraag is waarom NS in deze situatie mij een route adviseert die duidelijk niet de beste, snelste optie is. Is dat een "ongelukje", of adviseert NS bewust niet het snelste traject, maar het traject waarmee NS zelf het meeste aan mijn reis verdient?
icon

Beste antwoord door Ruud NS 11 januari 2017, 11:56

Beste Arie_H,

Ik heb bij mijn collega's van reisinformatie geïnformeerd. Het is inderdaad vervelend dat dit langere advies wordt getoond, maar dit is niet om we je graag langer in de trein willen hebben dan in andere vormen van OV. De Reisplanner van NS hanteert in de basis namelijk ook de snelste reis en niet de reis met het meeste NS-vervoer.

Wat er waarschijnlijk gebeurd is, is het volgende: als je in Reisplanner en reis plant van een treinstation naar een treinstation, dan ontvang je een reisadvies wat alleen kijkt naar treindienstregelingen. Normaal gesproken is dat natuurlijk ook de snelste route, alleen tijdens deze werkzaamheden ging dat natuurlijk niet op. Om dat te ondervangen heeft NS een aantal metroritten handmatig ingevoerd. Bij deze invoer zijn keuzes gemaakt; blijkbaar wel de ritten tussen Blaak en Centraal maar niet tussen Alexander en Centraal.

Als je dus een reisadvies had opgevraagd met als herkomst of bestemming een niet-treinstation (bv. een adres), dan zou je wel het advies hebben gekregen om in Alexander op de metro over te stappen.

Toegegeven: dit is niet ideaal en er wordt gewerkt aan een oplossing waarin in alle gevallen (ook bij adviezen van treinstation naar treinstation) alle vervoersmogelijkheden worden meegenomen. Maar dit is dus wel de verklaring van dit advies.
Ik hoop dat ik je vraag hiermee goed heb beantwoord!

Als je een declaratie van je kosten bij RET wilt doen, kun je je melden bij onze Klantenservice met een een kostenoverzicht van de extra kosten bij RET. Mag ook in een privébericht op dit forum aan één van de moderators.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 3
Omdat inderdaad NS niet denkt aan de klant maar aan het bedrijfsresultaat
Het is belachelijk dat de klant extra kosten moet maken voor een reis waarvoor al betaald is.
Je kan de extra kosten terug vragen, maar wie gaat dat doen voor die paar Euro ?
Benieuwd of je van NS hier nog een antwoord op komt. Op mijn vragen over de werkzaamheden in December heb ik nooit een zinnig antwoord gehad.
Reputatie 4
Kan ik extra kosten terug vragen? Hoe werkt dat dan?
Beste Arie_H,

Ik heb bij mijn collega's van reisinformatie geïnformeerd. Het is inderdaad vervelend dat dit langere advies wordt getoond, maar dit is niet om we je graag langer in de trein willen hebben dan in andere vormen van OV. De Reisplanner van NS hanteert in de basis namelijk ook de snelste reis en niet de reis met het meeste NS-vervoer.

Wat er waarschijnlijk gebeurd is, is het volgende: als je in Reisplanner en reis plant van een treinstation naar een treinstation, dan ontvang je een reisadvies wat alleen kijkt naar treindienstregelingen. Normaal gesproken is dat natuurlijk ook de snelste route, alleen tijdens deze werkzaamheden ging dat natuurlijk niet op. Om dat te ondervangen heeft NS een aantal metroritten handmatig ingevoerd. Bij deze invoer zijn keuzes gemaakt; blijkbaar wel de ritten tussen Blaak en Centraal maar niet tussen Alexander en Centraal.

Als je dus een reisadvies had opgevraagd met als herkomst of bestemming een niet-treinstation (bv. een adres), dan zou je wel het advies hebben gekregen om in Alexander op de metro over te stappen.

Toegegeven: dit is niet ideaal en er wordt gewerkt aan een oplossing waarin in alle gevallen (ook bij adviezen van treinstation naar treinstation) alle vervoersmogelijkheden worden meegenomen. Maar dit is dus wel de verklaring van dit advies.
Ik hoop dat ik je vraag hiermee goed heb beantwoord!

Als je een declaratie van je kosten bij RET wilt doen, kun je je melden bij onze Klantenservice met een een kostenoverzicht van de extra kosten bij RET. Mag ook in een privébericht op dit forum aan één van de moderators.
Rover heeft hierover ook al aan de bel getrokken, jammer dat er geen afspraken gemaakt konden worden met de RET.
https://rover.nl/actueel/1189-rover-claim-extra-kosten-voor-treinreis-naar-rotterdam-blaak

Reageer