beantwoord

Waarom worden niet alle verstoringen gemeld?

• 3 december 2019
  • 9 reacties
  • 175 Bekeken

Waarom staan niet alle verstoringen/vertragingen/incidenten vermeld op de site? Zo worden een heleboel mensen niet toegelaten in de trein van vandaag om 18.33 Den Haag richting Leiden. Zonder enige informatie (niet op borden, niet op de site) moet ik zelf uitzoeken dat ik de 18.47 moet pakken. Raar is dat. Of dat treinen van Leiden naar Alphen onverwachts uitvallen (in ieder niet door werkzaamheden) en dat dat niet als “verstoring” wordt gemeld omdat de definitie van het politiek gevoelig begrip “verstoring” hierop niet van toepassing zou zijn (aldus een conductrice)…..en de reiziger dan? Die staat zonder uitleg zonder transport. Transport over rails in Nederland is een complex geheel, dat begrijp ik. Incidenten kunnen zich voordoen. Het lijkt mij echter dat men tegenwoordig het publiek veel sneller, duidelijker en vollediger kan informeren?

icon

Beste antwoord door Sanne NS 3 december 2019, 19:48

Hoi Dancingintherain! 

Ik begrijp je frustratie onwijs goed. Ik vermoed dat het vanavond op jouw traject te maken heeft met de verstoring rondom Woerden en hierdoor het materiaal wat aanwezig is op Den Haag. Een groot deel van de treinen rondom Den Haag heeft hier namelijk mee te maken. Er is dus wel degelijk een verstoring geweest vanavond, maar die heeft misschien niet direct op jouw traject een invloed gehad. 

Bekijk origineel

9 reacties

Badge

Er loopt ook een ander topic over het niet toelaten tot de trein met de nodige uitleg wat daar gebeurt kan zijn.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/verhinderen-reizigers-om-in-trein-te-stappen-62241#post425175

Wat betreft de informatie voorziening, er waren vandaag helaas weer flinke verstoringen waarbij ook het overzicht op een gegeven moment weg was bij verschillende afdelingen en ook wij als treinpersoneel hebben dat mogen ervaren door veel onduidelijkheden en veel nieuwe dienstkaartjes. In dit geval zal het voor de reisinformatie ook compleet onoverzichtelijk geweest zijn wat de situatie ter plekke was.

Hoi Dancingintherain! 

Ik begrijp je frustratie onwijs goed. Ik vermoed dat het vanavond op jouw traject te maken heeft met de verstoring rondom Woerden en hierdoor het materiaal wat aanwezig is op Den Haag. Een groot deel van de treinen rondom Den Haag heeft hier namelijk mee te maken. Er is dus wel degelijk een verstoring geweest vanavond, maar die heeft misschien niet direct op jouw traject een invloed gehad. 

Badge

Sanna NS, bij Voorschoten is eerder een aanrijding met een persoon geweest welke het treinverkeer rond Leiden en Den Haag flink ontregelt heeft vandaag en ook het treinverkeer op de verschillende routes daar naartoe.

Jeroen bedankt voor de aanvulling! Die had ik nog niet eens genoemd inderdaad, maar ook dat heeft natuurlijk een behoorlijke impact gehad op het treinvervoer vandaag. 

Ik snap dat er incidenten zijn. Soms binnen beheersing van NS of ProRail (onderhoud materiaal, wissels, etc), soms buiten het beheersingsgebied (aanrijdingen, extreme weersomstandigheden). Waarom kan de informatievoorziening anno 2019 hierop niet beter worden ingeregeld? Laten we eens op innovatieve wijze kijken naar dit probleem? Iemand weet waarom mensen niet meer worden toegelaten tot een trein, iemand weet dat een trein is uitgevallen. Waarom verspreidt die informatie zich niet? Als alles door 1 dun communicatielijntje moet binnen NS begrijp ik dat wel (aanname van mij). Zijn er geen oplossingen? Inzetten van de community met “trusted travellers” bijvoorbeeld die ook gemachtigd zijn om NS info te melden op basis van sjablonen? Met status “unverified” zodat NS dat altijd nog kan bekrachtigen of kan intrekken? De huidige informatiewaarde van “NS huidige situatie op het spoor” is zo beperkt dat ik daar niet vaak echt gebruik van heb kunnen maken. Misschien voorkomt een dergelijke out of the box methode ook wel dat horden passagiers dezelfde vragen blijven stellen aan 1 conducteur.

Waarom staan niet alle verstoringen/vertragingen/incidenten vermeld op de site? Zo worden een heleboel mensen niet toegelaten in de trein van vandaag om 18.33 Den Haag richting Leiden. Zonder enige informatie (niet op borden, niet op de site) moet ik zelf uitzoeken dat ik de 18.47 moet pakken. Raar is dat.

Een volle trein is geen verstoring, dus die wordt niet als zodanig vermeld.

In het algemeen is het ook niet mogelijk om alle storingen te melden, b.v. zoals vandaag een storing in het informatiesysteem zelf.

Waarom staan niet alle verstoringen/vertragingen/incidenten vermeld op de site? Zo worden een heleboel mensen niet toegelaten in de trein van vandaag om 18.33 Den Haag richting Leiden. Zonder enige informatie (niet op borden, niet op de site) moet ik zelf uitzoeken dat ik de 18.47 moet pakken. Raar is dat.

Een volle trein is geen verstoring, dus die wordt niet als zodanig vermeld.

In het algemeen is het ook niet mogelijk om alle storingen te melden, b.v. zoals vandaag een storing in het informatiesysteem zelf.

Snap ik. Maar dat is definitie-georiënteerd en heeft minder met de rauwe werkelijkheid te maken. Wat we vergeten is dat de reiziger centraal zou moeten staan. En dus ook in de informatievoorziening richting de reiziger. Het gaat er niet om een stok te vinden om de NS te slaan met “verstoringen”; het gaat erom de dienstverlening richting de reiziger te optimaliseren en de reiziger zo te informeren dat deze geen onzekerheid kent in het gebruik van de dienstverlening. Meer zekerheid = meer tevredenheid en minder chaos.

Dat snap ik ook. Maar hoe/wanneer geef je aan dat een trein helemaal vol is? B.v een volle trein stopt op een station, er stappen 100 mensen uit en er willen er 120 in. De 20 reizigers die op het perron achterblijven hebben niks aan de melding die pas gegeven kan worden zodra er niet meer reizigers bij kunnen. Je zou de mensen op het volgende station alvast kunnen waarschuwen, maar je weet van tevoren niet hoeveel mensen gaan uitstappen.

Je zou een informatiesysteem kunnen verzinnen waarbij reizigers aangeven waar ze heen willen en hun actuele locatie continue doorgeven (m.b.v. mobiel netwerk). Een soort navigatiesysteem voor het OV dus.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het zo dat iets als verstoring gemeld wordt wanneer dat gedurende langere tijd impact heeft op meerdere treinen. Dus niet wanneer er maar 1 of 2 treinen uitvallen.

Zo zat ik zelf eens in een sprinter die bij station Voorschoten defect ging, na de stop daar reed die niet meer verder. Het is daar 4-sporig en de andere treinen werden erom geleid via spoor 2, zo ook de volgende sprinter een kwartier later waar wij weer in konden stappen. De enige trein die uitviel was die bewuste defecte sprinter. Er hadden misschien enkele IC's die normaal over spoor 1 gingen wat vertraging maar verder was er geen impact en dit werd ook niet als verstoring gemeld.

Maar wanneer er zo'n defecte trein op een 2-sporig gedeelte staat is het een heel andere situatie. Dat heb ik meerdere keren meegemaakt bij Delft, dan moet alles over 1 spoor heen en dat vervalt de helft of meer van alle treinen en heeft het wel grote impact. Dat wordt dan wel als verstoring gemeld.

En zo zullen enkele volle treinen ook geen reden zijn om een verstoring te melden, zeker niet als dat de eerste treinen zijn nadat er urenlang geen enkele trein reed, dan kan iedereen wel op zijn vingers natellen dat die vol zullen zijn. 

Wel was er gister middag vanwege de aanrijding bij Voorschoten een melding op de storingspagina voor treinen over de HSL, dat daar volle treinen en mogelijk een langere reistijd waren door een verstoring elders. https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/30700-3-december-2019-een-verstoring-elders-schiphol-rotterdam-hsl   Zoiets had misschien ook wel voor het traject Den Haag - Leiden - Schiphol gemeld kunnen worden ivm de stroomstoring bij Woerden waardoor reizigers van Den Haag naar Utrecht via die route konden omreizen.

Reageer