beantwoord

Waarom wordt er bij het onderhoud weer niet vermeld wanneer het klaar is

• 31 oktober 2015
  • 19 reacties
  • 366 Bekeken

Ik zie dat er weer onderhoud is aan de webshop en mijnNs. Wederom alleen met de melding dat er onderhoud is.

Al heel vaak is op het forum gevraagd om bij gepland onderhoud (wat het nu volgens mij wel is) in de melding ook aan te geven wanneer dit afgerond is. Zodat een klant niet ieder half uur hoeft te proberen of het onderhoud klaar is.

Dus nogmaals het de vraag:
Wanneer gaat de NS bij regulier onderhoud in de meldingspagina melden tot wanneer het onderhoud loopt?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 5 november 2015, 15:31

Ik heb even overlegd met onze contentmanagers, die ook de website beheren. Ook zij willen dit graag melden (gepland onderhoud), maar er is toentertijd door onze beheerders besloten dit niet te doen, omdat onderhoud soms ook kan uitlopen en je dan alsnog verwarring veroorzaakt. Desalniettemin zullen mijn collega's van content alsnog opnieuw een verzoek indienen om gepland onderhoud wel altijd te melden op de website, omdat ook wij vinden dat dit voor duidelijkheid bij onze klanten zorgt. Goede signalen dus!
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 1
Badge
Mijn reactie: dat kan je wel vergeten-geeft enkel valse zekerheid waar ze toch nooit aan zullen kunnen voldoen. Naast regulier onderhoud dat circa mogelijk nog gepland zou kunnen worden schijnt het dat er ook diverse hackersaanvallen zijn-waarbij je het helemaal nooit kan voorspellen.
Mijn reactie: dat kan je wel vergeten-geeft enkel valse zekerheid waar ze toch nooit aan zullen kunnen voldoen. Naast regulier onderhoud dat circa mogelijk nog gepland zou kunnen worden schijnt het dat er ook diverse hackersaanvallen zijn-waarbij je het helemaal nooit kan voorspellen.
Sja dan heb je je IT gewoon niet voor elkaar. Bij de voorbereiding van een productieupgrade plannen wij altijd de doorlooptijd en als ik de afgelopen 5 upgrades bekijk dan zijn we slechts één keer 15 minuten uitgelopen (op 6 uur doorlooptijd), de andere 4 waren tot max 30 minuten eerder klaar.
Het is echt niet heel moeilijk om dat goed te schatten. Het geeft wel duidelijke informatie.
Op twitter wordt al gemeld dat het de verwachting is dat het pas morgen ochtend klaar is, dat is toch wel relevante informatie om te melden op de site.

Ik heb het hierbij juist over onderhoud en geen storing, dat de NS kiest om ook bij een storing het bericht van regulier onderhoud te tonen is helaas een zeer onhandige actie van de NS.
Badge
Ik zie dat er weer onderhoud is aan de webshop en mijnNs. Wederom alleen met de melding dat er onderhoud is.

Al heel vaak is op het forum gevraagd om bij gepland onderhoud (wat het nu volgens mij wel is) in de melding ook aan te geven wanneer dit afgerond is. Zodat een klant niet ieder half uur hoeft te proberen of het onderhoud klaar is.

Dus nogmaals het de vraag:
Wanneer gaat de NS bij regulier onderhoud in de meldingspagina melden tot wanneer het onderhoud loopt?

Ik snap je punt. Wij kregen ook pas vrij laat te horen dat er een onderhoud zou plaatsvinden op zaterdag 31.10.2015. Waarom dit niet op de site stond, durf ik niet te zeggen. Maar ik geef je gelijk, het was handiger geweest als dit ook op onze site stond. Je signaal hierover zet ik opnieuw door. Excuses voor het ongemak
Ja Leny, dat is een goede bevestiging van hetgeen er gevraagd werd. Alleen......waarom komen er geen tips van NS hoe dit op te lossen. Wanneer kunnen we abonnementen bestellen? Ik heb vandaag al een duur kaartje moeten kopen en vrees dat dit morgen weer het geval zal zijn. Kan ik dat ergens declareren bij NS????
Badge
Ja Leny, dat is een goede bevestiging van hetgeen er gevraagd werd. Alleen......waarom komen er geen tips van NS hoe dit op te lossen. Wanneer kunnen we abonnementen bestellen? Ik heb vandaag al een duur kaartje moeten kopen en vrees dat dit morgen weer het geval zal zijn. Kan ik dat ergens declareren bij NS????

Hoe bedoel je? Je kunt het abonnement nu weer bestellen via onze webshop.
Dag Leny, fijn dat jullie het ook gewild hadden dat dit beter gecommuniceerd wordt.

Denk je dat het haalbaar is bij het eerst volgend onderhoud wel een onderhoudspagina te tonen met daarop een inschatting van de eindtijd?
Dag Leny, fijn dat jullie het ook gewild hadden dat dit beter gecommuniceerd wordt.

Denk je dat het haalbaar is bij het eerst volgend onderhoud wel een onderhoudspagina te tonen met daarop een inschatting van de eindtijd?

Hallo marv87, dat hopen wij natuurlijk wel. Mijn collega (Leny NS) heeft dit inmiddels doorgegeven en hopelijk wordt dit zo spoedig mogelijk opgepakt bij de volgende onderhoud aan het systeem.
Aan hoop hebben we weinig, zeker omdat dit al meerdere keren is toegezegd dat dit gewoon gaat gebeuren, bv meer dan 1 jaar geleden door je collega Hessel NS
Aan hoop hebben we weinig, zeker omdat dit al meerdere keren is toegezegd dat dit gewoon gaat gebeuren, bv meer dan 1 jaar geleden door je collega Hessel NS

Ik zal dit doorgeven macca! Bedankt voor je feeback.

Hallo marv87, dat hopen wij natuurlijk wel. Mijn collega (Leny NS) heeft dit inmiddels doorgegeven en hopelijk wordt dit zo spoedig mogelijk opgepakt bij de volgende onderhoud aan het systeem.

Dag Janou,

Ik hoopte eigen op een Ja of Nee antwoord. Zoals Macca al aangeeft loopt dit punt al meer dan een jaar. Waarbij al allerlei toezeggingen gedaan zijn. Onder andere dat het gerealiseerd zou worden, dat men het doorgegeven heeft. Dat men de uitdaging aan wil geven om dit te gaan regelen.
Volgens mij zouden jullie door moeten hebben dat het enkel doorgeven van de melding niet voldoende is.

Dus nogmaals de vraag gaan jullie meer doen dan het doorgeven en hopen dat het ooit gerealiseerd gaat worden of vinden jullie het zo als het nu gaat prima en zien jullie geen reden om echt te zorgen dat het aangepast wordt.

Groet
Marv

Edit: Nog even toegevoegd de link naar het topic van 7 maanden geleden waarin Hessel aangeeft dit punt als testcasus op te willen pakken om te laten zien dat de input van het forum serieus genomen wordt:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/aankondiging-onderhoud-mijn-ns-webshop-10990/index1.html#post70789

Resultaat na 7 maanden: 0

Dag Janou,

Ik hoopte eigen op een Ja of Nee antwoord. Zoals Macca al aangeeft loopt dit punt al meer dan een jaar. Waarbij al allerlei toezeggingen gedaan zijn. Onder andere dat het gerealiseerd zou worden, dat men het doorgegeven heeft. Dat men de uitdaging aan wil geven om dit te gaan regelen.
Volgens mij zouden jullie door moeten hebben dat het enkel doorgeven van de melding niet voldoende is.

Dus nogmaals de vraag gaan jullie meer doen dan het doorgeven en hopen dat het ooit gerealiseerd gaat worden of vinden jullie het zo als het nu gaat prima en zien jullie geen reden om echt te zorgen dat het aangepast wordt.

Groet
Marv

Edit: Nog even toegevoegd de link naar het topic van 7 maanden geleden waarin Hessel aangeeft dit punt als testcasus op te willen pakken om te laten zien dat de input van het forum serieus genomen wordt:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/aankondiging-onderhoud-mijn-ns-webshop-10990/index1.html#post70789

Resultaat na 7 maanden: 0

Ja ik begrijp zeker dat je een ja of een nee wilt. Maar daar kan ik geen uitsluitsel over geven, maar het is inmiddels allemaal doorgeven. Hopelijk verwachten jullie snel een terugkoppeling!
Ik verwacht helemaal niets, want zelfs een toezegging dat jullie het gaan doen blijkt niets waard te zijn.

Ik verwacht meer een escalatie van dit probleem door jullie en dat jullie wat meer doen dan "doorgeven" en afwachten want het is wel heel duidelijk dat daar niets mee gebeurt.
Ik heb even overlegd met onze contentmanagers, die ook de website beheren. Ook zij willen dit graag melden (gepland onderhoud), maar er is toentertijd door onze beheerders besloten dit niet te doen, omdat onderhoud soms ook kan uitlopen en je dan alsnog verwarring veroorzaakt. Desalniettemin zullen mijn collega's van content alsnog opnieuw een verzoek indienen om gepland onderhoud wel altijd te melden op de website, omdat ook wij vinden dat dit voor duidelijkheid bij onze klanten zorgt. Goede signalen dus!
Welke verwarring veroorzaak je dan ?

Als gepland onderhoud uitloopt, pas je gewoon de tijd aan op de website.
Of een melding dat het iets uitloopt. Verwarring opgelost !

Dat gebeurt op andere sites ook hoor.
Zoals aangegeven is er opnieuw een verzoek ingediend dit weer op te pakken.
Ja ik geef ze een extra argument om jullie beheerders te overtuigen dat er echt niet zoveel beren op de rails zijn als hun denken....
Snap ik. Gelukkig denken wij er net zo over 🙂.
En weer is (nu mijnNS) eruit voor regulier onderhoud......

Ik snap echt niet wat voor verwarring er kan ontstaan bij een tekst.

I.v.m. regulier onderhoud is MijnNS naar verwachting niet beschikbaar tot 14:00 (6 november).

Zeker als onderhoud een aantal uren duurt, ga ik er vanuit dat je werkt met status updates en bijgewerkte planning zodat je af en toe kijkt of de eindtijd nog reëel is en zo nodig de gemelde tijd kan aanpassen.

Maar wat ik wel heel jammer vind is dat het constant toegezegd wordt en er dan niets mee gebeurt zonder terugmelding. Als iemand 7 maanden geleden enthousiast meldt dat hij de uitdaging aan wil gaan om dit te realiseren dan zou ik toch zeker wel een keertje een bericht verwachten als er gekozen wordt het niet te doen.

Ik zou het jammer vinden als de NS besluit het niet te doen, maar meldt dat dan ook even.
Ik ben het volledig met je eens, Marv. En zoals gezegd de contentbeheerders ook, dus ze gaan hier ook serieus mee aan de slag. Mocht het echt zo zijn dat dit toch geen doorgang vindt, laat ik je dat weten.

Overigens zou het op dit moment gaan om database problemen, niet om gepland onderhoud.

Reageer