We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Hoe je daar moet komen via NS.nl is mij dus totaal onduidelijk en de virtuele assistent zegt

U zoekt iets op NS.nl?

De pagina die u zoekt hebben wij niet gevonden. Klik op een van de onderstaande linkjes om weer verder te navigeren. Of gebruik de zoekbalk boven in uw scherm.
https://www.ns.nl/formulieren/contact.html

Antwoord binnen tien werkdagen.

ook briefpost: antwoord binnen tien werkdagen.

http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Misschien toch eens met Eringa gaan praten? -> http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/pier_eringa:_prorail_moet_minder_beloven-147336
ER is wel een nieuw contactformulier
https://www.ns.nl/formulieren/contact.html

Maar staat nog niet overal goed opgenomen in de linkjes
Helaas deel ik die conclusie ook.

Een e-mail sturen is blijkbaar ook niet meer mogelijk via de virtuele assistent want die pagina is niet gevonden.

Kan je nog een email sturen naar NS of een contactformulier invullen ? Ook daar krijg ik geen resultaten voor.
Ik stel vast dat van de gevraagde en gekregen feedback in dit topic, slechts een fractie gebruikt is.

Dat vind ik bedroevend.

Meer woorden zal ik er maar niet aan verspillen.
Wat een drama website. Ja helemaal bij de tijd. Het grootste deel van mijn scherm wordt gevuld met foto's van modellen die totaal nutteloos zijn maar tegenwoordig helemaal in bij bijna elke vernieuwde website.
En die voegen niks toe, blijven een jaar het zelfde. Wat is het nut? Laten zien dat NS een modellenbureau met hele mooie fotomodellen in de arm heeft weten te nemen? Interesseert me niks, ik wil snel kunnen vinden wat ik nodig heb en krijg een pagina waar de info en menukeuze maximaal geminimaliseerd zijn om maar zoveel mogelijk foto neer te kunnen zetten! Krankzinnig, stapelgek ik heb er gewoon geen woorden voor. Denken jullie dat mensen de website bezoeken omdat jullie zulke mooie foto's hebben en het dan niet erg vinden dat goede en overzichtelijke navigatie daar voor opgeofferd is? En erger nog: Twee lekkere meiden in een LEGE trein. Lekkere trap in de rug van alle reizigers die in de spits als haringen in een ton zitten. Als je dan toch een foto doet, doe dan een stampvolle trein waarbij ze op het perron moeten blijven staan omdat er in de trein geen plaats meer is.

De nieuwe reisplanner is ook al zo'n baggerprodukt. Bijna alles wat je ingevuld wilt hebben zit verborgen onder knopjes. Het enige wat er nog zonder veel extra muisklikken mee kan is een reis plannen als je al op het station staat!! Als ik morgen met de trein wil dan plan ik dat vandaag en en moet je kijken wat voor nodeloos ingewikkeld en irritant gedoe het is om de datum aan te passen. En als je op 31 december een reis voor 4 januari wil plannen dan heb je me daar een partij nutteloze extra muiskliks voor nodig niet te geloven. Hoe klantonvriendelijk kun je iets maken zeg. Stelletje idioten die dat bedacht heeft. Maar ja, het "strakke overall concept van de nieuwe website" vereist ongetwijfeld dat er een flink stuk klantvriendelijkheid wordt opgeofferd. Uiteindelijk maak je een website niet voor de mensen die hem moeten gebruiken maar moet deze aan de uitstraling voldoen die het bedrijf graag ziet.

Gelukkig heb ik de NS app op mijn telefoon. Een voorbeeld van eenvoudig, simpel en klantvriendelijk. Op deze website zal ik alleen nog een reis plannen als het echt niet anders kan. Maar ik hoop nu al dat dat nooit meer nodig is.
Reputatie 1
Ik zag het inderdaad net dat er een nieuwe site is. Misschien is ie handig voor op smartphone of tablet ofzo maar voor op de PC is het er niet makkelijker, rustiger, overzichtelijker op geworden ... integendeel zelfs :(
Enige wat ik kan vinden wat wel lekker werkt, is de reisplanner. Die is duidelijk.
Maar verder ....
Gemak? Nee, niet echt. Snel? Nee, ook niet echt, is veel te zwaar om snel te zijn. Sneller naar informatie? Dat is gewoon uit een duim gezogen.
Bv naar Actuele Vertrektijden: eerst op die Menu knop klikken, dan opent zich een hele pagina waar je moet zoeken wat je nodig hebt en dan krijg je Actuele Vertrektijden. Waar overigens de heel handige "Onthoud station" is verdwenen :(
Zowiezo is dat hele "Menu" onhandig: het ie gewoon 1 pagina met allemaal links? Dat is toch geen "Menu" dat is een linken pagina. Op de oude NS site was het echt 100% makkelijker om iets te vinden.
Het is echt een onrustig iets geworden deze nieuwe site. Ik weet dat het ook wennen is maar voor nu vindt ik de oude site echt zóveel beter en overzichtelijker en veel makkelijk om in te navigeren!
Sinds 21 oktober is ns.nl nieuwe stijl live, inclusief nieuwe Reisplanner. Daarnaast was het huidige ns.nl nog beschikbaar voor onze klanten. We hebben feedback ontvangen van klanten (waaronder jullie!) en medewerkers, waarvan een aantal zaken meteen zijn opgepakt, zoals stationsafkortingen in de Reisplanner en tekstuele en technische aanpassingen. In combinatie met werkzaamheden, die sowieso nog moesten plaatsvinden, zijn wij er nu klaar voor!

Vanaf woensdag 2 december aan het eind van de ochtend is alleen nog ns.nl nieuwe stijl beschikbaar. Deze site is dan voor een groot gedeelte ook in het Engels en fasegewijs zal in januari de hele website in het Engels zijn. Daarnaast is het mogelijk om meteen op de website feedback te geven. Let op! Vanwege de livegang van de nieuwe site, ligt onze oude website er tussen 10 en 1 vandaag uit.

In het kort is ns.nl nieuwe stijl:
Een frisser uiterlijk, meer persoonlijke service en een groter gebruiksgemak. Waarbij de website geoptimaliseerd is voor mobiel en tablet. De website past zich aan het scherm aan waarop deze wordt weergegeven.

Goed om te weten:
1. Opzoeken treinnummer
In de nieuwe versie van de Reisplanner (versie 3) is het nog niet mogelijk om een treinnummer op te zoeken. Die mogelijk wordt nog toegevoegd, maar zal niet direct beschikbaar zijn. De huidige reisplanner, versie 2, blijft echter nog wel in de beschikbaar via http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml.

2. Tariefeenheden in de nieuwe Reisplanner
In de nieuwe Reisplanner vind je de tariefeenheden voor een reis door te klikken op het 'i' icoontje en bij 'Toon prijzen' te kiezen voor 'Trajectabonnementen'. De tariefeenheden staan onder de prijzen.

Vraag en antwoord:
Ik kan de pagina die ik zoek alleen in het Nederlands vinden
Nog niet alle pagina's zijn vertaald naar het Engels, maar hier wordt aan gewerkt. Eind 2015 zijn alle pagina's een-op-een vertaald in het Engels.

Ik kan geen deur-tot-deur reisadvies plannen
Hier wordt druk aan gewerkt: uiterlijk april 2016 is dit geregeld

Hoe kan ik feedback geven?
Door de feedbackknop aan te klikken die op diverse pagina's staat kun je jouw feedback in te vullen. We kijken uiteraard naar alle meldingen en maken op basis daarvan een lijstje van zaken die moeten worden opgepakt. Alle feedback is voor ons zeer waardevol! Omdat de site veel pagina's omvat en sommige wijzigingen technisch toch wat ingewikkelder zijn, kan het soms iets langer duren voordat de feedback wordt verwerkt.

In mijn browser ziet de site er niet zo mooi uit en/of functioneert deze niet zo goed.
Het nieuwe ns.nl is geoptimaliseerd voor de meest voorkomende browsers, met een bezoek van 3% of hoger.
De laadtijd op mijn telefoon wordt vooral veroorzaakt door het plaatje en de bewegende onderdelen.
Een sneller test voor de site geeft aan dat deze site ongeveer 30% meer geheugen (in Chrome) nodig heeft en ongeveer een factor 4 meer CPU vraagt.

Wellicht dat er nog gekeken kan worden of al die mooie langzaam bewegende elementen echt noodzakelijk zijn, zeker voor tabblad/telefoons is dat funest voor de performance.


Ook het eerste wat mij opviel, is de enorme hoeveelheid MB's, door met name de plaatjes. Kost veel server capaciteit, maar ook lang wachten met trage verbinding (zoals vaak het geval in de trein / ns wifi) Erg klant onvriendelijk.

Wat ook opviel, is het vele klikken om een reisadvies te maken. We leven in 2015. Wanneer html5 invul velden worden gebruikt tonen mobiele apparaten (iOS / android etc) hun eigen datum selectie die vele malen gebruiksvriendelijker is dan die van de nieuwe website.

Voorts, reageert de website slecht op het toetsenbord. Voor mensen die dat gewend zijn irritant, maar voor mensen met een beperking onoverkomelijk. Je zou bijvoorbeeld in staat moeten zijn door de reisadviezen te scrollen met de pijltjes van het toetsenbord.

Met mijn it blik: Nog een lange weg te gaan. Er lijkt vooral aandacht voor vormgeving geweest, minder voor andere zaken.
Zo te zien is er iemand (per ongeluk?) bezig om het forum live van een menu in de nieuwe stijl te voorzien. Het nieuwe menu werkt hier echter nog niet (klikken op het menu doet niets, klikken op het NS-logo levert een foutmelding op), dus dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
In "Recente topics", "Help anderen", "Favorieten", etc. is de onderste balk van het spreekballon-symbooltje voor de topics (waar al dan niet "nieuw" hoort te staan) wit geworden.
Reputatie 1
Bij deze wat op/aanmerking van mijn kant.

Design
Bij een wat kleiner(laptop) scherm (1366*784) wordt 2/3 van de startpagina gevuld met een nutteloze banner en wat reclame.
Waarom een hamburgermenu bij de desktop versie en dan dat beeld vullende menu?? waarbij je op een kleiner scherm zelfs moet scrollen??
Waarom zo overdreven veel witruimte gebruiken?? ik raak het overzicht een beetje kwijt
Waarom de reisplanner over de volledige breedte en met van die ENORME invoervelden?
Waarom de opties voor een reis advies pas later openen, ik zou graag in stuk door m'n opties in willen geven
Het reisadvies is zeer lastig te lezen in de getoonde blokken, zie liever gewoon een lijst met aankomst en vertrektijden dan een pagina met 'tegels'
de linker en rechter tegel op de 'reisadvies pagina' vallen half van het scherm (zie screenshot NS1)
Op een kleiner scherm neemt de kaart (bij uitgeklapt reisadvies) veel te veel ruimte in en is het reisadvies bijna niet te lezen (moet scrollen in de tegel om begin en eindstation te zien op een reis met slechts een overstap)
Bij actuele vertrektijden voor een klein station als Enkhuizen is het al 4 pagina's scrollen tot onderaan (waar de verstoringen staan)



Functionality
Tab volgorde van invoer velden in uitgeklapte reisplanner klopt niet (als je een fout maakt bij naar station en enter drukt is het bijna onmogelijk om met de TAB naar het 'naar station' veld te gaan.) Ook de knop Plan is zonder muis niet te activeren, hierdoor is het niet mogelijk om zonder muis een reisadvies te vragen
In het reisadvies(overzicht) staan geen overstap tijden
Ik heb alle suggesties m.b.t. de reisplanner die in dit topic zijn geplaatst, op een rij gezet en deze in één keer doorgezet. Ben benieuwd!
Reputatie 7
Badge +4
Als ik een suggestie nog eens mag herhalen: In de reisplanner moet je een vertrek- en een bestemmingsstation aangeven. De meeste mensen echter vertrekken veelal vanuit hun woonplaats en moeten die dan elke keer invullen. Daar valt niemand dood van maar het kan wel makkelijker als je een standaardvertrekstation mag nemen naar Keuze. Iemand uit Hilversum krijgt dan dus Hilversum als standaard bij het vertrek en hoeft alleen de bestemming en de overige zaken nog aan te geven.
Ah, begrijpelijk. Deze signalen zijn allemaal doorgezet naar de beheerders van de reisplanner. Ik zal eens vragen of er al een terugkoppeling mogelijk is op dit gebied.
Ik denk daarbij voornamelijk aan de opmerkingen in de categorie reisplanner, met name als er wordt gesleuteld aan de interface (de invoervelden, het bewegen van de panelen, de weergave van het reisadvies, etc.).
Kun je aangeven welke verbeteringen je al verbeterd had willen zien? Alle signalen zijn doorgezet, maar ik kan natuurlijk van specifieke punten een statusupdate vragen.
Wat fijn dat "waar ga jij naartoe vandaag?" veranderd is in "plan uw reis".
Helaas kan ik na een maand nog geen andere verbeteringen aan de nieuwe website ontdekken naar aanleiding van dit draadje, dan een paar kleine tekstuele wijzigingen waaronder deze. Juist bij een aantal technische onvolkomenheden is het niet ondenkbaar dat oplossingen weer nieuwe problemen veroorzaken, dus dat er meerdere feedback-iteraties nodig zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Het is handig dat pdfs op http://www2.ns.nl op een NS-klantencomputer zijn te openen, zie https://forum.ns.nl/op-station-17/pdf-openen-op-ns-computer-19709.
Reputatie 1
Wat fijn dat "waar ga jij naartoe vandaag?" veranderd is in "plan uw reis".
@TrajectVrijInLimburg: Dit is inderdaad bekend. Mijn NS wordt inderdaad doorgelinkt naar de oude website. Tijdens de duale fase (oud- en nieuwe website tegelijk online) is er nog geen nieuwe header voor Mijn NS.
Het is de bedoeling dat dit na 2 dec wijzigt.
Als ik op www2.ns.nl (zowel SmartPhone als PC) klik op Mijn NS, en kies voor Consument of Zakelijk, dan ga ik terug naar www.ns.nl, de oude site.
Is of wordt dit gedeelte niet vernieuwd?
Wederom jullie vragen en signalen doorgezet. Dank!

@John: heb je voorbeelden?
De volgende zaken vielen mij op:
- Stationsverkortingen worden niet meer gesnapt, terwijl dit juist zo lekker makkelijk en snel een reis plant.
- De optie toon tussenstations ontbreekt, kan nu enkel per deelreis worden opengeklapt, waarna de vorige weer verdwijnen. Ook wordt dit in een print-out niet meegenomen, terwijl ik het juist vaak handig vind om op onbekende trajecten in te schatten hoeveel stations ik nog te gaan heb. (Optioneel vinkje na klikken op Print?)
- Op de oude site is van veel stations (bijvoorbeeld Sloterdijk) een plattegrond en vertrekstaat terug te vinden, waar zijn deze nu?
- De optie om van adres naar adres te plannen is weg
Daarnaast nog wat suggesties
Op Sloterdijk geven jullie aan Stads- en streekvervoer
Bus
Metro
Tram
Wellicht handig om hier de lijnen aan toe te voegen, eventueel met bestemmingen.
(dit is een metrostation).
Dit is een dienstregelingspunt die soms gebruikt wordt bij bijvoorbeeld TVV. Die moeten er inderdaad uit, waarschijnlijk tref je ook vele ex-Zoetermeer stations en dergelijke in de lijst.

Voor de rest, tsja, wat moet je ervan zeggen. T'is hip, dat wel. Verders sluit ik me aan bij:

Mee eens, dat onnodige getutoyeer en popiejopie-gedoe draagt niet bij.
Wat is er mis met een overzichtelijke, heldere en zakelijke communicatie?
De site ziet er op een PC redelijk uit. Ben het met de meeste punten eens.
Maar ik wilde aandragen dat op een Windows telefoon (Lumia 625, Windows Phone 8.1) de site erg slecht werkt.
Het duurt secondes voordat er resultaat op het scherm verschijnt, maar je hebt niet in de gaten dat er een pagina geladen wordt.
Soms hangt het scherm in zijn geheel.
Je moet erg veel scrollen doordat er veel ruimte tussen regels zit.
Mijn verbinding is Wi-Fi, daar kan het volgens mij niet aan liggen dat de schermen traag opbouwen.

Ik weet dat NS vindt dat Microsoft Windows Phone niet genoeg markt dekking heeft om er een aparte app voor te ontwikkelen, maar de nieuwe site optimaliseren voor alle schermen, betekent toch ook rekeing houden met Windpws Phone?

Een algemene tip is om velden waar alleen numerieke waardes ingevoerd kunnen worden ook te zorgen dat het numerieke toetsenbord van een mobiel platform wordt opgeroepen. HTML5 code input type="number".

Reageer