We hebben een nieuwe website! | NS Community

We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Reputatie 4
Badge
Er staan nog veel slordigheden op de nieuwe site. Hopelijk kan een taalkundig redacteur de teksten nog eens doorlezen.

Verder vraag ik me af waar dat populaire gebruik met je en jou voor nodig is. Ik heb als klant een zakelijke verhouding met NS. Het lijkt er op deze manier op dat een bedrijf zijn klanten aanspreekt als kinderen. Daar heb ik geen behoefte aan.
Reputatie 3
Het viel mij op als 'Forum' er nog niet tussen staat 😉
Kan het aantal beschikbare OV-fietsen ook op de website worden getoond, bijvoorbeeld als doorklikoptie in de reisplanner?
Ik heb zojuist alle suggesties van gisteren doorgezet. Dat zijn er flink wat, die ik heb onderverdeeld in de categorieën Reisplanner, Layout, Content en Technisch.

Nogmaals enorm bedankt voor de signalen en vooral de suggesties.
Reputatie 6
Badge +2
De reisplanner geeft bij de invoer van een station suggesties die hij niet aan kan, zoals Amsterdam Van der Madeweg (dit is een metrostation).
Mee eens, dat onnodige getutoyeer en popiejopie-gedoe draagt niet bij.
Wat is er mis met een overzichtelijke, heldere en zakelijke communicatie?


Ik vind hem zo snel niet terug, maar onlangs was er een topic waarin een NS-klant op leeftijd ongenoegen kenbaar maakte over het gejij en gejouw bij de telefonische klantenservice. Het antwoord van de moderator van dienst was dat het bewust beleid was om op die manier laagdrempelig te communiceren, of iets van die strekking.
Daar noem je al 3 moeilijke woorden voor NS in die laatste zin :D

Het popiejopie gedoe beschrijft inderdaad heel goed de NS website nieuwe stijl.
Dat moet niemand verbazen hier.
Mee eens, dat onnodige getutoyeer en popiejopie-gedoe draagt niet bij.
Wat is er mis met een overzichtelijke, heldere en zakelijke communicatie?
Reputatie 1
Waar ga jij naartoe vandaag?
Het is de nieuwe slogan geloof ik, het is een stijlmiddel, het is niet fout geschreven, het is gewoon een keuze. Ik heb me voorgenomen me er niet aan te storen, maar dat lukt niet helemaal.
Telkens als ik de nieuwe website open en die vraag zo prominent in beeld zie staan denk ik "Nou, ik ga zo eerst eens even naar de bakker, en dan misschien toch maar weer eens bij mijn ouders langs. Maar eigenlijk gaat jullie dat helemaal niets aan! Bovendien: als je me een vraag stelt zou je ook een antwoordmogelijkheid moeten bieden"

Daarna de volgende overwegingen:
- ik vind het eigenlijk helemaal niet zo prettig om overal getutoyeerd te worden. Er is, op een officiële website, niets mis met "u".
- eigenlijk bedoelen jullie (ook liever "u"?) niet "waar ga jij naartoe vandaag", maar "waar zou u of iemand anders naartoe willen gaan vandaag of binnenkort, en waarvandaan zou u (of die ander) dan willen vertrekken, waarbij we alleen geïnteresseerd zijn in een reis met de trein?"
Ik zou het echt prettiger vinden als er gewoon een kopje "reisplanner" boven zou staan.
Reputatie 4
Badge
Er zitten zeker mooie elementen in de nieuwe website. Wat minder handig vind is dat de plek waar sommige elementen staan vaak verspringt. B.v. als je bij de reisplanner de plaatsen invult, deze invoer velden korter worden zodat de datum/tijd getoond kan worden.

Wat losse opmerkingen:
- Wat ik eigenlijk mis is een optie om de kaart bij de reisplanner uit te zetten. Als je dagelijks op een vast traject reist, is dit geen informatie die je nodig hebt, maar het maakt de website wel trager en het is niet handig dat de kaders waarin de reis staat wordt verplaatst als je deze selecteert.
- Als je een reis met 3 of meer overstappen (b.v. Gouda - Ruurlo) plant, en deze print krijg je een print op 2 A4's. Is het niet mogelijk om de opmaak van de print anders op te zetten, zodat een reis wel op 1 A4 past?
- Als je een traject vrij met meer dan één route en verschillende vervoerders (b.v. voor Maastricht Hoensbroek) kiest, krijg je bij de prijzen van Trajectabonnementen alleen de prijs van de gekozen route te zien. Bij de oude website krijg je dan de informatie van zowel route A als route B als vrije route keuze te zien. Volgens mij is dat betere informatie voor iemand die de prijs van een Traject Vrij zoekt. Zou het niet logisch zijn om bij een traject alle prijsinformatie te geven en niet alleen van de gekozen route?
- Bij meer opties in de reisplanner is er de vraag "Bent u een abonnementhouder die onbeperkt met de trein mag reizen?". Dit is onhandig geformuleerd, want iedere abonnementhouder mag onbeperkt met de trein reizen (mits je maar netjes betaald). Bovendien mag iemand met Traject vrij zelf onbeperkt zonder extra kosten reizen (mits binnen het traject). Volgens mij is het voor de duidelijkheid alleen mogelijk om de abonnementen waarvoor dit geldt expliciet te noemen (b.v. "Reist u met Altijd vrij, Trein vrij, OV vrij of ov-jaarabonnement")
- Wat ik jammer vind is dat in de reisplanner er geen optie is om de Thalys apart uit reis adviezen te laten vervallen. Nu kan het alleen in combinatie met de IC direct. Terwijl voor een binnenlandse reiziger de Thalys helemaal geen reis mogelijkheid is, terwijl de IC direct dat wel is. Met name bij werkzaamheden worden nog wel eens reisadviezen gegeven waarin een stukje Thalys zit, maar waar je eigenlijk niets aan hebt.
Aan de andere kant is de IC direct tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Rotterdam en Breda een 'gewone' trein waar je zonder toeslag mee kan reizen. Deze worden nu ook weggelaten als je de hogesnelheidstreinen niet meeneemt.
Ik zou hier 2 opties in plaats van één willen hebben:
"Internationale hoge snelheidstreinen" ja/nee (hiermee kunnen de Thalys, ICE, CNL worden weggefilterd)
"IC direct Schiphol-Rotterdam" ja/nee (hiermee kan de IC direct tussen Schiphol en Rotterdam worden weggefilterd)
- In het menu staat bij abonnementen nog "OV-jaarabonnement", hier zou natuurlijk "OV vrij" met de juiste link moeten staan.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is ronduit een misser dan.
Reputatie 1
Jammer dat je geen tussenstations meer kan uitprinten.
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk verwijst NS er hiermee alleen maar naar dat de site volledig responsive is. Dat moeten sites als deze vandaag de dag ook wel zijn. Maar net als bovenstaande heb ik ook wat huiver, al moet ik aannemen dat het uitgetest is. Het is even afwachten. Direct foutloos is doorgaans een illusie. Er worden hier goede dingen aangesneden.
Reputatie 6
Badge +2
NS omschrijft de website als "geoptimaliseerd voor mobiel en tablet", wat suggereert dat de oude mobiele website ook gaat verdwijnen.
Dat is niet te hopen, gezien de diversiteit van apparatuur en browsers, waarbij bepaalde combinaties met de nieuwe site extra problemen hebben.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/door-balk-op-nieuwe-nsnl-op-klein-scherm-soms-niet-zien-typt-18926.
ik heb afgesproken elke dag een lijst met alle tips of suggesties door te zetten naar mijn collega's die over de site gaan. Dat zal ik vandaag ook doen.

Nogmaals enorm bedankt allen voor net meedenken, wordt erg gewaardeerd.
Reputatie 7
Badge +4
Symbolen horen eenduidig te zijn. Het moderne symbool voor 'deel' is een vierkant met een recht naar boven wijzend pijltje. Op de nieuwe NS-site staat een vierkant symbool met een pijl naar rechtsboven. Deze afwijking heeft geen toegevoegde waarde.
Komt er nog een contactformulier voor de Klantenservice op de nieuwe website of moeten we straks verplicht bellen of Twitteren ?
De reisplanner is ook niet handig omdat je pas na het invullen van je reis de datum kan kiezen. De kop is ook redelijk overbodig, want veel mensen zullen een reis in de toekomst plannen en niet perse vandaag.
op de nieuwe website krijg ik geen keuze tussen "minimaal" en "standaard" cookie-instellingen.
is deze keuze vervallen?
- de spoorkaart van nederland waarop je kunt inzoomen op een bepaalde regio waarbij alle stations zichtbaar worden ( "actuele spoorkaart" in de oude reisplanner) kan ik niet vinden.

Ik wil graag weten hoe/waar ik deze informatie op de nieuwe website kan vinden.
De laadtijd op mijn telefoon wordt vooral veroorzaakt door het plaatje en de bewegende onderdelen.
Een sneller test voor de site geeft aan dat deze site ongeveer 30% meer geheugen (in Chrome) nodig heeft en ongeveer een factor 4 meer CPU vraagt.

Wellicht dat er nog gekeken kan worden of al die mooie langzaam bewegende elementen echt noodzakelijk zijn, zeker voor tabblad/telefoons is dat funest voor de performance.


Eigenlijk zou je het moeten vergelijken met de oude mobiele site. NS omschrijft de website als "geoptimaliseerd voor mobiel en tablet", wat suggereert dat de oude mobiele website ook gaat verdwijnen.

Ik vraag me ook af of eraan gedacht is om de servercapaciteit aan te passen op de nieuwe website. Anders zou de eerstvolgende grote verstoring op het spoor wel weer eens tot overbelasting kunnen leiden.
Reputatie 3
http://www2.ns.nl/reisinformatie/bagage/transportmiddelen-in-de-trein.html
Hier staat dat een fiets niet mee mag tijdens de middagspits, maar niets over de ochtendspits.


Dan moet het toch spitsuren zijn? Tussen 7:00 en 9:30 en 16:00 en 18:30 als ik het goed heb 😉
Reputatie 1
http://www2.ns.nl/reisinformatie/bagage/transportmiddelen-in-de-trein.html
Hier staat dat een fiets niet mee mag tijdens de middagspits, maar niets over de ochtendspits.
Reputatie 7
Badge
http://www2.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten/intercity-direct.html

Reistijdwinst en de daadwerkelijke rijtijden lijken door elkaar gehaald te zijn.

Reageer