We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Dat stationsverkortingen niet meer worden begrepen vind ik ook een verslechtering.

"Geen advies gevonden" als van vertrek- en aankomststation er één niet begrepen wordt, is niet specifiek genoeg.

Het kaartje met de route kan soms handig zijn, maar het heen en weer schuiven van panelen om er steeds plaats voor te maken vind ik zoals gezegd erg onhandig, het is een te grote prijs die voor het kaartje moet worden betaald. Het kaartje kan beter op een vaste plaats staan, zodat de panelen niet hoeven te verschuiven. (Ik heb het over een desktopscherm, voor mijn smartphone is de app veel geschikter).
Reputatie 6
Badge +2
Het gedetailleerde overzicht van een reismogelijkheid vind ik in de oude reisplanner overzichtelijker: een tabel met onder meer de aparte kolommen Station / Halte, Spoor, Richting en "Reisdetails" (zoals Intercity of Sprinter), in de nieuwe staan die gegevens allemaal in één kolom.
Reputatie 1
Over samenreiskorting:
Wilt u controleren of er nog Samenreiskorting op uw OV-chipkaart staat? Houd dan uw OV-chipkaart voor de kaartlezer bij een NS-automaat en kijk onder ‘Tonen alle producten op kaart’. Samenreiskorting laadt u op de kaart dat u gaat reizen, want de korting is maar 1 dag geldig

Het zou nu natuurlijk kunnen dat mensen abusievelijk gaan denken dat de korting 1 dag geldig is.

Tweede punt: ik mis eigenlijk een duidelijke uitleg over reizen met de ov-chipkaart, op de frontpage.
De laadtijd op mijn telefoon wordt vooral veroorzaakt door het plaatje en de bewegende onderdelen.
Een sneller test voor de site geeft aan dat deze site ongeveer 30% meer geheugen (in Chrome) nodig heeft en ongeveer een factor 4 meer CPU vraagt.

Wellicht dat er nog gekeken kan worden of al die mooie langzaam bewegende elementen echt noodzakelijk zijn, zeker voor tabblad/telefoons is dat funest voor de performance.
Dat laatste begrijp ik ook niet om dezelfde reden.

Misschien met het doel om straks te adverteren met 50.000 forumgebruikers maar het lijkt me redelijk zinloos deze prominente plaats.
- Als ik een reis plan meer dan 1 maand in de toekomst, dan is de link 'Koop kaartje' wel beschikbaar. Maar je koopt dan een kaartje voor over precies 1 maand. Ik plande voor 1 april 2016 en zou dan een kaartje kopen voor 21 november.
- Dat de spoorkaart ingetekend wordt na het kiezen van je reis is wel leuk. Draagt wellicht nog bij aan de topografische kennis in Nederland
- De reisplanner toont alleen treinreizen. De oude toont de ook reizen vanuit 9292.nl dacht ik. Is dat bewust weer uit gezet?
- Bij een via reis gaat inderdaad nog steeds mis dat je een e-ticket koopt zonder het via station
- Dat bij de klantservice het Forum nu nog prominenter staat snap ik echt niet. 90% van de vragen van nieuwe forum gebruikers worden beantwoord met bel de klantenservice. Is het dan niet handiger om gelijk het telefoonnummer van de klantenservice te noemen.

Edit: ook nog even gekeken op mijn telefoon, maar de site is daar erg traag en de reisplanner zelf krijg ik niet werkend. Als ik ergens klik blijkt er nog iets aan het laden te zijn waardoor ik dus eigenlijk ergens anders geklikt had.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het erg onrustig dat de panelen met gevonden reismogelijkheden verschuiven als je er een selecteert voor detailinformatie. Ook is het onhandig dat als je dan op een ander paneel klikt, dat niet wordt geselecteerd, maar alleen het daarvóór geselecteerde wordt gedeselecteerd. Pas daarna kan je dit nieuwe paneel selecteren, maar je moet het dan opnieuw opzoeken, want het is inmiddels verplaatst.
Verder mis ik de beloofde nieuwe optie om een e-ticket te kopen voor een reis met een via-station.

In dezelfde categorie: Als je een reis plant waarvoor een ICd-toeslag benodigd is, wordt de prijs zonder toeslag getoond en schaf je met 'koop' een e-ticket aan waarbij die toeslag ontbreekt.
Eva kan natuurlijk niet op 2 sites tegelijk zijn....Die is nu vervangen door FAQ blijkbaar.

Maar hopelijk gaat NS ook 2015 binnen met e-mail contact dan wel een normaal contactformulier al ontbreekt dat ook.

.

* Als je een via-reis plant, zie je op de volgende pagina in de gele balk het via-station niet meer staan, daar staat alleen het begin- en eindstation. Verder mis ik de beloofde nieuwe optie om een e-ticket te kopen voor een reis met een via-station.

Ik gok (hoop) dat de webshop nog niet is aangepast en dat dit spoedig volgt, want bij het kopen van een ticket met verschillende routekeuzes wordt zo te zien ook nog steeds standaard de meest waardeloze keuze geselecteerd.
Vind de reisplanner niet echt praktisch:
1. stationsverkortingen worden niet geaccepteerd (net zoals bij de vorige nieuwe website);
2. als ik een reisadvies vraag, zie ik wel waar ik moet overstappen, maar wordt niet aangegeven hoeveel tijd ik heb om over te stappen. Aankomst- en vertrektijd op overstappunten wordt pas aangegeven na een extra klik op de reisoptie. Dit is een verslechtering ten opzichte van de voorgaande website, waar dit in gelijk weergegeven werd.
3. treinnummers ontbreken (net als bij de vorige nieuwe website). Als regelmatig-reiziger zegt een treinnummer mij in de regel meer dan 'de intercity naar dit-en-dat'.

De punten 1 en 3 werden de vorige keer ijlings opgelost. Hopelijk dat dat ditmaal ook gaat gebeuren.

Waar is de gewaardeerde Eva trouwens gebleven?
Reputatie 3
Ik ben zelf 16 en een website bouwer 😉 En ik zal nooit zon groot menu aan maken dit is zelfs voor de NS nog groot 😛
Reputatie 7
Badge +4
Dank voor het meedenken en opzoeken, Florisz gaf het aan en ik vond het ook na enige moeite - maar dat moet niet zo zijn. Het sluit overigens wel aan bij meer moderne websites, mogelijk is het een trend. Het kan zijn dat het beter bij het jonge publiek past.
Als we beide trots zijn dat we het hebben gevonden, hebben we te lang moeten zoeken 😉
Reputatie 3
Ik startte er net van te voren een topic over en ik verplaats mijn reactie even:


De nieuwe reisplanner ziet er gelikt uit en lijkt ook een verbetering - maar de duidelijke prijsinformatie ontbreekt. Ik mis het overzicht voor de prijzen voor eerste en tweede klas samen met de prijzen met en zonder korting. Niet iedereen reist tweede klas, vol tarief. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar makkelijk te vinden is het niet. Een cookie met persoonlijke gegevens zou ook kunnen helpen. Zelf ben ik geïnteresseerd in eerste klas met 40 procent korting als voorinstelling. Het zou goed zijn als dat aanpasbaar is voor een ieders persoonlijke situatie.

Voor het uiterlijk niets dan lof. Het ziet er op een retinascherm gelikt uit.


Ik heb de informatie gevonden. Staat naast de prijs een (I) Klik daar op en je ziet dit 😉

En ik vind en blijf het menu te groot vinden 😉
Dat gaat lekker vlot vandaag. :)

De voorwaarden had ik daar niet gezocht, maar de link staat er inderdaad.
Hmm, ik vind dat ook niet echt duidelijk. Ik geef hem door.

Ik heb trouwens al een terugkoppeling op een paar punten (die had ik gemarkeerd, omdat ik ze extra belangrijk vond):
- Telefoonnummer: dit is bewust gedaan in verband met kanaalsturing
- Voorwaarden: de footer is bij veel andere sites de plek waar de voorwaarden en folders worden aangeboden, wij volgen dat pad. Mochten we vaker het signaal krijgen dat klanten dit niet logisch vinden, dan kunnen we het eventueel aanpassen
- GTbV pagina: dat wordt z.s.m. opgepakt
- Voordeelurenpagina: zojuist aangepast
Nog twee puntjes over de reisplanner:

Bij "Meer opties" staat de vraag "Bent u een abonnementhouder die onbeperkt met de trein mag reizen?" en de mogelijke antwoorden zijn "Nee" en "Ja, zo snel mogelijk ongeacht prijs". Dat laatste antwoord past niet bij de gestelde vraag. (Ik neem aan dat er in een eerdere versie een andere vraag heeft gestaan die ook betrekking had op mensen zonder een dergelijk abonnement, die bereid zijn om extra te betalen om terug te mogen steken.)

De mogelijkheden bij het afdrukken van een reisadvies zijn drastisch gereduceerd ten opzichte van de oude reisplanner. Het afdrukken van Tussenstations, Alternatieve tijden, Stationsvoorzieningen, Routekaartje(s), Tarieven, lijkt niet meer mogelijk.
@Pe_pe: 🙂 Kan ik alleen maar waarderen. Ik geef ook dit door. Overigens zijn je signalen over de reisplanner meteen doorgezet naar de producteigenaar van de Reisplanner.

@Hans: We hebben zoveel mogelijk drempelvrij ontwikkeld en op veel fronten voldoen we ook al aan de eisen. Er zijn echter nog een aantal zaken die we moeten realiseren. Daarin worden we geadviseerd door stichting Accessibility die periodiek een audit doet.
Weet iemand bij NS of de nieuwe website ook getest is op toegankelijkheid door blinden en/of slechtzienden?
Ik heb nog even verder gekamd. ;)

stationsinformatie:
Ook hier de opmerking over het niet begrijpen van stationsverkortingen.
Ik mis de vertrekstaten.
Er lijken van veel stations plattegronden te ontbreken. Bijvoorbeeld van station Hilversum is op de oude site wel een plattegrond te vinden, maar op de nieuwe niet.
Bedankt voor je uitgebreide punten, Pe_pe. Waardevol!
Een verbetering aan de nieuwe website is dat werkzaamheden verder dan 10 dagen in de toekomst zichtbaar zijn.

De module voor actuele vertrektijden snapt geen stationsverkortingen in het invoerveld, maar gebruikt ze wel in de url...

Op de pagina over voordeeluren zijn de kopjes en de bijbehorende tekst verwisseld:

Wat zijn de voordeeluren?


Het Voordeelurenabonnement geeft korting in de voordeeluren. Buiten deze voordeeluren betaalt u het volle tarief.

Reizen met korting met het Voordeelurenabonnement


De volgende tijden zijn de voordeeluren waarin u reist met 40% korting:

Van maandag tot en met vrijdag vanaf 9.00 uur
Tijdens het weekend de hele dag
In de maanden juli en augustus de hele dag
Op een aantal feestdagen reist u vóór 9.00 uur met korting
Het onderste tekstje hoort bij de bovenste kop en het bovenste tekstje bij de onderste kop.
Lijkt erg op www.transavia.com
De nieuwe pagina over geld terug bij vertraging vermeldt het drempelbedrag van €2,20, terwijl in een ander topic wordt aangegeven dat dit is verhoogd naar €2,30. Bovendien wordt er op deze pagina wel gesproken over een schema/tabel, maar die tabel (met gtbv-vergoedingen voor producten met een afgekocht reisrecht e.d.) ontbreekt.
Ik vond de oude website al erg onoverzichtelijk qua navigatie, met name vanwege de diepte van de menu's, maar de nieuwe site vind ik daarin helaas een verslechtering

Bijvoorbeeld: Ik ga op zoek naar het telefoonnummer van de klantenservice:
klik Menu
klik klantenservice
(Onoverzichtelijke waslijst aan onderwerpen, maar geen contact)
klik alles over Klantenservice
Dan zie ik meteen rechts een verwijzing naar het forum.
Pas als ik helemaal naar beneden scroll vind ik het telefoonnummer.

Later zag ik dat het ook mogelijk is om op de eerste pagina helemaal naar beneden te scrollen en dan onder 'meer NS' op 'Contact' te klikken. Op de pagina waar je dan terecht komt, vind ik de beschrijving van de verschillende kanalen ("Antwoord van 20.000 reizigers", "Binnen 1 minuut contact", etc.) wel een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Ander voorbeeld:
Ik ga op zoek naar de pagina waar de voorwaarden gedownload kunnen worden.
Tot op heden heb ik niet gevonden hoe ik daar via de menu-structuur zou moeten komen.
Met de zoekfunctie vond ik de gezochte pagina maar daar wordt niet vermeld waar je in de website bent, dus ik kan er de volgende keer ook niet direct naar toe gaan.

De nieuwe reisplanner vind ik op het eerste gezicht ook niet handig in gebruik:
* Stationsverkortingen worden niet meer begrepen.
* Je kunt niet meer met tab langs alle benodigde velden: voor het invoeren van de tijd moet je eerst iets openklappen en voor het invoeren van de datum moet je eerst weer iets anders openklappen.
* Als je een via-reis plant, zie je op de volgende pagina in de gele balk het via-station niet meer staan, daar staat alleen het begin- en eindstation. Verder mis ik de beloofde nieuwe optie om een e-ticket te kopen voor een reis met een via-station.
* Heen en weer swipen tussen de reisopties werkt niet helemaal lekker: zowel met naar links als naar rechts als naar beneden swipen lopen de reisadviezen op in tijd, om terug in de tijd te gaan, moet je omhoog swipen, wat op geen enkele manier intuïtief is. Je kunt niet snel een eind verder swipen, dan stokt het steeds.
* Het contrast tussen de tekst en de achtergrond van de aankomsttijden op overstapstations is te laag om het goed te kunnen lezen. Het zou handig zijn als de overstaptijd bij de overstapstations zou worden vermeld.
* Ik mis de knop "zet uw reisadvies in uw agenda".

Reageer