We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Check trouwens ook eens http://www.ns.nl/uitgelicht/nieuw-ns.nl/update-reisplanner.html.
Reizigers lieten weten dat de overzichtelijkheid van het reisadvies beter kon. Het vergelijken van verschillende reisadviezen in de nieuwe Reisplanner werd soms lastig gevonden.

Naar mijn mening is het na deze aanpassingen niet noemenswaardig overzichtelijker geworden. Getallen zijn nu eenmaal veel eenvoudiger met elkaar te vergelijken als ze onder elkaar staan dan wanneer ze naast elkaar staan, helemaal als daar ook nog veel ruimte tussen zit. Als ik meerdere reismogelijkheden wil vergelijken, moet ik met de nieuwe planner echt één voor één alle blokken langs om te zien welke reis mij het prettigst lijkt. In de oude reisplanner gaat mijn blik in één beweging verticaal door de tabel en dan zie ik meteen welke reis mij het prettigst lijkt en ook welke cadans er in de reismogelijkheden zit, dus hoeveel echt verschillende mogelijkheden er eigenlijk zijn en welke herhalingen zijn van een (half) uur later.

Probeer eerst eens een keuze te maken met:



En dan nog een keer met:



Ik ben erg benieuwd of er iemand is die niet bij NS op de loonlijst staat, maar toch met de eerste weergave eenvoudiger een reismogelijkheid kan kiezen dan met de tweede.


hier komt bij dat in de oude planner naast de kolom met mogelijkheden die Pe_pe heeft bijgevoegd onder de geselecteerde reismogelijkheid in een oogopslag allerlei tarieven worden getoond; ook dat vind ik veel overzichtelijker; nog belangrijker: in het oude reisadvies staat de aankomsttijd op een overstapstation goed leesbaar aangegeven; het is al vaker gezegd, maar kan wat mij betreft niet vaak genoeg herhaald worden
Bedankt, Thom. Terechte feedback. Ik verzamel alle signalen/tips die hier binnenkomen, en zet ze door naar de beheerders van de site.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou het prettig vinden als de verbinding Heerlen-Aken (en verder) weer volledig zou zijn opgenomen. Landgraaf is toch echt Nederlands. Het is toch wel erg krom dat je eerst Vertrekplaats-Landgraaf moet opzoeken, dan kijken hoe je er komt met de DB en dan vervolgens maar moet gokken hoe laat je in Aken bent. Dat zou zonder de Duitse site moeten kunnen. Bovendien wordt er gesproken van richting Herzogenrath. Niet onjuist maar Aken en soms zelfs verder (Düren) zou correct zijn. De NMBS lijn naar België wordt wel vermeld in tegenstelling tot deze verbinding, het is nog inconsistent ook. Het moet niet nodig zijn voor deze grenslijn te verwijzen naar NSInternational. Aken is geen Berlijn of Parijs maar ook geen Boskoop en voor de Zuid-Limburgers deel van de regio. Vergelijkbaar met de lijn Eijsden-Luik, die wel goed wordt vermeld.
Reputatie 3
Ziet er best mooi uit!
@Thom: Wat betreft de prijsinformatie hoef je na het selecteren van een reis alleen maar even op het informatie-icoontje naast de bovenaan getoonde 'volle' prijs te klikken om alle overigen prijzen in beeld te krijgen.
Maar misschien dat het handiger is als dat icoontje al direct naast de getoonde prijs wordt gezet, zodat je niet eerst een reis hoeft te selecteren.
Reputatie 6
Badge +2
Naar mijn mening is het na deze aanpassingen niet noemenswaardig overzichtelijker geworden. Getallen zijn nu eenmaal veel eenvoudiger met elkaar te vergelijken als ze onder elkaar staan dan wanneer ze naast elkaar staan, helemaal als daar ook nog veel ruimte tussen zit. Als ik meerdere reismogelijkheden wil vergelijken, moet ik met de nieuwe planner echt één voor één alle blokken langs om te zien welke reis mij het prettigst lijkt. In de oude reisplanner gaat mijn blik in één beweging verticaal door de tabel en dan zie ik meteen welke reis mij het prettigst lijkt en ook welke cadans er in de reismogelijkheden zit, dus hoeveel echt verschillende mogelijkheden er eigenlijk zijn en welke herhalingen zijn van een (half) uur later.

Probeer eerst eens een keuze te maken met:



En dan nog een keer met:



Ik ben erg benieuwd of er iemand is die niet bij NS op de loonlijst staat, maar toch met de eerste weergave eenvoudiger een reismogelijkheid kan kiezen dan met de tweede.

Maar, eerlijk is eerlijk, je kan met de nieuwe reisplanner nu wel zonder doorklikken in het overzicht zien dat je bijvoorbeeld met de Sprinter naar Shl gaat, en van daar verder met de Intercity.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vond het inmiddels ook maar duidelijk is dat dus niet. Met je slotopmerking ben ik het dus eens.

Wat ik ook mis is het volgende: De meeste reizigers zoeken informatie op, steeds vanuit hun woonplaats.

Is die vertrekplaats niet zo in te stellen dat die standaard geselecteerd is? Iemand uit Haarlem kan dan die keuze vooraf instellen en hoeft alleen de bestemming in te vullen. Het scheelt onnodig werk en vergemakkelijkt het gebruik. Vertrek je van een andere plaats dan vul je die gewoon in. Met een icoontje naast de vertrekplaats is dit op te lossen.

Het scheelt wel tig keer een paar seconden en automatisering is er juist op gericht onnodige- dan wel routinehandelingen overbodig te maken.
Ik zou het een kleine zegen vinden en ik ben vast niet de enige.
Naar die reis zou ik op basis van het oude overzicht al niet eens kijken: Langste reistijd, meeste overstappen, nauwelijks verschil in aankomsttijd. Als je al grafisch een overzicht wilt geven van de verschillende reismogelijkheden, zet ze dan de tijdlijnen gesynchroniseerd bij elkaar, zodat je de reistijd en de overstaptijd evenals de vertrek- en aankomsttijd uit het begin en eind van de lijntjes kunt aflezen. Met verschillende kleurtjes/arceringen kan dan een onderscheid gemaakt worden tussen treinsoorten.

Nu wordt grafisch onbelangrijke informatie gegeven, terwijl de belangrijke informatie in stukjes tekst staat die niet overzichtelijk ten opzichte van elkaar geplaatst zijn.
Ik vond de oude website al erg onoverzichtelijk qua navigatie, met name vanwege de diepte van de menu's, maar de nieuwe site vind ik daarin helaas een verslechtering

Bijvoorbeeld: Ik ga op zoek naar het telefoonnummer van de klantenservice:
klik Menu
klik klantenservice
(Onoverzichtelijke waslijst aan onderwerpen, maar geen contact)
klik alles over Klantenservice
Dan zie ik meteen rechts een verwijzing naar het forum.
Pas als ik helemaal naar beneden scroll vind ik het telefoonnummer.

Later zag ik dat het ook mogelijk is om op de eerste pagina helemaal naar beneden te scrollen en dan onder 'meer NS' op 'Contact' te klikken. Op de pagina waar je dan terecht komt, vind ik de beschrijving van de verschillende kanalen ("Antwoord van 20.000 reizigers", "Binnen 1 minuut contact", etc.) wel een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Ander voorbeeld:
Ik ga op zoek naar de pagina waar de voorwaarden gedownload kunnen worden.
Tot op heden heb ik niet gevonden hoe ik daar via de menu-structuur zou moeten komen.
Met de zoekfunctie vond ik de gezochte pagina maar daar wordt niet vermeld waar je in de website bent, dus ik kan er de volgende keer ook niet direct naar toe gaan.

De nieuwe reisplanner vind ik op het eerste gezicht ook niet handig in gebruik:
* Stationsverkortingen worden niet meer begrepen.
* Je kunt niet meer met tab langs alle benodigde velden: voor het invoeren van de tijd moet je eerst iets openklappen en voor het invoeren van de datum moet je eerst weer iets anders openklappen.
* Als je een via-reis plant, zie je op de volgende pagina in de gele balk het via-station niet meer staan, daar staat alleen het begin- en eindstation. Verder mis ik de beloofde nieuwe optie om een e-ticket te kopen voor een reis met een via-station.
* Heen en weer swipen tussen de reisopties werkt niet helemaal lekker: zowel met naar links als naar rechts als naar beneden swipen lopen de reisadviezen op in tijd, om terug in de tijd te gaan, moet je omhoog swipen, wat op geen enkele manier intuïtief is. Je kunt niet snel een eind verder swipen, dan stokt het steeds.
* Het contrast tussen de tekst en de achtergrond van de aankomsttijden op overstapstations is te laag om het goed te kunnen lezen. Het zou handig zijn als de overstaptijd bij de overstapstations zou worden vermeld.
* Ik mis de knop "zet uw reisadvies in uw agenda".
Vandaag ook eens de nieuwe reisplanner geprobeerd. Met de vormgeving heb ik geen probleem, ziet er helder uit. Ben het wel eens met eerdere reacties dat de kaart op de achtergrond weinig toevoegt. Waarom alleen "Van", "Naar" en eventuele overstapplaats? Laat dan ook de tussenliggende stations zien.

Er zit erg veel techniek achter het genereren van dat kaartje, daarom krijg ik het gevoel dat een deel van de functionaliteit nog ontbreekt: bijv. klikken op stations voor extra info, eventueel verkorten/verlengen van de reis. Stel dat ik toch liever wil uitstappen in het eerstvolgende station na Castricum maar dat (Heiloo) staat er nu niet eens op (bijlage 1). Liever de complete lijn laten zien, in dit geval met eindpunt Hoorn.

Bovendien is het kaartje erg onduidelijk: het kleurverschil met de andere lijnen is minimaal, de geselecteerde lijn mag best wat dikker (bijlage 2).

De mobiele versie even uitgetest op twee iPhones, en het horizontaal swipen naar verschillende reistijden gaat op een 4s belabberd, nb. zonder achtergrondkaart... En waarvoor dient dat blauwe pijltje midden bovenaan (bijlage 3)?
De nieuwe pagina over geld terug bij vertraging vermeldt het drempelbedrag van €2,20, terwijl in een ander topic wordt aangegeven dat dit is verhoogd naar €2,30. Bovendien wordt er op deze pagina wel gesproken over een schema/tabel, maar die tabel (met gtbv-vergoedingen voor producten met een afgekocht reisrecht e.d.) ontbreekt.
Macca, ik heb jouw link meteen doorgezet. Goed opgemerkt.

De reacties op de Reisplanner heb ik als feedback uitgezet, merci.
Lijkt erg op www.transavia.com
Het gaat niet alleen om de link maar vooral over de foute term Eenmalige OV Chipkaarten.

En al zou je die term toch willen gebruiken, het hoort niet thuis bij OV Chipkaarten maar bij losse kaartjes.

Of anders moet je consequent zijn en de eenmalige chipkaart onder OV Chipkaarten zetten bij de automaat.

(Al had ik de hele term afgeschaft en ze gewoon losse kaartjes genoemd)
Een verbetering aan de nieuwe website is dat werkzaamheden verder dan 10 dagen in de toekomst zichtbaar zijn.

De module voor actuele vertrektijden snapt geen stationsverkortingen in het invoerveld, maar gebruikt ze wel in de url...

Op de pagina over voordeeluren zijn de kopjes en de bijbehorende tekst verwisseld:

Wat zijn de voordeeluren?


Het Voordeelurenabonnement geeft korting in de voordeeluren. Buiten deze voordeeluren betaalt u het volle tarief.

Reizen met korting met het Voordeelurenabonnement


De volgende tijden zijn de voordeeluren waarin u reist met 40% korting:

Van maandag tot en met vrijdag vanaf 9.00 uur
Tijdens het weekend de hele dag
In de maanden juli en augustus de hele dag
Op een aantal feestdagen reist u vóór 9.00 uur met korting
Het onderste tekstje hoort bij de bovenste kop en het bovenste tekstje bij de onderste kop.
Overigens staat op de automaat : Op de ticket staat of u moet in- en uitchecken.(bij eenmalige chipkaarten)

Het ticket staat beter.
Bedankt voor je uitgebreide punten, Pe_pe. Waardevol!
Helder, Macca. Gemeld! (en aangevuld)
Ik heb nog even verder gekamd. ;)

stationsinformatie:
Ook hier de opmerking over het niet begrijpen van stationsverkortingen.
Ik mis de vertrekstaten.
Er lijken van veel stations plattegronden te ontbreken. Bijvoorbeeld van station Hilversum is op de oude site wel een plattegrond te vinden, maar op de nieuwe niet.
Bug: Tussen Best en Eindhoven ontbreekt de verdikking en lichte verkleuring van de route op het achtergrondkaartje. De afbeelding toont een reis van Boxtel naar Helmond als voorbeeld, maar het geldt ook voor langere en kortere routes over het traject Best-Eindhoven en omgekeerd, inclusief IC's.

Weet iemand bij NS of de nieuwe website ook getest is op toegankelijkheid door blinden en/of slechtzienden?
Gezien de aanhoudende stroom van mensen die op het forum in het engels melden dat ze in het buitenland een aanmaning ontvangen voor hun doorlopende abonnement, is het jammer dat ook de bestelwizzard voor abonnementen nog niet is vertaald.

Ga je bijvoorbeeld naar de Engelstalige pagina over Dal Voordeel en je leest netjes de Engelse vertaling van de productvoorwaarden abonnementen consumenten (pdf), dan staat daar:

5.1 The Season Ticket is a season ticket for an unlimited time
unless it is explicitly shown that the Season Ticket has a shorter duration (for example, one year, one quarter, one month or one day).

Op de eerder gelinkte pagina over Dal Voordeel staat rechtsbovenaan onder de prijs en rechtsonderaan naast de prijs "per year". Ik kan nergens uit die pagina halen dat het niet om een abonnement voor een jaar maar om een doorlopend abonnement gaat.
Klik je vervolgens op "Add to cart", dan kom je ineens terecht op een pagina in het Nederlands, de eerder genoemde bestelwizzard. Het enige waaruit een niet-Nederlanssprekende zouden moeten opmaken dat het toch niet om een abonnement voor een jaar zou gaan, is het Nederlandse woord "doorlopend" op die pagina.

Op deze manier is het niet vreemd als niet-Nederlandssprekenden menen een abonnement voor een jaar af te sluiten in plaats van een doorlopend abonnement.
@Pe_pe: 🙂 Kan ik alleen maar waarderen. Ik geef ook dit door. Overigens zijn je signalen over de reisplanner meteen doorgezet naar de producteigenaar van de Reisplanner.

@Hans: We hebben zoveel mogelijk drempelvrij ontwikkeld en op veel fronten voldoen we ook al aan de eisen. Er zijn echter nog een aantal zaken die we moeten realiseren. Daarin worden we geadviseerd door stichting Accessibility die periodiek een audit doet.
Goedemorgen iedereen. Wederom bedankt voor de feedback!

Ik heb zojuist de volgende punten uitgezet:
- Het lijkt me ook erg onverstandig de oude Reisplanner te verwijderen zolang er nog vrijwel niets gedaan is aan de diverse vormen van ongemak die worden ervaren bij het gebruik van de nieuwe reisplanner:
- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.
- Als je een reis plant met een via station, dan zie je in het overzicht van de gevonden reizen niet meer dat je gepland hebt met een via station. Erger nog is dat als je in dat scherm (Waar je alleen een start- en eindstation ziet) een nieuwe reis plant dat dan het onzichtbare via station meegenomen blijft worden in het reisadvies.
- Op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/enkele-reis staat onder Veelgestelde vragen: “Moet ik met een Enkele reis op mijn OV-chipkaart nog wel in- en uitchecken? Ja, met een Enkele reis op uw OV-chipkaart moet u altijd in- en uitchecken. Dit is ook nodig om in aanmerking te komen voor de regeling Geld terug bij vertraging. Heeft u niet in- en/of uitgecheckt, dan komt u niet in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.” Bij mijn weten is het niet mogelijk om een Enkele reis op een OV-chipkaart te laden. Wellicht wordt waar "uw OV-chipkaart" staat (2x) "een eenmalige chipkaart" bedoeld.
- In het Nederlands staat er 20.000 forumleden die kunnen helpen, in het Engels zijn het er opeens wat minder. http://www.ns.nl/en/customer-service/contact
- Ook het contactformulier is niet beschikbaar in het Engels. Hopelijk komt dat nog.
- Bovendien blijkt voor Engelstaligen de telefonische klantenservice niet 24/7 bereikbaar te zijn. De chat openingstijden komen ook niet overeen.

Macca, goed punt over die forumleden. Dat is wel een erg slordige fout.


Hallo Sivan,

- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.

hoe staat het jou eerdere reactie?



1 maand geleden: Ik heb hierover nog geen terugkoppeling gehad, Fietsert. Ik zal dit even voor je navragen.


Hallo Sivan,

- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.

hoe staat het jou eerdere reacties?

ik kreeg net op de site van de NS een verzoek op een onderzoek naar de nieuwe site in te vullen,
helaas heb ik wel een behoorlijk aantal flinke onvoldoendes moeten invullen. 😞
Nog twee puntjes over de reisplanner:

Bij "Meer opties" staat de vraag "Bent u een abonnementhouder die onbeperkt met de trein mag reizen?" en de mogelijke antwoorden zijn "Nee" en "Ja, zo snel mogelijk ongeacht prijs". Dat laatste antwoord past niet bij de gestelde vraag. (Ik neem aan dat er in een eerdere versie een andere vraag heeft gestaan die ook betrekking had op mensen zonder een dergelijk abonnement, die bereid zijn om extra te betalen om terug te mogen steken.)

De mogelijkheden bij het afdrukken van een reisadvies zijn drastisch gereduceerd ten opzichte van de oude reisplanner. Het afdrukken van Tussenstations, Alternatieve tijden, Stationsvoorzieningen, Routekaartje(s), Tarieven, lijkt niet meer mogelijk.
We hebben er nu 2: een met de storingen, en een met de tarieven. Die laatste is te vinden op http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten-2016.html.

Is dat degene die je bedoelt? Sorry als ik dit al eens heb gevraagd, maar zoals je ziet is dit topic gigantisch dus soms mis ik iets 🙂.

Reageer