We hebben een nieuwe website! | NS Community

We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Balen!

Ziet er in eerste instantie mooi modern uit, maar het is al met al heel wat stappen terug!

- Overzichtelijkheid is achteruitgegaan.
- Geen optie 'Wijzig reis'.
- Geen optie "Terugreis'.
- Geen optie voor invullen van adres i.p.v. station, wat zeker voor OV-fietsers handig is.
- Aankomst- en vertrektijden tijdens de reis niet te zien.
- Verschillende ticketprijzen en andere kosten niet te zien.

Wel verdraaid! Vanwaar deze stupide wijziging! Het was uitstekend zoals het was! Welke slome proefpersonen zijn hiermee akkoord gegaan? Geef de waarschijnlijk vele mensen die dat willen de mogelijkheid om de oude reisplanner te blijven gebruiken, want die was in de loop der jaren nou juist zo goed geworden!
Reputatie 4
Badge
Om te beginnen ben ik ook niet echt heel erg blij met de nieuwe reisplanner. De oude gaf gewoon overzichtelijk de informatie die je nodig hebt. Met name het moeten openklappen van een bepaalde reis het het dan verschuiven van de "reisblokken" zodat een kaart zichtbaar wordt vind ik niet prettig werken. In een eerdere post heb ik al de suggestie gedaan om een optie toe te voegen om de kaart weg te kunnen laten, dat maakt het denk ik al iets beter.

Om op de vorige post te reageren:
Geen optie 'Wijzig reis'.
Ja kan direct je reis wijzigingen, dus deze knop is niet meer nodig.

Geen optie "Terugreis'.
Achter het vertrekstation staan twee pijltjes als je daarop klikt worden de stations omgedraaid, dat hetzelfde doet als de oude knop 'Terugreis'.

Geen optie voor invullen van adres i.p.v. station, wat zeker voor OV-fietsers handig is.
Ontbreekt inderdaad, daarom is de oude reisplanner nog beschikbaar.

Aankomst- en vertrektijden tijdens de reis niet te zien.
Hiervoor moet op het kader van de reis worden geklikt. Dit kader wordt dan groter en dan zijn de overstaptijden wel te zien. En als je vanuit daar weer op een specifieke trein klikt, krijg je de tussenstations te zien.

Verschillende ticketprijzen en andere kosten niet te zien.
Eerst het kader open klikken en dan op de (i) knop achter de prijs klikken. Soms is er inderdaad onvolledige informatie. Dat er toeslag is bij de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam wordt niet bij de prijs vermeld.

Geef de waarschijnlijk vele mensen die dat willen de mogelijkheid om de oude reisplanner te blijven gebruiken, want die was in de loop der jaren nou juist zo goed geworden!

Voorlopig is deze er nog:
http://www.ns.nl/reisplanner-v2/edit.shtml


Voorlopig is deze er nog:
http://www.ns.nl/reisplanner-v2/edit.shtml


Bedankt voor deze link, ik vond de oude reizplanner en ook veel overzichtelijker

- Ik vindt het onhandig dat alle belangrijke functies zoals datum en tijd in extra vensters verschijnen en pas zichtbaar worden als je vertrekpunt en eindbestemming hebt ingevuld of je verder hebt doorgeklikt.
- Het is veel handiger als alle reisopties op een rijtje staan en details over een specifieke reis daarnaast uitgeschoven worden. Met andere woorden vindt ik de horizontale bediening heel vervelend (misschien is het fijn voor tabletgebruikers, maar er zijn genoeg mensen die nog met een computer en muis werken en niet tegelijk twee kanten kunnen opscrollen!)
- Ook het heen en weer van de vierhoeken is irritant. Het zou ten minste fijner zijn als je meteen naar de volgende reisoptie kan springen en de kaart als optie kan open klappen.


Ik zal voor nu zeker nog de oude reisplanner gebruiken 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het erg onrustig dat de panelen met gevonden reismogelijkheden verschuiven als je er een selecteert voor detailinformatie. Ook is het onhandig dat als je dan op een ander paneel klikt, dat niet wordt geselecteerd, maar alleen het daarvóór geselecteerde wordt gedeselecteerd. Pas daarna kan je dit nieuwe paneel selecteren, maar je moet het dan opnieuw opzoeken, want het is inmiddels verplaatst.
Wat helpt is te zorgen dat het venster niet breder is dan ongeveer tweemaal de breedte van een paneel (bijvoorbeeld door op een desktop een smal venster te gebruiken of de lettergrootte te vergroten). Je kan dan dubbelklikken op een nieuw te selecteren reismogelijkheid, één keer om de vorige keuze te deselecteren, en één keer om de nieuwe te selecteren, zonder dat het paneel tussentijds verschuift.
Wat helpt is te zorgen dat het venster niet groter is dan ongeveer tweemaal de breedte van een paneel (bijvoorbeeld door op een desktop een smal venster te gebruiken of de lettergrootte te vergroten).

Een smal venster gebruiken is voor meer delen van de website een verbetering. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook het menu en de werkzaamheden gewoon in één kolom onder elkaar zetten.
Reputatie 6
Badge +1
Als ik inlog in Mijn NS op mijn netbook (schermresolutie 1024x600) kan ik niet meer uitloggen, en ook de prijzen van mijn gemaakte reizen niet ziet. Ik zie alleen de kolommen 'Datum', 'Reis' en 'Product'. Er is namelijk geen balkje voor horizontaal scrollen beschikbaar... Ik neem aan dat dit soort dingen ook kunnen optreden op tablets met een kleine schermresolutie. De oude website had wel een horizontaal scrollbalkje.
Reputatie 6
Badge +1
Overigens begrijp ik nog steeds niet veel van de indeling 'reizen met korting', 'vrij reizen', 'vrij reizen op een traject' en 'grensabonnement'. Bij een grensabonnement reis je per definitie vrij een op een bepaald traject (niet tot een station maar tot de grens). Bij Traject Vrij reis je met korting als je buiten het vaste traject reist. En bij Dal Vrij reis je niet altijd vrij, maar reis je technisch gezien met 100% korting als je incheckt in de daluren. De enige indeling die volgens mij zinnig te maken is, is die van 'jaarabonnementen' en 'maandabonnementen'.
Reputatie 7
Badge +4
Qua informatievoorziening is het met de nieuwe reisplanner ook niet helemaal in orde:

Omdat er bij Weener een schip de spoorbrug heeft vernield, is het verkeer van Groningen naar Leer met de trein onmogelijk. Er rijden bussen maar die zijn niet terug te vinden in de reisplanner. Nu lijkt het of er helemaal geen verbinding is.

Het is overigens een nare situatie. De beschadiging in Weener is dusdanig dat het zelfs jaren kan duren voor het weer in orde zal zijn. Het was altijd een heerlijke verbinding maar dat terzijde. De plannen voor een snellere verbinding Groningen-Bremen kunnen in de ijskast.
Reputatie 6
Badge +1
Tot slot vind ik het irrirant dat de reisplanner geen stationsafkortingen meer kent. En hij geeft zelfs geen suggestie van het goede station...
Reputatie 6
Badge +1
Het is overigens een nare situatie. De beschadiging in Weener is dusdanig dat het zelfs jaren kan duren voor het weer in orde was. Het was altijd een heerlijke verbinding maar dat terzijde.

Daar gaat de snelle trein naar Bremen... maar sorry, dat is offtopic hier.
Reputatie 7
Badge +4
Ik gaf het inderdaad als latere aanvulling, Keuzereiziger maar ik ben het van harte met je eens. Voor Noord-Nederland heel belangrijk dat dit verbetert. Het is inderdaad off-topic. Groningen-Winschoten-Leer-Westerstede-Oldenburg-Bremen zou heel mooi zijn. De reparatie kan echter tot vijf jaar duren dus het zal even geduld vergen.

Niettemin hadden de bussen aangegeven moeten zijn. Ze rijden wel.

http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/Algemeen/2015/Zondag_Busdienstregeling_Bad_Nieuweschans_-_Leer.pdf

Dit voor de zondag.

Voor de overige dagen:

http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/actueel/bericht/bad-nieuweschans-leer-geen-treinen-maar-bussen/
Tot slot vind ik het irrirant dat de reisplanner geen stationsafkortingen meer kent. En hij geeft zelfs geen suggestie van het goede station...

Dat is nu net een van de weinige dingen waar naar aanleiding van de feedback in dit topic wel gedeeltelijk iets mee gedaan is: Als je de stationsverkorting intypt, krijg je in een dropdown de volledige naam van het station. Laat je de verkorting staan, krijg je nog steeds de foutmelding "Geen advies gevonden".
Niettemin hadden de bussen aangegeven moeten zijn. Ze rijden wel.

Bussen Nieuweschans - Leer vv. zitten in de Reisplanner en AV als trein 920xxx, dus in zoverre klopt de Reisplanner gewoon. Het had alleen wel iets duidelijker in de storingsomschrijving gemogen.
de Spoorkaart is er nog steeds.
ik heb op mijn laptop in de explorer nog steeds een tabblad open staan met de spoorkaart,
deze is nog steeds actueel, zie de bijlage met de wisselstoring op zondagavond.

echter als ik een nieuw tabblad open dan krijg ik daar geen Spoorkaart op!

het moet voor de NS dus geen enkele moeite zijn om deze Actuele Spoorkaart weer zichtbaar te maken op de vernieuwde website.

Graag direct regelen.
Reputatie 1
de Spoorkaart is er nog steeds.
ik heb op mijn laptop in de explorer nog steeds een tabblad open staan met de spoorkaart,
deze is nog steeds actueel, zie de bijlage met de wisselstoring op zondagavond.

echter als ik een nieuw tabblad open dan krijg ik daar geen Spoorkaart op!

het moet voor de NS dus geen enkele moeite zijn om deze Actuele Spoorkaart weer zichtbaar te maken op de vernieuwde website.

Graag direct regelen.


Helemaal mee eens! Die kaart is gewoon duidelijk voor iedereen. Geen gescroll naar beneden, geen belachelijk groot plaatje bovenaan, etc. Gewoon duidelijk en snel. Maar begin er te twijfelen dat de NS er ook maar iets aan zal veranderen. Heb het eea teruggelezen en de kritiek die er toen was op het nieuwe ontwerp, daar is niets mee gedaan.
Het lijkt erop dat de NS meer gaat voor "stijl en ontwerp" dan voor duidelijke informatie die makkelijk te zien en te vinden is 😞
Reputatie 1
Het zgn "Menu" is ook zeer verwarrend. Zoals ik al zei, op de PC lijkt het totaal niet op een menu, het is gewoon een pagina met linken.
Hier op het forum is dat onding nu ook al bovenaan te zien. Als ik er op klik, krijg ik die linken pagina. En omdat het op een pagina lijkt, ga ik terug naar vorige pagina om weer hier terecht te komen.
Fout!! Ik moet bovenaan op kruisje drukken, dan blijkt het "menu" zich te sluiten en kom ik weer hier. Gebruik ik de Terug optie van de browser, dan kom ik op de pagina waar ik was *voordat* ik hier op het forum was.
Doe hier echt snel wat aan NS, dit is gewoon te belachelijk voor woorden dat dat "menu" onding er doorheen is gekomen!!
Goedenavond,
Ik vind de nieuwe site, dus de reisplanner ook helemaal niets. Onoverzichtelijk, is echt niet te doen als je uit meerdere opties wil kiezen.
Reputatie 1
In ander topic ook al genoemd maar ook nog even hier: de blauwe feedback knop is in Internet Explorer browser wel zichtbaar maar bv in Firefox niet. Grote kans dat het in meerdere browsers niet zichtbaar gezien het feit dat meer mensen klagen over het geen feedback kunnen geven op de verslechterde NS site.
Ik zie de blauwe feedbackknop gewoon in Firefox.
Ik ook, Vreemdeling. Heb je voor mij een printscreen van jouw pagina?
Reputatie 1
Ik zie de blauwe feedbackknop gewoon in Firefox.

Ik ook via Firefox maar geen Feedback knop te zien. Op dezelfde PC via Internet Explorer wel. Heb gewoon standaard Firefox, geen add ons ofzo.
Reputatie 1
Ik ook, Vreemdeling. Heb je voor mij een printscreen van jouw pagina?

Bij deze:

Ik begrijp het nu even niet, je ziet hem wel maar toch niet ?

Er is gewoon een blauwe knop te zien met uw mening erop in Firefox, erg duidelijk is het niet echt, gezien je je beeldscherm 90 graden moet draaien, het zou logischer zijn om deze knop wat te draaien.
Hij staat rechtsonderin. Zou je een printscreen van de volledige pagina kunnen tonen? In het andere topic heeft Satneef je ook al een tip gegeven. Lijkt me handig als je je reacties in een van de topics plaatst, anders krijg je dubbele posts 🙂.
Hij staat rechtsonderin. Zou je een printscreen van de volledige pagina kunnen tonen? In het andere topic heeft Satneef je ook al een tip gegeven. Lijkt me handig als je je reacties in een van de topics plaatst, anders krijg je dubbele posts 🙂.

De verwarring ontstaat wellicht dat als je doorklikt op een bepaalde link vanuit het menu, de blauwe knop soms verdwijnt.

AL ben ik wel benieuwd hoe je die kaart erbij krijgt want ik zie alleen een nutteloze streep tussen Haarlem en Leiden die dan net zo goed in het noordoosten kunnen liggen.

Reageer