We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Tja, responsive heet dat 😉 Er zijn programmaatjes waarmee je het beeld van de iPhone op de Mac zet, zoals Reflector en X-Mirage. Dan kun je afwisselen. Gesteld dat u een echte computer achter uw scherm ingebouwd heeft zitten, lol.
Ik ben met u eens dat de desktopversie verbetering behoeft, dit is al met al een uitgebreid topic, dat daar geheel aan gewijd is.
Reputatie 1
Heb nu voor het eerst eigenlijk de site op een mobiel apparaat gezien en het is inderdaad duidelijk dat de makers zich enkel goed op het mobiele apparaat hebben gericht en de desk- en laptops er maar een beetje bij bungelen. Ook ik (en met mij zeer veel anderen) maak het meest gebruik van de NS site op mijn desktop, zowel thuis als op het werk.
Op een mobiel apparaat is het duidelijk als je het Menu opent. Op desk- of laptop niet, daar lijkt het een nieuwe pagina omdat het beeldvullend is.
Ook een mobiel apparaat wordt de ruimte veel beter gebruikt. Op een desktop monitor zijn er letterlijk zeeën van verspilde ruimte (incl die belachelijk grote foto's bovenaan een pagina) wat de duidelijkheid op de nieuwe onduidelijke site al helemaal geen goed doet. Thuis heb ik een 27" monitor en echt, de NS site ziet er te belachelijk voor woorden uit. Je scrolt je helemaal gek maar dat is ook niet gek zla je screenshot ziet: eerst veel te foto grote en dan ergens onderaan begint de eerste info ...
Zoals al eerder gezegd (alleen doen ze er niets mee, I know): de NS heeft zicht VEEL TE VEEL op de mobiele apparaten gericht en VEEL TE WEINIG aandacht geschonken aan de desk- en laptop computers.
Leo en Thom, ik heb jullie feedback doorgezet. Bedankt!
Reputatie 7
Badge +4
Het door elkaar lopen van vensters als je met het pijltje een venstertje terug wilt en dan een venster moet hebben dat niet goed zichtbaar links van het venster stond, levert nog steeds dit beeld op. Het lijkt me met wat techniek op te lossen. Het staat gewoon niet goed.

Ik gebruik de site het vaakst op een desktop of laptop want voor onderweg heb ik de app. Het is daarom jammer dat de site ontworpen lijkt voor mobiel gebruik, terwijl de meeste mensen onderweg de app gebruiken? Mijn drie grootste kritiekpunten op de nieuwe reisplanner (v3):
- bij het invoeren van vertrek- en eindpunt kan de TAB toets worden gebruikt, echter voor het invoeren van tijd en datum kan dit niet en moet de muis gebruikt worden. Dit is op een desktop niet handig want je handen zitten toch al op het toetsenbord? Invoeren van datum en tijd gaat daarnaast sneller met het toetsenbord.
- nadat een reis is gekozen krijg je verschillende reisopties te zien. Deze zijn in kolommen van links naar rechts gerangschikt. Dit is op een desktop/laptop niet intuitief omdat scrollen in de verticale richting plaats vindt (verreweg de meeste website zijn daarom boven-onder georiënteerd) . Het scrollwieltje werkt echter wel, maar er wordt dan naar rechts cq links gescrolld. Hier zit tamelijk veel vertraging op dat jammer is (getest onder Firefox 44, MacOS).
- het inzien van retourprijzen kost teveel extra klikken (namelijk drie: reisoptie -> infobutton -> Retour bullet). Helemaal ten opzichte van de oude reisplanner waarbij alle kosten in één oogopslag te zien waren, zonder extra klikken.

Ik hoop dat de site nog in ontwikkeling is en dat hier nog iets mee gedaan kan worden, tot die tijd gebruik ik graag nog de oude reisplanner.
Tochjo, goed punt. Ik ga zorgen dat dit aangepast wordt! Sleurhutje, ook jouw feedback heb ik doorgezet.
Reputatie 3
Als (ex)website-designer vind ik de nieuwe site vreselijk lomp en niet intuïtief. Er is geprobeerd een combinatie van hip en minimalistisch te combineren en dat is niet geslaagd. Enorme blokken die niet goed reageren op acties, incomplete informatie per reisadviesblok, onoverzichtelijk geheel, gebruik van tracking cookies, pinch-zoom werkt niet op mobiele apparaten, enorme menu's etc. Geen prettige gebruikerservaring dus. Net als de nieuwe Rabobank app vindt het management het een prachtige oplossing, maar voor gebruikers onpraktisch.

Op te lossen punten:
- Geen tracking cookies gebruiken. Houdt alles binnen de DNS ns.nl zodat die irritante popups voor onderzoek wegblijven. Gebruik geen domainless of cross-/remote-domain cookies, veel browsers weigeren die standaard (en terecht);
- Zorg ervoor dat de viewport-settings niet gelocked zijn zodat pinch-zoom werkt. Pinch-zoom is wat anders dan fixeren van de pagina afmetingen. Steeds meer webdesigners maken zich schuldig aan dit rete-irritante fenomeen. Met een 4k scherm op mijn telefoon hoef ik geen koeienletters, ik heb dat om meer overzicht te hebben;
- Maak de reisadviesblokken compacter. Zeker op lange reizen is het een drama met allerlei schuifbalken overal;
- Zorg voor logische informatie-opbouw en giet dat in een vormgeving in plaats van een vormgeving waar informatie in gepropt moet worden.

Dat wilde ik even kwijt...
Badge +3
Op deze pagina wordt bij Kenmerken nog de prijs van 2015 vermeld. Die van 2016 is 62,60 euro.
Ook de laatste punten zijn doorgezet!
Reputatie 6
Badge +2
Voor iemand met een dalurenabonnement of dalurendagkaart is de tijd van aankomst op een station waar van vervoerder wordt gewisseld in voorkomende gevallen een van de belangrijkste gegevens van een reismogelijkheid, om te kunnen zien of hij daar nog in de daluren kan inchecken. Die tijd zou dus al in het overzicht van reismogelijkheden moeten staan, zodat je daarvoor niet hoeft door te klikken.

De "oude" reisplanner gaf die informatie overigens ook niet in het overzicht van reismogelijkheden links, maar tenminste wel de vervoerders, zelfs die zijn op de nieuwe website zonder doorklikken niet te zien.
Vorige vraag vervalt, want de wachttijd blijft op 12 minuten staan, foute tekst wellicht.
Prima dat op de Engelstalige pagina nu de juiste gegevens ook staan, er staat nu ook de wachttijd aangegeven bij de telefonische klantenservice, de vraag is waarom dat dan niet gelijk op de Nederlandstalige pagina staat ?
Reputatie 6
Badge +2
Zoals eerder besproken zouden de prijzen inclusief eventuele ICd toeslag vermeld moeten worden. Nog lastiger is dat in het overzicht van reismogelijkheden het treintype niet vermeld wordt, je moet daarvoor doorklikken. Voor de kenner die bovendien goed kan rekenen is met de optie ''Wilt u dat hogesnelheidstreinen worden getoond in uw adviezen? Nee'' uit het overzicht van reismogelijkheden soms nog net zonder doorklikken af te leiden of je toeslag moet betalen: dit is altijd het geval bij een deelreis Shl-Bd of Asd-Bd. Bij een reis Shl-Rtd of Asd-Rtd kan je het afleiden uit de reistijd (niet als het een deelreis is).

Kortom, bijzonder onoverzichtelijk. Of je toeslag moet betalen zou natuurlijk in het overzicht al duidelijk per reismogelijkheid moeten blijken.
Reputatie 6
Badge +2
Wat ik jammer vind is dat in de reisplanner er geen optie is om de Thalys apart uit reis adviezen te laten vervallen. Nu kan het alleen in combinatie met de IC direct. Terwijl voor een binnenlandse reiziger de Thalys helemaal geen reis mogelijkheid is, terwijl de IC direct dat wel is. Met name bij werkzaamheden worden nog wel eens reisadviezen gegeven waarin een stukje Thalys zit, maar waar je eigenlijk niets aan hebt.
Aan de andere kant is de IC direct tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Rotterdam en Breda een 'gewone' trein waar je zonder toeslag mee kan reizen. Deze worden nu ook weggelaten als je de hogesnelheidstreinen niet meeneemt.
Ik zou hier 2 opties in plaats van één willen hebben:
"Internationale hoge snelheidstreinen" ja/nee (hiermee kunnen de Thalys, ICE, CNL worden weggefilterd)
"IC direct Schiphol-Rotterdam" ja/nee (hiermee kan de IC direct tussen Schiphol en Rotterdam worden weggefilterd)

''Wilt u dat hogesnelheidstreinen worden getoond in uw adviezen? Nee'' geeft nu alleen de Thalys niet, de ICd wel (http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Schiphol%20Airport&aankomst=Rotterdam%20Centraal&tijd=2016-01-19T11:25&type=vertrek&toonHSL=false&onbeperktReizen=true) en de ICE ook (http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Amsterdam%20Centraal&aankomst=Arnhem&tijd=2016-01-19T12:35&type=vertrek&toonHSL=false&onbeperktReizen=true). Dat is wel een verbetering, alleen zou de omschrijving van de optie moeten worden aangepast.

Bij ICd onderscheid maken tussen trajecten met en zonder toeslag zou beter zijn, maar dat schijnt te ingewikkeld te zijn.

Thalys en ICE op één hoop gooien zou niet handig zijn, ICE is voor veel reizigers toeslagvrij.
Verschrikkelijk die website, zeer irritant.
Ondanks dat het er wel aardig uit ziet, vind ik het bijzonder vervelend werken.
Met name de snelle invoer om even een reis te plannen, zit er niet meer in.
Het is veel meer scrollen, klikken en zoeken naar mijn geplande reis.
Waarom is er een header die 3/4 van mijn scherm in beslag neemt, daar heeft toch niemand wat aan?
Als ik mijn vertrekstation in typ moet ik eerst scrollen voordat ik iets aan kan klikken, hetzelfde geldt voor het eindstation. Ook de keuzes bij de stap verderop vind ik onhandig. Veel ruimte in mijn scherm wordt niet benut terwijl ik weer meer moet klikken, scrollen en weer klikken voordat ik heb wat ik wil.

Waarom begin de website niet gewoon meteen bovenaan het scherm en wordt al die poespas achterwege gelaten?
Ik overweeg na al die jaren de NS-website te hebben gebruikt, alternatieven. Zoals http://www.rijdendetreinen.nl/reisplanner.
Met de grootste klacht dat de nieuwe site gewoon onoverzichtelijk, niet gebruikersvriendelijk en ingewikkelder is wordt dus echt helemaal niets maar dan ook niets gedaan. Afgelopen dagen artikelen in de diverse media over de vele klachten die er over zijn en het enige wat de NS zegt: men moet nog wennen en we krijgen ook veel positieve reacties. Oftewel: een dikke middelvinger van de NS richting haar klanten, we moeten maar wennen aan het dit wanproduct van een NS site. Sorry dat ik het zo omschrijf maar zo lijkt en is het gewoon :(

volstrekt met je eens dat de site in opzet onoverzichtelijk, ingewikkeld en gebruikersonvriendelijk is en ook helemaal eens dat daar blijkbaar niets aan gedaan wordt;
opmerkingen van NS als "de kinderziektes worden eruit gehaald" (waarop Pe_pe wijst in zijn reactie 211) gaan helemaal voorbij aan het feit dat de site in opzet als onoverzichtelijk enz. wordt ervaren;
wat betreft het feit dat NS zegt dat wij nog aan de nieuwe site moeten wennen, zou ik willen vragen waarom NS van mening is dat wij aan iets slechts moeten wennen, terwijl een beter alternatief bestaat, de oude site en planner
Ik heb hierover nog geen terugkoppeling gehad, Fietsert. Ik zal dit even voor je navragen.
Goedemorgen iedereen. Wederom bedankt voor de feedback!

Ik heb zojuist de volgende punten uitgezet:
- Het lijkt me ook erg onverstandig de oude Reisplanner te verwijderen zolang er nog vrijwel niets gedaan is aan de diverse vormen van ongemak die worden ervaren bij het gebruik van de nieuwe reisplanner:
- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.
- Als je een reis plant met een via station, dan zie je in het overzicht van de gevonden reizen niet meer dat je gepland hebt met een via station. Erger nog is dat als je in dat scherm (Waar je alleen een start- en eindstation ziet) een nieuwe reis plant dat dan het onzichtbare via station meegenomen blijft worden in het reisadvies.
- Op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/enkele-reis staat onder Veelgestelde vragen: “Moet ik met een Enkele reis op mijn OV-chipkaart nog wel in- en uitchecken? Ja, met een Enkele reis op uw OV-chipkaart moet u altijd in- en uitchecken. Dit is ook nodig om in aanmerking te komen voor de regeling Geld terug bij vertraging. Heeft u niet in- en/of uitgecheckt, dan komt u niet in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.” Bij mijn weten is het niet mogelijk om een Enkele reis op een OV-chipkaart te laden. Wellicht wordt waar "uw OV-chipkaart" staat (2x) "een eenmalige chipkaart" bedoeld.
- In het Nederlands staat er 20.000 forumleden die kunnen helpen, in het Engels zijn het er opeens wat minder. http://www.ns.nl/en/customer-service/contact
- Ook het contactformulier is niet beschikbaar in het Engels. Hopelijk komt dat nog.
- Bovendien blijkt voor Engelstaligen de telefonische klantenservice niet 24/7 bereikbaar te zijn. De chat openingstijden komen ook niet overeen.

Macca, goed punt over die forumleden. Dat is wel een erg slordige fout.


Hallo Sivan,

- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.

hoe staat het jou eerdere reactie?
Op deze pagina ontbreekt in de opsomming "op de vrijdag na Hemelvaart de hele dag" en "tussen Kerst en Oud & Nieuw de hele dag". Het is wel te vinden als je op de link achter "aantal feestdagen" klikt, maar als je op zoek bent naar het reisrecht op bijvoorbeeld 28 december, dan weet je dat dat geen feestdag is, dus dan klik je niet op die link.
Dennis en Pe_pe, jullie feedback is wederom doorgezet. Merci.
Afgelopen dagen artikelen in de diverse media over de vele klachten die er over zijn en het enige wat de NS zegt: men moet nog wennen en we krijgen ook veel positieve reacties. Oftewel: een dikke middelvinger van de NS richting haar klanten, we moeten maar wennen aan het dit wanproduct van een NS site. Sorry dat ik het zo omschrijf maar zo lijkt en is het gewoon :(

Even een linkje erbij: http://www.telegraaf.nl/binnenland/24947571/__Klachtenregen_over_nieuwe_site_NS__.html

De NS zegt alles onder controle te hebben. Een woordvoerder is „tevreden hoe het nu gaat. De kinderziektes zijn er echt uit. We zitten nu in een laatste fase waarin sommige technische zaken misschien niet helemaal goed werken. Het is natuurlijk ook een zeer omvangrijke site.”
Deze woordvoerder heeft geen idee waar hij het over heeft. Als je dit topic van begin af aan langs loopt met de huidige versie van de website ernaast, kun je eenvoudig zien dat de meeste meldingen nog altijd actueel zijn. Er is nog nauwelijks een begin gemaakt met het oplossen van de kinderziektes.
De reisplanner geeft voor reizen met meer dan 1 vervoerder waarbij verschillende routemogelijkheden zijn, alleen voor de geselecteerde route de prijs van Traject Vrij. Dat dat zo is en welke route het betreft staat er in bijna onleesbaar lichtgrijze letters onder. Dat is op zich al onhandig, maar er wordt een link bij vermeld voor meer informatie over de routekeuze: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html , die niet werkt: Je wordt dan weer teruggeleid naar http://www.ns.nl .

Wellicht is het naast het repareren van deze link handig om te vermelden waar de prijs van Traject Vrij voor andere routes dan wel te vinden zijn:
  • Eén voor één van alle mogelijke routes de prijs opvragen met de reisplanner, de duurste daarvan is tevens de prijs voor een vrije routekeuze.
  • Gebruik maken van de bestelmodule voor Traject Vrij.
Diezelfde positieve reacties als van de klanten die de nieuwe site hebben getest ?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dar er echt mensen zijn die de nieuwe reisplanner bv duidelijk vinden.
Reputatie 1
Met de grootste klacht dat de nieuwe site gewoon onoverzichtelijk, niet gebruikersvriendelijk en ingewikkelder is wordt dus echt helemaal niets maar dan ook niets gedaan. Afgelopen dagen artikelen in de diverse media over de vele klachten die er over zijn en het enige wat de NS zegt: men moet nog wennen en we krijgen ook veel positieve reacties. Oftewel: een dikke middelvinger van de NS richting haar klanten, we moeten maar wennen aan het dit wanproduct van een NS site. Sorry dat ik het zo omschrijf maar zo lijkt en is het gewoon 😞
Reputatie 6
Badge +2

Goed om te weten:
(..)
2. Tariefeenheden in de nieuwe Reisplanner
In de nieuwe Reisplanner vind je de tariefeenheden voor een reis door te klikken op het 'i' icoontje en bij 'Toon prijzen' te kiezen voor 'Trajectabonnementen'. De tariefeenheden staan onder de prijzen.

Het is onlogisch dat het aantal tariefeenheden niet ook staat op de tariefpagina's ''Enkele reis'' en ''Retour''.

Reageer