We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/door-balk-op-nieuwe-nsnl-op-klein-scherm-soms-niet-zien-typt-18926.
Reputatie 1
Als contrast tegenover vrijwel alles wat er in dit topic is gezegd: In Spoor 2016-1 is te lezen wat NS zelf denkt van haar nieuwe website:

ns.nl is vernieuwd

De website van NS is sinds eind vorig jaar helemaal vernieuwd. Opvallende verbeteringen zijn: een frisser uiterlijk, meer persoonlijke service en een groter gebruiksgemak. U krijgt op de homepage in één oogopslag de Reisplanner, acties, reisproducten en andere belangrijke informatie te zien. Als reiziger komt u snel en gemakkelijk terecht bij informatie en reisproducten die juist voor u interessant zijn. De website is daarbij beter te gebruiken op smartphone en tablet. Ook is de Reisplanner visueel aantrekkelijker en overzichtelijker gemaakt. Nieuwe toevoeging: de spoorkaart waarop gebruikers duidelijk kunnen zien waar ze moeten overstappen. Onverwachte vertragingen of spoorwijzigingen en een bijbehorend reisadvies worden direct gemeld. De vernieuwde website is uitgebreid getest onder reizigers.


Het "Wij van WC-eend" syndroom :(
Maar inderdaad te triest voor woorden. Gewoon misleiding wat ze in dat blaadje plaatsen.
Reputatie 6
Badge +2
NS omschrijft de website als "geoptimaliseerd voor mobiel en tablet", wat suggereert dat de oude mobiele website ook gaat verdwijnen.
Dat is niet te hopen, gezien de diversiteit van apparatuur en browsers, waarbij bepaalde combinaties met de nieuwe site extra problemen hebben.
Nog een toevoeging op de zeer verslechterde nieuwe NS site: betreft http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor
Dit is al waardeloos onoverzichtelijk op de PC (net zoals het overgrote deel van de NS site 😞 ) omdat je je wezenloos scrolt door die mega blokken. Maar het filter daar slaat echt nergens op.
Ten eerste kan je niet filteren op stations naam (lijkt mij een vereiste om zo'n filter te hebben) waardoor je op de PC je echt wezenloos scrolt om een station te zoeken waar je info over zoekt. Oftewel gewoon een normaal klantvriendelijk (oei, een scheldwoord!!) filter is hier wel op z'n plaats.
En ten tweede is het bestaande filter heel raar. Nederlandse datum notatie is al hééééél lang DD-MM-YYYY en niet zoals het nu daar staat als YYYY-MM-DD.

Tja de website is inderdaad geheel vernielt. Hoop dat NS dit niet als een type fout leest maar er werkelijk wat mee doet
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk verwijst NS er hiermee alleen maar naar dat de site volledig responsive is. Dat moeten sites als deze vandaag de dag ook wel zijn. Maar net als bovenstaande heb ik ook wat huiver, al moet ik aannemen dat het uitgetest is. Het is even afwachten. Direct foutloos is doorgaans een illusie. Er worden hier goede dingen aangesneden.
Deze maand zouden andere locaties dan stations aan de reisplanner worden toegevoegd. Wellicht blijkt er uit die update dat er toch nog iets is gedaan met de inhoud van dit topic.
Reputatie 1
Jammer dat je geen tussenstations meer kan uitprinten.
Er is "toch nog iets met dit bericht gedaan" zegt dat er niet echt veel veranderd is. Ik denk hierbij terug aan de tijd dat ik in de onderhoudsdienst bij een groot bedrijf werkte. De bedrijfs deskundige had elektra volgens de traditionele regels aangelegd. Later kwamen elektronika mensen en knoopten overal "draadjes" tussen. De hele opzet werd onoverzichtelijk. Had men "knoppen"met duidelijke tekst aan het bestaande toegevoegd dan had niemand behoeven te zoeken..
Reputatie 7
Badge +4
Dat is ronduit een misser dan.
Ik heb bovenstaande punten even neergelegd bij de betreffende afdeling, zodra ik hier een terugkoppeling van ontvang laat ik dit weten.
Reputatie 4
Badge
Er zitten zeker mooie elementen in de nieuwe website. Wat minder handig vind is dat de plek waar sommige elementen staan vaak verspringt. B.v. als je bij de reisplanner de plaatsen invult, deze invoer velden korter worden zodat de datum/tijd getoond kan worden.

Wat losse opmerkingen:
- Wat ik eigenlijk mis is een optie om de kaart bij de reisplanner uit te zetten. Als je dagelijks op een vast traject reist, is dit geen informatie die je nodig hebt, maar het maakt de website wel trager en het is niet handig dat de kaders waarin de reis staat wordt verplaatst als je deze selecteert.
- Als je een reis met 3 of meer overstappen (b.v. Gouda - Ruurlo) plant, en deze print krijg je een print op 2 A4's. Is het niet mogelijk om de opmaak van de print anders op te zetten, zodat een reis wel op 1 A4 past?
- Als je een traject vrij met meer dan één route en verschillende vervoerders (b.v. voor Maastricht Hoensbroek) kiest, krijg je bij de prijzen van Trajectabonnementen alleen de prijs van de gekozen route te zien. Bij de oude website krijg je dan de informatie van zowel route A als route B als vrije route keuze te zien. Volgens mij is dat betere informatie voor iemand die de prijs van een Traject Vrij zoekt. Zou het niet logisch zijn om bij een traject alle prijsinformatie te geven en niet alleen van de gekozen route?
- Bij meer opties in de reisplanner is er de vraag "Bent u een abonnementhouder die onbeperkt met de trein mag reizen?". Dit is onhandig geformuleerd, want iedere abonnementhouder mag onbeperkt met de trein reizen (mits je maar netjes betaald). Bovendien mag iemand met Traject vrij zelf onbeperkt zonder extra kosten reizen (mits binnen het traject). Volgens mij is het voor de duidelijkheid alleen mogelijk om de abonnementen waarvoor dit geldt expliciet te noemen (b.v. "Reist u met Altijd vrij, Trein vrij, OV vrij of ov-jaarabonnement")
- Wat ik jammer vind is dat in de reisplanner er geen optie is om de Thalys apart uit reis adviezen te laten vervallen. Nu kan het alleen in combinatie met de IC direct. Terwijl voor een binnenlandse reiziger de Thalys helemaal geen reis mogelijkheid is, terwijl de IC direct dat wel is. Met name bij werkzaamheden worden nog wel eens reisadviezen gegeven waarin een stukje Thalys zit, maar waar je eigenlijk niets aan hebt.
Aan de andere kant is de IC direct tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Rotterdam en Breda een 'gewone' trein waar je zonder toeslag mee kan reizen. Deze worden nu ook weggelaten als je de hogesnelheidstreinen niet meeneemt.
Ik zou hier 2 opties in plaats van één willen hebben:
"Internationale hoge snelheidstreinen" ja/nee (hiermee kunnen de Thalys, ICE, CNL worden weggefilterd)
"IC direct Schiphol-Rotterdam" ja/nee (hiermee kan de IC direct tussen Schiphol en Rotterdam worden weggefilterd)
- In het menu staat bij abonnementen nog "OV-jaarabonnement", hier zou natuurlijk "OV vrij" met de juiste link moeten staan.
Ik heb bovenstaande punten even neergelegd bij de betreffende afdeling, zodra ik hier een terugkoppeling van ontvang laat ik dit weten.
Fijn dat was ook precies mijn bedoeling. Kritiek leveren waar niemand wat aan heeft of wat mee kan is zinloos maar ik denk dat men hier wat mee kan!
Reputatie 1
Waar ga jij naartoe vandaag?
Het is de nieuwe slogan geloof ik, het is een stijlmiddel, het is niet fout geschreven, het is gewoon een keuze. Ik heb me voorgenomen me er niet aan te storen, maar dat lukt niet helemaal.
Telkens als ik de nieuwe website open en die vraag zo prominent in beeld zie staan denk ik "Nou, ik ga zo eerst eens even naar de bakker, en dan misschien toch maar weer eens bij mijn ouders langs. Maar eigenlijk gaat jullie dat helemaal niets aan! Bovendien: als je me een vraag stelt zou je ook een antwoordmogelijkheid moeten bieden"

Daarna de volgende overwegingen:
- ik vind het eigenlijk helemaal niet zo prettig om overal getutoyeerd te worden. Er is, op een officiële website, niets mis met "u".
- eigenlijk bedoelen jullie (ook liever "u"?) niet "waar ga jij naartoe vandaag", maar "waar zou u of iemand anders naartoe willen gaan vandaag of binnenkort, en waarvandaan zou u (of die ander) dan willen vertrekken, waarbij we alleen geïnteresseerd zijn in een reis met de trein?"
Ik zou het echt prettiger vinden als er gewoon een kopje "reisplanner" boven zou staan.
Inmiddels heb ik reactie mogen ontvangen en wordt er in ieder geval aan één punt gewerkt. Dat is de datumnotatie, deze functie zal half mei beschikbaar zijn. De rest van de punten zijn onder de aandacht.
Mee eens, dat onnodige getutoyeer en popiejopie-gedoe draagt niet bij.
Wat is er mis met een overzichtelijke, heldere en zakelijke communicatie?
Mooi er wordt dus aan gewerkt ! Nu de rest nog. Nog een goede raad: Houdt het heel overzichtelijk zonder onnodige toeters en bellen. Zelf ben ik bijna 80 jr. en wil ook nog graag alles snappen maar merk toch dat het iets moeilijker gaat, houdt rekening met ons svp
:?
Daar noem je al 3 moeilijke woorden voor NS in die laatste zin :D

Het popiejopie gedoe beschrijft inderdaad heel goed de NS website nieuwe stijl.
Dat moet niemand verbazen hier.
De kaart op de werkzaamheden-pagina is onvolledig. Twee voorbeelden:

1) Er staat in de tekstblokjes aangegeven dat dit weekend wegens werkzaamheden de trein van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal eerder vertrekt. Dat betekent dat er sprake is van extra reistijd. Toch is dit traject niet oranje ingekleurd op het kaartje.

2) Wegens werkzaamheden is er dit weekend geen treinverkeer mogelijk tussen 's-Hertogenbosch en Wijchen. Toch is dit traject niet rood ingekleurd, maar slechts oranje.
Mee eens, dat onnodige getutoyeer en popiejopie-gedoe draagt niet bij.
Wat is er mis met een overzichtelijke, heldere en zakelijke communicatie?


Ik vind hem zo snel niet terug, maar onlangs was er een topic waarin een NS-klant op leeftijd ongenoegen kenbaar maakte over het gejij en gejouw bij de telefonische klantenservice. Het antwoord van de moderator van dienst was dat het bewust beleid was om op die manier laagdrempelig te communiceren, of iets van die strekking.
Och ja een foutje vinden is zo moeilijk niet, er was wel aangegeven dat er geen normaal treinverkeer mogelijk was. Reisplanner zo simpel mogelijk maken voor ouderen is belangrijker
Reputatie 6
Badge +2
De reisplanner geeft bij de invoer van een station suggesties die hij niet aan kan, zoals Amsterdam Van der Madeweg (dit is een metrostation).
Afgelopen zondag samen met mijn vrouw op reis Hengelo Middelburg v. v. Trein Hengelo Oost over Zutphen etc. Middelburg niet slim wegens werkzaamheden. Dan maar Hengelo Rotterdam Middelburg.
In Hengelo staat die op vertrekborden aangegeven met bijvoorbeeld:

9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".
Nu komt het: Het gehele treinstel bleek gewoon naar Gouda te rijden en daar pas te worden gesplitst in een treinstel naar Rotterdam en een naar Den Haag. Leuker kunnen wij het niet maken! Toch zouden wij graag weten of we in het goede treinstel zitten. Onderweg in de trein werd dit ook niet aangegeven, maar alleen dat je voor 3x €11 voordelig met de trein kunt etc.
Ik heb zojuist alle suggesties van gisteren doorgezet. Dat zijn er flink wat, die ik heb onderverdeeld in de categorieën Reisplanner, Layout, Content en Technisch.

Nogmaals enorm bedankt voor de signalen en vooral de suggesties.
Badge
Afgelopen zondag samen met mijn vrouw op reis Hengelo Middelburg v. v. Trein Hengelo Oost over Zutphen etc. Middelburg niet slim wegens werkzaamheden. Dan maar Hengelo Rotterdam Middelburg.
In Hengelo staat die op vertrekborden aangegeven met bijvoorbeeld:

9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".
Nu komt het: Het gehele treinstel bleek gewoon naar Gouda te rijden en daar pas te worden gesplitst in een treinstel naar Rotterdam en een naar Den Haag. Leuker kunnen wij het niet maken! Toch zouden wij graag weten of we in het goede treinstel zitten. Onderweg in de trein werd dit ook niet aangegeven, maar alleen dat je voor 3x €11 voordelig met de trein kunt etc.


Met eenzelfde probleem zit ik ook vaak als ik met de trein naar het westen wil. In Apeldoorn heb ik ontdekt dat met de 'a-zijde' wordt bedoeld: de laagste vakken op het perron (bijv. B-C-D-E). De 'b-zijde' zijn dan de hogere vakken (F-G-H-I).
Als ik nu de trein naar Den Haag/Rotterdam wil hebben, staat er: 'a-zijde: Rotterdam; b-zijde: Den Haag' op de CTA's. Dan weet ik dus dat ik voor Rotterdam bij de 'voorste' vakken moet gaan staan, en voor Den Haag bij de 'achterste'.
Waarschuwing: ik weet niet of dit trucje ook op andere plaatsen werkt. En let goed op verwarring als de voorkant van de trein aan de achterkant van het perron (bv. vak I) staat!

In de trein wordt dit inderdaad vaak niet goed aangegeven. Wel staat óp de trein meestal wel aangegeven waar welk treinstel naartoe gaat.

Overigens denk ik niet dat dit onderwerp op dit draadje past, dus stel ik voor een eventuele verdere discussie te verhuizen naar een ander topic.
Kan het aantal beschikbare OV-fietsen ook op de website worden getoond, bijvoorbeeld als doorklikoptie in de reisplanner?

Reageer