We hebben een nieuwe website! | NS Community

We hebben een nieuwe website!


We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.


331 reacties

geen Engelstalige pagina ?
Goed gezien. Die komt er in december!
Reputatie 7
Badge +4
De nieuwe reisplanner ziet er gelikt uit en lijkt ook een verbetering - maar de duidelijke prijsinformatie ontbreekt. Ik mis het overzicht voor de prijzen voor eerste en tweede klas samen met de prijzen met en zonder korting. Niet iedereen reist tweede klas, vol tarief. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar makkelijk te vinden is het niet. Een cookie met persoonlijke gegevens zou ook kunnen helpen. Zelf ben ik geïnteresseerd in eerste klas met 40 procent korting als voorinstelling. Het zou goed zijn als dat aanpasbaar is voor een ieders persoonlijke situatie.

Voor het uiterlijk niets dan lof. Het ziet er op een retinascherm gelikt uit.
Bedankt, Thom. Terechte feedback. Ik verzamel alle signalen/tips die hier binnenkomen, en zet ze door naar de beheerders van de site.
Reputatie 3
Ziet er best mooi uit!
@Thom: Wat betreft de prijsinformatie hoef je na het selecteren van een reis alleen maar even op het informatie-icoontje naast de bovenaan getoonde 'volle' prijs te klikken om alle overigen prijzen in beeld te krijgen.
Maar misschien dat het handiger is als dat icoontje al direct naast de getoonde prijs wordt gezet, zodat je niet eerst een reis hoeft te selecteren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vond het inmiddels ook maar duidelijk is dat dus niet. Met je slotopmerking ben ik het dus eens.

Wat ik ook mis is het volgende: De meeste reizigers zoeken informatie op, steeds vanuit hun woonplaats.

Is die vertrekplaats niet zo in te stellen dat die standaard geselecteerd is? Iemand uit Haarlem kan dan die keuze vooraf instellen en hoeft alleen de bestemming in te vullen. Het scheelt onnodig werk en vergemakkelijkt het gebruik. Vertrek je van een andere plaats dan vul je die gewoon in. Met een icoontje naast de vertrekplaats is dit op te lossen.

Het scheelt wel tig keer een paar seconden en automatisering is er juist op gericht onnodige- dan wel routinehandelingen overbodig te maken.
Ik zou het een kleine zegen vinden en ik ben vast niet de enige.
Ik vond de oude website al erg onoverzichtelijk qua navigatie, met name vanwege de diepte van de menu's, maar de nieuwe site vind ik daarin helaas een verslechtering

Bijvoorbeeld: Ik ga op zoek naar het telefoonnummer van de klantenservice:
klik Menu
klik klantenservice
(Onoverzichtelijke waslijst aan onderwerpen, maar geen contact)
klik alles over Klantenservice
Dan zie ik meteen rechts een verwijzing naar het forum.
Pas als ik helemaal naar beneden scroll vind ik het telefoonnummer.

Later zag ik dat het ook mogelijk is om op de eerste pagina helemaal naar beneden te scrollen en dan onder 'meer NS' op 'Contact' te klikken. Op de pagina waar je dan terecht komt, vind ik de beschrijving van de verschillende kanalen ("Antwoord van 20.000 reizigers", "Binnen 1 minuut contact", etc.) wel een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Ander voorbeeld:
Ik ga op zoek naar de pagina waar de voorwaarden gedownload kunnen worden.
Tot op heden heb ik niet gevonden hoe ik daar via de menu-structuur zou moeten komen.
Met de zoekfunctie vond ik de gezochte pagina maar daar wordt niet vermeld waar je in de website bent, dus ik kan er de volgende keer ook niet direct naar toe gaan.

De nieuwe reisplanner vind ik op het eerste gezicht ook niet handig in gebruik:
* Stationsverkortingen worden niet meer begrepen.
* Je kunt niet meer met tab langs alle benodigde velden: voor het invoeren van de tijd moet je eerst iets openklappen en voor het invoeren van de datum moet je eerst weer iets anders openklappen.
* Als je een via-reis plant, zie je op de volgende pagina in de gele balk het via-station niet meer staan, daar staat alleen het begin- en eindstation. Verder mis ik de beloofde nieuwe optie om een e-ticket te kopen voor een reis met een via-station.
* Heen en weer swipen tussen de reisopties werkt niet helemaal lekker: zowel met naar links als naar rechts als naar beneden swipen lopen de reisadviezen op in tijd, om terug in de tijd te gaan, moet je omhoog swipen, wat op geen enkele manier intuïtief is. Je kunt niet snel een eind verder swipen, dan stokt het steeds.
* Het contrast tussen de tekst en de achtergrond van de aankomsttijden op overstapstations is te laag om het goed te kunnen lezen. Het zou handig zijn als de overstaptijd bij de overstapstations zou worden vermeld.
* Ik mis de knop "zet uw reisadvies in uw agenda".
De nieuwe pagina over geld terug bij vertraging vermeldt het drempelbedrag van €2,20, terwijl in een ander topic wordt aangegeven dat dit is verhoogd naar €2,30. Bovendien wordt er op deze pagina wel gesproken over een schema/tabel, maar die tabel (met gtbv-vergoedingen voor producten met een afgekocht reisrecht e.d.) ontbreekt.
Lijkt erg op www.transavia.com
Een verbetering aan de nieuwe website is dat werkzaamheden verder dan 10 dagen in de toekomst zichtbaar zijn.

De module voor actuele vertrektijden snapt geen stationsverkortingen in het invoerveld, maar gebruikt ze wel in de url...

Op de pagina over voordeeluren zijn de kopjes en de bijbehorende tekst verwisseld:

Wat zijn de voordeeluren?


Het Voordeelurenabonnement geeft korting in de voordeeluren. Buiten deze voordeeluren betaalt u het volle tarief.

Reizen met korting met het Voordeelurenabonnement


De volgende tijden zijn de voordeeluren waarin u reist met 40% korting:

Van maandag tot en met vrijdag vanaf 9.00 uur
Tijdens het weekend de hele dag
In de maanden juli en augustus de hele dag
Op een aantal feestdagen reist u vóór 9.00 uur met korting
Het onderste tekstje hoort bij de bovenste kop en het bovenste tekstje bij de onderste kop.
Bedankt voor je uitgebreide punten, Pe_pe. Waardevol!
Ik heb nog even verder gekamd. ;)

stationsinformatie:
Ook hier de opmerking over het niet begrijpen van stationsverkortingen.
Ik mis de vertrekstaten.
Er lijken van veel stations plattegronden te ontbreken. Bijvoorbeeld van station Hilversum is op de oude site wel een plattegrond te vinden, maar op de nieuwe niet.
Weet iemand bij NS of de nieuwe website ook getest is op toegankelijkheid door blinden en/of slechtzienden?
@Pe_pe: 🙂 Kan ik alleen maar waarderen. Ik geef ook dit door. Overigens zijn je signalen over de reisplanner meteen doorgezet naar de producteigenaar van de Reisplanner.

@Hans: We hebben zoveel mogelijk drempelvrij ontwikkeld en op veel fronten voldoen we ook al aan de eisen. Er zijn echter nog een aantal zaken die we moeten realiseren. Daarin worden we geadviseerd door stichting Accessibility die periodiek een audit doet.
Nog twee puntjes over de reisplanner:

Bij "Meer opties" staat de vraag "Bent u een abonnementhouder die onbeperkt met de trein mag reizen?" en de mogelijke antwoorden zijn "Nee" en "Ja, zo snel mogelijk ongeacht prijs". Dat laatste antwoord past niet bij de gestelde vraag. (Ik neem aan dat er in een eerdere versie een andere vraag heeft gestaan die ook betrekking had op mensen zonder een dergelijk abonnement, die bereid zijn om extra te betalen om terug te mogen steken.)

De mogelijkheden bij het afdrukken van een reisadvies zijn drastisch gereduceerd ten opzichte van de oude reisplanner. Het afdrukken van Tussenstations, Alternatieve tijden, Stationsvoorzieningen, Routekaartje(s), Tarieven, lijkt niet meer mogelijk.
Hmm, ik vind dat ook niet echt duidelijk. Ik geef hem door.

Ik heb trouwens al een terugkoppeling op een paar punten (die had ik gemarkeerd, omdat ik ze extra belangrijk vond):
- Telefoonnummer: dit is bewust gedaan in verband met kanaalsturing
- Voorwaarden: de footer is bij veel andere sites de plek waar de voorwaarden en folders worden aangeboden, wij volgen dat pad. Mochten we vaker het signaal krijgen dat klanten dit niet logisch vinden, dan kunnen we het eventueel aanpassen
- GTbV pagina: dat wordt z.s.m. opgepakt
- Voordeelurenpagina: zojuist aangepast
Dat gaat lekker vlot vandaag. :)

De voorwaarden had ik daar niet gezocht, maar de link staat er inderdaad.
Reputatie 3
Ik startte er net van te voren een topic over en ik verplaats mijn reactie even:


De nieuwe reisplanner ziet er gelikt uit en lijkt ook een verbetering - maar de duidelijke prijsinformatie ontbreekt. Ik mis het overzicht voor de prijzen voor eerste en tweede klas samen met de prijzen met en zonder korting. Niet iedereen reist tweede klas, vol tarief. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar makkelijk te vinden is het niet. Een cookie met persoonlijke gegevens zou ook kunnen helpen. Zelf ben ik geïnteresseerd in eerste klas met 40 procent korting als voorinstelling. Het zou goed zijn als dat aanpasbaar is voor een ieders persoonlijke situatie.

Voor het uiterlijk niets dan lof. Het ziet er op een retinascherm gelikt uit.


Ik heb de informatie gevonden. Staat naast de prijs een (I) Klik daar op en je ziet dit 😉

En ik vind en blijf het menu te groot vinden 😉
Reputatie 7
Badge +4
Dank voor het meedenken en opzoeken, Florisz gaf het aan en ik vond het ook na enige moeite - maar dat moet niet zo zijn. Het sluit overigens wel aan bij meer moderne websites, mogelijk is het een trend. Het kan zijn dat het beter bij het jonge publiek past.
Als we beide trots zijn dat we het hebben gevonden, hebben we te lang moeten zoeken 😉
Reputatie 3
Ik ben zelf 16 en een website bouwer 😉 En ik zal nooit zon groot menu aan maken dit is zelfs voor de NS nog groot 😛
Vind de reisplanner niet echt praktisch:
1. stationsverkortingen worden niet geaccepteerd (net zoals bij de vorige nieuwe website);
2. als ik een reisadvies vraag, zie ik wel waar ik moet overstappen, maar wordt niet aangegeven hoeveel tijd ik heb om over te stappen. Aankomst- en vertrektijd op overstappunten wordt pas aangegeven na een extra klik op de reisoptie. Dit is een verslechtering ten opzichte van de voorgaande website, waar dit in gelijk weergegeven werd.
3. treinnummers ontbreken (net als bij de vorige nieuwe website). Als regelmatig-reiziger zegt een treinnummer mij in de regel meer dan 'de intercity naar dit-en-dat'.

De punten 1 en 3 werden de vorige keer ijlings opgelost. Hopelijk dat dat ditmaal ook gaat gebeuren.

Waar is de gewaardeerde Eva trouwens gebleven?

* Als je een via-reis plant, zie je op de volgende pagina in de gele balk het via-station niet meer staan, daar staat alleen het begin- en eindstation. Verder mis ik de beloofde nieuwe optie om een e-ticket te kopen voor een reis met een via-station.

Ik gok (hoop) dat de webshop nog niet is aangepast en dat dit spoedig volgt, want bij het kopen van een ticket met verschillende routekeuzes wordt zo te zien ook nog steeds standaard de meest waardeloze keuze geselecteerd.
Eva kan natuurlijk niet op 2 sites tegelijk zijn....Die is nu vervangen door FAQ blijkbaar.

Maar hopelijk gaat NS ook 2015 binnen met e-mail contact dan wel een normaal contactformulier al ontbreekt dat ook.

.
Verder mis ik de beloofde nieuwe optie om een e-ticket te kopen voor een reis met een via-station.

In dezelfde categorie: Als je een reis plant waarvoor een ICd-toeslag benodigd is, wordt de prijs zonder toeslag getoond en schaf je met 'koop' een e-ticket aan waarbij die toeslag ontbreekt.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het erg onrustig dat de panelen met gevonden reismogelijkheden verschuiven als je er een selecteert voor detailinformatie. Ook is het onhandig dat als je dan op een ander paneel klikt, dat niet wordt geselecteerd, maar alleen het daarvóór geselecteerde wordt gedeselecteerd. Pas daarna kan je dit nieuwe paneel selecteren, maar je moet het dan opnieuw opzoeken, want het is inmiddels verplaatst.

Reageer