We hebben een nieuwe website! | NS Community

We hebben een nieuwe website!


We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.


331 reacties

- Als ik een reis plan meer dan 1 maand in de toekomst, dan is de link 'Koop kaartje' wel beschikbaar. Maar je koopt dan een kaartje voor over precies 1 maand. Ik plande voor 1 april 2016 en zou dan een kaartje kopen voor 21 november.
- Dat de spoorkaart ingetekend wordt na het kiezen van je reis is wel leuk. Draagt wellicht nog bij aan de topografische kennis in Nederland
- De reisplanner toont alleen treinreizen. De oude toont de ook reizen vanuit 9292.nl dacht ik. Is dat bewust weer uit gezet?
- Bij een via reis gaat inderdaad nog steeds mis dat je een e-ticket koopt zonder het via station
- Dat bij de klantservice het Forum nu nog prominenter staat snap ik echt niet. 90% van de vragen van nieuwe forum gebruikers worden beantwoord met bel de klantenservice. Is het dan niet handiger om gelijk het telefoonnummer van de klantenservice te noemen.

Edit: ook nog even gekeken op mijn telefoon, maar de site is daar erg traag en de reisplanner zelf krijg ik niet werkend. Als ik ergens klik blijkt er nog iets aan het laden te zijn waardoor ik dus eigenlijk ergens anders geklikt had.
Dat laatste begrijp ik ook niet om dezelfde reden.

Misschien met het doel om straks te adverteren met 50.000 forumgebruikers maar het lijkt me redelijk zinloos deze prominente plaats.
De laadtijd op mijn telefoon wordt vooral veroorzaakt door het plaatje en de bewegende onderdelen.
Een sneller test voor de site geeft aan dat deze site ongeveer 30% meer geheugen (in Chrome) nodig heeft en ongeveer een factor 4 meer CPU vraagt.

Wellicht dat er nog gekeken kan worden of al die mooie langzaam bewegende elementen echt noodzakelijk zijn, zeker voor tabblad/telefoons is dat funest voor de performance.
Reputatie 1
Over samenreiskorting:
Wilt u controleren of er nog Samenreiskorting op uw OV-chipkaart staat? Houd dan uw OV-chipkaart voor de kaartlezer bij een NS-automaat en kijk onder ‘Tonen alle producten op kaart’. Samenreiskorting laadt u op de kaart dat u gaat reizen, want de korting is maar 1 dag geldig

Het zou nu natuurlijk kunnen dat mensen abusievelijk gaan denken dat de korting 1 dag geldig is.

Tweede punt: ik mis eigenlijk een duidelijke uitleg over reizen met de ov-chipkaart, op de frontpage.
Reputatie 6
Badge +2
Het gedetailleerde overzicht van een reismogelijkheid vind ik in de oude reisplanner overzichtelijker: een tabel met onder meer de aparte kolommen Station / Halte, Spoor, Richting en "Reisdetails" (zoals Intercity of Sprinter), in de nieuwe staan die gegevens allemaal in één kolom.
Reputatie 6
Badge +2
Dat stationsverkortingen niet meer worden begrepen vind ik ook een verslechtering.

"Geen advies gevonden" als van vertrek- en aankomststation er één niet begrepen wordt, is niet specifiek genoeg.

Het kaartje met de route kan soms handig zijn, maar het heen en weer schuiven van panelen om er steeds plaats voor te maken vind ik zoals gezegd erg onhandig, het is een te grote prijs die voor het kaartje moet worden betaald. Het kaartje kan beter op een vaste plaats staan, zodat de panelen niet hoeven te verschuiven. (Ik heb het over een desktopscherm, voor mijn smartphone is de app veel geschikter).
Reputatie 7
Badge
http://www2.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten/intercity-direct.html

Reistijdwinst en de daadwerkelijke rijtijden lijken door elkaar gehaald te zijn.
Reputatie 1
http://www2.ns.nl/reisinformatie/bagage/transportmiddelen-in-de-trein.html
Hier staat dat een fiets niet mee mag tijdens de middagspits, maar niets over de ochtendspits.
Reputatie 3
http://www2.ns.nl/reisinformatie/bagage/transportmiddelen-in-de-trein.html
Hier staat dat een fiets niet mee mag tijdens de middagspits, maar niets over de ochtendspits.


Dan moet het toch spitsuren zijn? Tussen 7:00 en 9:30 en 16:00 en 18:30 als ik het goed heb 😉
De laadtijd op mijn telefoon wordt vooral veroorzaakt door het plaatje en de bewegende onderdelen.
Een sneller test voor de site geeft aan dat deze site ongeveer 30% meer geheugen (in Chrome) nodig heeft en ongeveer een factor 4 meer CPU vraagt.

Wellicht dat er nog gekeken kan worden of al die mooie langzaam bewegende elementen echt noodzakelijk zijn, zeker voor tabblad/telefoons is dat funest voor de performance.


Eigenlijk zou je het moeten vergelijken met de oude mobiele site. NS omschrijft de website als "geoptimaliseerd voor mobiel en tablet", wat suggereert dat de oude mobiele website ook gaat verdwijnen.

Ik vraag me ook af of eraan gedacht is om de servercapaciteit aan te passen op de nieuwe website. Anders zou de eerstvolgende grote verstoring op het spoor wel weer eens tot overbelasting kunnen leiden.
- de spoorkaart van nederland waarop je kunt inzoomen op een bepaalde regio waarbij alle stations zichtbaar worden ( "actuele spoorkaart" in de oude reisplanner) kan ik niet vinden.

Ik wil graag weten hoe/waar ik deze informatie op de nieuwe website kan vinden.
op de nieuwe website krijg ik geen keuze tussen "minimaal" en "standaard" cookie-instellingen.
is deze keuze vervallen?
De reisplanner is ook niet handig omdat je pas na het invullen van je reis de datum kan kiezen. De kop is ook redelijk overbodig, want veel mensen zullen een reis in de toekomst plannen en niet perse vandaag.
Komt er nog een contactformulier voor de Klantenservice op de nieuwe website of moeten we straks verplicht bellen of Twitteren ?
Reputatie 7
Badge +4
Symbolen horen eenduidig te zijn. Het moderne symbool voor 'deel' is een vierkant met een recht naar boven wijzend pijltje. Op de nieuwe NS-site staat een vierkant symbool met een pijl naar rechtsboven. Deze afwijking heeft geen toegevoegde waarde.
ik heb afgesproken elke dag een lijst met alle tips of suggesties door te zetten naar mijn collega's die over de site gaan. Dat zal ik vandaag ook doen.

Nogmaals enorm bedankt allen voor net meedenken, wordt erg gewaardeerd.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/door-balk-op-nieuwe-nsnl-op-klein-scherm-soms-niet-zien-typt-18926.
Reputatie 6
Badge +2
NS omschrijft de website als "geoptimaliseerd voor mobiel en tablet", wat suggereert dat de oude mobiele website ook gaat verdwijnen.
Dat is niet te hopen, gezien de diversiteit van apparatuur en browsers, waarbij bepaalde combinaties met de nieuwe site extra problemen hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk verwijst NS er hiermee alleen maar naar dat de site volledig responsive is. Dat moeten sites als deze vandaag de dag ook wel zijn. Maar net als bovenstaande heb ik ook wat huiver, al moet ik aannemen dat het uitgetest is. Het is even afwachten. Direct foutloos is doorgaans een illusie. Er worden hier goede dingen aangesneden.
Reputatie 1
Jammer dat je geen tussenstations meer kan uitprinten.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is ronduit een misser dan.
Reputatie 4
Badge
Er zitten zeker mooie elementen in de nieuwe website. Wat minder handig vind is dat de plek waar sommige elementen staan vaak verspringt. B.v. als je bij de reisplanner de plaatsen invult, deze invoer velden korter worden zodat de datum/tijd getoond kan worden.

Wat losse opmerkingen:
- Wat ik eigenlijk mis is een optie om de kaart bij de reisplanner uit te zetten. Als je dagelijks op een vast traject reist, is dit geen informatie die je nodig hebt, maar het maakt de website wel trager en het is niet handig dat de kaders waarin de reis staat wordt verplaatst als je deze selecteert.
- Als je een reis met 3 of meer overstappen (b.v. Gouda - Ruurlo) plant, en deze print krijg je een print op 2 A4's. Is het niet mogelijk om de opmaak van de print anders op te zetten, zodat een reis wel op 1 A4 past?
- Als je een traject vrij met meer dan één route en verschillende vervoerders (b.v. voor Maastricht Hoensbroek) kiest, krijg je bij de prijzen van Trajectabonnementen alleen de prijs van de gekozen route te zien. Bij de oude website krijg je dan de informatie van zowel route A als route B als vrije route keuze te zien. Volgens mij is dat betere informatie voor iemand die de prijs van een Traject Vrij zoekt. Zou het niet logisch zijn om bij een traject alle prijsinformatie te geven en niet alleen van de gekozen route?
- Bij meer opties in de reisplanner is er de vraag "Bent u een abonnementhouder die onbeperkt met de trein mag reizen?". Dit is onhandig geformuleerd, want iedere abonnementhouder mag onbeperkt met de trein reizen (mits je maar netjes betaald). Bovendien mag iemand met Traject vrij zelf onbeperkt zonder extra kosten reizen (mits binnen het traject). Volgens mij is het voor de duidelijkheid alleen mogelijk om de abonnementen waarvoor dit geldt expliciet te noemen (b.v. "Reist u met Altijd vrij, Trein vrij, OV vrij of ov-jaarabonnement")
- Wat ik jammer vind is dat in de reisplanner er geen optie is om de Thalys apart uit reis adviezen te laten vervallen. Nu kan het alleen in combinatie met de IC direct. Terwijl voor een binnenlandse reiziger de Thalys helemaal geen reis mogelijkheid is, terwijl de IC direct dat wel is. Met name bij werkzaamheden worden nog wel eens reisadviezen gegeven waarin een stukje Thalys zit, maar waar je eigenlijk niets aan hebt.
Aan de andere kant is de IC direct tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Rotterdam en Breda een 'gewone' trein waar je zonder toeslag mee kan reizen. Deze worden nu ook weggelaten als je de hogesnelheidstreinen niet meeneemt.
Ik zou hier 2 opties in plaats van één willen hebben:
"Internationale hoge snelheidstreinen" ja/nee (hiermee kunnen de Thalys, ICE, CNL worden weggefilterd)
"IC direct Schiphol-Rotterdam" ja/nee (hiermee kan de IC direct tussen Schiphol en Rotterdam worden weggefilterd)
- In het menu staat bij abonnementen nog "OV-jaarabonnement", hier zou natuurlijk "OV vrij" met de juiste link moeten staan.
Reputatie 1
Waar ga jij naartoe vandaag?
Het is de nieuwe slogan geloof ik, het is een stijlmiddel, het is niet fout geschreven, het is gewoon een keuze. Ik heb me voorgenomen me er niet aan te storen, maar dat lukt niet helemaal.
Telkens als ik de nieuwe website open en die vraag zo prominent in beeld zie staan denk ik "Nou, ik ga zo eerst eens even naar de bakker, en dan misschien toch maar weer eens bij mijn ouders langs. Maar eigenlijk gaat jullie dat helemaal niets aan! Bovendien: als je me een vraag stelt zou je ook een antwoordmogelijkheid moeten bieden"

Daarna de volgende overwegingen:
- ik vind het eigenlijk helemaal niet zo prettig om overal getutoyeerd te worden. Er is, op een officiële website, niets mis met "u".
- eigenlijk bedoelen jullie (ook liever "u"?) niet "waar ga jij naartoe vandaag", maar "waar zou u of iemand anders naartoe willen gaan vandaag of binnenkort, en waarvandaan zou u (of die ander) dan willen vertrekken, waarbij we alleen geïnteresseerd zijn in een reis met de trein?"
Ik zou het echt prettiger vinden als er gewoon een kopje "reisplanner" boven zou staan.
Mee eens, dat onnodige getutoyeer en popiejopie-gedoe draagt niet bij.
Wat is er mis met een overzichtelijke, heldere en zakelijke communicatie?
Daar noem je al 3 moeilijke woorden voor NS in die laatste zin :D

Het popiejopie gedoe beschrijft inderdaad heel goed de NS website nieuwe stijl.
Dat moet niemand verbazen hier.

Reageer