We hebben een nieuwe website! | NS Community

We hebben een nieuwe website!


We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.


331 reacties

Waarom zie ik geen spoorkaart bij de reisplanner?
Opdat jouw browser geen toegang (of gedeeltelijk niet) heeft tot cloudfront.net, daar wordt deze afbeelding gehost. Reden kan van alles zijn, waaronder het gebruik van IE.

Snap niet dat de NS dit soort zaken extern host, zeer onwenselijk.
Ah gelukkig maar dan, want daar lees ik geen goede dingen over.
Een volgens mij nog niet eerder genoemde punt."
Als je een reis plant met een via station, dan zie je in het overzicht van de gevonden reizen niet meer dat je gepland hebt met een via station. Erger nog is dat als je in dat scherm (Waar je alleen een start- en eindstation ziet) een nieuwe reis plant dat dan het onzichtbare via station meegenomen blijft worden in het reisadvies.
@marv87
Het stond ook al in de zevende reactie in dit topic, maar het is wel een van de punten die net zo vaak benoemd mogen worden tot NS er eindelijk iets mee doet, want het is nogal een irritatiefactortje. 😉
@marv87
Het stond ook al in de zevende reactie in dit topic, maar het is wel een van de punten die net zo vaak benoemd mogen worden tot NS er eindelijk iets mee doet, want het is nogal een irritatiefactortje. ;)

Ik had het kunnen weten dat jij me voor was geweest. Dan hebben we in ieder geval kunnen vaststellen dat het nog niet opgelost is.
Ik hoop dat deze wel opgepakt wordt want voor de minder doorgewinterde treinreiziger kan je hiermee wel op het verkeerde been gezet worden. Ik vind een reis van Hilversum naar Amsterdam via Utrecht onlogisch (ik had daarvoor een via reis via Utrecht gepland), maar een minder ervaren treinreiziger op dit traject neemt dat gewoon voor waar aan.
Dat er een via-station ingevuld is is ook te zien aan het ontbreken van de prijsaanduiding.
Op deze pagina staat onder Veelgestelde vragen:

Moet ik met een Enkele reis op mijn OV-chipkaart nog wel in- en uitchecken?

Ja, met een Enkele reis op uw OV-chipkaart moet u altijd in- en uitchecken. Dit is ook nodig om in aanmerking te komen voor de regeling Geld terug bij vertraging. Heeft u niet in- en/of uitgecheckt, dan komt u niet in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.


Bij mijn weten is het niet mogelijk om een Enkele reis op een OV-chipkaart te laden. Wellicht wordt waar "uw OV-chipkaart" staat (2x) "een eenmalige chipkaart" bedoeld.
In het Nederlands staat er 20.000 forumleden die kunnen helpen, in het Engels zijn het er opeens wat minder.

http://www.ns.nl/en/customer-service/contact

Ook het contactformulier is niet beschikbaar in het Engels. Hopelijk komt dat nog.

Bovendien blijkt voor Engelstaligen de telefonische klantenservice niet 24/7 bereikbaar te zijn. De chat openingstijden komen ook niet overeen.

Zomaar een gevoel dat iemand oude gegevens heeft gebruikt..
Goedemorgen iedereen. Wederom bedankt voor de feedback!

Ik heb zojuist de volgende punten uitgezet:
- Het lijkt me ook erg onverstandig de oude Reisplanner te verwijderen zolang er nog vrijwel niets gedaan is aan de diverse vormen van ongemak die worden ervaren bij het gebruik van de nieuwe reisplanner:
- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.
- Als je een reis plant met een via station, dan zie je in het overzicht van de gevonden reizen niet meer dat je gepland hebt met een via station. Erger nog is dat als je in dat scherm (Waar je alleen een start- en eindstation ziet) een nieuwe reis plant dat dan het onzichtbare via station meegenomen blijft worden in het reisadvies.
- Op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/enkele-reis staat onder Veelgestelde vragen: “Moet ik met een Enkele reis op mijn OV-chipkaart nog wel in- en uitchecken? Ja, met een Enkele reis op uw OV-chipkaart moet u altijd in- en uitchecken. Dit is ook nodig om in aanmerking te komen voor de regeling Geld terug bij vertraging. Heeft u niet in- en/of uitgecheckt, dan komt u niet in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.” Bij mijn weten is het niet mogelijk om een Enkele reis op een OV-chipkaart te laden. Wellicht wordt waar "uw OV-chipkaart" staat (2x) "een eenmalige chipkaart" bedoeld.
- In het Nederlands staat er 20.000 forumleden die kunnen helpen, in het Engels zijn het er opeens wat minder. http://www.ns.nl/en/customer-service/contact
- Ook het contactformulier is niet beschikbaar in het Engels. Hopelijk komt dat nog.
- Bovendien blijkt voor Engelstaligen de telefonische klantenservice niet 24/7 bereikbaar te zijn. De chat openingstijden komen ook niet overeen.

Macca, goed punt over die forumleden. Dat is wel een erg slordige fout.
Moet ik met een Enkele reis op mijn OV-chipkaart nog wel in- en uitchecken?

Ja, met een Enkele reis op uw OV-chipkaart moet u altijd in- en uitchecken. Dit is ook nodig om in aanmerking te komen voor de regeling Geld terug bij vertraging. Heeft u niet in- en/of uitgecheckt, dan komt u niet in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.


Bij mijn weten is het niet mogelijk om een Enkele reis op een OV-chipkaart te laden. Wellicht wordt waar "uw OV-chipkaart" staat (2x) "een eenmalige chipkaart" bedoeld.


Ik vermoed dat mensen met een grensabonnement voor het reizen buiten hun afgekochte traject nog steeds gebruik kunnen maken van een e-ticket met korting of het laden van een enkele reis of retour op hun ov-chipkaart.
Badge +3
Het menu bovenaan dit forum wijkt af van het menu op de website zelf. Het menu boven dit forum lijkt een oude versie te zijn, want het bevat geen links naar OV Vrij en Dienstregeling 2016. Wel een link naar OV-jaarabonnement, maar die doet het niet.
Reputatie 6
Badge +2
Dat er een via-station ingevuld is is ook te zien aan het ontbreken van de prijsaanduiding.
Om de vindbaarheid te vergroten heb ik hier nog even een apart topic van gemaakt: https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/ontbreken-prijs-indicatie-via-opdracht-reisplanner-op-nsnl-20855
Doorgegeven, Tochjo.
Voor de vindbaarheid: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/agenda-item-ns-reisplanner-online-verdwenen-20827/index1.html

Het lijkt erop dat de plaats-in-agendafunctie wel bestaat, maar niet in alle browsers wordt weergegeven.
Goedemorgen iedereen. Wederom bedankt voor de feedback!

Ik heb zojuist de volgende punten uitgezet:
- Het lijkt me ook erg onverstandig de oude Reisplanner te verwijderen zolang er nog vrijwel niets gedaan is aan de diverse vormen van ongemak die worden ervaren bij het gebruik van de nieuwe reisplanner:
- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.
- Als je een reis plant met een via station, dan zie je in het overzicht van de gevonden reizen niet meer dat je gepland hebt met een via station. Erger nog is dat als je in dat scherm (Waar je alleen een start- en eindstation ziet) een nieuwe reis plant dat dan het onzichtbare via station meegenomen blijft worden in het reisadvies.
- Op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/enkele-reis staat onder Veelgestelde vragen: “Moet ik met een Enkele reis op mijn OV-chipkaart nog wel in- en uitchecken? Ja, met een Enkele reis op uw OV-chipkaart moet u altijd in- en uitchecken. Dit is ook nodig om in aanmerking te komen voor de regeling Geld terug bij vertraging. Heeft u niet in- en/of uitgecheckt, dan komt u niet in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.” Bij mijn weten is het niet mogelijk om een Enkele reis op een OV-chipkaart te laden. Wellicht wordt waar "uw OV-chipkaart" staat (2x) "een eenmalige chipkaart" bedoeld.
- In het Nederlands staat er 20.000 forumleden die kunnen helpen, in het Engels zijn het er opeens wat minder. http://www.ns.nl/en/customer-service/contact
- Ook het contactformulier is niet beschikbaar in het Engels. Hopelijk komt dat nog.
- Bovendien blijkt voor Engelstaligen de telefonische klantenservice niet 24/7 bereikbaar te zijn. De chat openingstijden komen ook niet overeen.

Macca, goed punt over die forumleden. Dat is wel een erg slordige fout.


nog even een punt over de nieuwe website; ik krijg allemaal witte blokjes met reisadviezen, waaronder reizen met overstap; als ik zo'n overstapreisblokje aanklik, rolt het naar beneden uit en dan verdwijnt de onderzijde van het scherm;
- tweede punt (wel al eerder genoemd maar nog steeds een grote ergernis: de aankomsttijden zijn voor mij zelfs met leesbril vrijwel onleesbaar; ik begrijp echt niet waarom dit niet snel wordt veranderd
(opmerkingen nav kijken op 23 december)
Bij de veelgestelde vragen over een Dagkaart, gaat het opeens over een Dagretour.

Lijkt me erg verwarrend, want nu denken mensen wellicht dat ze slechts 1x een retourreis mogen maken.

https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/dagkaart
Als je zoekt op station Dordrecht krijg ik 4 andere stations te zien

http://www.ns.nl/zoeken/search?q=station+dordrecht+
Reputatie 6
Badge +2
Als je zoekt op station Dordrecht krijg ik 4 andere stations te zien

http://www.ns.nl/zoeken/search?q=station+dordrecht+

Je kan dus nog steeds beter met Google op ns.nl zoeken: google.nl/search?as_sitesearch=ns.nl&as_epq=station+dordrecht.

Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/zoeken-op-de-website-nsnl-1451.
Op https://www.ns.nl/producten/producten/p/feestdagen-vakanties


- Bevrijdingsdag - 5 mei 2016 (wordt 1 x per 5 jaar gevierd. 2015, 2020 etc.)
- Hemelvaartsdag - 5 mei 2016


Uit de eerste regel kan ik niet halen of Bevrijdingsdag in 2016, een jaar dat niet deelbaar is door 5, nu wel of niet als feestdag geldt bij NS. Aangezien Hemelvaartsdag in 2016 op dezelfde dag valt, is 5 mei 2016 sowieso een feestdag. Wellicht kan de formulering wat verduidelijkt worden, zodat er ook uit te halen is of bevrijdingsdag 2017 e.v. als feestdag geldt
Even een algemene terugkoppeling: onze site-beheerders geven aan alle feedback te registreren en mee te nemen. Maak je dus vooral geen zorgen dat er niets mee wordt gedaan. Wel is het goed om te weten dat ook onze content managers afhankelijk zijn van andere partijen. Met name de reisplanner is een geval apart. Terugkoppeling is daarom niet altijd mogelijk. Dit is veel makkelijker bij feedback over productinformatie, acties en uitjes, enzovoort. Weet ook dat de kritiek op de reisplanner erg serieus wordt genomen en dat men kijkt naar de mogelijkheden. Jullie feedback wordt dan ook echt gewaardeerd.

Dan de nieuwste feedback. Ik heb deze punten doorgezet:
- Het lijkt erop dat de plaats-in-agendafunctie wel bestaat, maar niet in alle browsers wordt weergegeven.
- Ik krijg allemaal witte blokjes met reisadviezen, waaronder reizen met overstap; als ik zo'n overstapreisblokje aanklik, rolt het naar beneden uit en dan verdwijnt de onderzijde van het scherm;
- Bij de veelgestelde vragen over een Dagkaart, gaat het opeens over een Dagretour. Lijkt me erg verwarrend, want nu denken mensen wellicht dat ze slechts 1x een retourreis mogen maken. https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/dagkaart
- Als je zoekt op station Dordrecht krijg ik 4 andere stations te zien. http://www.ns.nl/zoeken/search?q=station+dordrecht+
- Op https://www.ns.nl/producten/producten/p/feestdagen-vakanties staat “- Bevrijdingsdag - 5 mei 2016 (wordt 1 x per 5 jaar gevierd. 2015, 2020 etc.) - Hemelvaartsdag - 5 mei 2016.” Uit de eerste regel kan ik niet halen of Bevrijdingsdag in 2016, een jaar dat niet deelbaar is door 5, nu wel of niet als feestdag geldt bij NS. Aangezien Hemelvaartsdag in 2016 op dezelfde dag valt, is 5 mei 2016 sowieso een feestdag. Wellicht kan de formulering wat verduidelijkt worden, zodat er ook uit te halen is of bevrijdingsdag 2017 e.v. als feestdag geldt
Reputatie 6
Badge +2
Kan bij het herstel van de mogelijkheid een adres in te voeren de reisplanner echt vervoersmodaliteitoverstijgend worden gemaakt? D.w.z. dat ook als je van station naar station reist er de optie is dat BTM wordt meegenomen, zonder dat je het adres van een van de stations moet weten en invoeren?

Anders is het vaak nog steeds beter www.9292.nl te gebruiken. Daar kan je wel gemakkelijk een station invoeren, zonder BTM uit te sluiten.
In de "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten" wordt expliciet verwezen naar een tweetal documenten die te vinden zouden moeten zijn op ns.nl/voorwaarden, namelijk "Gebruiksmogelijkheden abonnementen" en "Treinsoortvoorwaarden Intercity Direct". Beiden ontbreken.

Bovendien zouden volgens de "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten" via dezelfde url de actuele hoogte van het instaptarief en de wettelijke verhoging te raadplegen moeten zijn. Als die daar al staan, zijn ze niet gemakkelijk te vinden.
Op deze pagina staat als titel "Contactformulier" maar de paginatitel die in de browser wordt weergegeven is "Contact formulier" en bevat dus een spatiefout.

Op deze pagina staat bovenin (bij Goed om te weten) dat het groepsretour in het weekend de hele dag geldig is, daar ontbreekt de vermelding van feestdagen. Elders op die pagina waar de feestdagen wel worden genoemd (bij Kenmerken een Veelgestelde vragen) zijn het geen links naar de pagina waar de feestdagen beschreven zijn.
Ook de laatste 3 punten van feedback heb ik doorgezet. Dank!
Terugkoppeling:

- Vervoersmodaliteitoverstijgend: hier gaan we volgende week naar kijken
- Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten: het document Gebruiksmogelijkheden abonnementen is toegevoegd aan de voorwaardenpagina, hierin is ook het actuele instaptarief en de actuele wettelijke verhoging te vinden. Het document ‘Treinsoortvoorwaarden Intercity Direct gaan we volgende week achteraan
- Contactformulier: de feestdagen informatie is aangepast op de groepsretour pagina. Wat betreft de contactpagina: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html komt bij mij bovenin de paginatitel gewoon contact te staan.

Reageer