beantwoord

Wisselen spoor bij vertraging

  • 13 augustus 2020
  • 2 reacties
  • 162 Bekeken

Beste NS,

Helaas was er vanavond een seinstoring tussen Rotterdam en Den Haag. Vaker gaat een storing gepaard met onduidelijke communicatie vanuit de NS. 

We waren net uit onze Thalys vanuit Parijs - die al 60 minuten vertraging had opgelopen - overgestapt op een intercity naar Amsterdam, toen deze niet bleek te zullen gaan vertrekken. Het eerste bericht van onze conducteur was als volgt: “Beste reiziger, er is een seinstoring, het is onduidelijk of deze trein nog gaat vertrekken. U kunt kijken of er een andere manier is om uw bestemming te bereiken, of u kunt wachten op meer informatie.” Moesten we gaan lopen ofzo? Het zou zo fijn zijn als de NS op dat moment verschillende reismogelijkheden zou bieden.

Uiteindelijk werden alle treinen richting Amsterdam geschrapt. Als enige optie bleef over de Intercity direct vanaf spoor 12 om 21:41 uur. Iedereen met koffers en andere eigendommen haastte zich om deze nog te halen. Eenmaal aangekomen op het perron, wordt inderdaad bevestigd dat deze trein zo zal vetrekken. Echter, één minuut vóór vertrek, moest dezelfde dienstdoende conducteur, met het schaamrood op de kaken, ons vertellen dat deze Intercity direct, die hier klaar staat, pas om 21:58 uur zal vertrekken. De trein van 21:41 vertrekt opeens vanaf spoor 14!

Je ziet het al voor je, de hele stoet reizigers met koffers en al puffend in de hitte op weg naar spoor 14. Er wordt ons nog nageroepen dat wel moeten opschieten, want die trein staat op het punt van vertrek.

Jullie snappen vast wel dat dit geen fijne ervaring was. Ik begrijp dat het spoor of treinen ook wel eens defect raken. Maar het onvermogen van de NS om snel en effectief om te schakelen naar een plan B is verbazingwekkend. Sterker nog: wat is de motivatie achter het besluit, om op de laatste minuut, het vertrek spoor van de enige trein die nog wel volgens dienstregeling rijdt, te wijzigen? 

icon

Beste antwoord door Julian 14 augustus 2020, 06:19

 

wat is de motivatie achter het besluit, om op de laatste minuut, het vertrek spoor van de enige trein die nog wel volgens dienstregeling rijdt, te wijzigen

 

Die vraag is eenvoudig te beantwoorden: de trein die op spoor 12 stond was niet de trein van :41, maar een andere trein die daar in een normale situatie niet had horen te staan, en waarschijnlijk door de verstoring niet eerder weggereden heeft kunnen worden. Het spijt mij om te horen dat in dat opzicht de informatie van de conducteur niet klopte.

Als achtergrondinformatie:

De trein van :41 komt uit Breda en zal dus hooguit enkele minuten voor vertrek langs het perron staan. Als er bij aankomst vanuit Breda nog een andere trein langs dat perron staat, dan kan de treinverkeersleiding twee dingen doen: wachten tot de trein die er staat weggereden is, of de binnenkomende trein een ander spoor verwijzen om die trein op tijd weer te kunnen laten vertrekken. In dit geval is dus het tweede gebeurd.

Overigens was de trein die er stond ook niet de trein van :58, want ook die komt uit Breda (en Brussel), en die trein is iets later dan gepland om :55 binnengekomen op spoor 12 van Rotterdam. Dus tussen :41 en :55 moet de trein die op spoor 12 stond, weggereden zijn.

Bij een grote verstoring is het in het begin helaas altijd hectisch, vaak omdat het nog niet duidelijk is wat er wel en wat er niet kan rijden, en als er besloten is wat er wel en niet kan rijden, dan moeten de machinisten en conducteurs nog aangestuurd worden om de treinen daadwerkelijk te gaan rijden of juist af te rangeren naar het opstelterrein om ruimte te creëren langs de perrons. Tegelijkertijd blijven andere treinen gewoon Rotterdam binnenkomen, dus staat op een gegeven moment Rotterdam Centraal vol treinen die niet allemaal meer kunnen vertrekken vanwege de verstoring. Op zo'n moment kan het dus zijn dat er een trein even wat langer op een spoor blijft staan dan de bedoeling is, en tot die weggehaald is, zullen de andere treinen moeten uitwijken.

Bekijk origineel

2 reacties

Ging de Thalys dan niet verder dan Rotterdam @Nscapabel ?

Schijnbaar moest je naar Schiphol of Amsterdam Centraal ?

De stremming was vanaf ongeveer 21.15 uur Dan is het logistiek niet mogelijk om binnen enkele minuten een compleet noodplan te bedenken, laat staan uit te voeren.

Helaas horen spoorwijzigingen en opgeheven treinen daar dan bij op zo'n moment.

Rond 22.00 uur was de verstoringsinfo in elk geval up to date, werd er gereden tot Schiedam en waren er bussen besteld.

Vanaf ongeveer 23.00 uur reden er ook NS bussen.

 

wat is de motivatie achter het besluit, om op de laatste minuut, het vertrek spoor van de enige trein die nog wel volgens dienstregeling rijdt, te wijzigen

 

Die vraag is eenvoudig te beantwoorden: de trein die op spoor 12 stond was niet de trein van :41, maar een andere trein die daar in een normale situatie niet had horen te staan, en waarschijnlijk door de verstoring niet eerder weggereden heeft kunnen worden. Het spijt mij om te horen dat in dat opzicht de informatie van de conducteur niet klopte.

Als achtergrondinformatie:

De trein van :41 komt uit Breda en zal dus hooguit enkele minuten voor vertrek langs het perron staan. Als er bij aankomst vanuit Breda nog een andere trein langs dat perron staat, dan kan de treinverkeersleiding twee dingen doen: wachten tot de trein die er staat weggereden is, of de binnenkomende trein een ander spoor verwijzen om die trein op tijd weer te kunnen laten vertrekken. In dit geval is dus het tweede gebeurd.

Overigens was de trein die er stond ook niet de trein van :58, want ook die komt uit Breda (en Brussel), en die trein is iets later dan gepland om :55 binnengekomen op spoor 12 van Rotterdam. Dus tussen :41 en :55 moet de trein die op spoor 12 stond, weggereden zijn.

Bij een grote verstoring is het in het begin helaas altijd hectisch, vaak omdat het nog niet duidelijk is wat er wel en wat er niet kan rijden, en als er besloten is wat er wel en niet kan rijden, dan moeten de machinisten en conducteurs nog aangestuurd worden om de treinen daadwerkelijk te gaan rijden of juist af te rangeren naar het opstelterrein om ruimte te creëren langs de perrons. Tegelijkertijd blijven andere treinen gewoon Rotterdam binnenkomen, dus staat op een gegeven moment Rotterdam Centraal vol treinen die niet allemaal meer kunnen vertrekken vanwege de verstoring. Op zo'n moment kan het dus zijn dat er een trein even wat langer op een spoor blijft staan dan de bedoeling is, en tot die weggehaald is, zullen de andere treinen moeten uitwijken.

Reageer