beantwoord

40+ en weer aan de slag als machinist

• 11 augustus 2019
  • 4 reacties
  • 186 Bekeken

Goedenavond,

Er zijn diverse vragen over werken bij NS, maar heb nog geen topic gezien waarbij ik mijn vragen beantwoord krijg. Ze zijn misschien ook geschikt voor (andere) werkzoekenden van 40+. In het geval dat ik erover heen heb gekeken, sorry moderators! Wijs me er gerust op.

In het verleden heb ik bij NS Reizigers gewerkt, tot en met 2008 als machinist. Door privéomstandigheden moest ik toen helaas het spoor verlaten, maar heb het altijd prima naar mijn zin gehad. Tijden en omstandigheden veranderen, en soms denk ik aan terugkeer op de trein. Ik heb werk, en zie momenteel ook geen relevante vacatures voor mcn staan, maar wat niet is kan nog komen. Daarom wat vragen:

• Voor opleiding (mcn) lees ik diverse verwijzingen naar ROC / STC. Is dit specifiek voor de jongere garde? Gezien mijn leeftijd vraag ik me af of deze opleidingen ook geschikt zijn als je als oudere werkzoekende bij NS instroomt. Per slot van rekening moeten hypotheek en het brood ook nog gewoon betaald worden 😉 dus een voltijdse opleiding zit er niet in. Is er ook mogelijkheid bij NS de opleiding te volgen? Voor de kenners, ik heb destijds LTM gedaan en 8 jaar ervaring op de baan.
  • Mijn ervaring met materieel zijn deels gedateerd: bijv. Mat ‘64, sprinters, ICM, VIRM, en getrokken mat met 1700/1800 locs. Mijn wegkennis was redelijk breed door het land heen. Misschien gekke vraag maar ik stel hem toch: Heb ik nog iets aan mijn oude kennis of wordt het van voor af aan beginnen?
Met hartelijke spoorgroet, WederMeester
icon

Beste antwoord door Jeroen 11 augustus 2019, 20:48

Eigenlijk heeft AbbeyRoad met zijn kennis omtrent de huidige instroom van machinisten al aangegeven hoe een en ander er op dit moment aan toe gaat bij de NS, een paar jaar terug waren er nog zat mogelijkheden om als 40+'er in te stromen maar nu op dit moment niet door de gemaakte keuze op dit moment en de kleinere uitstroom door pensioen gerechtigden.

En wegkennis is slechts 1 jaar geldig en materieelbevoegdheid 3 jaar, dus beide zijn ruimschoots verlopen.

Wellicht heb je nog interesse om als Teammanager of Hc aan de slag te gaan, daar zijn op dit moment geregeld vacatures voor op werkenbijns.nl
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
NS neemt op het moment alleen nog leerlingen af van ROC en STC. Die zijn allemaal 17+ of iets ouder.
Je krijgt dan 2 jaar een niet of amper betaalde opleiding externe opleiding.
Je wegbekendheid en materieel bekendheid is zeer ruim verlopen, je zult geheel opnieuw moeten beginnen. Tevens is er landelijk een overschot aan machinisten, mede door de instroom van grote groepen STC en ROC leerlingen.
Zelfs machinisten uit het goederenvervoer worden niet overgenomen.
Helaas kan ik het niet mooier maken.
@Jeroen is machinist en actief hier, misschien kan hij er nog wat over zeggen.
Badge
Eigenlijk heeft AbbeyRoad met zijn kennis omtrent de huidige instroom van machinisten al aangegeven hoe een en ander er op dit moment aan toe gaat bij de NS, een paar jaar terug waren er nog zat mogelijkheden om als 40+'er in te stromen maar nu op dit moment niet door de gemaakte keuze op dit moment en de kleinere uitstroom door pensioen gerechtigden.

En wegkennis is slechts 1 jaar geldig en materieelbevoegdheid 3 jaar, dus beide zijn ruimschoots verlopen.

Wellicht heb je nog interesse om als Teammanager of Hc aan de slag te gaan, daar zijn op dit moment geregeld vacatures voor op werkenbijns.nl
Reputatie 6
Bedankt voor deze aanvulling @Jeroen 😀
Goedemiddag AbbeyRoad en Jeroen,

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide uitleg. Het is voor mij geen optie om via STC of ROC binnen te komen gezien mijn inkomen en verantwoording voor hypotheek, kinderen en dergelijke. Het salaris van mijn partner is niet zodanig dat we één inkomen kunnen laten vallen ;)

Ik heb een vacature-alert aangemaakt, want men weet nooit of er in de toekomst nog iets veranderd. Een functie als teammanager of HC ambieer ik niet, wat dat betreft ben ik meer geschikt om weer als machinist aan de slag te gaan, als die kans er überhaupt zou zijn. Mocht ik dan de mogelijkheid hebben van vooraf aan te beginnen, zou ik dit niet eens een probleem vinden. Dan heb ik sowieso nog wat aan een deel van mijn oude kennis en werkinstelling.

Nogmaals dank voor jullie terugkoppeling.

Wedermeester

Reageer