beantwoord

40 jaar kortingskaart

• 14 augustus 2019
  • 11 reacties
  • 394 Bekeken

1 oktober dit jaar is het 40 jaar geleden dat de NS de kortingskaart introduceerde, de voorloper van de huidige dalurenkaart. Gaat de NS hier nog aandacht aan besteden ?
icon

Beste antwoord door Rueben NS 30 augustus 2019, 17:13

Weer even een update. Het ziet er naar uit dat wij dit niet gaan vieren. Ik heb hier namelijk nog geen enkel woord over vernomen. Mocht dit veranderen, dan zal ik dit hier laten weten. Maar vooralsnog gaat dit niet gevierd worden.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Ik vermoed van niet.

Ik heb wel een artikel uit de Kampioen (ANWB) uit augustus 1979 gevonden over de introductie van de NS Kortingkaart op 1 oktober 1979 voor een proefperiode van twee jaar. Helaas werkt knippen en plakken van de URL uit Google Books niet goed. Hier is een schermafdruk.

Hoi NannetteRosalinde en welkom op onze Community!

Dat is een goede vraag waar ik zo niet een antwoord op kan geven. Ik vermoed net zoals @iMark dat er verder ook niks gevierd wordt, maar ik zal het voor de zekerheid even navragen.
Badge +3
Ik heb nog even gekeken hoeveel 375 gulden waard zou zijn na omrekening naar de euro en inflatie via de rekentool op http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php.
De kaart zou omgerekend nu €400 kosten. Dat is natuurlijk een schijntje voor het krijgen van 50% korting op alle enkele reizen, ongeacht het tijdstip van de dag. Maar ook korting op o.a. maandabonnementen. En dat voor alle gezinsleden met ieder een individuele kaart. Geen wonder dat de kaart een enorm succes was en in 1992 al weer werd afgeschaft.
Badge +3
Dank voor de screenshot! (URL werkte inderdaad niet).

De fietsen waren net zo goedkoop (omgerekend € 3,47) 🤣
Reputatie 4
Wow dat zou een geweldige kaart zijn om te hebben als die nog geldig was.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nog even gekeken hoeveel 375 gulden waard zou zijn na omrekening naar de euro en inflatie via de rekentool op http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php.
De kaart zou omgerekend nu €400 kosten. Dat is natuurlijk een schijntje voor het krijgen van 50% korting op alle enkele reizen, ongeacht het tijdstip van de dag. Maar ook korting op o.a. maandabonnementen. En dat voor alle gezinsleden met ieder een individuele kaart. Geen wonder dat de kaart een enorm succes was en in 1992 al weer werd afgeschaft.

Het waren vooral mensen die op trajectkaarten reisden die zo'n kaart aanschaften. Je kreeg 25% korting op een trajectkaart dus bij een beetje afstand had je dat er in enkele maanden uit. Die korting op abonnementen heeft dan ook niet lang geduurd.
Badge +3
De korting op de abonnementen heeft zeker 10 jaar geduurd. In de folder van de treinprijzen uit 1988 wordt de korting van 40% (zelfs een hoger percentage dan de 25% in 1979) op trajectkaarten nog steeds genoemd. Maar als jij dat "niet lang" vindt is dat ook goed.

Best leuk, zo'n oude folder: https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/folders/treinprijzen1989.pdf

In feite heeft het contract met de Rijksoverheid voor de OV-studentenkaart ervoor gezorgd dat NS een permanente inkomstenstroom heeft gekregen. De OV-studentenkaart is in 1991 ingevoerd en in 1992 is de NS Kortingskaart afgeschaft. NS had geen capaciteit meer over en hoefde dus geen aanbiedingen meer te doen om forenzen in de trein te krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Voor mijn gevoel was het veel korter. Wel valt op hoe goedkoop de trein toen nog was.
Badge +3
Dat is precies de reden waarom ik op zoek ga naar bronnen met echte informatie in plaats van zo maar iets te roepen. Dan hoef ik niet op mijn gevoel of mijn geheugen af te gaan. Zowel gevoel als geheugen zitten er nog wel eens naast.
Wat betreft de viering, ik heb helaas nog geen antwoord mogen vernemen. Ik ben er nog steeds achteraan aan het gaan en hoop dan ook zo snel mogelijk uitsluitsel te geven!
Weer even een update. Het ziet er naar uit dat wij dit niet gaan vieren. Ik heb hier namelijk nog geen enkel woord over vernomen. Mocht dit veranderen, dan zal ik dit hier laten weten. Maar vooralsnog gaat dit niet gevierd worden.

Reageer