beantwoord

Aansluiting laten wachten op vertraagde trein

• 21 februari 2014
  • 3 reacties
  • 1057 Bekeken

Al 4 jaar reis ik vanaf Leiden Centraal via Schiphol naar Hilversum.
Ik pak op Leiden de intercity en stap over op Schiphol. (zoals de reisplanner het al aangeeft)
In theorie heb ik 5 minuten overstap tijd van spoor 1 naar spoor 2.

En wat de NS Reisleiding al 4 jaar bij vertraging ?
Mijn overstap trein (die later dan mijn aankomsttrein binnenkomt) eerder laten vertrekken op Schiphol.
Na 31 klachten hoor je nog steeds "Dit besluit licht aan de reisleiding"
Volgens de EVA dame kon ik hier mijn klacht/vraag kwijt, dus vertel het maar NS reisleiding.
Waarom laat je een trein die vanuit het rangeerterrein komt, eerder vertrekken dan de vertraagde trein die overstappers heeft.
Die dan een half uur kunnen wachten op de volgende trein.
Ik weet het niet, want dit kost jullie ook een vermogen met Geld Terug Bij Vertraging.
(en heel veel frustratie)
icon

Beste antwoord door Inge NS 22 februari 2014, 11:12

Welkom op het forum weeraanmelden!

In principe kijken de treindienstleiders altijd of er een mogelijkheid is om een aansluiting op een vertraagde trein te laten wachten. Een paar minuutjes wachten zou toch moeten kunnen zou je denken, maar helaas is daar niet altijd ruimte voor. Nederland heeft één van de drukste spoornetwerken van de EU. Treinen rijden (vooral in de Randstad) af en aan. Een paar minuten extra vertraging kan daarom al zorgen voor een zogeheten sneeuwbaleffect: de vertraagde trein zorgt ervoor dat ook andere treinen vertraagd raken. En dat willen we juist graag voorkomen.

Vriendelijke groet, Inge

Bekijk origineel

3 reacties

Ik denk dat je topic bedoelt is voor de treindienstleiders van Prorail, die bepalen namelijk welke trein eerst mag, NS heeft geen treindienstleiders meer in dienst namelijk.

Helaas kan ik je verder niet helpen vrees is, maar wij als treinpersoneel staan zo ook geregeld met een vraagteken op ons voorhoofd over gemaakte beslissingen. Ik hoop dat er iemand anders is die dat kan beantwoorden, ik ben er zelf ook wel benieuwd naar namelijk.
Dit valt inderdaad buiten de NS maar bij Prorail.
Indien je een andere trein op overstappers laat wachten heb je in plaatst van 1 vertraagde trein 2 vertraagde treinen.

In vertraagde trein zitten ook weer overstappers voor andere richtingen, zouden dit treinen dan ook weer moeten wachten? De vertragingen verspreid zich dan over meerdere treinen wat onnodig is. Prorail moet nou eenmaal de punctualiteit bewaken.

Om een beeld te geven wat er dan gebeurt, kijk maar eens naar de laatste treinen welke soms wel blijven wachten op overstappers. De laatste treinen hebben dan ook vaak een vertraging hierdoor.
Welkom op het forum weeraanmelden!

In principe kijken de treindienstleiders altijd of er een mogelijkheid is om een aansluiting op een vertraagde trein te laten wachten. Een paar minuutjes wachten zou toch moeten kunnen zou je denken, maar helaas is daar niet altijd ruimte voor. Nederland heeft één van de drukste spoornetwerken van de EU. Treinen rijden (vooral in de Randstad) af en aan. Een paar minuten extra vertraging kan daarom al zorgen voor een zogeheten sneeuwbaleffect: de vertraagde trein zorgt ervoor dat ook andere treinen vertraagd raken. En dat willen we juist graag voorkomen.

Vriendelijke groet, Inge

Reageer