beantwoord

Aantal treinen op een bepaald traject

• 9 oktober 2017
  • 24 reacties
  • 3289 Bekeken

Ik heb interesse in een woning welke vrij dicht bij het spoor is gelegen. Na flink googelen heb ik echter niet kunnen vinden hoeveel en tot hoe laat er treinen langskomen. Of er 's nachts goederentreinen rijden kan ik ook nergens vinden. Je zou denken 'goh, zulke essentiële informatie verstrekt de makelaar toch zeker wel', maar dat is helaas niet het geval.

Kan iemand mij vertellen waar ik dat kan vinden?
Bij voorbaat hartelijk dank!
icon

Beste antwoord door Erryt NS 9 oktober 2017, 16:06

Hier de cijfers van alle treinen die Duiven tot heden hebben gepasseerd:

Bekijk origineel

24 reacties

Hallo Marcelo en welkom op het NS Serviceforum,

Een zeer terechte vraag stel je hier. Ik weet niet of ik dergelijke vragen met zekerheid kan beantwoorden, maar ik vertrouw ook op de kennis van onze forumleden. Ik zal in ieder geval mijn best voor je doen. Zou je kunnen aangeven om welke plek het exact gaat?
Reputatie 5
Op deze site kun je alle treinbewegingen van/naar een station zien, bijv. Utrecht :
https://www.ovtijden.com/avtdag/UT/

misschien kun je daar de stations invullen die aan begin en eind van het betr. traject liggen en treinen tellen ?
goederentreinen staan daar helaas niet op.
Reputatie 6
Badge
Goederentreinen kan ik als tip geven absoluut niet dichtbij station Dordrecht te gaan wonen, daar komen er enorm veel langs.
Hoi Goner,

bedankt voor de tip! Ik was zo'n site al tegengekomen maar die kan enkel vertrek aangeven. Het gaat om de plaats Duiven en daar stopt de trein Arnhem - Winterswijk wel en dat is dan ook prima terug te vinden. Daarnaast komt de sneltrein Arnhem - Doetinchem er ook langs maar die stopt er niet dus die staat dat er weer niet bij, maar dat is ook prima te achterhalen. Nu nog het eventuele goederenvervoer.

Een website waar je, als je een willekeurige plek op het spoor aanklikt, antwoord krijgt op deze vraag lijkt mij wel een meerwaarde.
Reputatie 5
Ook niet langs een rangeer-terrein zoals Kijfhoek, tussen Barendrecht en Zwijndrecht ...
Heb wel 's in Clara ziekenhuis gelegen, waar toen ook een rangeer-terrein (IJsselmonde) voor de deur lag en dat gaf flink wat herrie, vooral 's nachts.

Dit is ook een leuke site, kun je 'live' zien wat er rijdt op een traject.
http://spoorkaart.mwnn.nl/
NS stopt zo te zien niet in Duiven, alleen BRE (Breng) en ARR (Arriva). Verder rijdt er nog iets met als afkorting ABR ; Abellio Rail ??
Ik zal voor je uitzoeken hoeveel treinen er gemiddeld per dag langs Duiven kwamen het afgelopen jaar. Ik laat het hier zo snel mogelijk weten.
Hier de cijfers van alle treinen die Duiven tot heden hebben gepasseerd:

Bedankt voor deze uitgebreide lijst.

Mocht iemand weten of er ook 's nachts goederentreinen langskomen en hoeveel / hoe laat dan hoor ik dat graag!
Reputatie 7
Badge +2
Wanneer je echt interesse in dat huis heb kun je vragen aan de makelaar of een dag/nacht proefwonen en/of slapen mogelijk is. Dan ervaar je het zelf.

Want je kunt nog zoveel cijfers zien qua aantallen treinen dat voorbij rijdt, maar je weet dan nog niet hoeveel geluid dat geeft. Wanneer een traject in een boog ligt kan dat een heel andere geluid geven dan wanneer het gewoon een recht stuk is met misschien nog geluidsschermen.

Ik woon zelf dicht bij de spoorlijn Leiden - Den Haag. Daar rijden overdag best veel treinen en 's nachts rijden er enkele nachttreinen, maar ik heb er geen overlast van. Je hoort ze natuurlijk wel, vooral bij een open slaapkamerraam, maar zeker wanneer je er langer woont valt het vaak niet echt op.
Deze cijfers zijn ook geen garantie voor een indicatie voor wat er komen gaat. Het ligt maar net aan het vraag en aanbod van goederentreinen. En zoals MoMo al aangeeft kan het geluidsniveau per materieel en locatie verschillen.
Reputatie 6
Badge +1
Grofweg rijden er langs Duiven per uur overdag 4 stoptreinen in de ene richting, 4 in de andere richting, 2x een sneltrein (ABR = de Abellio trein Arnhem-Düsseldorf die in NL alleen stopt in Zevenaar), 1x per uur een ICE en dan 2-4x per dag een goederentreinen. De meeste goederentreinen rijden tegenwoordig over de Betuweroute, maar soms is de route langs Duiven een alternatief.
Of dat overlast geeft hangt van veel factoren af. Zelf woon ik bv. dicht bij een snelweg, maar met een goede isolatie en een geluidswal hoor ik weinig.
Badge +3
Als je vlak naast iets woont wat 'herrie' maakt dan wen je er in het algemeen snel aan.

Vroeger woonde ik bij Soesterberg (Amerikaanse basis, F15 Eagle straaljagers heel de dag en soms 's nachts) die 'hoorde' je eigenlijk niet eens tenzij ze door de geluidsbarrière gingen en er winkelruiten kapot sprongen.

Daarna in Eindhoven ook vlak naast het spoor gewoond. Na een paar dagen slaap je er gewoon doorheen tenzij ze de sporen gaan slijpen (en ja dat is 's nachts).

Mijn vriendin woont 'onder de rook van Schiphol' en ook daar veel geluidshinder maar geloof me, na een korte gewenningsperiode valt het geluid niet meer op.

En waarschijnlijk is de woning wel goed geïsoleerd tegen het geluid van treinen die voorbij komen. Soms kan je 'last' hebben van trillingen maar dat is evengoed het geval als er een weg langs je huis loopt waar vrachtverkeer rijdt, met name als er verkeersdrempels zijn.

Geen idee of een makelaar daar rekening mee moet houden of melden aan de potentiële kopers eigenlijk.
Goedendag, ik heb een soortgelijke vraag, maar dan over station Castricum, en met name de goederentreinen aldaar. Kunt u ook zo'n overzichtje sturen?

Ik zie het graag tegemoet!

Groet Eelco
Ik ga kijken wat ik voor je kan betekenen, poise. Ik kom er zo snel mogelijk op terug!
Fijn!!!
Hoi Jouke, ik ben nog steeds benieuwd 🙂
Reputatie 4
Goedendag, ik heb een soortgelijke vraag, maar dan over station Castricum, en met name de goederentreinen aldaar. Kunt u ook zo'n overzichtje sturen?

Ik zie het graag tegemoet!

Groet Eelco

Volgens mij komen er ten noorden van Uitgeest helemaal geen goederentreinen. Het enige kan een keer een werktrein zijn als er werkzaamheden plaatsvinden.
Hoi Jouke, ik ben nog steeds benieuwd :)

Ik ben nog bezig met achterhalen waar ik dergelijke informatie kan verkrijgen. Helaas weet Erryt NS niet meer hoe hij aan de informatie is gekomen dus ik moet dit even uitzoeken.
Inmiddels heb ik (mogelijk) een weg gevonden waar ik de informatie kan halen. Ik ga ermee bezig!
Helaas nog geen inhoudelijke reactie. Zodra ik die heb horen jullie het hier.
Ik ben helaas nog niet verder gekomen. Excuses voor het uitblijven van een inhoudelijke reactie.
Helaas nog geen inhoudelijke reactie, ik blijf er achteraan gaan.
Ik heb het op een andere manier uitgevraagd omdat ik via de eerder ingeslagen weg helaas niet verder kom.
Helaas krijg ik via elke mogelijke weg nul op rekest. Hoe Erryt NS in het verleden de informatie heeft opgevraagd is onduidelijk maar binnen NS is deze informatie niet (meer) beschikbaar. Daarom wil ik je adviseren contact op te nemen met ProRail, @poise e, wellicht kunnen zij je hierover informeren.

Reageer