beantwoord

Afscheid Hoekse Lijn

• 7 januari 2017
  • 92 reacties
  • 5120 Bekeken

Op 31 maart zullen de laatste echte treinen over de Hoekse Lijn rijden. Ten tijde van het afscheid van de Hofpleinlijn - gelukkig heb ik dat nog bewust meegemaakt - reed er allerlei materieel over de spoorlijn: de gebruikelijke citypendels, maar ook VIRM en ICM. Deze kan ik me nog herinneren. De Hofpleinlijn liep door mijn woonplaats heen, dus daar heb ik nog allemaal positieve herinneringen aan. Op deze lijn zijn mijn treinavonturen - toen altijd met mijn oma - begonnen.

Maar goed, ik vroeg me af of er voor de Hoekse Lijn ook een dergelijk afscheid georganiseerd gaat worden. Verschillend materieel - ik heb gehoord dat er laatst een DM'90 met Hoek van Holland op de koersdisplays in de werkplaats in Hengelo stond - zou bijvoorbeeld erg leuk zijn. Zowel voor de spotters als de dagelijkse reizigers. Ik hoor bijvoorbeeld nog steeds verhalen van mensen uit mijn woonplaats hoe ze de laatste dag van de Hofpleinlijn nog een (gratis) ritje met de trein maakte en vergeet-me-nietjes uitgedeeld kregen.

Wordt er dus nog iets speciaals gedaan voor het afscheid van de Hoekse Lijn? Het lijkt me niet dat jullie zo'n moment voorbij laten schieten.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 10 januari 2017, 12:32

Ik heb een terugkoppeling ontvangen en we zijn samen met ProRail, RET en de verschillende gemeentes bezig om een gepast afscheid vorm te geven. Wat het gaat worden blijft nog even een verrassing, maar er wordt zeker aandacht aan besteed 🙂
Bekijk origineel

92 reacties

Reputatie 2
Het mooist zou het zijn als er nog éénmaal een echte internationale trein over de ooit internationale spoorlijn naar Hoek van Holland rijdt, met wagons uit landen waar Hoek van Holland ooit rechtstreeks mee verbonden was: Rusland, Polen, Denemarken en Duitsland en ik meen ook Oostenrijk.
@henkputs
Tof idee!
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me een erg ambitieus plan om nu nog te regelen dat er rijtuigen uit al die landen naar de Hoekse Lijn gehaald worden.

Makkelijker te realiseren lijkt het me om Mat 54 in te zetten. Dat heeft jaren dienst gedaan als de boottrein van Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven (met kopmaken in Schiedam-Rotterdam West, zoals Schiedam Centrum toen heette).
Ik ken de boottrein uit mijn jeugd toen we op vakantie naar Engeland gingen en vanaf Haarlem rechtstreeks naar Hoek van Holland konden reizen om daar over te stappen op de nachtboot naar Harwich. Bij terugkeer uit Harwich stond dan 's ochtends de trein al gereed op spoor 3. Meestal was er dan wel wat tijd om voor vertrek naar de verschillende internationale treinen te kijken die klaar stonden op spoor 4, 5 en 6. Schitterende namen als de TEE Rheingold, Rhein Expres, Loreley Expres, Holland-Scandinavië Expres, Hoek-Warszawa Expres (met doorgaand slagrijtuig naar Moskou) etc.

Ik heb in ieder geval 31 maart genoteerd om een nostalgische rit naar Hoek van Holland te maken.
Dat is een mooie herinneringen iMark! Ik ga 31 maart ook nog even naar Hoek van Holland en hopelijk met speciaal materieel 🙂
Ik ga eens even informeren of hier nog iets leuks mee wordt gedaan. Jullie horen van mij 🙂
Reputatie 6
Badge
Er heeft in december vorig jaar ook al een Mat'54 tijdens de Oliebollenrit naar Hoek van Holland gereden. Maar wie weet zie het Spoorwegmuseum of de Stichting Hondekop er wel wat in voor een echte afscheidsrit. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik hoef niet zelf mee met die trein maar ik zou het wel erg leuk vinden om een foto te kunnen maken van Mat'54 op spoor 3.

Hier een leuk overzicht over de geschiedenis van het spoor- en veerbootverkeer in Hoek van Holland Haven.
http://retours.eu/nl/32-Hoek-van-Holland-Harwich-Continent/#
Reputatie 6
Badge
Dus dan wordt het zoiets, wel weer in de haven 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ziet er goed uit. Spoor 3 is nog beter. 🙂
Ik heb een terugkoppeling ontvangen en we zijn samen met ProRail, RET en de verschillende gemeentes bezig om een gepast afscheid vorm te geven. Wat het gaat worden blijft nog even een verrassing, maar er wordt zeker aandacht aan besteed 🙂
Reputatie 3
Erg leuk, dat jullie wat organiseren! Ben benieuwd, hopelijk ontstijgt het afscheid het niveau van een tentje en een spandoek:P
Reputatie 7
Badge +4
Wel jammer dat de abonnementsrijders nu een rit minder in het pakket hebben en feitelijk met een prijsverhoging te maken krijgen. Maar vrij reizen met de RET op dit traject, zal er helaas wel weer niet inzitten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af wat er met het materieel gebeurt. Wordt dat ingezet om overvolle treinen elders te versterken of gaat ook dit op reserve?
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Het leeuwendeel van het vervoer op deze lijn is van/naar Rotterdam waardoor het voor de meeste mensen een stuk goedkoper wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Het NS personeel zal mogelijk blij zijn want de Hoekse lijn had wat een naam. Het zal wel natuurlijk veelal verkeer Rotterdam v.v. zijn, maar dat neemt het nadeel voor de abonnementsrijders niet weg. Ik moet straks extra betalen om naar Hoek van Holland strand te gaan en met slechter materieel. Primitiever en duurder dus en door waarschijnlijk minder personeel ook niet veiliger. Maar goed, het is al zo.
Reputatie 7
Badge +3
Op zich vind ik het wel jammer dat de Hoekse Lijn uit het spoornet verdwijnt, net als ik dat vond van de Hofpleinlijn. Aan de andere kant heeft de RET een succes gemaakt van de Hofpleinlijn en de aansluiting op het Rotterdamse metronet heeft regionaal gezien veel voordelen.
Uiteindelijk zal het zelfs voordelen hebben wanneer de vrijgekomen capaciteit tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal benut gaat worden voor de Oude Lijn
Reputatie 3
Zou je willen, viersporigheid Schiedam - Rotterdam zal pas na 2025 volledig benut kunnen worden... Het enige dat veranderd wordt, is het sporenplan te Sdm zelf: alle wissels gaan eruit, om zo een snelheidsverhoging richting Dt te creëren.

Ter illustratie van de wens om historisch materieel in te zetten: http://www.mat54.nl/parser.php?action=article&articleid=81&languagekey=nl.
Wens van mijn kant: 766, 876, ICM (denkt aan EC's naar de Hoek) en VIRM. Verder zou de sandwich 1202 + rijtuigen + 1312, maar vanwege de dienstregeling zou dat dan als speciale trein moeten rijden denk ik. Verder is er niet echt materieel wat kan rijden en wat ook historisch verantwoord is. Dit zou mijns inziens dan erg gaaf zijn, de vijf omlopen bestaan dan uit een Hondekop, Victor, ICM, VIRM en SGM. Heb je in een slag alles gehad wat er ook heeft gereden en wat voor de liefhebbers ook nog leuk is.
Reputatie 6
Badge
Het NS personeel zal mogelijk blij zijn want de Hoekse lijn had wat een naam. Het zal wel natuurlijk veelal verkeer Rotterdam v.v. zijn, maar dat neemt het nadeel voor de abonnementsrijders niet weg. Ik moet straks extra betalen om naar Hoek van Holland strand te gaan en met slechter materieel. Primitiever en duurder dus en door waarschijnlijk minder personeel ook niet veiliger. Maar goed, het is al zo.

Voor NS reizigers met afgekocht reisrecht is het inderdaad een verslechtering. Met de RET zal het vanaf Schiedam naar HvH zo'n 3,50/4,00 enkele reis gaan kosten. Voor doorgaande reizigers van/naar buiten Rotterdam is het (inderdaad) een verslechtering.

Voor degenen binnen de regio lijkt het mij een verbetering, omdat je in het stad/streekvervoertarief blijft en er een goede aansluiting met het centrum van Rotterdam komt. Het materieel, de stations en de frequentie gaan volgens de RET erop vooruit. Door NS werkzaamheden rond Rotterdam wijk ik nu vaak uit naar de metro en ik moet zeggen dat de kwaliteit van het 'product' mij goed bevalt.

Vlissingen (met flinke wandeling) en Zandvoort zijn dan nog de stranden die per NS bereikbaar zijn.
Reputatie 6
Badge
Ik vraag me af wat er met het materieel gebeurt. Wordt dat ingezet om overvolle treinen elders te versterken of gaat ook dit op reserve?
Er rijdt nu veelal SGM, en dat materieelbestand zal de komende jaren fors inkrimpen of verdwijnen. Het spul is op leeftijd aan het raken. Maar voor straks zal het ter versterking dienen voor andere trajecten.
Reputatie 2
Hoek van Holland staat voor mij nog steeds voor internationaal. Dat er treintjes tussendoor reden was voor mij bijzaak. Nou ben ik zelf nooit in Hoek van Holland in een internationale trein gestapt, wel verderop in Schiedam, Utrecht of Hengelo, maar Britten en Amerikanen met wie ik onderweg naar Kopenhagen of Moskou sprak waren dat wel.
Het waren echte treinen, D-treinen, met allerlei rijtuigen, met coupé's voor zes personen, couchettes en slaapwagens, getrokken door een locomotief, die onderweg enkele malen verwisseld werd. Mijn plan om ooit vanaf Hoek van Holland te vertrekken moest ik opgeven toen de internationale treinen vandaar werden opgeheven. In september 2009 kwam er nog een herdenkingstrein uit Praag, voor het kindertransport in 1939, met vooroorlogse Tsjechische wagons. Dat kan straks ook niet meer.
Dat klinkt wellicht erg nostalgisch, maar ik kan het niet goed verdragen dat die spoorlijn weggerationaliseerd wordt tot rails, waarover alleen een soort uitgerekte lokale trams kunnen rijden.
Reputatie 7
@Thom ik heb nog geen enkele conducteur gehoord die het jammer vind. Iedereen is er blij mee, de RET gaat het daar nog ff zwaar krijgen..
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het voorzichtig aangegeven. Ik sprak zelfs met een conducteur in het Noorden die buschauffeur is geworden omdat hij daar geen dienst meer wilde doen. Dan moet het toch diep zitten. Ik zal zijn typering van een deel van het publiek op deze lijn hier maar niet weergeven, dan grijpt Sivan ogenblikkelijk in, vrees ik. ;-)

Ik bekijk het ook vanuit het consumentenperspectief en dan is het kostenverhogend. Echter als conducteur zou ik daar niet graag werken. De RET zal er last van hebben. De reiziger ook, maar die zie ik de RET nog niet constant met twee man op die lijn gaan zitten. Het gevoel van onveiligheid wat daar nu is, zal alleen maar toenemen, vrees ik.

Nederland geeft hiermee wel visitekaartje af voor de reizigers van en naar Engeland. De tijden van de Warzawa-Hoek express liggen ver achter ons.
Reputatie 7
Ja heb al meerdere aanhoudingen en hulpdiensten bij de trein gehad daar. Veel hc's controleren er niet meer. Voor ons is het absoluut geem gemis. Als je nou de IC had van haven naar Schiedam was het waarschijnlijk wel anders geweest..
Reputatie 7
Badge +4
Indertijd reden we nog van Warschau naar Hoek van Holland v.v. met een trein met wagons van de DB, DR, PKP en zelfs nog een Russisch rijtuig. Dat had meer sfeer dan de RET ooit zal hebben ;-)

Het lijkt me een heel leuk idee Henkputs, al verwacht ik niet dat het zal gebeuren deze trein nog een keer te laten rijden. Hooguit als Märklintreintje.
Reputatie 7
Badge +3
Echter als conducteur zou ik daar niet graag werken. De RET zal er last van hebben. De reiziger ook, maar die zie ik de RET nog niet constant met twee man op die lijn gaan zitten. Het gevoel van onveiligheid wat daar nu is, zal alleen maar toenemen, vrees ik.
In tegendeel. De ervaring op de rest van het metronet leert dat het handhavings- en controlebeleid bij de RET veel effectiever is dan dat van NS. Vaste conducteurs is echt een systeem uit het jaar nul, duur en niet effectief.

Nederland geeft hiermee wel visitekaartje af voor de reizigers van en naar Engeland. De tijden van de Warzawa-Hoek express liggen ver achter ons.

Gaan er trouwens nog veel mensen zonder auto met deze veerboot? Ik vroeg me dat af omdat het met RyanAir of EasyJet veel goedkoper is, zeker in vergelijking met de nachtboot.

Reageer