Afstand houden zal niet lukken in de trein

• 25 March 2021
  • 13 reacties
  • 275 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 20993 reacties

Schouder aan schouder in de trein

Drukte - Binnenkort zitten passagiers in de trein weer dicht tegen elkaar aan. Dat kan niet anders, zeggen de NS. Er is geen ruimte voor langere of meer treinen.

Er is geen dienstregeling mogelijk waarin treinreizigers steeds anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden. Dat lukt nu al niet, terwijl het aantal passagiers op slechts 30 procent ligt van de precorona-aantallen. En het gaat ook zeker niet lukken als dankzij een soepeler lockdown straks weer meer mensen de trein nemen.

Bron: Trouw, 25 maart 2021.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Schouder aan schouder in de trein

Drukte - Binnenkort zitten passagiers in de trein weer dicht tegen elkaar aan. Dat kan niet anders, zeggen de NS. Er is geen ruimte voor langere of meer treinen.

Er is geen dienstregeling mogelijk waarin treinreizigers steeds anderhalve meter afstand van elkaar kunnen houden. Dat lukt nu al niet, terwijl het aantal passagiers op slechts 30 procent ligt van de precorona-aantallen. En het gaat ook zeker niet lukken als dankzij een soepeler lockdown straks weer meer mensen de trein nemen.

Bron: Trouw, 25 maart 2021.

In de trein mogen sowieso alle plaatsen gebruikt worden dus het hele probleem ontgaat me. 

Reputatie 7
Badge +4

Mij ook, het is een antwoord op de klachten. Ik mag alleen het hele artikel niet afdrukken.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een vreemd fenomeen. Al maanden wordt door de rijksoverheid gesteld dat we geen niet-noodzakelijke reizen moeten maken. Toch wordt het steeds drukker in het OV.

Zijn er opeens zoveel meer noodzakelijke reizen dan een half jaar geleden? Zouden de klagers dezelfden zijn die niet-noodzakelijke reizen maken?

Ik las ergens anders dat er bij NS nu klachten binnenkomen over treinen die 40% bezet zijn. Pre-corona werd er pas geklaagd over drukte bij bezettingen van boven de 90%. Alles is blijkbaar perceptie.

Als alle Nederlanders nu weer eens thuisbleven in plaats van niet-noodzakelijke reizen te maken zou de verspreiding van het virus weer afnemen. Dit alles gelijktijdig met het zo snel mogelijk vaccineren van de gehele bevolking.

De stelregel blijft nog steeds: als je je afvraagt of je reis noodzakelijk is dan is die dat niet.

Reputatie 7
Badge +4

Feitelijk zegt NS dat de treinen niet worden verlengd en er ook geen extra treinen komen, dus het wordt alleen maar voller als er meer reizigers komen. Mensen mopperen nu met een 40 procent bezetting en dat vind ik wel begrijpelijk, het is nu eenmaal inconsistent en ongezond, maar het zal alleen maar drukker worden.

Alleen noodzakelijke reizen moeten we maar met een korrel zout nemen als iedereen dat zelf kan bepalen. Je kunt het ook niet anders doen dan het wel aangeven als gedragsregel, maar controle op de naleving kan er niet zijn.

Het artikel is te lang om in het geheel aan te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Dezelfde inconsequentie zie je op de matrixborden op de snelwegen. Oproepen dat je thuis moet blijven etc. Tegelijkertijd wordt het steeds drukker op de weg. Ik vraag me iedere keer af waar al die mensen naar toe gaan. Waarschijnlijk naar een teststraat.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een vreemd fenomeen. Al maanden wordt door de rijksoverheid gesteld dat we geen niet-noodzakelijke reizen moeten maken. Toch wordt het steeds drukker in het OV.

Zijn er opeens zoveel meer noodzakelijke reizen dan een half jaar geleden? Zouden de klagers dezelfden zijn die niet-noodzakelijke reizen maken?

Met een half jaar geleden bedoel je dus september 2020. Volgens de incheckcijfers van Translink waren er in week 37 (half september) 14,46 miljoen incheckers (in het gehele OV, niet alleen NS), vorige week (week 11) waren dat er 11,06. 

Na de afkondiging van de strengere lockdown half december ging het aantal incheckers omlaag naar zo'n 9 miljoen. In week 52 en 53 was nog lager maar dat was dan ook de kerstvakantie periode. In de maanden januari en februari waren er per week gemiddeld zo'n 8,4 miljoen incheckers, in maart is dat tot nu toe 10,6. Dat is dus gemiddeld per week al zo'n 2 miljoen / 25% meer, maar wel zijn na de voorjaarsvakantie middelbare scholen weer (gedeeltelijk) open gegaan. Lijkt me dat dat een effect op het aantal reizigers heeft.

Daarnaast rijdt momenteel maar 90% van de dienstregeling en zijn de treinen die nog wel rijden vanaf 1 februari gemiddeld 10% korter. 

Ik vind het dus te makkelijk om alleen maar te focussen op het feit dat er misschien meer niet-noodzakelijke reizen worden gemaakt. Dat is niet het complete plaatje.

Als op een gegeven moment ook de universiteiten en het HBO weer (deels) open gaan zal het weer drukker worden en zullen reizigers dus weer vaker naast elkaar moeten zitten. Dan lijkt mij die gemiddeld 10% kortere treinen echt niet meer te verdedigen.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo 

Je hebt kennelijk nog steeds niet meegekregen dat in het OV alle plaatsen gebruikt mogen worden.

Badge +3

In het NOS journaal zei een voorlichter van de NS (Tjalling Smit?) dat meer of langere treinen niet mogelijk waren, en bovendien niet nodig. De drukte was namelijk ‘perceptie’ van reizigers die tegenwoordig gewend zijn om altijd en overal 1,5 meter afstand te kunnen houden, en dat kan simpelweg niet in het ov dus dan hoeft het ook niet.

Het OMT heeft daar terecht vragen bij, en ikzelf ook want herinnert u zich nog de groene stickers? Het kan dus wél.

Maar goed, er zouden volgens die man geen overvolle treinen zijn, want de NS heeft voldoende zitplaatsen voor alle reizigers. Tja, voldoende zitplaatsen in het algemeen, behalve in de ienie mienie (spits)treinen die gewoon volstromen met forensen e.d.

De foto’s op social media liegen er niet om beste meneer de woordvoerder. Moeten die reizigers dan maar op een andere tijd naar hun werk, of een lege trein nemen naar ergens waar ze niet hoeven te zijn? Ik neem aan dat niemand zich vrijwillig op die manier laat vervoeren, dus wel degelijk een reden/noodzaak heeft om dat toch te doen.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Je hebt kennelijk nog steeds niet meegekregen dat in het OV alle plaatsen gebruikt mogen worden.

Dat heb ik wel zeker meegekregen. Maar blijkbaar heb jij mijn punt niet begrepen.

Reputatie 7
Badge +3

Al die mensen die klagen over drukke treinen op weg naar het werk moeten eerst eens aan hun werkgever vragen waarom ze naar het werk moeten komen.

Volgens mij is er nog niets gewijzigd in de maatregelen en moeten mensen nog steeds thuis werken wanneer dat kan.

Badge +3

Mij ook, het is een antwoord op de klachten. Ik mag alleen het hele artikel niet afdrukken.

Artikel van Trouw staat bijna in zijn geheel ook op https://www.nu.nl/algemeen/6123914/treinreizigers-moeten-van-ns-binnenkort-weer-naast-elkaar-gaan-zitten.html (met link naar https://www.trouw.nl/economie/binnenkort-weer-schouder-aan-schouder-in-de-trein-er-zit-niks-anders-op~b858a474)

Badge +3

Al die mensen die klagen over drukke treinen op weg naar het werk moeten eerst eens aan hun werkgever vragen waarom ze naar het werk moeten komen.

Volgens mij is er nog niets gewijzigd in de maatregelen en moeten mensen nog steeds thuis werken wanneer dat kan.

Ik denk aan zorgpersoneel, medewerkers van fabrieken of distributiecentra e.d. die aangewezen zijn op het ov (niet alleen trein), en daar nogal strikte werktijden hebben zoals ploegendiensten.

Neem alleen al de topics over Schiphol personeel en schrappen van vroege treinen (die altijd al goed gevuld waren), die moeten gewoon komen opdraven en ‘een uurtje later beginnen’ is dan geen optie.

Maar voor Schiphol kan het dan ineens wél, extra vroege of langere treinen?

Reputatie 7
Badge +3

Thuiswerken wanneer het kan. Dat levert ruimte op voor de mensen die niet thuis kunnen werken.

Reageer