Afstudeeronderzoek, waar aankloppen voor meer diepgaand onderzoek/informatie?

• 22 February 2016
  • 3 reacties
  • 128 Bekeken

Hallo,

Ik ben voor mijn afstudeeronderzoek (stedenbouw aan de TU Delft) bezig de relatie tussen station Delft Zuid en het zuidelijk gedeelte van Delft (waaronder de TU Delft campus en Technopolis) te onderzoeken, en hoe deze mogelijk verbeterd kan worden in de toekomst (de relatie tussen het station en westelijk Delft heeft nu onvoldoende ruimtelijke kwaliteit door diverse oorzaken). Voor dit onderzoek ben ik onder meer op zoek naar gegeven over reizigers die gebruik maken van station Delft Zuid, en dan met name onderzoek naar doelgroepen en bestemmingen. Ook ben ik benieuwd naar hoe zij de stationsomgeving ervaren, en wat er mogelijk aan verbeterd kan worden.

Helaas kreeg ik op mijn mail aan de NS als antwoord terug "Helaas kan ik uw e-mail niet inhoudelijk beantwoorden.", met de standaardverwijzing naar dit forum er bij, en ook de link naar de verschillende afdelingen (http://www.nsstations.nl/contact/contactinformatie.html). Echter, dan weet ik eigenlijk nog steeds niet goed waar ik terecht kan met de volgende vragen:
- onderzoek naar het "soort" gebruikers en hun doel (doelgroepenonderzoek).
- onderzoek naar tevredenheid van reizigers en de stationsomgeving.
- onderzoek naar de effecten van spoorverdubbeling (in het kader van PHS) voor station Delft Zuid (reizigerstoename?).
- eventuele andere onderzoeken die betrekking hebben op het station Delft Zuid en opwaardering van de stationsomgeving (bijv. onderzoek naar detailhandel op deze plek).

Nou kan ik natuurlijk wel een aparte email sturen naar de afdeling retail, maar het is meer fictief en research dan dat het bestaand retail is. Weet iemand hier misschien waar je terecht kan met degelijke vragen?

Vriendelijke groeten,

Mick vd Steeg

3 reacties

NS is niet scheutig met gegevens over aantallen reizigers e.d.. Ze vallen volgens NS onder het kopje 'concurrentiegevoelig'. Als dat soort cijfers door de Tweede Kamer worden opgevraagd, dan is dat ook altijd vertrouwelijk. Ik denk dat je alleen kans maakt als NS eigenbelang ziet in je onderzoek, je een NDA ondertekent en NS flink mag lakken in je thesis voor publicatie.
Dat is mijn "angst" ook een beetje. En dat is wel jammer, omdat je met dergelijke informatie als bedrijf min of meer gratis "onderzoekers" hebt die het ene na het andere rapportje voor je maken, waar je als bedrijf zo nu en dan best profijt van zou kunnen hebben lijkt me.

Desondanks hoop ik dat er wel wat gegevens zijn die ik zou kunnen ontvangen, al is het maar iets in de zin van "De grootste doelgroep is studenten met 60%, de rest is verschillend" (of iets in die geest). Niet al te nauwkeurig, maar in principe wel een soort van indicatie, en in ieder geval beter dan met een natte vinger maar wat opschrijven.
Hoi re_mick, welkom op het NS serviceforum!

Ik vind het leuk om te lezen dat je geïnteresseerd bent in onze bedrijfsvoering en dat je hier jouw afstudeeronderzoek aan gaat wijden. Wij doen zelf intern onderzoek of we besteden dit uit aan externe partijen. Ik weet dat het namens jou goed bedoeld is om dit soort gegevens te verzamelen en de resultaten te delen met NS, maar helaas kan ik je niet helpen aan deze gegevens. Ondanks dit hoop ik wel dat je verder kunt met jouw onderzoek. Succes!

Reageer