beantwoord

Assessment

• 23 januari 2019
  • 21 reacties
  • 573 Bekeken

Reputatie 1
mag je een rekenmachine gebruiken met de cijferreeksen tijdens de test?
krijg je die daar of moet je die zelf meenemen?
wie kan er wat meer vertellen hoe die testdag eruit ziet.
icon

Beste antwoord door Aspirant 23 januari 2019, 20:34

Hoi Kaartjesknipper,

Je krijgt (helaas) geen rekenmachine, wel kladpapier en pen. Het is te doen. Gaat van makkelijk naar moeilijk. Zorg ervoor dat je tempo maakt maar wel nauwkeurig blijft werken. Ze kijken namelijk niet naar hoeveel antwoorden je hebt gemaakt, maar naar hoeveel je goed hebt gedaan in die 20 minuten.

Ik neem aan dat je voor de functie van Hoofdconducteur gaat. Een tip: wees uitgerust die dag want het wordt een behoorlijk lang en vermoeiende dag. Je krijgt veel testen en uiteindelijk verschillende gesprekken met een psycholoog en een rollenspel met een acteur. Mocht je meer vragen hebben, stel deze dan gerust.

Mocht je hieraan genoeg hebben, dan wens ik je voor jouw assessment super veel succes:)

Met vriendelijke groet,
Aspirant
Bekijk origineel

21 reacties

Hallo Kaartjesknipper, welkom op onze Community!

Ik zie dat dit drie jaar geleden nog wel het geval was, zie hier. Wellicht kunnen Loes of Slidestops je hier nog meer over vertellen.
Badge
Recent zijn er een paar forumleden aangenomen bij de NS en die kunnen je vast verder vertellen hoe een en ander nu werkt, even kijken als ik ze tag of ze je verder kunnen helpen:

@marlkran @Aspirant @Boemeltrein @Eekhoorn
Reputatie 2
Hoi Kaartjesknipper,

Je krijgt (helaas) geen rekenmachine, wel kladpapier en pen. Het is te doen. Gaat van makkelijk naar moeilijk. Zorg ervoor dat je tempo maakt maar wel nauwkeurig blijft werken. Ze kijken namelijk niet naar hoeveel antwoorden je hebt gemaakt, maar naar hoeveel je goed hebt gedaan in die 20 minuten.

Ik neem aan dat je voor de functie van Hoofdconducteur gaat. Een tip: wees uitgerust die dag want het wordt een behoorlijk lang en vermoeiende dag. Je krijgt veel testen en uiteindelijk verschillende gesprekken met een psycholoog en een rollenspel met een acteur. Mocht je meer vragen hebben, stel deze dan gerust.

Mocht je hieraan genoeg hebben, dan wens ik je voor jouw assessment super veel succes:)

Met vriendelijke groet,
Aspirant
Reputatie 1
mag je een rekenmachine gebruiken met de cijferreeksen tijdens de test?
krijg je die daar of moet je die zelf meenemen?
wie kan er wat meer vertellen hoe die testdag eruit ziet.

Als eerste mag je geen rekenmachine gebruiken.

De dag zag er in mijn geval als volgt uit...
  • Je krijgt een test waarop je reactie gemeten wordt. Je gaat zitten voor een beeldscherm en een tafel met verschillende kleuren knoppen en twee voetpedalen. Je krijgt dan verschillende kleuren in beeld te zien en geluiden te horen waar je zsm op moet reageren. Dit gaat steeds sneller.
  • Vervolgens krijg je een vragenlijst met een aantal stellingen waar je in moet vullen wat voor jou van toepassing is (mee eens / niet mee eens) Dit is persoonlijk wat je hier antwoord. Na aanleiding van deze vragen kan men zien of je iemand bent die ze zoeken.
  • Dan komen de cijferreeksen en figuurcombinaties. Bij de cijferreeksen dien je het ontbrekende getal in te vullen. Je mag pen en papier gebruiken maar dus geen rekenmachine. Bij de figuren is het ook weer welk figuur moet er logischerwijs ingevuld worden.
  • Tot slot krijg je het rollenspel met daar aansluitend het psychologisch gesprek. Je krijgt dan meteen te horen of je geschikt bent.
Let op! Na elk onderdeel krijg je meteen te horen of het voldoende is, zo niet dan mag je meteen naar huis. Dus als je het volgende onderdeel mag doen weet je dat het vorige onderdeel voldoende was.
Tevens zou ik niet teveel focussen op de tijd die voor de reeksen staat, het is bijna niet te toen om alles af te krijgen en dat hoeft ook niet. Het is volgens mij ook een tactiek om te kijken hoe je met tijdsdruk omgaat. Blijf je kalm of schiet je in de stress? Verder zou ik ook niet te lang op een opgave blijven zitten. Beter 1 fout (verkeerd gegokt) dan 10 helemaal niet kunnen maken.

Succes!
Badge +3
...
Reputatie 2
Ik heb niets toe te voegen aan @Boemeltrein en @Aspirant
En inderdaad; wees goed uitgerust!

Heel veel succes!
Reputatie 1
Hoi Kaartjesknipper,

Met vriendelijke groet,
Aspirant
Reputatie 1
Hoi Kaartjesknipper,

Met vriendelijke groet,
Aspirant

hoi aspirant,

het is idd voor Hc.
kan je iets over het rollenspel vertellen.
hoe was die van jou?
Reputatie 2

Hoi Kaartjesknipper,

Met vriendelijke groet,
Aspirant

hoi aspirant,

het is idd voor Hc.
kan je iets over het rollenspel vertellen.
hoe was die van jou?

Hoi Kaartjesknipper,

mooi, leuk dat je voor HC in de sollicitatieronde zit. Ik weet niet of ik mag uitleggen welke casus ik heb gehad omdat de kans bestaat dat jij dat ook krijgt en je dan al voorbereid zou zijn voor dat rollenspel. Ik kan je wel vertellen dat het een acteur zal zijn die tegenwerkt, jouw grenzen opzoekt en zelf steeds bozer wordt. Tot je je grens duidelijk kenbaar maakt. Je gaat even denken dat het serieus is.

Wees jezelf, ga geen politieagent of psycholoog spelen. Maak duidelijk wat je wel en niet kan. We gebruiken ook de LSD methode (staat voor Luisteren Samenvatten en doorvragen) pas deze methode goed toe. Blijf luisteren, samenvatten en blijf doorvragen. Wees vriendelijk en relaxt. Raak niet in de stress maar zoek een oplossing voor het probleem in jouw aanstaande casus.

Wanneer heb je je assesment?

met vriendelijk groet,
Aspirant
Reputatie 1
Ik heb morgen (25 jan) mijn assessment.
is er een mogelijkheid om lunch te kopen of moet je zelf wat meenemen.
ik heb er zin in. Best spannend. 😬
Bedankt voor de feedback.
Badge
Er staat mij bij dat er wel iets geregeld wordt maar verwacht daar niet teveel van. Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd zelf iets meenemen

SUCCES !!!!

(Vroeg naar bed om goed uitgerust te starten en laat je niet van slag brengen maar hou zelf de controle. Ook bij de test met pedalen en drukknoppen, op het moment dat je het niet meer redt even rust en weer oppakken. Let er bij deze test op dat de drukknoppen erg gevoelig zijn dus niet je handen op de knoppen houden maar er echt boven of er naast.)
Reputatie 1
Bedankt voor de nuttige tips.
ik laat het weten wat het resultaat is geworden.
Veel succes, @Kaartjesknipper 😀
Reputatie 6
Zij die zich voorbereiden rollen altijd beter door een assessment heen, dan de anderen die gewoon op komen draven.

Je bent dus alvast goed begonnen, 'kaartjesknipper'. Succes dus !

Overigens: een goede voorbereiding voor die cijfertestjes is inderdaad om een paar boekjes uit de bibliotheek te halen. Doordat je er al enige tientallen hebt gedaan, zit het 'ritme' erin nog voordat je met de eigenlijke testen begint.
Reputatie 1
Ik heb het overleefd en ben door. 😃😃😃😃
op naar de medische keuring.
Dat is mooi nieuws! Op naar de volgende test dus 🙂 Gefeliciteerd!
Badge
Gefeliciteerd, de grootste drempel heb je alvast gehad. Als je jezelf goed voelt dan kom je die medische keuring vast wel door en dan is het nog een arbeidsvoorwaarden gesprek (verplicht nummer) waar je wat voorlichting krijgt en dan hoor je ook je startdatum.
Reputatie 1
Mijn start datum voor de opleiding is al bekend. 1 april start ik.
Maart zat al vol.
nu al zin in. 😀
...

Hoe is het mogelijk dat je berichten na een uur kan aanpassen? 😎
Reputatie 1
Mijn start datum voor de opleiding is al bekend. 1 april start ik.
Maart zat al vol.
nu al zin in. 😀

En hoe zag jou case eruit?
Reputatie 1
Bij mij lag gewoon een reken machine en kladblok en pen er bij, dus volgens mij mag je het gewoon gebruiken als ze het zelf voor je klaar leggen, maar goed bij veel opgave is het gewoon een patroon zien in de getallen niet echt super veel rekenwerk hoe vreemd het ook klinkt.

Reageer