assessment test HC

• 13 januari 2016
  • 27 reacties
  • 4417 Bekeken

HOI HEEFT IEMAND ervaring met deze test!welke onderdelen kan je verwachten ivm met oefenen

27 reacties

Hoi MRL2016, welkom op het forum!

In dit topic heeft HC Loes gereageerd over een vraag over de medische test. Niet helemaal wat je vraagt natuurlijk maar wel interessant. Hopelijk zijn er nog andere forumleden die hun ervaringen met je gaan delen.
Reputatie 7
Over welke assessment heb je het precies? Dan kan ik je wat beter te woord staan!
Hoi MRL2016,

Je voorbereiden op dat assessment is lastig. Goed uitgerust zijn is echt een vereiste. Ik weet niet of er ondertussen veel is veranderd, maar je wordt getest op ruimtelijk inzicht, taalvaardigheid, rekenvaardigheid, persoonlijkheid, reactievermogen (oog, hand coordinatie en dergelijke), gesprek met psycholoog en een rollenspel waar men bekijkt of je de capaciteiten hebt voor het HC vak. Dat is geen rollenspel dat een situatie in de trein of het station nabootst. Met een echte acteur speel je het rollenspel en de psycholoog bekijkt het ter plekke. Je krijgt er vooraf wat voorbereidingstijd voor om je in te lezen in de case.
Je moet zoiets op je af laten komen en daarom is het het beste om goed uitgerust te zijn. Voor mij is het alweer vijf jaar geleden, er kan dus zeker wat veranderd zijn. Succes in ieder geval.
Reputatie 4
Ik weet niet of oefenen heel veel zin heeft. Dit soort psychologische assessments is juist zodanig ingericht dat het effect van oefenen er uit wordt gefilterd en er zodoende een objectief beeld van de kandidaat ontstaat. Het is wat Loes zegt, uitgerust aan de start verschijnen helpt waarschijnlijk het beste.

Je reken- en taalvaardigheid kun je uiteraard wel oefenen, maar dan ben je al gauw een halfjaar of een jaar verder voordat dat een substantieel effect heeft. Als dat niet goed zit is het jarenlang misgegaan en dus ook niet 1-2-3 gerepareerd.

Succes ermee.
Over welke assessment heb je het precies? Dan kan ik je wat beter te woord staan!psychologische test die je afleggen!en de onderdelen hiervan
Reputatie 7
De psychologische test doe je bij Testned, je kunt ook even op hun website kijken voor een voorbeeldje. je krijgt bijvoorbeeld cijferreeksen, je krijgt een soort stress test waar ze kijken of je rustig kan blijven, een rollenspel, waar luisteren, samenvatten en doorvragen erg belangrijk is. Verder een gesprek met een psycholoog en een vragenlijst, die Door de psycholoog besproken wordt. Ik heb de testen in augustus gedaan en ben nu bezig met de HC opleiding 🙂 Succes!
ok duidelijk man ik dacht dat antoniemen,syllogismen,anologieen,,woordenschat ook aan de orde kwam bij zo een dag
ok duidelijk man ik dacht dat antoniemen,syllogismen,anologieen,,woordenschat ook aan de orde kwam bij zo een dag succes met je opleiding
Hoi MRL2016,

Je voorbereiden op dat assessment is lastig. Goed uitgerust zijn is echt een vereiste. Ik weet niet of er ondertussen veel is veranderd, maar je wordt getest op ruimtelijk inzicht, taalvaardigheid, rekenvaardigheid, persoonlijkheid, reactievermogen (oog, hand coordinatie en dergelijke), gesprek met psycholoog en een rollenspel waar men bekijkt of je de capaciteiten hebt voor het HC vak. Dat is geen rollenspel dat een situatie in de trein of het station nabootst. Met een echte acteur speel je het rollenspel en de psycholoog bekijkt het ter plekke. Je krijgt er vooraf wat voorbereidingstijd voor om je in te lezen in de case.
Je moet zoiets op je af laten komen en daarom is het het beste om goed uitgerust te zijn. Voor mij is het alweer vijf jaar geleden, er kan dus zeker wat veranderd zijn. Succes in ieder geval.
bedankt
ik heb vandaag de assesement gedaan, je krijgt 3 testen: analogieen, cijferreeks en figuurreeks en een persoonlijkheidstest.
Cijferreeks kwam ik tijd tekort dus onvoldoende en figuurreeks ook na oefenen thuis zie ik het nog steeds niet. Alle onderdelen moeten voldoende zijn, zoniet dan ga je niet door naar rollenspel en reactietest.
Heel veel oefenen thuis dus is mijn advies! Ik ben helaas niet door dus! Jammer dat de NS niet de hele dag samenvat en alles bij elkaar optelt evenals de voorgaande gesprekken.
Travelns /Marian

Wat balen dat je niet door bent mogelijk kun je over 3 maanden het nogmaals proberen. Wordt de test nog steeds door Testned afgenomen, ik ben mij nl aan het voorbereiden heb mijn gesprek 25 januari cross mijn vingers, ben meer een doener en testen zijn niet helemaal mijn ding.

Gr. Kelly
Nog steeds Testned; heel veel oefenen dus!
na 1 jaar mag je t weer proberen
veel succes!
@Travelns Jammer om te lezen dat je niet door bent. Hopelijk krijg je nog een tweede kans!

@Charmed63 Alvast heel veel succes gewenst voor je test op 25 januari 🙂
Reputatie 1
Excuses voor deze reactie maar er brandt mij een vraag.

As dinsdag 30 juli gaat mijn vrouw naar de psychologie test als hc naar Rotterdam.

Vorige week heeft ze bericht gehad dat ze naar de test mag.

Nu is ze al dagen met een betaalde training van 123 aan het oefenen.

Alles gaat wel ok maar de cijfer reeksen vindt ze erg moeilijk.

Kan u aangeven hoe de 3 testen
Aanalogieën, figuurreeksen en cijferreeksen in elkaar steken?
Hoelang duurt iedere test en hoeveel vragen zijn het ?
En zijn dit de enigste 3 iq testen of nemen ze er nog meer af ?
Ik heb nog wel meer vragen maar dot zijn de belangrijkste.
Badge
Volgens mij waren het zo'n 20 á 25 vragen per onderdeel, veel oefenen helpt je echt om dit beter onder de knie te krijgen en met de cijferreeksen ook vooral om ze sneller te doorzien. Tip is dus om vooral veel te blijven oefenen en wordt er bij 123 geen uitleg gegeven bij het juiste antwoord als je het fout had? Daar leer je de trucjes van om het te zien al moet ik toegeven dat sommige echt wel pittig kunnen zijn.

Wens je vrouw succes dinsdag, vooral de avond er voor vroeg gaan slapen zodat ze uitgerust bij deze testen verschijnt. Door o.a. de spanning en niet weten wat je te wachten staat is het een vermoeiende dag.
Reputatie 1
Dag jeroen,

Dank voor de snelle reactie.

Ja uitleg is erbij hoewel je deze ook wel af en toe 3 keer moet lezen.
Dus snelheid gaat erg omlaag vrees ik.

Weet je mss ook als het alleen
Figuurreeksen
Cijferreeksen
En analogieën betreft ?
Of zijn er nog meer ?
En je hebt het over 20-25 vragen per test.
Hoelang heb je voor iedere test dan ?

Uuitgerust aankomen is idd noodzaak.

Groet
Badge
Beste Mark70,

Alle 3 komen in ieder geval bij machinisten naar voren toe en ik neem aan dat die ook voorkomen bij de Hc assesments. Hoeveel tijd er per reeks is durf ik niet te zeggen maar heb je bij die testen op 123 ook niet een tijdslimiet??

Hoe vaker je deze reeksen oefent hoe meer/beter je het gaat zien dus je vrouw moet vooral de moed niet opgeven, het gaat immers ook om doorzettingsvermogen bij de testen. Zie je er 1 niet zo snel dan toch maar door naar de volgende in de hoop dat je die wel weer ziet. Vooral niet blijven hangen bij de hele moeilijke opgaven.

Laat haar vooraf even vragen of ze inderdaad ook terug kan naar de vorige vraag als ze die eerder even niet wist, dat kan misschien wat meer rust geven zodat ze de makkelijkere opgaven in ieder geval wel allemaal kan doen.

Dit soort opgaven worden alleen makkelijker door ze veel te doen en wellicht thuis ook mede met jouw hulp dat ze verbanden beter gaat zien. De eerste keer dit soort oefeningen doen is frustrerend omdat je er ook aan moet wennen en het moet gaan zien.

Oefenen oefenen en oefenen en vol goede moed dinsdag uitgerust naar de test gaan en ook zeker zorgen dat je een goede motivatie hebt waarom je het werk wil gaan doen.

Misschien hebben @Loes en @Slidestops als Hc en voorheen Hc hier nog iets aan toe te voegen.
Het is voor mij onderhand 8 jaar geleden dat ik het assesment heb gedaan, dus ik ben momenteel niet meer up to date van alle inhoud hiervan. Ik weet wel dat ze alledrie voorbij kwamen en je hebt er bepaalde tijd voor om te maken, maar exact, ik durf het niet te zeggen meer, sorry.
Reputatie 1
Dank je wel allemaal voor de reacties.

Eerste analogie test op betaalde trainingen 123 heeft ze zojuist gedaan 10 vragen in 5 min.
Na 4 min alles klaar uitslag 10 op 10.
Dus dat geeft moed.

Maar de cijfer reeksen durven we nog niet aan

En ze zegt ook na veel oefenen worden me verbanden helder.

Aan mij de taak om de rust te behouden :)

Groet en mochten er nog mensen ervaringen hebben horen we ze graag.
Badge +3
Bij cijferreeksen moet je soms iets doen met de twee vorige getallen, of juist met de even/oneven plaatsen in de reeks.

2 3 4 9 16 81 ? wordt dus 256 (want 2 4 16 256 zijn steeds een kwadraat, en 3 9 81 ook).

Er zijn ook instinkers soms (maar die zullen ze niet vragen).... Voorbeeldje:

1 3 5
2 4 ?
Hint... versnellingspook
Reputatie 1
Dag robert,

Ook merci voor de reactie.

Klopt wat je zegt dit hadden we ook gezien tijdens oefenen.maar er zijn zoveel mogelijkheden ,antwoord is inzicht hebben denk ik.

Zojuist heeft mijn vrouw ook de figuren reeks test gedaan 10 vragen in 5 min. Ook deze was 6 op 10 dus wel ok.

Cijfer reeks deed ze ook even en die ging erg slecht.

Zondag nog flink oefenen en hopen dat ze dinsdag cijfertechnisch een top dag heeft.

Groet.
Er zijn ook instinkers soms (maar die zullen ze niet vragen).... Voorbeeldje:

1 3 5
2 4 ?

Hint... versnellingspook

Op de versnellingspook bij mijn auto zou dat gewoon 6 zijn, sommige auto's de R en weer anderen helemaal niets. Geen vraag die gesteld kan worden dus.
Reputatie 1
Dank je wel voor de reacties. Thumbs up .
Reputatie 1
Dag allen,

Als eerste bedankt voor alle forum reacties.

Na een intensief dagje kreeg mijn vrouw na de laatste test snel te horen dat ze alle facetten met glans doorlopen had en per 1 okt de opleiding mag gaan starten.

Heel erg blij met het resultaat is ze !

Om toekomstige HC duidelijkheid te geven hoe hoe deze dag eruit zag willen we alles even opsommen.

12.45 aanwezig zijn
13.00 startte de dag met de volgende testen.
Van elke test 25 vragen waarvoor 15 min per test stonden

Als eerste de figuurreeksen
Mijn vrouw zocht eerst 1 vraag waarvan ze zeker het antwoord wist en ging zo terug naar de steeds moeilijkere.

Ala tweede de analogieën test.
Dit waren allemaal dubbelen analogieen.

Als laatste de cijferreeksen.
En hier kwam veel voorbij
X2 x3
Optellen
Aaftrekken
Enz

Daarna direct er achteraan een rollenspel met een psycholoog.
In dit geval een case van een vervelende man die bij een camping zijn auto niet weg wilde zetten.
Mijn vrouw was de receptioniste die moest zorgen dat de man toch zijn auto wilde wegzetten.

Luisteren Samenvatten en doorvragen is de kern
Vd case.

Daarna direct door naar een psychologische test waar gevraagd werd naar hoe je in het leven stond en wat je drijfveren zijn.

As laatste de reactie test met hoofdtel op een computer met voet pedalen en handdingen waarbij het van boven naar links en rechts gaat drukken en met steeds hoger tempo. Concentratie houden is heel erg belangrijk

Zonder de betaalde testen op 123test had ze het nooit gered zei ze.
In totaal is ze ongeveer 3.5 tot 4 uur bezig geweest op de testdag.

Je moet weten wat die dag staat te gebeuren dat geeft rust.
In haar geval wist ze via dit forum eea en dat heeft geholpen
.
Hopelijk is dit een goede aanvulling erop.

Groet en blije meneer en mevrouw 🙂
Das geweldig nieuws, fijn dat ze erdoor is, gefeliciteerd.

Reageer