Bedenk een betere naam voor de sprinter

• 22 augustus 2018
  • 22 reacties
  • 310 Bekeken

Bij het woord sprinter denkt iedere Nederlander en buitenlander aan: snel, versnellend en kortdurend. Maar de treinen in Nederland die we sprinter noemen:
  • zijn niet snel. Want ze stoppen op elk station en rijden niet echt hard
  • trekken niet snel op (dus energiebesparend)
  • rijden niet uitsluitend op korte trajecten.
Kortom, als nieuweling of als buitenlander word je op het verkeerde been gezet door de naam sprinter.

Laten we de NS helpen aan een betere naam. Het woord stoptrein is bijna goed, maar het woord 'stop' wil je in een treinwereld niet graag horen. Iets als hopper, maar er zijn vast betere. Wie kent ze?

22 reacties

Reputatie 7
Badge
(frequentie is belangrijker), dus wat is het probleem met 120 km/h?
Ja dat snap ik ook niet. Trouwens.... de meeste treinen rijden tegenwoordig meestal niet eens harder meer dan 110 a 120. Om te voorkomen dat de trein te vroeg op het volgende station komt ofzo.
Dus een maximum van 120 zou gewoon voldoende moeten zijn hoor.
Reputatie 7
Badge
Sprinter -> RegioRunner
Intercity -> Afhankelijk van het traject: De 'intercity' Roosendaal - Vlissingen -> Mosselexpress. 'Intercity' Hoorn - Enkhuizen -> Boerenkool of Zuiderzeeexpress, 'Intercity' Leiden - Woerden - Utrecht -> Groene Hart Hobbel...

Mossel-express? Dat klinkt wel zo grof, dan moet ik meer aan een vissersboot denken ofzo.
Dat is toch geen naam voor een trein?
Reputatie 7
Badge +3
En met een maximum snelheid van 120 km/h ook niet echt snel te noemen.
In Japan met zijn meterspoor is (behalve op de normaalsporige Shinkansen) de snelheid van de treinen overal maximaal 90 km/h. Klaagt daar niemand over (frequentie is belangrijker), dus wat is het probleem met 120 km/h?
Reputatie 6
Sprinter -> RegioRunner
Intercity -> Afhankelijk van het traject: De 'intercity' Roosendaal - Vlissingen -> Mosselexpress. 'Intercity' Hoorn - Enkhuizen -> Boerenkool of Zuiderzeeexpress, 'Intercity' Leiden - Woerden - Utrecht -> Groene Hart Hobbel...
Reputatie 7
Badge
Nooduitgang-Express. 💋
Bedenk een betere naam voor de sprinter

TREIN-D💋
Reputatie 7
Badge
Nou en. Het is snel genoeg. En juist omdat de SGM zo snel optrekt kan ie daardoor meer minuten opvreten.
Tenzij de machinist als een slak rijd natuurlijk. Maar ja...dat heeft dan niks met de trein zelf te maken.
Badge +3
Anna Pauwlona is strikt genomen geen IC-station, ook al stoppen ze daar tegenwoordig wel allemaal. Zie https://www.ns.nl/vertrekstaten/hdr0.pdf en https://www.ns.nl/vertrekstaten/amr2.pdf

De trein van 0:08 naar Amsterdam is overigens een sprinter, net als die in het weekend van 2:25 naar Den Helder. Zie https://www.ns.nl/vertrekstaten/ana0.pdf

Schagen en Heerhugowaard zijn volgens die vertrekstaten ook geen IC-stations, maar vergelijkbaar met Driebergen-Zeist (sommige intercity's stoppen er, maar blijkbaar niet allemaal) en Veenendaal De Klomp (waar uitsluitend intercity's stoppen, maar ook niet allemaal). En dan heb je nog Dieren, wat wél een echt IC-station is, volgens https://www.ns.nl/vertrekstaten/ah3.pdf

Ik denk dat de typering van de stations uit het (recente) verleden komt, of omdat er wellicht in de toekomst weer intercity's voorbij rijden i.p.v. allemaal te stoppen. Weet nog wel dat eind jaren '80 in ieder geval Driebergen-Zeist nog wél een echt IC-station was.

Verwarrend allemaal 🙄 maar hoe dan ook, stoptrein of lokaal is prima vind ik. In het buitenland kom je ook termen als commuter tegen (pendeltrein cq. boemeltje), maar ja dat kun je een sprinter Den Haag - Amsterdam - Zwolle natuurlijk niet aandoen 😛

De SGM's met drie treindelen blijft nog een tijdje in de dienstregeling.

Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Het is in het buitenland ook heel gebruikelijk dat kleinere stations aan het einde van een traject alleen door IC's bediend worden. Zo zijn er ook TGV's die op allerlei kleine stations stoppen. Anna Pauwlona is bij toeval een IC-station omdat dat toevallig alleen door IC's bediend wordt.

De treincategorie Express vind ik dan weer een vlag op een modderschuit. Ik stel me daar een luxe trein bij voor als de Orient Express. Niet een Duitse trein die om de haverklap stopt maar toch "Rhein-IJssel Express" heet. Dat vind ik een inflatie van het woord "Express".
Reputatie 7
Badge
De sprinterhuiskleur hoeft niet te wijzigen.
Het woord 'sprinter' staat alleen op het oude SGM materieel. Dat gaat er binnenkort toch uit.

Nee hoor. De SGM's met drie treindelen blijft nog een tijdje in de dienstregeling.
Reputatie 6
Stoptrein is toch prima. Al dat marketinggedoe. Er is geen mens die afziet van reizen omdat de trein stoptrein heet. Je moet van A naar B en neemt de voor jou handigste trein die er beschikbaar is op dat traject. Bovendien trekt de Sprinter wel snel op, maar blijft soms dan weer minutenlang staan wachten op het volgende station. Zie Breda. Zo gaat het nog niet snel, als je niet slechts 1 halte hoeft.
Reputatie 7
Badge +3
Met de treincategorie "IC" of "Intercity" is niets mis. Dat wordt in heel veel landen gebruikt voor het langeafstandsverkeer.
Intercity vind ik ook niet zo'n goede keuze. Het City-gehalte van Anna Paulowna of Bodegraven zal de gemiddelde buitenlander ook niet bepaald meevallen. Expres lijkt me een wat betere keuze.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou namen kiezen die in het Engels en Nederlands niet veel verschillen, waardoor de aanduiding voor iedereen zo dicht mogelijk bij de verwachting komt:

• Sprinter vervangen door Lokaaltrein (Local train) of Regiotrein (Regional train)
  • Intercity vervangen door Exprestrein (Express train)
En welke treinserie dan welke naam krijgt, is een tweede vraag.

Dat lijken me inderdaad logischer namen, maar ja de afdeling Marketing.
Reputatie 7
Badge +3
Het klopt overigens dat "Sprinter" verkeerd geïnterpreteerd wordt door Engelstaligen. Engels vrienden van ons gingen met de trein van Hilversum naar Amsterdam. Ze dachten dat een "Sprinter" sneller zou zijn dan een Intercity.

Met de treincategorie "IC" of "Intercity" is niets mis. Dat wordt in heel veel landen gebruikt voor het langeafstandsverkeer. De aanduiding "Sprinter" levert wel verwarring op bij Engelstaligen. Ik kan me uit marketingoverwegingen voorstellen dat NS niet terug wil naar "stoptrein". Maar iets beters als "Regio" of "Lokaal" is natuurlijk voorhanden.

Wat in dit verband wel aardig is om te vermelden dat in het land waar zowel de treincategorie "Inter-City" als "Sprinter" zijn uitgevonden, die aanduidingen al decennia niet meer gebruikt worden. Dat land is Groot-Britannië. Er zijn overigens plannen om InterCity weer in te voeren in Schotland.
https://en.wikipedia.org/wiki/InterCity_(British_Rail)

"Sprinter" was oorspronkelijk de naam van de SGM die vanaf 1975 dienst deed op de Zoetermeer Stadslijn. Toen had dat enige zin om onderscheid te maken tussen Stoptrein en Sprinter omdat de karakteristiek van de Stadslijn nogal afweek van de overige stoptreinen van NS.
Reputatie 5
Badge
De sprinterhuiskleur hoeft niet te wijzigen.
Het woord 'sprinter' staat alleen op het oude SGM materieel. Dat gaat er binnenkort toch uit.
Reputatie 7
Badge
Op alle sprinter treinen staat het woord sprinter afgebeeld op de trein. Bovendien hebben ze allemaal de sprinter huiskleuren wit, geel en blauw. Dat zou dan allemaal veranderd moeten worden.
Reputatie 5
Badge
Ik zou namen kiezen die in het Engels en Nederlands niet veel verschillen, waardoor de aanduiding voor iedereen zo dicht mogelijk bij de verwachting komt:

• Sprinter vervangen door Lokaaltrein (Local train) of Regiotrein (Regional train)
  • Intercity vervangen door Exprestrein (Express train)
En welke treinserie dan welke naam krijgt, is een tweede vraag.
Nou de sprinters zijn toch behoorlijk snel in vergelijking met ander materieel en ze sprinten letterlijk van het ene station naar het andere station op de route.

Elke keer maar weer opnieuw een sprintje trekken om er weer op tijd te zijn, vandaar de sprinter.

Een stoptrein stopt alleen maar 😉
Reputatie 7
Badge +3
Wat is er mis met het woord stoptrein ?
Niks, maar ik kan wel meer andere namen verzinnen. Bijv. regiotrein, lokaaltrein, boemel, omnibus (dat gebruikte de NMBS vroeger), etc. Net als dat je een intercity ook sneltrein, interregio of expres kunt noemen.
Wat is er mis met het woord stoptrein ?

Een sprinter (atleet) rent heel snel en stopt dan, hij gaat niet elke keer na een stop weer verder.
En Sprinters rijden inderdaad ook over grote afstanden.
Reputatie 7
Badge +3
Sprinters rijden niet langzamer dan intercity's en ze trekken juist wel snel op. Het enige is dat ze vaker stoppen.

Reageer