Beeldmateriaal Seinwezen Haarlem

• 4 september 2020
  • 5 reacties
  • 89 Bekeken

Hallo, ik werk voor Seinwezen (tegenwoordig Stadsherstel Amsterdam). Dit pand in Haarlem is voormalig bezit van de NS. In 1915 gebouwd. Wij doen mee aan de Open Monumentendag en ik ben al even op zoek naar beeldmateriaal. Ik krijg helaas geen response via de "normale" wegen, vandaar dat ik contact zoek op deze manier. Ik hoop wat te horen. 'k snap dat de NS een groot bedrijf betreft, mar qua positieve publicatie zou ik het geweldig vinden als hierop wordt gereageerd. Ik wil voor de Open Monumentendag ook pers aanwezig hebben. Mocht er dus oud beeldmateriaal zijn, kan dit gepubliceerd worden. Helaas heeft eigen onderzoek (NH Archief onder andere) geen resultaten opgeleverd.

5 reacties

Betreft Kinderhuissingel 1: www.seinwezen.nl

Hallo @Seinwezen Al rondgekeken in het Utrechts Archief of in de fotoverzameling van de NVBS. Het Spoorwegmuseum Utrecht heeft ook een omvangrijk archief.

Helaas schat ik voorzichtig in dat de NS zelf je hier niet verder mee kan helpen.

Bedankt voor de tip! Ik ga op onderzoek uit :)

Hoi Seinwezen, welkom op de NS Community. 

Je kunt inderdaad het beste het advies van Deventer opvolgen. Dergelijk historisch materiaal, indien het bestaat, zou te vinden moeten zijn in dergelijke archieven of bij lokale historische verenigingen. Ik begrijp dat het gebouw ooit de hoofdwerkplaats is geweest van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Het Utrechts archief heeft daar in ieder geval een database over, hoewel de focus wel vooral op materieel lijkt te liggen. Heb je ook al gekeken of de gemeente of provincie toevallig nog ergens oude bouwtekeningen of andere relevante informatie in het Bouwarchief heeft zitten? 

Bedankt. De tip van Deventer levert mij al best wat op. Heel blij mee!

Archieven ben ik al ingedoken. Grappig, maar ook wat vervelend: het is een mysterie wat er precies in het pand is gebeurd. Beeldmateriaal van de gebouwen die hieraan zijn gebouwd (en inmiddels niet meer bestaan) is er wel. Beste zoektocht. Hopelijk levert het wat op

Reageer