België - Vanaf juli gratis met de fiets de trein in. Toerisme moet immers worden gestimuleerd.

• 6 juni 2020
  • 15 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 6

Opgepast: dit bericht staat in het forum off-topic. Vandaar...

Beste allemaal,

In het kader van de Coronacrisis heeft elk land zijn eigen maatregelen. Ook elke spoorwegmaatschappij heeft zijn eigen maatregelen.

Bij ons moet het toerisme dringend worden gestimuleerd. Immers, we kunnen (of willen) niet meer naar Italië of Spanje, dus we blijven lekker in eigen land.

Wat is er nu beter voor een toeristische uitstap dan lekker met de fiets in de trein ?

Welnu, in juli mag iedereen daarom gratis en onbeperkt zijn fiets in de trein meenemen.

Om het toeristisch treinverkeer verder te stimuleren, krijgt iedereen zijn eerste 10 dagkaarten gratis.

Opgepast: natuurlijk is een mondmasker verplicht, zowel in de trein als in het station.

15 reacties

Reputatie 6

Oeps…

De grenzen gingen open. “Vergeten” met de Fransen te overleggen. Fransen kwaad. Kent u die van de Belg die naar Frankrijk ging ?

Iedereen gratis met de trein. Fiets ook mee. “Vergeten” met de SNCB te overleggen. Sophie (baas SNCB) kwaad.

Kent u die van de Belg die met de fiets op (vertaling naar NL: in) de trein ging ?

Sophie heeft natuurlijk gelijk, want

Gratis uitdelen van toeristische treinpassen aan alle Belgische residenten stelt de vraag van de sanitaire veiligheid van reizigers en personeel’, stelt ze. ’De NMBS zal die veiligheid waaraan ze de laatste maanden bijzonder hard heeft gewerkt onder geen beding in gevaar laten brengen.’

Daarom vraagt ze onmiddellijk overleg ‘en alle noodzakelijke hulp om elk risico op overbezetting van treinen en perrons te voorkomen.

Ook onze Louise (Loes) en Jerom (Jeroen) hebben natuurlijk recht op een veilige werkplek. Dus de toeristenfietsen: nu even niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een goede (Belgen) mop :joy:

Maar als je @Jeroen met Jerom vergelijkt mag hij wat doortrainen om net zo breed en sterk te worden.:rofl:  (er zullen vast wel meer Jerom's zijn maar de meest bekende is natuurlijk wel die uit de populaire strip). En met zo'n postuur kan hij dan beter bij V&S gaan solliciteren, met 1 vinger gelijk alle niet gewenste figuren of fietsen naar buiten wippen. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoie misschien handig om te vermelden dat het gaat om de Belgische spoorwegen?

Verschil met België en Nederland is, dat er normale bezetting in de treinen is.

Badge +3

Zag het ook voorbij komen ja.. Toch weer die Belgen!

Geweldig nieuws, ik ga in juli dan zeker een aantal fietstripjes maken in België. 

Misschien een idee om te emigreren??? :grinning:

Reputatie 7

Ook Zwitserland is volop bezig onder het motto "wieder gemeinsam unterwegs" iedereen weer in het OV te krijgen om te voorkomen dat iedereen de auto pakt. Ook voor binnenlands toerisme. Er is hiervoor een campagne gelanceerd. Totaal tegengesteld aan het Nederlandse standpunt. Ik las vanmiddag trouwens in het nieuws dat volgens wereldwijd onderzoek van een techbedrijf uit Hong Kong Zwitserland van alle landen het best en meest verantwoord de coronacrisis zou aanpakken en hebben aangepakt. Nederland staat op de 19e plek en Belgie op plek 78.

Reputatie 7
Badge +3

Ook Zwitserland is volop bezig onder het motto "wieder gemeinsam unterwegs" iedereen weer in het OV te krijgen om te voorkomen dat iedereen de auto pakt.

Oostenrijk ook.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ernstige twijfels of iedereen weer het OV in krijgen op dit moment de juiste weg voorwaarts is. Ik zou niet gaan experimenteren wanneer de situatie net iets verbeterd is. 

Zo veel mogelijk thuis blijven lijkt me nog steeds het beste idee om verspreiding tegen te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Rene74, ik las het ook iets, betrof welk land op dit moment het veiligst is. Duitsland is een goede tweede en populaire vakantielanden als Spanje, Italie en Frankrijk staan respectievelijk op plek 45, 53 en 60. Zelfs de US en UK staan hoger dan Belgie op 58 en 68. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ernstige twijfels of iedereen weer het OV in krijgen op dit moment de juiste weg voorwaarts is. Ik zou niet gaan experimenteren wanneer de situatie net iets verbeterd is. 

Ik denk niet dat de belastingbetaler tot Sint Juttemis voor Sinterklaas voor het OV blijft spelen. Het is iets te makkelijk om te roepen dat je de mondkapjesplicht niet wil handhaven, dan vervolgens te roepen dat je reizigers vervoeren nog niet veilig vindt en dus liever je hand ophoudt bij de overheid. Sorry, maar dat kan een horecabaas ook niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook Zwitserland is volop bezig onder het motto "wieder gemeinsam unterwegs" iedereen weer in het OV te krijgen om te voorkomen dat iedereen de auto pakt. Ook voor binnenlands toerisme. Er is hiervoor een campagne gelanceerd. Totaal tegengesteld aan het Nederlandse standpunt. Ik las vanmiddag trouwens in het nieuws dat volgens wereldwijd onderzoek van een techbedrijf uit Hong Kong Zwitserland van alle landen het best en meest verantwoord de coronacrisis zou aanpakken en hebben aangepakt. Nederland staat op de 19e plek en Belgie op plek 78.

En met dit bericht geef je aan waarom men in Zwitserland wel meer mensen met het OV zou kunnen vervoeren en in Nederland (nog) niet.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Het rapport analyseert de aanpak van de virusuitbraak per land, het is geen overzicht van de huidige stand van zaken per land. België scoort bijvoorbeeld vooral slecht door de gebrekkige maatregelen in de rusthuizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat de belastingbetaler tot Sint Juttemis voor Sinterklaas voor het OV blijft spelen. Het is iets te makkelijk om te roepen dat je de mondkapjesplicht niet wil handhaven, dan vervolgens te roepen dat je reizigers vervoeren nog niet veilig vindt en dus liever je hand ophoudt bij de overheid. 

Nou nou, dat je anti-NS bent is wel duidelijk. Hou je eens bij de feiten in plaats van steeds iets te roepen.

Er wordt wel degelijk gehandhaafd, wel op z'n voor-corona's dus niet in iedere trein is controle.

Zeg eens, hoe vaak heb jij sinds 1 juni met de trein gereisd en hoe vaak ben je gecontroleerd?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ook de touringcarbedrijven wezen gisteren in Op1 er nog eens fijntjes op dat de mondkapjesplicht in het OV niet gehandhaafd (= boetes uitdelen) wordt. De vakbonden hebben vanaf de eerste dag al geroepen dat het OV-personeel er niet voor was om de mondkapjesplicht te handhaven, dat verzin ik niet.

Geweldig nieuws, ik ga in juli dan zeker een aantal fietstripjes maken in België. 

Reageer