Ik zag op twitter een foto van iemand die de icng kleuren had omgedraaid naar de kleuren van de oude benelux treinen en ik vraag me af waarom wordt dat weer niet gedaan wordt? Het staat de trein en het licht duidelijk toe dat de trein naar belgie gaat.
Vrijwel alle treinstellen van de NMBS rijden niet meer rond in NMBS-rood. De meeste treinstellen en rijtuigen zijn overgeschilderd in een voornamelijke ‘witte’ huisstijl. Het gaat er dan ook een beetje gek uitzien als je een nieuw bestelde trein weer in de oude huisstijl laat rijden.
Ik denk eerder dat veel mensen dit weer als een nieuwe huisstijl zullen zien. ;)
Lastig als die stellen/stammen ook op andere trajecten moeten rijden…
Dan zou een naam als Kameleon beter zijn dan Wesp of Bij of hoe die ook genoemd wordt.
Lastig als die stellen/stammen ook op andere trajecten moeten rijden…
Dan zou een naam als Kameleon beter zijn dan Wesp of Bij of hoe die ook genoemd wordt.
Ik denk voornamelijk dat ze de belgische icng treinen niet ergens anders dan de hsl gaan zetten als ik eerlijk ben. Er zijn genoeg binnenlandse versies om die op 1 van de trajecten te zetten, maarja uitzonderingen kunnen altijd nog gebeuren inderdaad
Ik zag op twitter een foto van iemand die de icng kleuren had omgedraaid naar de kleuren van de oude benelux treinen en ik vraag me af waarom wordt dat weer niet gedaan wordt? Het staat de trein en het licht duidelijk toe dat de trein naar belgie gaat.
Nee ICNG België blijft (vooralsnog) in de bekende NS geel/blauwe livrei:
Op Belgische treinforum was te lezen dat de testritten belangrijk was. En dat de kleurstelling voorlopig bijzaak zijn.
Lastig als die stellen/stammen ook op andere trajecten moeten rijden…
Dan zou een naam als Kameleon beter zijn dan Wesp of Bij of hoe die ook genoemd wordt.
Ik denk voornamelijk dat ze de belgische icng treinen niet ergens anders dan de hsl gaan zetten als ik eerlijk ben. Er zijn genoeg binnenlandse versies om die op 1 van de trajecten te zetten, maarja uitzonderingen kunnen altijd nog gebeuren inderdaad
NMBS heeft een giga order gegeven voor de M 7 rijtuigen. Weet niet of Alstom de Bombardier BN in Brugge heeft overgenomen.
Dus heeft het doortrekken van ICNG naar andere bestemmingen ook niet veel nut. Via niveau - 2 op Antwerpen C kun je via Brussel Nationaal Luchthaven naar Leuven/Luik Maar wat is de meerwaarde voor (Inter) nationale treinreizigers van/naar Nederland?
Wel was in de Belgische spoorblad Spoorwegjournaal te lezen dat de NMBS reeks 28 + I - 11 rijtuigen ingezet zal worden tussen Breda - Brussel. En dat de ICNG Amsterdam - Brussel vanaf Rotterdam Centraal rechtstreeks doorrijdt naar Noorderkempen. Daarmee wordt station Noorderkempen 2 keer p/u bediend. Zoals de regio Kempen dit al jaren wenst.
Lastig als die stellen/stammen ook op andere trajecten moeten rijden…
Dan zou een naam als Kameleon beter zijn dan Wesp of Bij of hoe die ook genoemd wordt.
Ik denk voornamelijk dat ze de belgische icng treinen niet ergens anders dan de hsl gaan zetten als ik eerlijk ben. Er zijn genoeg binnenlandse versies om die op 1 van de trajecten te zetten, maarja uitzonderingen kunnen altijd nog gebeuren inderdaad
NMBS heeft een giga order gegeven voor de M 7 rijtuigen. Weet niet of Alstom de Bombardier BN in Brugge heeft overgenomen.
Dus heeft het doortrekken van ICNG naar andere bestemmingen ook niet veel nut. Via niveau - 2 op Antwerpen C kun je via Brussel Nationaal Luchthaven naar Leuven/Luik Maar wat is de meerwaarde voor (Inter) nationale treinreizigers van/naar Nederland?
Wel was in de Belgische spoorblad Spoorwegjournaal te lezen dat de NMBS reeks 28 + I - 11 rijtuigen ingezet zal worden tussen Breda - Brussel. En dat de ICNG Amsterdam - Brussel vanaf Rotterdam Centraal rechtstreeks doorrijdt naar Noorderkempen. Daarmee wordt station Noorderkempen 2 keer p/u bediend. Zoals de regio Kempen dit al jaren wenst.
Testrit met Traxx reeks 28 + I - 11 rijtuigen:
Eerste testritten ICNG België 3301 tussen België - Nederland v.v.:
Ook reed de ICNG België naar Roosendaal. Zien wanneer het tussen Antwerpen - Breda via de HSL getest gaat worden. En vele andere testritten in België en tussen België - Nederland.
En dan vanaf december 2024 (hopelijk) toelating door DVIS, IL&T en ERA.
Volgens mij de NS de enige eigenaar van de ICNG's die naar Brussel gaan rijden. Me dunkt dat er dan geen aanleiding is om een NMBS-logo of-kleur te voeren op die treinen.
Overigens: zijn die ICNG motorisch in staat om de heuvels naar Luxemburg probleemloos te nemen - anders dan de vorige Bene(lux?)-stellen? Het zou een goede gelegenheid zijn om de trein (incidenteel - om de twee uur bijv.) naar Luxemburg door te laten rijden met slechts een paar stops - Namen, Aarlen - of ligt dat te gevoelig bij de NMBS en gaat de Belg dan weer zijn eigen plan trekken (= dit plan saboteren)? De Europese wetgeving maakt het in elk geval mogelijk en bij Belgische plantrekkerij moet er via de Europese rechter - ironischerwijs in Luxemburg zetelend - opgetreden worden.
Naar Luxemburg? Dan moet je keren in Brussel Noord.
Vanaf 2025 40 minuten sneller met ICNG België t.o.v. huidige Beneluxtrein?:
https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-ic-brussel-40-minuten-versnellen
Zou mooi zijn. Meer keus aan treinen tussen Brussel/Antwerpen - Nederland:
Eurostar Londen/Parijs - Amsterdam
IC Brussel - Amsterdam Zuid/
Belgische IC vanaf Antwerpen doorgetrokken naar Breda/Rotterdam
Roosendaal - Puurs
ICNG België wordt dan een concurrent voor de Eurostar Londen/Parijs - Amsterdam.
Weer een fase verder:
En in Nederland moet de inzet van ICNG nog goedgekeurd worden?
Het artikel is wat onduidelijk, maar zowel in België als in Nederland moet de trein nog goedgekeurd worden. Waar het om gaat is dat de toelatingsritten nu zijn afgerond en het toelatingsdossier is samengesteld. Dat toelatingsdossier is nu aan de ERA gestuurd, zodat die het kan gaan beoordelen.
Die stap (het indienen van het dossier) is voor Nederland al een tijdje terug gezet, dus in dat opzicht loopt Nederland dus voor op het proces van België, wat ook niet vreemd is: de binnenlandse ICNG moet als eerste ingezet gaan worden, en later pas de Belgische variant.
Het artikel is wat onduidelijk, maar zowel in België als in Nederland moet de trein nog goedgekeurd worden. Waar het om gaat is dat de toelatingsritten nu zijn afgerond en het toelatingsdossier is samengesteld. Dat toelatingsdossier is nu aan de ERA gestuurd, zodat die het kan gaan beoordelen.
Die stap (het indienen van het dossier) is voor Nederland al een tijdje terug gezet, dus in dat opzicht loopt Nederland dus voor op het proces van België, wat ook niet vreemd is: de binnenlandse ICNG moet als eerste ingezet gaan worden, en later pas de Belgische variant.
Zag dat toelatingsritten ICNG in november 2021 afgerond was. Slechts 4 maanden eerder dan ICNG België.
Maar zien hoe het vervolg is. Het lijkt erop dat de 20 ICNG België voor december 2024 geleverd zal zijn.
ICNG België gaat grotendeels hetzelfde rijpad rijden als Thalys:
https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller-en-vaker-per-trein-naar-belgie/
Op site van NMBS is te lezen dat de ICNG België tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid via Brussel Centraal, Brussel Noord, Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol rijden.
Lijk me niet dat bij Amsterdam Zuid goed gekeerd kan worden. Doortrekken naar Lelystad Centrum zal logischer zijn.
NMBS zal waarschijnlijk de Traxx reeks 17 met I - 11 rijtuigen (200 km p/u) inzetten. Mogelijk ter overbrugging eerst Traxx reeks 28. Die rijdt maximaal 160 km p/u.
Het aandeel van Eurostar Amsterdam - Parijs/Londen zal tussen Amsterdam - Brussel kleiner worden. Zien hoe vaak de Eurostar naar Parijs & Londen zal rijden. De Eurostar consortium kan flexibel hun frequentie verhogen of verlagen.
The photo of the ICNG train in the old Benelux colors looks fantastic! It's a great nod to history and would be perfect for trips to Belgium. Repainting them this way is a brilliant idea!
Ondertussen al weer 4 jaar geleden is al aangegeven waarom een nieuwe trein geen jaren '90 kleurstelling meer krijgt. Ook al toont de kleurencombinatie best aardig.
Anderzijds zijn we nu vier jaar verder, en de ICNG rijdt nog steeds niet in de "Beneluxdienst".......
Ondertussen al weer 4 jaar geleden is al aangegeven waarom een nieuwe trein geen jaren '90 kleurstelling meer krijgt. Ook al toont de kleurencombinatie best aardig.
Anderzijds zijn we nu vier jaar verder, en de ICNG rijdt nog steeds niet in de "Beneluxdienst".......
Het was ook gecommuniceerd dat het per december 2024 (dienstregeling 2025) gaat rijden. Onder voorbehoud. Want er kan altijd iets tussen komen.
Goed dat de ICNG België grondig is getest. Ze kunnen er niet vroeg genoeg mee beginnen. Zou mooi zijn als NS het ook met mensen test. En dan niet per december 2024.
En de ervaringen met toelating van treinen in Nederland - België/Duitsland leert dat de bureaucratie langzaam is. Toelating bij ERA, IL&T en DVIS is ook noodzakelijk.
TreintramBus pleit voor uitstel van serie 9500:
https://treintrambus.be/blogberichten/nieuwe-treinen-brussel-amsterdam-ja-maar/
Lijk me dat er meer treinen nodig zijn tussen Brussel - Nederland. Zeker in zomerperiode is het vol in de Beneluxtrein.
De stop van 10 minuten bij Antwerpen Centraal kan goed gebruikt worden om vertragingen in te lopen. En gezien de punctualiteit van serie 9200 zal dat regelmatig nodig zijn.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.