beantwoord

Benaming stilstaande trein

• 15 februari 2020
  • 11 reacties
  • 393 Bekeken

Hoi, een rare vraag maar al een langlopende discussie thuis... Hoe noem je een trein die stilstaat aan het perron? Een auto staat geparkeerd, een trein ook of is daar een andere benaming voor? 😄

Groet Marco

icon

Beste antwoord door Edwin 15 februari 2020, 19:53

Een trein staat meestal opgesteld of klaargezet. Een echte naam hebben we er niet voor.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Een trein staat meestal opgesteld of klaargezet. Een echte naam hebben we er niet voor.

Top, bedankt! 

Reputatie 3

Langs het perron= gehalteerd

Op het emplacement = gerangeerd

Right?

Reputatie 5
Badge

NO.

Dat betekent de verplaatsing zelf, de vraag was juist over stilstand. Als een treinstel wordt afgerangeerd dan moet het toch een stukje rijden voordat het dan weer tot stilstand komt op een zijspoortje. En daar staat het dan opgesteld (voor schoonmaak of latere inzet als er weer een spits begint oid)

Tijdens de rit bij een stopplaats kan je eventueel ook nog zeggen ´staat gehalteerd´ maar dat is bepaald geen mooi NL.

In BE/vlaams heet het veel duidelijker ´stilstanden´. Dat wordt zelfs zo omgeroepen bij vertrek als info aan de reizigers.

Reputatie 3

Even een kleine update, van de week kwam ik met een stoptrein aan op Dordrecht zuid en wat zag ik daar! Een bord met daarop "let op trein "halteert" aan het einde van het perron." 

Kon even geen duidelijke foto trekken maar hij staat er echt hahaha

Dus is halteren nu echt niet het woord voor een geparkeerde trein langs het perron?

Badge

Langs het perron stilstaan noemen we Halteren.

Parkeren is meer als er geen machinist meer in de trein aanwezig is en ook geen reizigers.

Reputatie 3

Ja had het woord geparkeerde even tussen haakjes moeten zetten :) maar was meer voor de TS.

Reputatie 7
Badge +3

Even een kleine update, van de week kwam ik met een stoptrein aan op Dordrecht zuid en wat zag ik daar! Een bord met daarop "let op trein "halteert" aan het einde van het perron." 

Kon even geen duidelijke foto trekken maar hij staat er echt hahaha

Wel een foto in een artikel op Rijnmond.nl

Reputatie 3

Thanks Momo! 😁👍

Badge +3

Serieus?

Maar dan kan het gebeuren dat die boodschap een machinist niet bereikt of hij dit door zijn andere werkzaamheden vergeet. De kans is miniem…

Welja, je vergeet even Bijlmer ArenA en zo met je trein bomvol voetjebalsupporters als Ajax speelt tegen Spakenburg of RKC.. of Almere Buiten of zo omdat die stop ‘nieuw’ of ‘extra’ (of nog onbekend voor een machinist) is? Wat nou rondje om de kerk… er staat toch ergens wel op je dienstkaartje waar je allemaal moet stoppen en zo? Laat anders de trein het zelf maar doen… Het is geen bus waar je op de STOP knop moet drukken als je er uit wilt ergens :joy:

Maar goed dat is off-topic, en of een trein halteert of stopt lijkt mij hetzelfde, of als die er al lang staat dan geparkeerd/opgesteld (voor de nacht soms zelfs aan een perron, met alle gevolgen van dien, niet wassen maar even ander kleurtje geven en zo volgens boefjes)...

Reputatie 7
Badge

Serieus?

Maar dan kan het gebeuren dat die boodschap een machinist niet bereikt of hij dit door zijn andere werkzaamheden vergeet. De kans is miniem…

Welja, je vergeet even Bijlmer ArenA en zo met je trein bomvol voetjebalsupporters als Ajax speelt tegen Spakenburg of RKC.. of Almere Buiten of zo omdat die stop ‘nieuw’ of ‘extra’ (of nog onbekend voor een machinist) is? Wat nou rondje om de kerk… er staat toch ergens wel op je dienstkaartje waar je allemaal moet stoppen en zo? Laat anders de trein het zelf maar doen… Het is geen bus waar je op de STOP knop moet drukken als je er uit wilt ergens :joy:

Maar goed dat is off-topic, en of een trein halteert of stopt lijkt mij hetzelfde, of als die er al lang staat dan geparkeerd/opgesteld (voor de nacht soms zelfs aan een perron, met alle gevolgen van dien, niet wassen maar even ander kleurtje geven en zo volgens boefjes)...

Waar haal je in vredesnaam die quote nu weer vandaan en waarom zet je die compleet onnodig hier neer?

Reageer