beantwoord

berg spoor

• 17 July 2021
  • 4 reacties
  • 120 Bekeken

Reputatie 1

Welke trajecten in Nederland hebben de kwalificatie berg spoor??

icon

Beste antwoord door Macklobell 17 July 2021, 21:58

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Er WAS een TRAMlijntje dat ooit wel zo werd genoemd, maar dat is al ruim 50 jaar opgeheven en opgebroken. Er zat uiteraard een zekere steilte in.

In DE-en natuurlijk nog veel meer in Zwitserland/Oostenrijk zijn diverse bergspoor-lijntjes, die meestal geheel apart van het nationale spoornet rijden en vaak als funiculaire-een soort evenwichtslift waar 2 cabines elkaar op/neerlaten middels een kabel. De dichtstbijzijnde in DE is net achter Bonn-de Drachenfels op.

Reputatie 6

Ik neem aan geen. Maar vanwaar de vraag?

Ik hoorde die term vallen op tv inverband met watersnood, dat sommige lijnen in dat gebied hoger liggen dan andere lijnen die wel deels onberijdbaar zijn en toen hadden ze het over de term berg spoor, was op de duitse tv trouwens 

Ja in Duitsland hebben ze dat wel natuurlijk. Ik denk al in de Eifel en daar is veel water gevallen. In Nederland dus niet.

Reputatie 1

Ik hoorde die term vallen op tv inverband met watersnood, dat sommige lijnen in dat gebied hoger liggen dan andere lijnen die wel deels onberijdbaar zijn en toen hadden ze het over de term berg spoor, was op de duitse tv trouwens 

Reputatie 6

Reageer