beantwoord

Bij werkzaamheden tegen NS-tarief reizen in de stadsbus?

Reputatie 6
Badge +2
Er staat op de NS-site: "tussen Utrecht Centraal-Utrecht Maliebaan kunnen geen Sprinters rijden; u kunt gebruikmaken van U-OV stadsbuslijn 8." Ik meen dat zo'n reisadvies inhoudt dat NS iets regelt met de andere vervoerder. Kan ik dus ingecheckt bij NS met deze bus mee, zonder in de bus in te checken?
icon

Beste antwoord door HetisRobbert 20 mei 2014, 13:22

Ik heb navraag gedaan,

En heb het volgende antwoord "Je kunt gewoon van deze bus gebruikmaken. Je dient alleen wel een geldige incheck te hebben bij de NS."

Je dient inderdaad dus te in-checken bij NS op Utrecht Centraal en weer te uitchecken op Utrecht Maliebaan zoals iskOV ook al aangaf.

Bekijk origineel

11 reacties

Er staat op de NS-site: "tussen Utrecht Centraal-Utrecht Maliebaan kunnen geen Sprinters rijden; u kunt gebruikmaken van U-OV stadsbuslijn 8." Ik meen dat zo'n reisadvies inhoudt dat NS iets regelt met de andere vervoerder. Kan ik dus ingecheckt bij NS met deze bus mee, zonder in de bus in te checken?

Als er afspraken zijn gemaakt met de bus kan je daar gewoon in- en uitchecken. Hoe het zit met Abonnementen zou ik zo even niet weten.
Reputatie 6
Badge +2
Het lijkt me niet dat ze voor werkzaamheden aan het spoor de software van de cico's in de bus gaan aanpassen. Het is vooral van belang bij vrij reizen met NS.
Met reizen op saldo maakt dit natuurlijk geen verschil. Bij Abonnementen kunt gebruikmaken van U-OV stadsbuslijn 8... dus ook dan zul je de reis maken op saldo. Behalve met OV-Jaarabonnement. Of er dient echt een afspraak te zijn dat de bus gratis is. Ik ga het eventjes navragen.
Reputatie 3
Badge
Lijkt me dat je gewoon met die bus meekunt, zonder daar in- of uit te checken. In essentie heb je een geldig vervoerbewijs voor NS als je bent ingecheckt, en vervangt die bus het NS-vervoer. Sterker nog: als je eerst uitcheckt op Utrecht Centraal reis je daarna vermoedelijk zwart op die bus (hoe kan de buschauffeur zien dat je een 'omgeleide' NS-reiziger bent?). En als je niet uitcheckt bij NS en wel incheckt in de bus, wordt daarmee volgens mij je NS-incheck ongeldig.

Alleen niet vergeten dan alsnog uit te checken op Maliebaan!

En ik denk dat je op de terugweg moet inchecken op Maliebaan, dus niet op de bus.

Als er afspraken zijn gemaakt met de bus kan je daar gewoon in- en uitchecken. Hoe het zit met Abonnementen zou ik zo even niet weten.

Je hebt bij NS betaald voor een treinreis naar Maliebaan.
Als je dan ook nog eens bij de vervangende bus in- en uitcheckt, betaal je voor die busrit nog eens €1,08 extra / bovenop de kosten van je treinreis.
Gewoon - zonder inchecken - in bus 8 stappen en bij halte Maliebaan uitstappen. Stukje lopen en pas op station Maliebaan uitchecken.
Als NS naar zo'n vervangende bus verwijst (en dan ook nog een specifieke lijn), is e.e.a. gewoon met die vervoerder geregeld.
Ik heb navraag gedaan,

En heb het volgende antwoord "Je kunt gewoon van deze bus gebruikmaken. Je dient alleen wel een geldige incheck te hebben bij de NS."

Je dient inderdaad dus te in-checken bij NS op Utrecht Centraal en weer te uitchecken op Utrecht Maliebaan zoals iskOV ook al aangaf.
Reputatie 3
Badge
Ik heb navraag gedaan,

Voor de volledigheid: ook omgekeerd. Van Maliebaan naar Centraal inchecken op Maliebaan, niet in de bus!
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt. Geldt dit ook als NS bij werkzaamheden of een storing adviseert de metro te nemen (zoals weleens in Amsterdam gebeurt)? Staat er dan iemand bij de poortjes om je door te laten zonder in-/uitchecken?
Bedankt. Geldt dit ook als NS bij werkzaamheden of een storing adviseert de metro te nemen (zoals weleens in Amsterdam gebeurt)? Staat er dan iemand bij de poortjes om je door te laten zonder in-/uitchecken?

Als het expliciet staat aangegeven op de NS website bij de storing zijn daar inderdaad afspraken over gemaakt. Anders zal er iets staan van: u kunt gebruik maken van de overige/andere vervoerders.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt. Ik zal er volgende keer eens op letten hoe het er precies staat.
Prima vraag Dennis, ik zie dat NS Gids het goede antwoord al heeft geplaatst.

Reageer