Wat ik me afvroeg, er zijn vele oplossingen aangedragen en uitgeprobeerd om het ‘blaadjes-probleem’ te bestrijden. Een krachtige laser was er daar één van. Wat is er van die proef terecht gekomen? Was het te duur misschien?
https://www.engineersonline.nl/nieuws/id24147-laser-verdampt-blaadjes-van-spoor-video.html
Wie weet meer?
Beste antwoord door Stijn NS
Goedemiddag ikwilgraagweten. Ik zie dat er nog geen echt concreet antwoord is gegeven, dus heb zelf ook even wat rondgesnuffeld. De informatie die beschikbaar is over dit laser systeem is echter een beetje tegenstrijdig. De laatste artikelen waar de lasers in genoemd worden die ik zo snel heb kunnen vinden zijn van september 2020 (Quest en Metronieuws), waarin wordt aangegeven dat de lasers enkel werken bij een erg lage snelheid waardoor de dienstregeling zou worden verstoord.
Dit artikel van Treinreiziger uit november 2019 heeft echter een aantal quotes van een medewerker van het bedrijf achter de lasers, Laser Precision Solutions (LPS), wat iets anders zou beweren. De testen in Engeland waar jouw artikel naar refereert zouden zijn uitgevoerd vóór 2004. Daarna is er ook een proef geweest in Nederland door Strukton en NS, maar de doelstelling daarbij werd niet gehaald, de schoonmaaksnelheid was te laag. Sindsdien is er doorontwikkeld door het bedrijf LPS, met dus ook de proef in New York. Het netwerk in New York is echter een netwerk met een lagere snelheid, tot ~40 km/u, dus dat is niet representatief voor wat in Nederland nodig zou zijn. De betreffende medewerker van LPS geeft vervolgens aan dat de snelheid opgevoerd zou moeten kunnen worden tot 80 km/u, maar informatie over succesvolle testen daarmee kan ik niet vinden. Het laatste wat in dit artikel wordt aangegeven is vervolgens dat er (destijds in ieder geval) blijkbaar wel interesse was in het systeem door onder andere de NS en Arriva.
Ik heb vervolgens ook het specifieke bedrijf zelf opgezocht, of hun website dan. Op de hoofdpagina wordt beweerd dat ze nu de technologie zouden hebben om tot 100 km/u te werken, maar de productpagina en hun media pagina hebben daar geen verdere informatie of testbewijzen van.
Weliswaar is dit een vrij oppervlakkige zoektocht, maar er is voor mij weinig concreet bewijs dat ze succesvolle testen hebben uitgevoerd boven de 40 km/u. Op dit moment is het denk ik puur een kwestie van afwachten op meer nieuws daarover. En dit laat dan het financiële plaatje, in hoeverre dit systeem haalbaar is voor ons spoor t.o.v. de WRC, links liggen.