Blunders op het spoor | NS Community

Blunders op het spoor

  • 13 March 2018
  • 54 reacties
  • 3523 Bekeken

Reputatie 1
We hebben het vast wel eens meegemaakt: blunders op het spoor... zowel door NS personeel, als door de reizigers... deel de meegemaakte blunders hieronder, dan kunnen we lachen :D

Ik zal beginnen: ik ging zondag naar Barneveld. Vanaf Groningen had ik een directe intercity naar Amersfoort, waar ik moest overstappen. Ik zat in zo’n nieuwe dubbeldekker... je merkt haast niet dat je vertrekt, rijdt of stopt... zo ook op station Assen.. we stonden voor mijn gevoel wel erg lang stil.. ik wou net in de app kijken of er een verstoring was ofzo... en toen kwam ik erachter dat we alweer 3 minuten aan het rijden waren....

54 reacties

Ik brak laatst een klapstoel toen ik plaatsnam.

Ik heb er de dag erna keurig een melding van gemaakt 🆒
Badge
Hoe heb je dát voor elkaar gekregen Erryt? ;)

Vorige week maandagochtend verslikte de automatische omroep op Utrecht Centraal zich even:
*ding-dong*
"Dames en heren. Dit is een-"
... korte stilte ...
*ding-dong*
"Beste reizigers. Dit is een bericht voor reizigers naar..."

Zelfs de moderne technologie verzet zich dus tegen genderneutraliteit 🙂
Vorig jaar, einde van de zomer. In Rotterdam in de trein naar Zwolle gestapt waar het in de rit daarvoor erg gezellig was geweest. 1e klas hokje voor 6 personen. Lekkere smurrie op de grond van bier en andere rotzooi. Vuilnisbak vol met fastfood-resten. Had al een raam open gezet om de lucht eruit te krijgen, want die bleef lekker hangen in zo'n hok. Komt er kort daarna een vrouw naast me zitten die erg druk met haar telefoon aan het pielen was. Laat ze haar telefoon vallen en mikt hem vol in de smurrie. Dat was erg smakelijk :8
Ik brak laatst een klapstoel toen ik plaatsnam.

Ik heb er de dag erna keurig een melding van gemaakt 🆒


Ik was erbij. Had mij ook kunnen overkomen :8
Reputatie 7
Badge
ik heb een keer heel hard mijn hoofd aan het plafond gestoten toen ik wou gaan zitten op een stoel.
Dat deed auw!:)
Reputatie 7
Badge +3
Ik moest 's avonds de IC van Utrecht naar Amersfoort hebben. De trein stond al geruime tijd voor vertrek klaar langs het perron en ik stapte in. Ik moest ontzettend nodig, dus ben stiekem terwijl de trein nog op het station stond even naar het toilet gegaan. Daarna rustig in de verder lege coupé gaan zitten.
Opeens hoorde ik de deuren dichtgaan en dacht nog "is het nou al tijd?" Toen de trein vervolgens ook nog de verkeerde kant op reed, had ik wel door dat er iets niet helemaal goed was, mijn gedeelte was 'afgekoppeld'. Vermoedelijk is de conducteur die moest controleren op een lege trein langs gelopen terwijl ik op het toilet was.
Ik liep door de trein naar het hokje van de machinist en klopte op de deur. Achteraf denk ik dat-ie zich een ongeluk geschrokken is. Geen reactie, maar een paar minuten later stonden we stil op het rangeerterrein en kwam de machinist naar buiten. Ik legde de situatie uit, hij moest er eigenlijk wel om lachen en samen zijn we weer tussen de sporen door terug naar het station gelopen. Was nog net op tijd voor de laatste trein ...

En mijn andere blunders:
- een elektrische gitaar in de trein laten liggen, nooit meer teruggezien
- het voor elkaar krijgen in de twee minuten tussen Utrecht Zuilen en Utrecht CS in slaap te vallen en in Maarn weer wakker worden als er geen treinen meer teruggaan
Reputatie 1
Leuke blunders :D

Ik brak laatst een klapstoel toen ik plaatsnam.

Ik heb er de dag erna keurig een melding van gemaakt 🆒


Ik was erbij. Had mij ook kunnen overkomen :8

Heb je een foto gemaakt? 😉
Dat zou wat geweest zijn. Ben ik een keer met Erryt op pad en ga ik zijn treinblunders op de gevoelige plaat zetten 😃
Reputatie 7
Badge +3
Ik brak laatst een klapstoel toen ik plaatsnam.

Ik heb er de dag erna keurig een melding van gemaakt 🆒


Ik was erbij. Had mij ook kunnen overkomen :8


Begin me dan toch af te vragen wat jullie dan allemaal doen in zo'n trein. Feestje bouwen en op de stoelen dansen of spelen voor Hulk?

Zelf heb ik geen echte blunders.
Ben alleen een keer bijna vergeten uit te stappen op het eindpunt, was misschien iets te verdiept in mijn boek en het was donker buiten. Ik was in de veronderstelling dat we nog op Den Haag HS stonden, ook had ik wel het idee dat we wel erg lang bleven staan en gaf het scherm in de trein al de nieuwe bestemming Roosendaal aan. Dacht alleen dat ze wel erg vroeg dat aanpasten want we moesten nog naar Den Haag Centraal. Tot ik opeens wat beter naar buiten keek en besefte dat we al op Centraal stonden. Dus toen maar snel uitgestapt en naar mijn volgende trein gelopen.
Begin me dan toch af te vragen wat jullie dan allemaal doen in zo'n trein. Feestje bouwen en op de stoelen dansen of spelen voor Hulk?


Dat is nogal een insinuatie 😃 Uiteraard gedragen wij ons voorbeeldig in onze eigen treinen. We behandelen ze alsof het onze eigen kinderen zijn.
Reputatie 1
Dat zou wat geweest zijn. Ben ik een keer met Erryt op pad en ga ik zijn treinblunders op de gevoelige plaat zetten :D
Zou voor ons wel leuk zijn 😃
Badge +3

Laatst nog samen met wat mede forumleden (o.a. @Momo) gezellig pratend spontaan door de poortjes vanaf Hoog Catharijne het station op gelopen. Chips, ik heb helemaal niet ingecheckt! Dus tijdens het fluiten toch maar uit de trein gesprongen (mag dat? instappen niet meer natuurlijk!) en toen ingecheckt op het perron. Extra reistijd: een kwartier.

Of uit gewoonte in Utrecht de roltrap naar spoor 18/19 nemen en diep in gedachten blindelings instappen in de IC op spoor 19 waarvan je denkt dat die wel naar Eindhoven gaat (zelfde vertrektijd als die naar Nijmegen aan de overkant) en vervolgens Zeist en Veenendaal De Klomp voorbij zien komen voordat ik doorhad dat de treinen naar Nijmegen en Eindhoven tegenwoordig kruisen, dus 18 en 19 omgedraaid zijn (ook al was dat best al wel een tijdje, maar ik reisde toen ook veel naar Zeist, en werkte in De Klomp). Nou ja dan maar via Arnhem en Nijmegen naar Eindhoven. 

Of gewend zijn om dagkaartjes uit te printen en in je tas te stoppen (inchecken niet nodig) maar voor de verandering maar eens gekozen had om het op mijn ov-chipkaart te laden.. en dan een UvB krijgen omdat het ticket dus nog klaar stond op een automaat :disappointed_relieved:

Dat laatste kon men zien (verlopen/niet opgehaald op kaartnummer ×, dus heel de UvB kwijtgescholden natuurlijk).

Een tijd terug zat ik in de IC Zwolle - Leeuwarden. In Meppel gingen we rechtsaf i.p.v. rechtdoor 🙂 Machinist liep naar de andere kant van de trein en reed terug naar spoor 3. Daarna wel in de goeie richting en met een kleine vertraging aangekomen.
Ruim 5 jaar geleden verkeerd gereden met de trein met nachtnet. We gingen richting Den Haag HS en eindigde in Bloemendaal. Weet nog dat de machinist de chef trein oppiepte met de mededeling: HC, kom ff naar voren. Vervolgens zijn we voor. Zegt onze machinist, dit lag toch niet op onze route he.... ?

Zelf ooit vergeten in Dordrecht af te stappen en was door naar Rotterdam CS gegaan. Vol overtuiging dat het me dienstkaartje was. Euhm, had van Dordrecht naar Rotterdam CS moeten stopperen ?.

Soms met omroepen vergis je je in station. Geweldige taferelen krijg je dan ?.

Bij een DDZ onderin bij het stuurrijtuig waar je door de deuren heen kan. Was een beetje gehaast, eindig ik doodleuk met een klink in me handen.
Reputatie 4
Mijn zus, woonachtig in Rotterdam, was 5 jaar getrouwd. Wij gaven hiervoor een etentje weg in Rotterdam en kozen de trein om wat te kunnen drinken. Besloten voor de zekerheid niet de laatste trein terug te nemen, je weet immers maar nooit. Kortom, het was te gezellig en we kwamen toch in de laatste trein naar Tilburg terecht. Partner zat al voor Lombardijen te slapen. Ik moest dus wakker blijven en dat lukte vrij aardig. We passeerden Tilburg Reeshof en ik dacht nog: zo meteen partner even wakker maken........ ik werd gewekt door partner terwijl we door een tunnel raasden met de vraag of we pas in Barendrecht waren. Uhummmm, even wakker worden, even denken. Nee, ik heb Tilburg Reeshof net nog gezien......oeps, dan razen we nu onder Best door. In Eindhoven gingen er nog wel treinen richting Weert en Venlo. Richting Tilburg 0,0 nada, niets. Dat is dus een erg dure taxi rit naar Tilburg geworden met een chauffeur die de weg niet wist en die ik dus Eindhoven uit heb moeten loodsen en Tilburg in. Met mijn oog op een voortrazende meter. Sindsdien echt nooit meer een laatste trein genomen 😛
Reputatie 7
Badge +3
"Dames en heren" (toen nog), "euh, volgens mij had ik zojuist moeten stoppen op Utrecht Lunetten. Excuus. Reizigers richting Utrecht Lunetten kunnen nu overstappen op station Houten."

Heb ik meerdere malen meegemaakt 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag voor eerst met mijn tas tussen de deuren van de trein gekomen ..... na opvolgen advies van V&S, hahaha.

Ik was al ruim op tijd op het station voor mijn beoogde trein (IC van 17.24 ri Amsterdam vanaf Delft). Toen ik echter rond 17.20 de roltrap naar het perron wilde nemen zag ik op de halaanwijzer boven die roltrap de IC Den Haag van 17.00 met +20 en de IC Lelystad van 17.09 met +10 op het afwijkende spoor 2. Daar was dus iets niet zoals het hoorde.

Allebei de treinen stonden aan het perron, de IC Den Haag met alle deuren op 1 na dicht en zag er leeg uit en de IC Lelystad (bomvol) met de deuren nog open en mensen wachtend om in te stappen.
Ik dus bij een deur dicht bij de trap achteraan gesloten, daar stonden ook 2 man V&S. Dan gaat net als de persoon voor me instapt die deur dicht, persoon er nog een beetje tussen. Eén van die V&S verwijst mij naar de volgende deur die nog open was en waar ook nog mensen aan het instappen waren. Gebeurt daar weer hetzelfde, alleen nu bleef die deur half open staan en de persoon voor me wurmt hem nog een beetje meer open. Ik daar dus ook nog binnen, de 2 man V&S waren achter me aan gelopen, en terwijl ik instap gaan de deuren weer dicht met mij er tussen. Ik wurm me ertussen uit de trein in maar mijn laptoptas zit nog wel klem tussen de deuren. Eén van die V&S mannen duwt mijn tas naar binnen terwijl zijn collega via de portofoon aan treinpersoneel doorgaf dat er nog reiziger aan het instappen was en ze daarna konden vertrekken.
Reputatie 7
Badge
Ik maakte ook een keer een mooie blunder mee tijdens dagje vrij reizen met Weekend Vrij. Het maakt dan geen bal uit in welke trein je stapt waar je maar naar toe gaat. Dit speelt zich af in 2013... enkele maanden nadat de Hanzelijn werd geopend, welke zorgde voor een flinke verandering in de dienstregeling vanaf de randstad naar het noorden van het land.

Ik stapte op Den Haag in de Intercity naar Leeuwarden, met veronderstelling dat deze via Utrecht zou gaan, waar ik dus uit wou stappen. Nou maakte ik de vergissing dat dit in Rotterdam wel zo is, maar in Den Haag juist niet, want alles vanaf daar gaat dus via de Hanzelijn ;-)

Afijn, ik zat in de trein met de verwachting dat deze via Utrecht zou rijden. Ik kijk even op de NS App en ik lees dat er geen treinen reden tussen Rotterdam Alexander en Gouda vanwege een wisselstoring. Ik wacht dus de omroep af, want inmiddels zou je al bij Rotterdam Alexander zitten, vermoede ik, maar ik hoorde maar niks. Een oud vrouwtje tegenover mij zat waarschuwde ik maar uit vriendelijkheid dat er problemen op het spoor waren tussen Rotterdam Alexander en Gouda. Ze keek mij echt zo aan van... "Oke? En nu?"
Ik dacht: "Nou ja, we zien wel...."
Uiteindelijk keek ik nog even goed op de App naar mijn trein....

Juist, dit was de trein naar Leeuwarden via de Hanzelijn, en dus via Leiden, Schiphol en Duivendrecht.

Ik ben maar met een rood hoofd in Leiden uitgestapt na deze gênante vertoning 😉
Een keer bij werkzaamheden wist de NS ook niet meer waar deze sprinter er naar toe moest......(zie foto)
Ik heb een mooie anekdote van het Spoorwegmuseum. Een dag na de opening van het verbouwde museum wilde ik met mijn oma mee met de laatste museumpendel naar Itrecht Centraal. Toentertijd moesten reizigers voor de pendel achter een hek wachten dat de conducteur moet openen voordat reizigers het perron op konden. Mijn oma en ik stonden met nog vier andere mensen te wachten op de trein. Enkele minuten voor vertrektijd kwam de trein binnenrijden, maar niemand kwam het hek openen. We stonden te zwaaien en te roepen, maar de klok tikte verder, op vertrektijd vertrok de trein zonder passagiers.
Vervolgens zijn we met de andere reizigers door NS met een taxi naar Utrecht Centraal gebracht.
Reputatie 7
Badge +3

Blunder of foutje:
https://www.tubantia.nl/almelo/foutje-ns-trein-rijdt-station-almelo-voorbij~a1038d72/

En een dag eerder nam de sprinter naar Dordrecht vanuit Den Bosch een " verkeerde afslag" ipv naar Tilburg, die naar Vught. Heeft op Vught nog een stop gemaakt en via Boxtel alsnog naar Tilburg gegaan.

Dit dus:
 

0de8c9a6-2657-4a39-a26f-4a71083e2daa.jpg

Blunders. Oei. Inderdaad het omroepen is het eerste dat in mij opkomt. Ik denk dat iedereen bij het spoor wel eens een omroep een keertje verkeert heeft gedaan. Zo ook ik.
Anekdote van een jaar of 5/6 geleden:

"Dames en heren, het volgende station is Ruurlo, station Ruurlo."
Ik had al het gevoel dat ik iets verkeerd had gedaan. De HC piept mij op: "Eh, meester, volgens mij zijn we verdwaald."
Op dat moment besef ik mijn fout. Nieuwe omroep er achteraan: "Dames en heren, dat was het verkeerde bandje. Het volgende station is Raalte, station Raalte."
De HC reageert daarop heel droog over de portofoon: "Ah, u hebt de weg weer gevonden".
Op dat moment besef ik mijn fout. Nieuwe omroep er achteraan: "Dames en heren, dat was het verkeerde bandje. Het volgende station is Heino-Zuid, station Heino-Zuid."
De HC reageert daarop heel droog over de portofoon: "Ah, u hebt de weg weer gevonden".

Heino-Zuid, FTFY. Raalte, brr.
Badge +3
Raalte is natuurlijk wél veeel groter dan Heino :P

Dat zegt niks, met mijn 1.80m lengte zijn een hoop mensen ook groter dan ik, maar of ze ook leuker zijn is maar de vraag 😎

Reageer