Skip to main content
We hebben het vast wel eens meegemaakt: blunders op het spoor... zowel door NS personeel, als door de reizigers... deel de meegemaakte blunders hieronder, dan kunnen we lachen :D

Ik zal beginnen: ik ging zondag naar Barneveld. Vanaf Groningen had ik een directe intercity naar Amersfoort, waar ik moest overstappen. Ik zat in zo’n nieuwe dubbeldekker... je merkt haast niet dat je vertrekt, rijdt of stopt... zo ook op station Assen.. we stonden voor mijn gevoel wel erg lang stil.. ik wou net in de app kijken of er een verstoring was ofzo... en toen kwam ik erachter dat we alweer 3 minuten aan het rijden waren....

.

Hoi @NS_online ik was in slaap gevallen in de laatste trein van Rotterdam naar Roosendaal. 00.30 aangekomen in Roosendaal. Nu ben ik in alle haast mijn OV-chipkaart vergeten. Ik heb het weekend-vrij abonnement dit weekend nodig. Hoe kan ik dit regelen? Lichtelijk in paniek nu.

Nou ja, zie https://twitter.com/i/web/status/1647011150981210112 (komt vast wel goed)

Ben je in ieder geval in het mooie Roosendaal, toch !? 🤣

Zit het allemaal weer 's door te lezen. Dit is toch wel een van de beste topics ooit 😀

Dit was iets wat twee keer was gebeurd als blunder ongeveer half jaartje geleden. Sprinter van Haarlem naar Den haag. Op Leiden had de machinist blijkbaar niet door dat hij moest hier stoppen en reed door totdat hij klein stukje verder midden op de wissels stilstond. Na enkele minuten besloot de machinist om door te rijden naar Leiden Vink, omdat hij al te ver was doorgereden en we schuin over de wissels stonden. Exact week later gebeurde hetzelfde weer. 

Een andere soortgelijke blunder (ook traject Haarlem - Den haag) met een sprinter was dat de machinist vergat te stoppen bij Station Voorschoten en we midden op het spoor hierdoor stil moesten staan ver van Voorschoten al vandaan. 

Grootste blunder…

Ik woon in Middelburg en wilde een opleiding in Utrecht gaan doen. Het verschil qua openbaar vervoer tussen Middelburg en Utrecht is best een ‘cultuurshock’ en dat bleek ook meerdere keren.

Deze keer gaat het over bussen, maar het is zeker een blunder te noemen :)

Mijn intake bij de opleiding was meteen mijn eerste keer alleen in zo’n enorme stad, als 16-jarig jochie. Best spannend dus. Ik volgde braaf de adviezen van de NS Reisplanner en kwam aan op Utrecht Centraal. Volgens de planner moest ik nog de bus nemen, dus dat deed ik netjes.

Maar... het bleek een compleet ander systeem te zijn dan ik gewend was. In Utrecht werken de bussen met een kleur en een cijfer. Ik keek natuurlijk alleen naar het cijfer en hoppatee, ik zat in de verkeerde bus 🙈.

Als tweede:

Ik zat net een week of drie op mijn opleiding in Utrecht, Ik moest van Utrecht Centraal naar Utrecht Vaartsche Rijn. Destijds wist ik nog helemaal niks van de trams die daar om de vijf minuten naartoe rijden, dus ik nam elke keer de sprinter. Dat betekende rennen van spoor 9 naar spoor 21. De sprinter naar Leiden Centraal had wat vertraging en kwam als eerste aan. Iedereen rende naar die trein, en als gewoontedier deed ik lekker mee. Ik dacht dat ik goed zat, want er stond iets met ‘Rijn’. Totdat ik eenmaal in de sprinter zat en dacht: “Volgens mij gaan we de verkeerde kant op?"

Opzich onhandig dat de sprinter naar Leidsche Rijn en de sprinter naar Vaartsche Rijn op hetzelfde platform vertrekken, maar je maakt de fout maar één keer. 😃

Bedankt ​@mrfreeze dit is een geinige topic :)

Ow heb ook nog wel een leuke…

Toen ik net m'n SOV had zou ik na een verjaardag vanuit Arnhem per trein terug naar huis in toen nog Dordrecht reizen. Alleen helemaal vergeten dat het weekend was en ik dus een kaartje moest kopen.

Dus ik stapte in Ede-Wageningen uit, kocht het kaartje alsnog en nam de volgende trein. Die bleek echter door werkzaamheden slechts tot Driebergen-Zeist te rijden waar het een hele tijd duurde voor een Sprinter naar Utrecht kwam. De volgende doorgaande IC vanaf Ede-Wageningen haalde me tijdens het wachten in.

En een blunder van m'n broertje dat ik ook niet gauw vergeet: hij was ooit "iets" later op z'n studie nadat hij de toenmalige Sprinter van Dordrecht via Leiden, Schiphol en Hilversum naar Utrecht had genomen. Want ja, dat was toch de trein naar Utrecht 😅

Nog eentje dan 😃.

Ik maakte een ritje van Middelburg naar Goes om te gaan sporten. Het was een VIRM, en ik zat bovenin. Eenmaal in Goes liep ik de trap af. Terwijl ik dat deed, drukte ik op het knopje om de deur te openen en verloor ik mijn balans. Gelukkig herpakte ik me en zette ik mijn volgende stap. Maar daar ging het mis: ik zette mijn voet verkeerd neer en klapte met mijn enkel dubbel, precies op het moment dat de deur openging.

Dus daar lag ik, op de vloer, terwijl een tiental mensen buiten me aankeek. Ik stond snel op en sprintte de trein uit. Het bleek adrenaline te zijn, want een halfuur later kon ik niet meer op mijn voet staan.

Ik ben dus letterlijk tien seconden in de sportschool geweest, om daarna meteen weer terug naar het station te lopen (ik had beter kunnen kruipen). Het was nog een hele uitdaging om thuis te komen, maar het is me gelukt 🤣.

Ik weet niet wat ik erger vond, publiekelijk voor paal staan of een week lang niet kunnen lopen 🙈.

En dan had ik nog het geluk dat het op station Goes was en niet Rotterdam Centraal ofzo...

Nou dat waren al mijn gemaakte blunders wel, het valt nog mee met de dingen die ik heb gelezen.

Zo heb ik er ook nog wel eentje: Ik moest ooit voor een afspraak in Hengelo zijn. Vanuit Zwolle kan dat rechtstreeks. Ik wist dat dat (toen nog) een diesel was, en wist in Zwolle ook precies vanwaar die reed. Althans, dat dacht ik…

Afijn, ik de trein die vervolgens vertrekt. Verder tijdens de rit ook nergens meer op gelet, omdat ik wist dat het een redelijk stukje was naar Hengelo. De treinen hadden immers verder ook geen schermen met informatie. Totdat plots: “Dames en heren, het volgende station is Kampen”. Dat was het moment waarop ik begon door te hebben dat ik niet was waar ik had moeten zijn. Ik was met m'n stomme kop in het boemeltje naar Kampen gestapt. Niet naar de reisinformatie gekeken, maar gewoon domweg het dieseltreintje in, waarvan ik wist waar die reed.

De schade viel uiteindelijk gelukkig mee, ik ben met dezelfde trein weer terug naar Zwolle gegaan en ben vanaf Zwolle, weliswaar een half uur later, alsnog de (na 20 keer controleren) juiste trein naar Hengelo ingestapt…

Ow heb ook nog wel een leuke…

Toen ik net m'n SOV had zou ik na een verjaardag vanuit Arnhem per trein terug naar huis in toen nog Dordrecht reizen. Alleen helemaal vergeten dat het weekend was en ik dus een kaartje moest kopen.

Oei, als je met een SOV een week-SRP bedoelt is saldo laden voldoende en krijg je in het weekend 40% korting. Scheelt nogal voor Arnhem - Dordrecht!

Saldo bestellen kan online via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen en bij een NS incheck komt het automatisch op je kaart te staan. Even inchecken op Ede-Wageningen (NS paaltje op het perron) was dan voldoende geweest.

Maar je moet het allemaal wel weten… 🙄

Daniel is nog uit de tijd van de gelamineerde kaart en automaten die kortingskaartjes verkochten.

Daniel is nog uit de tijd van de gelamineerde kaart en automaten die kortingskaartjes verkochten.

Toen was een OV-Studentenkaart nog heel de week geldig! 🤣

Enorm veel treinkilometers mee gemaakt in het weekend, en doordeweeks gewoon van Eindhoven naar Zandvoort of Scheveningen of Hoek van Holland bij mooi weer 😅

Mijn blunder in de trein is dat ik dacht mijn ov chipkaart kwijt was, maar toch zat die diep in mijn jaszak verstopt het was wel even schrikken, want niet veel later werd ik gecontroleerd 

Toen was een OV-Studentenkaart nog heel de week geldig! 🤣

Enorm veel treinkilometers mee gemaakt in het weekend, en doordeweeks gewoon van Eindhoven naar Zandvoort of Scheveningen of Hoek van Holland bij mooi weer 😅

Nee zo oud ben ik ook weer niet, maar ik had nog wel een gelamineerde kaart ja, OV-chipkaarten bestonden nog maar net in Rotterdam vanaf ergens in mijn studententijd.

De grap is dan wel weer dat ik geloof ik wel drie keer een pasfoto extra heb ingeleverd voor de studenten OV-chipkaart die "binnenkort" zou komen, maar uiteindelijk pas na mijn afstuderen in 2006 is ingevoerd.

(En een blunder van DUO was dan weer dat ik m'n SOV steeds in het hemelsbreed dichtstbijzijnde postkantoor moest ophalen, wat vanuit Dordrecht Stadspolders in Papendrecht was waarbij ik met de bus zowat langs het postkantoor in Dordrecht kwam).

In de categorie struikelen die ​@Gorott introduceerde heb ik ook wel eens languit op de trap in het oude Arnhem Centraal gelegen in de spits. Ietwat hinkelend nog wel de trein gehaald.

Ow ja en een busblunder: mijn opleiding op de Hogeschool Brabant verhuisde op een zeker moment van Etten-Leur naar Breda en we mochten een keer gaan kijken op de nieuwe locatie in aanbouw. Samen met wat medestudenten toen in de juiste lijn in de verkeerde richting gestapt, dus na een rondje Breda Zuid zijn we maar in de stad wat gaan drinken, de nieuwe locatie hebben we pas na de verhuizing gezien 😅

En dan was er natuurlijk nog die keer dat ik mijn portemonnee verloor in de trein van Vlissingen naar Zwolle, en daar pas in Utrecht achter kwam. Daar stond ik dan, binnen de poortjes, zonder bankpas, OV-chipkaart en identiteitskaart. De uiteindelijke kosten liepen op tot meer dan 200 euro, mede omdat ik twee weken later bij de landmachtkazerne in Amersfoort moest zijn voor een intake en het maken van een ID-kaart vier weken duurt, tenzij je extra betaalt…

Dan lopen de kosten wel hoog op...

Mijn blunder werd veroorzaakt door een andere reiziger. Die had zoveel haast met instappen dat er op mijn hak werd getrapt en mijn schoen uitvloog. Deze viel tussen trein en perron op de rails. Dat betekende uitstappen, wachten tot trein weg was en schoen oprapen. En een trein later nemen. Dit was nog in de vorige eeuw, zelf iets oprapen van de rails zou ik nu met het drukke treinverkeer niet meer doen.

ik liep net de 1e klas uit omdat ik wou uitstappen en op dat moment liep er conducteur langs en die ging eerst de 1e klas controleren en toen vroeg de conducteur mag u ov chipkaart zien en ik zei ja dat is goed en de conducteur zei dat is helemaal prima, maar dacht dat ik een 2e klas ticket had en toch had ik gewoon netjes voor 1e klas betaalt. Mijn actie leek raar, maar goed ik vind wel fijn dat al die mensen die niet betalen voor 1e klas gecontroleerd wordt 

Mijn blunder werd veroorzaakt door een andere reiziger. Die had zoveel haast met instappen dat er op mijn hak werd getrapt en mijn schoen uitvloog. Deze viel tussen trein en perron op de rails. Dat betekende uitstappen, wachten tot trein weg was en schoen oprapen. En een trein later nemen. Dit was nog in de vorige eeuw, zelf iets oprapen van de rails zou ik nu met het drukke treinverkeer niet meer doen.

Als beelddenker zie ik dit helemaal voor me, en moet ik er stiekem toch wel een om lachen 😅

Ik kan mij ook nog een mooi verhaal herinneren van ongeveer 10 jaar geleden. Ik was onderweg naar Winschoten en ik zat in een GTW trein van Arriva. Schuin tegenover mij aan de andere kant van het gangpad zat een verkouden man, en tegenover mij zat een jonge vrouw. De verkouden man wou blijkbaar zijn neus snuiten, maar het geluid daarvan klonk als een verkouden olifant die aan het trompetteren was. **Pweeeeeeep**. Ik schoot in de lach, die vrouw tegenover mij ook, hoewel we beiden op onze lip moesten bijten om niet te schaterlachen. En die vrouw moest weer om mij lachen, en ik om haar. 

Al met al voelde het bijzonder gênant. 😅

Zag deze op het tweakers forum in het grote treinentopic voorbijkomen. Die van de SLT op de HSL klinkt mij zeer bijzonder in de oren.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/82122352#82122352

Zal wel het spoor richting HSL geweest zijn, met wat pech net voorbij de spanningssluis.

Ik heb ook wel eens een trein gehad die extra in Woerden zou stoppen, maar naar het perronloze middenspoor gestuurd werd. 

Ook een mooie qua foute rijwegen: toen er nog wel eens goederentreinen werden omgeleid via Dordrecht - Geldermalsen zijn er ooit twee naar Leerdam gestuurd die beide langer dan het passeerspoor waren.

En de afscheidsrit van NS op die lijn vertrok met vertraging nadat hij gepland bleek met kruising in Arkel (wat enkelsporig is).

Tot slot: in Dordrecht is de trein naar Geldermalsen ooit naar spoor 20 gewijzigd, zie op sporenplan.nl waarom dat wat lastig wordt (kopspoortje kant Zwijndrecht is het)

Tot slot: in Dordrecht is de trein naar Geldermalsen ooit naar spoor 20 gewijzigd, zie op sporenplan.nl waarom dat wat lastig wordt (kopspoortje kant Zwijndrecht is het)

Gewoon even steken joh, zo gedaan.

Zo leuk dat dit topic om de zoveel tijd weer eens boven komt drijven 🙂

Ik heb nog wel een keer meegemaakt dat er op alle stations werd gestopt tussen Vlissingen - Roosendaal + Lage Zaluwe + Dordrecht Zuid, waarom weet ik niet, het was ook niet gepland. Het resulteerde in iedergeval op een half uur vertraging.

Ik heb even in het archief gekeken van oude berichten in een groepsapp en heb de trein eindelijk kunnen vinden!!

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-11-15/2225

https://treinposities.nl/ritinfo/20221115/2225

Het bleek een vrij onstabiele rit te zijn...

Meerdere malen met de Thalys gereisd met vriendin en of man maar deze keer was ik alleen (vrouw, begin 40). Ik wist heel zeker dat ik het goede rijtuig en stoel had. Ik had me heerlijk geïnstalleerd tot er in Antwerpen een beleefde Belg kwam die meende dat ik op de verkeerde stoel zat. Ik bleef erbij dat hij fout zat en hij droop af. Kwam ik er net voor Parijs achter dat de hoede man wel gelijk had en ik verkeerd zat…ben m gaan zoeken op mn excuses aan te bieden maar niet meer gevonden. Nu check is alles 3 dubbel .

Ahja, dat had ik ook in een ICE ooit. Reservering in rijtuig 39 maar door de deurlayout van de ICE 3M via 38 ingestapt en de verkeerde kant op afgeslagen.

In rijtuig 38 bleek iemand precies hetzelfde stoelnummer ook van Utrecht naar Keulen gereserveerd te hebben. Dus stond even raar te kijken toen diegene me aansprak maar we waren er gauw achter wat er bij mij misgegaan was.

Reageer