Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief



Toon eerste bericht

161 reacties

Een voor degene die benieuwd zijn naar de feitcodes, of welke kosten alles met zich mee brengt:


Overal komt nog €9,- administratiekosten bij.


Vraagje over de feit codes die je hier vermeld hebt; Bij E129e (te bedelen of houden van inzamelingen) heb je er naast (geldboete gedeelte) geen bedrag invullen neer gezet.

Over dat laatste gedeelte van geldboete (bedoel ik) zijn de volgende 2 vragen; Wie bepaalt dan de hoogte van de boete als die al bepaalt wordt? Kan/mag je daar geen uitspraak over doen of ga je daar als HC niet over?
Een voor degene die benieuwd zijn naar de feitcodes, of welke kosten alles met zich mee brengt:


Overal komt nog €9,- administratiekosten bij.
Om alles toch even te bundelen (en zodat ik zelf naar dit topic kan verwijzen ;)):
Een van de artikelen waarop wij mogen handhaven is artikel 72 Wet Personenvervoer 2000:
Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

In het Besluit Personenvervoer 2000 staat verder uitgelegd hoe je dan de orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang kunt overtreden:
a. gedragingen waardoor de bediening en het gebruik van voorzieningen of van een vervoermiddel dan wel de taakuitoefening van het personeel van de vervoerder worden verhinderd of belemmerd,
b. misbruik maken van voorzieningen dan wel gebruik maken van voorzieningen of van een vervoermiddel op een tijdstip waarop deze niet voor gebruik beschikbaar zijn dan wel op een andere wijze dan waarvoor deze bestemd zijn,
c. uit een vervoermiddel werpen van stoffen of van voorwerpen,
d. zich in kennelijke staat van dronkenschap of onder kennelijke invloed van verdovende middelen bevinden,
e. afsteken van vuurwerk, of op zodanige wijze geluid voortbrengen dat anderen daarvan hinder ondervinden,
f. uitoefenen van beroep of bedrijf of het aanbieden van diensten,
g. tentoonstellen van voorwerpen, maken van reclame of propaganda, verspreiden van drukwerken, bedelen of houden van inzamelingen,
h. meenemen in een vervoermiddel van dieren, stoffen of voorwerpen, die hinder, gevaar, verontreiniging of beschadiging veroorzaken of kunnen veroorzaken,
i. roken in een vervoermiddel, station of halte, of gedeelten daarvan, ten aanzien waarvan de vervoerder heeft aangegeven dat roken niet is toegestaan,
j. zich bevinden op een station of halte op een tijdstip dat deze kenbaar gesloten is of op een gedeelte van een station of halte dat kenbaar daartoe niet toegankelijk is,
k. zich op een station of halte begeven langs een andere dan de daarvoor bestemde weg,
l. op een andere wijze hinder, gevaar, verontreiniging of beschadiging veroorzaken of kunnen veroorzaken.
De enige uitzondering is als je uitdrukkelijk toestemming hebt van de vervoerder.(bv. uitoefenen van beroep; Railcatering)
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/11/28/tk-bevoegdheden-boa-openbaar-vervoer. bijdragevandennis
Ik zie dat ik in mijn laatste zin een woord ben vergeten.

Deze vordering gaat dus alleen op als het om een vervoersbewijs gaat en bv niet als de jonge reiziger op de fiets op het perron wil gaan slalommen.
Erg fijn dat je deze informatie met ons deelt, Loes 🙂
Ander punt wat vaak voorbijkomt is het tonen van een geldig ID bewijs. Er is bij eerdere topics aangekaart dat wij een kind reizend op een railrunner, jonger dan 12 jaar niet de ID kunnen vorderen.

Nu blijkt dat wij dat wel kunnen. Kortweg gezegd als het om het vervoersbewijs gaat, mag op elke leeftijd een ID-bewijs gevorderd worden mits dit noodzakelijk is voor de controle.

Voorbeeld

Een reiziger toont mij een railrunner en ik heb een sterk vermoeden dat deze ouder is dan 11 jaar. Om dit te kunnen controleren mag ik een geldig ID bewijs vorderen.
Mocht deze reiziger geen ID bewijs bij hebben en blijkt dat deze jonger is dan 12 jaar, is strafrechtelijk vervolgen via een bekeuring niet mogelijk. Een vaststelling van de ID via de politie op het politiebureau behoort wel degelijk tot de opties.

Deze vordering gaat dus alleen op als het om een vervoersbewijs gaat en bv als de jonge reiziger op de fiets op het perron wil gaan slalommen.
Heb navraag gedaan en het digitaal handhaven kan een VenSer inderdaad het RDW raadplegen, vanwege hun Wet Mulder feiten. Denk hier bv aan een auto die fout geparkeerd staat bij het station en een calamiteiteningang blokkeert voor de hulpdiensten.
De invulling is nog in proefbedrijf en voor ons HC geldt dat helemaal.
Navraag nog niet gedaan Nooduitgang, maar er schoot mij ff iets te binnen. VenS hebben nl 2 feiten extra die ze mogen opsporen dan wij HC.

VenS mag nl ook bekeuren voor 2 feiten uit Wet Mulder:

Als weggebruiker niet stoppen voor rood knipperlicht bij overweglichten.

Als bestuurder een voertuig parkeren voor een inrit of uitrit.

Het is natuurlijk wel bij stations of sporen gerelateerd, maar het zit er bij hun bij en dan is de koppeling met het RDW niet zo gek. Als de bestuurder spoorloos is, kan men dus op kenteken bekeuren.

Dat zal het vermoed ik zijn. HC hebben er dus niets mee te maken.
Of de twee systemen worden gekoppeld, maar dat weet ik dus niet zeker. Ik zal het eens navragen, het staat er niet voor niets vermeld lijkt mij.
Apart. :?
Zou goed kunnen dat dat in een systeem komt, voor een HC heeft het echter geen toegevoegde waarde.
En in de toekomst:?
We hebben geen toegang tot RDW gegevens 😉 we kunnen wel uit de GBA gegevens opvragen!
Het bericht is aangepast. 'En waarom zou een conducteur toegang moeten hebben tot gegevens uit het RDW?'

😳
Wat een interessant stuk om te lezen. bedankt voor het delen ☺
Dank je CML, Nooduitgang en Loes 🙂
Je wordt er echt goed voor opgeleid en je hebt ook een examen voor je vaardigheden voor de boeg. Dat examen is ook volledig rollenspel met acteur. Laat het in je opleiding gewoon op je afkomen en dan komt het helemaal goed.
Dit is een openbaar forum. Laat het maar lekker op u af komen. Succes met de examens!
Als je zoals Loes schrijft tijdens de opleiding veel doet met acteurs en dat veel oefent zal dat het voor het examen wel een stuk makkelijker zijn. Vanuit mijn oude werk heb ik wel een hele berg ervaring als het gaat om boze, teleurgestelde en agressieve klanten. Ik heb er ook wel vertrouwen in. Maar je bent wel "naakt" in zo'n rollenspel met mensen die je beoordelen.
In de opleiding tot hoofdconducteur zal je veel gaan werken met acteurs om te leren omgaan met oa gesprekstechnieken. Juist het werken met een acteur zorgt ervoor dat je jezelf beter leert kennen. Bij een acteur kun je de situatie stilzetten, bij een reiziger op de trein niet.
Reputatie 3
Je wordt goed klaargestoomd en de BOA opleiding staat als een huis. Gewoon goed blijven opletten en goed meedoen. Vooral als je de kans krijgt om wat extra te oefenen met een acteur aanpakken (als er tijd over is bv) en wees niet bang om iets fout te doen. De moeilijkheidsgraad van de diverse casussen loopt op dus je wordt niet direct in het diepe gegooid.
.... Vooral het examen met de acteur lijkt me erg lastig en zie ik wel een beetje tegenop als ik dit zo lees.

Nee joh! 🙂
Zeer interessant Loes om het zo eens allemaal op een rijtje te lezen. Helemaal nu ik zelf HC word. Vooral het examen met de acteur lijkt me erg lastig en zie ik wel een beetje tegenop als ik dit zo lees.
Ik ben een tijdje geleden 3 reizigers tegengekomen, die BOA bij de politie waren. Ze zaten aan de balie en nemen aangiftes op. Ook zij hebben een dergelijk examen en training, alleen op hun domein gespecialiseerd. Het rollenspel ging bij hun vaak fout. Domein 1 heeft zo ook hun specialisatie en ik weet dat sommige gemeentes werken met bonnenquota, dus 2 bonnen minimaal in het uur schrijven en het verschil met domein 4 is dat wij altijd de "verdachte" spreken ipv bekeuren via kenteken.

Reageer