Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief | NS Community

Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief


  • NS Hoofdconducteur
  • 7966 reacties
Ik had het beloofd om wat meer over de BOA te schrijven en dit topic is dus bedoeld voor vragen over de BOA, in het bijzonder de BOA-OV en om meer te weten te komen wat een BOA nu exact is. BOA (Buitengewoon Opsporings Ambtenaar) is iemand, die voldoet aan verschillende eisen en een titel van opsporingsbevoegdheid heeft en een akte. Simpel gezegd, de persoon die BOA is moet betrouwbaar zijn, moet de kennis op orde hebben en er moet een noodzaak zijn om strafbare feiten op te sporen.
In Nederland zijn zo’n 23.500 BOA’s werkzaam bij 1.100 verschillende instanties (bron: politie).
De BOA staat in principe onder de politie, dit zijn Algemeen Opsporings Ambtenaren en er wordt wel een goede samenwerking met elkaar verwacht. Eke BOA is herkenbaar aan het insigne. Dit dient elke BOA, welk domein ook die in het openbaar werkt, heeft een draagplicht om het insigne te dragen. Deze verplichting is er sinds 2008. Er zijn wel uitzonderingen, als het het werk van de BOA belemmerd, mag de BOA in burger werken en heeft geen draagplicht, wel dient hij of zij altijd zich desgevraagd te legitimeren. Het insigne stelt een vuist, een scepter en een schild voor.



In 2008 heeft men in de media een campagne gevoerd om deze verandering en het BOA-insigne te verduidelijken. Dit is gebeurd via kranten, tijdschriften en andere media. Welke andere media wordt helaas verder niet vermeld.

De BOA’s kennen 7 domein gebieden.

Domein 1: Openbare Ruimte (bv de stadswacht, parkeercontroleur)
Domein 2: Milieu, welzijn en infrastructuur (bv boswachter, inspecteur dierenbescherming)
Domein 3: Onderwijs (bv leerplichtambtenaar)
Domein 4: Openbaar vervoer (bv hoofdconducteurs (HC) NS, controleur openbaar vervoer, veiligheidsteam openbaar vervoer gemeente Amsterdam, BOA ProRail)
Domein 5: Werk, inkomen en zorg (bv medewerker vd Arbeidsinspectie, sociale rechercheur)
Domein 6: Generieke opsporing (bv weginspecteurs Rijkswaterstaat, BOA van de FIOD)
Domein 7: BOA bij de politie (bv baliemedewerker, koerier, meldkamercentralist)

Door de opsplitsing van deze domeinen, wil men duidelijkheid verschaffen wat een bepaalde BOA nu wel en nu niet mag. Een BOA beëdigd voor domein 1 mag zich niet bezig gaan houden met het opsporen van strafbare feiten voor domein 4, anders gezegd, een stadswacht mag geen bekeuring uitschrijven aan een verdachte, die op het station staat te roken, het station valt namelijk onder domein 4. Men gaat er dus vanuit, dat de BOA zelf goed weet wat zijn of haar domein is en wat hij of zij daadwerkelijk mag.

In de 7 domeinen kan er ook sprake zijn dat men politiebevoegdheden heeft. Denk hierbij aan het gebruik van wapens, handboeien en identiteitsfouillering. Ik zoom nu in op de BOA-OV, domein 4. Bij NS hebben alle HC een BOA bevoegdheid, dit hebben we nodig om onze functie uit te oefenen (staat zo omschreven) en de collega’s van Veiligheid en Service (VenS) zijn BOA-OV+. De + geeft aan dat deze groep politiebevoegdheden heeft. Daar moet men elk jaar een examen voor afleggen. Alle BOA’s moeten overigens elke 5 jaar aantonen dat ze bekwaam zijn gebleven (wij (NS) doen dat door elke 5 jaar een examen te doen). De collega’s VenS mogen dus meer als wij HC. Dit is overigens niet te zien aan het BOA-insigne, die is nog steeds dezelfde als voor elk domein. Onze BOA-OV’s zijn beëdigd om strafbare feiten op te sporen voor de Spoorwegwet en het daarbij behorende Besluit.

Een BOA herkenbaar aan het insigne, hoeft zich niet uit zichzelf te legitimeren als BOA zijnde. Als men hierom vraagt, dient de BOA zich te legitimeren. Dit is wettelijk vastgelegd.

Verder staat beschreven dat de BOA in eerste instantie gastheer of gastvrouw is in zijn of haar domein en dat men bij overtredingen kan handhaven en iemand mag staande houden. In het OV geldt dus als een HC of een VenS-er iets zien wat niet mag, bv roken in de trein, mogen beide groepen hiervoor de persoon staande houden en zijn of haar identiteit vaststellen. Een machinist mag dit bij voorbeeld niet, aangezien deze geen BOA-OV bevoegdheid heeft. Een toezichthouder mag iemand, die als verdachte wordt aangemerkt niet staande houden en zal als hij of zij er iets mee wil, deze persoon dus moeten aanhouden als burger.

In de afspraken omtrent veiligheid, vinden er via onze collega’s VenS steeds meer burger acties plaats in de trein en op stations. Deze collega’s zijn op dat moment natuurlijk niet in uniform en dragen geen BOA-insigne. Bij controle in burger in de trein ben ik gewend dat men zich vooraf meld bij mij als HC en tevens Chef van de Trein, zodat kenbaar gemaakt kan worden dat er op die manier controle plaats gaat vinden. De omroep vindt pas plaats na vertrek van de trein. Meestal zie ik ze een geel vest aantrekken of dragen het BOA-insigne om hun nek. Politie in burger doet meestal ook mee aan dit soort acties. Doel is om een trein “schoon te vegen” en dus iedereen gecontroleerd te hebben. Degenen die een UVB krijgen of een andere bekeuring worden door de politie direct doorgelicht op openstaande geldboetes of gevangenisstraf die men nog moet uitzitten.

Het omvat natuurlijk veel meer, maar ik hoop dat ik een en ander wat heb kunnen verduidelijken en ik nodig iedereen uit om het aan te vullen, te verbeteren of om er vragen over te stellen. Of ik overal antwoord op weet, dat kan ik helaas niet beloven.

Een link van een gebruikte bron op internet:

https://www.politie.nl/themas/buitengewoon-opsporingsambtenaar.html

161 reacties

Bedankt Loes en Slidestops
Zeer informatief 🙂 Zo leren ook wij moderators weer wat bij 😃
Reputatie 7


[...]
Wanneer vragen wij een geldig identiteitsbewijs. In ieder geval bij een e-ticket, dit op naam gestelde vervoersbewijs is persoonlijk en om na te gaan of de gegevens op dit vervoersbewijs daadwerkelijk de identiteitsgegevens zijn van de betreffende reiziger, mogen wij daar een identiteitsbewijs vorderen.
De meest gangbare identiteitsbewijzen zijn:

1. Paspoort
2. Nederlandse Identiteitskaart
3. Nederlands rijbewijs
4. Verblijfsdocumenten I t/m IV

Een persoonlijke OV-chipkaart is geen geldig identiteitsbewijs, want het is niet door het rijk uitgegeven en is niet gestaafd op het GBA register.


Loes schrijft hier Nederlands rijbewijs. Moet dat per se een Nederlands rijbewijs zijn ?
Een buitenlands rijbewijs ' is niet door het rijk uitgegeven en is niet gestaafd op het GBA register', maar dat geldt natuurlijk voor alle buitenlandse documenten.
Een rijbewijs geldt alleen binnen Nederland als geldig identiteitsbewijs. Zo kun je je over de grens ook niet identificeren met alleen je rijbewijs, maar zal je daarvoor ook een identiteitsbewijs of paspoort nodig hebben.

Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs.

Bron op site van overheid

Tot zo ver de officiële theorie. In de praktijk accepteert men het meestal wel. We kunnen namelijk wel een proces verbaal o.i.d. opmaken op basis van die gegevens. (als de pas van binnen de EU komt)

Een rijbewijs buiten de EU wordt meestal niet geaccepteerd, omdat daar cruciale informatie mist.
Reputatie 7
Een rijbewijs geldt alleen binnen Nederland als geldig identiteitsbewijs. Zo kun je je over de grens ook niet identificeren met alleen je rijbewijs, maar zal je daarvoor ook een identiteitsbewijs of paspoort nodig hebben.

Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs.

Bron op site van overheid

Tot zo ver de officiële theorie. In de praktijk accepteert men het meestal wel. We kunnen namelijk wel een proces verbaal o.i.d. opmaken op basis van die gegevens. (als de pas van binnen de EU komt)

Een rijbewijs buiten de EU wordt meestal niet geaccepteerd, omdat daar cruciale informatie mist.


Merci voor de snelle reactie. Inmiddels heb ik via die site ook een letterlijk antwoord op bovenstaande vraag gevonden alhier.


Rijbewijs

Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
een uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.
https://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaag/onderwerpen/453987-boa-s-willen-pepperspray
Alsjeblieft niet zeg 🤦🏻 Straks krijgen ze ook nog een taser...
Alle BOA's zou ook betekenen alle conducteurs. Daar ben ik sowieso op tegen. Voor V&S zou het nog kunnen, maar in de kern zijn wij een service verlenen bedrijf en past het niet in de visie van NS..

Laten we hopen dat het in de toekomst ook nog niet nodig zal zijn bij ons, kwa agressie ed.
Als HC zit ik niet te wachten op geweldsmiddelen. Ik ben juist van mening dat hoe meer je iemand bewapend, dit tot meer agressie zal leiden.
Er is een nieuwe feitcode voor ons bijgekomen:
E-103: misbruik maken van een vervoersbewijs door gebruik te maken van vervoersbewijs dat aan een ander persoon is verstrekt
Als HC zit ik niet te wachten op geweldsmiddelen. Ik ben juist van mening dat hoe meer je iemand bewapend, dit tot meer agressie zal leiden.
Inzet in andere domeinen kan wel leuk zijn. "Loes de boswachter!" 😍 en "Slidestops van parkeerbeheer." 🤗 ; - )
Even zonder dollen, domein 1 zou voor ons als V&S niet verkeerd zijn 🙂
Kan ik me voorstellen Slidestops, maar of je het echt wil? Denk alleen dat het meer voor private bedrijven intressant is die boa's verhuren. Kan me niet voorstellen dat de NS wil dat jullie in meerdere domeinen actief zijn.
Domein 1 zou erg handig zijn voor handjeugd op en om station. Evenals drugs gebruikers & misbruik maken van voorzieningen op en om het station & foutparkeerders op plekken die gereserveerd zijn voor vervangend bus vervoer etc etc
Maak me meer zorgen om de wenselijkheid in ruime zin.
Reputatie 7
Badge
Zijn politie agenten ook BOAs?
Dat bestaat binnen de politie wel, voor bepaalde administratieve taken, voor mensen die niet op straat lopen.

Maar de normale agent is een algemeen opsporingsambtenaar.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/u-ziet-het-goed-deze-vuilnisman-heeft-beveiliging~be3ef1c8/
Domein 1 zou erg handig zijn voor handjeugd op en om station. Evenals drugs gebruikers & misbruik maken van voorzieningen op en om het station & foutparkeerders op plekken die gereserveerd zijn voor vervangend bus vervoer etc etc
Dat die weg al enige tijd geplaveid wordt is natuurlijk wel iets om bij stil te staan. Is het echt wenselijk om boa's in meerdere domeinen bevoegdheden te geven?
Ik voel er niks voor. Wetskennis blijkt nu vaak al tegen te vallen. Eerst maar eens focussen op professionaliseren binnen één domein.

Zegt Henk, terwijl ook onze boswachters pepperspray krijgen straks!
Daar begint 't gedonder al: https://nieuws.ns.nl/ns-introduceert-bodycam-voor-veiligheid--service-medewerkers/ 😎

Ook het ruime merendeel van de reizigers (75 procent) staat positief tegenover de bodycam.

Er is dus ook een best grote groep reizigers die negatief tegenover de bodycam staat. Interessant!
Ze kunnen dat ding beter de hele dag laten opnemen. Krijgen we een indruk hoe de dag van een v&s medewerker eruit ziet. .... 🌭

Straks nog een wapenstok en pepperspray, inzetbaar in meerdere domeinen.... 🤔
Nog even en we zien een V&S medewerker met een lasergun langs de weg staan 🤣
https://tweakers.net/nieuws/140615/veiligheidsmedewerkers-ns-krijgen-bodycam-van-nederlandse-makelij.html

In de eerste thread in de comments wordt nog gelinkt naar dit topic zelfs 🤐

Ik hoor bij de 25% die tegen is (ja, ik vergeet voor het gemak even de zwevers).
Ik vind het best vreemd dat de bodycam pas wordt ingeschakeld
als de veiligheidsmedewerker zélf vindt dat dát nodig is.

Reageer