Buslijnen die op zondag niet rijden in Zuid-Limburg

Ik was een wandeling aan het plannen voor zondag in Zuid-Limburg. Ik reis zelden met de bus. Er zijn complete lijnen die niet rijden en lijnen die ermee ophouden om 19.00. Dat is even schrikken. Nu kom ik er wel, maar via een grote omweg. Er zijn nu dorpjes in Zuid- Limburg die het moeten hebben van dagjesmensen en toeristen en daar stopt op zondag geen bus?? Sorry, dat is voor mij de grootste waanzin!

19 reacties

Daar zal NS weinig voor u kunnen betekenen vrees ik. Waardeloos om te lezen overigens, maar ik denk dat u dit beter bij Arriva kunt aankaarten. Zij verzorgen daar het busvervoer
@ loes
Dit topic was niet zozeer bedoeld als vraag maar meer als waarschuwing richting de mensen die eens naar Zuid-Limburg willen gaan voor een dagje, weekend of vakantie. Ondertussen op de niet zo geweldige website van Arriva ontdekt hoe ik contact met ze kan opnemen. Zuid-Limburg je zult er maar wonen:D
Reputatie 7
Badge +3
@loes
In Limburg bepaalt de Provincie bepaalt het voorzieningen niveau en die concentreert zich op de treindiensten aangezien die veel rendabeler zijn dan de busdiensten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik was een wandeling aan het plannen voor zondag in Zuid-Limburg. Ik reis zelden met de bus. Er zijn complete lijnen die niet rijden en lijnen die ermee ophouden om 19.00. Dat is even schrikken. Nu kom ik er wel, maar via een grote omweg. Er zijn nu dorpjes in Zuid- Limburg die het moeten hebben van dagjesmensen en toeristen en daar stopt op zondag geen bus?? Sorry, dat is voor mij de grootste waanzin!
Welkom buiten de Randstad. In de meeste provincies buiten de Randstad rijdt een groot deel van de buslijnen niet meer 's avonds en in het weekend. De reden is simpel, op veel lijnen bestaat 80-90% van de reizigers uit scholieren en studenten.

In Limburg is het relatief nog gunstig, In Brabant zijn er ook grotere plaatsen van 5.000-10.000 inwoners waar in het weekend geen bus meer komt. En in reformatorische streken (Veluwe, Betuwe, Rivierenland, Zeeland) rijden er zeker op zondag vrijwel helemaal geen bussen.

En Connexxion maakte deze week bekend een deel van de zondag ook te willen stoppen met het stadsvervoer in Nijmegen.

Dit topic was niet zozeer bedoeld als vraag maar meer als waarschuwing richting de mensen die eens naar Zuid-Limburg willen gaan voor een dagje, weekend of vakantie. Ondertussen op de niet zo geweldige website van Arriva ontdekt hoe ik contact met ze kan opnemen. Zuid-Limburg je zult er maar wonen:D

Waar, wanneer en hoe vaak er gereden wordt bepaalt niet Arriva maar de Provincie. Ik denk dat je met je klachten dus op het Provinciehuis in Maastricht moet zijn. Daar zullen ze je echter waarschijnlijk adviseren een fiets te huren of met de auto te komen.
@hwson

Dat vind ik dan wel erg tof te noemen dat u wilde waarschuwen. Dat had ik er nog niet uit gehaald 😉.
Reputatie 7
Badge +3
Het is wel eens goed zo'n waarschuwing hier te plaatsen. Veel mensen uit de Randstad realiseren zich als ze in het weekend een dagje met de trein op stap gaan niet dat er dan buiten de Randstad vaak geen aansluitend openbaar vervoer is. Vandaar dat een initiatief als de OV-fiets zo belangrijk is.
Ik kom elk jaar in Zuid Limburg. De meeste wandelaars pakken gewoon de auto. Niemand denkt er aan om met het OV weg te kunnen. Een dorpje als Epen, Mechelen kun je wel vergeten. Misschien gaat daar wel een bus, maar echt rendabel lijkt mij ook niet. Naast veel wandelaars heb je ook veel wielrenners. Vanuit Kirchroa gaat ook een stoomtrein van ZLSM daar maken wandelaars ook gebruik van. www.zlsm.nl
Reputatie 7
Badge +3
Als je geen auto hebt kun je je wandeling ook zo plannen dat je bij het ene station begint en bij een ander station eindigt.
Badge +3
Kom, laat ik eens wat fact-checken.
Op zon- en feestdagen rijdt lijn 57 van Maastricht naar Gulpen v.v. (via o.a. Gronsveld, Epen, Mechelen) ieder uur. Laatste bus van Gulpen naar Maastricht vertrekt om 23.09 uur.
Een kleine steekproef leert mij dat het busvervoer in Zuid-Limburg een stuk beter is dan in bijvoorbeeld Overijssel. Daar rijdt op zondag vanuit Deventer naar Zwolle lijn 161 helemaal niet en op zaterdag slechts tot Diepenveen.
Reputatie 6
Badge
Jullie klagen voor niks, in de gemeente Bladel rijdt altijd maar 1x per uur een bus en na 17:00 rijdt er niets meer.

En tja, in de randstad is busvervoer veel realistischer. Kom dan maar hier wonen als je het zo slecht hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Een kleine steekproef leert mij dat het busvervoer in Zuid-Limburg een stuk beter is dan in bijvoorbeeld Overijssel. Daar rijdt op zondag vanuit Deventer naar Zwolle lijn 161 helemaal niet en op zaterdag slechts tot Diepenveen.
Er is wel een flink verschil tussen het dicht bevolkte Zuid-Limburg en het dun bevolkte Noord-Limburg. Maar alles bij elkaar is het in Limburg inderdaad beter dan in bijv.Overijssel, Drenthe, Groningen of de refo-regio's.
Telefonisch contact gehad met Arriva. In principe is op zondag elk dorp, soms met een omweg bereikbaar. Wat was nu de geplande busreis? Geleen Busstation naar Schimmert Kerk. Ruwe schatting 10 km. Reisadvies Geleen- Meerssen met buslijn 30 Dan Meerssen -Schimmert met andere bus. Totale reistijd een uur!! 😞
Reputatie 7
Badge +3
Dan had u dus beter met de trein naar Meerssen kunnen gaan i.p.v. naar Geleen.
Reputatie 4
Kortom, met een beetje plannen valt het nog mee.
@ Waldo G
Van maandag tm zaterdag een kwartier in de bus zitten en 's zondags een heel uur en dat noem jij meevallen?? Ook het buskaartje wordt dan vier keer zo duur! i.p.v. ca € 2.50 iets meer dan € 10,-
Eindconclusie: Bij mooi weer ga ik met de fiets en bij slecht weer ga ik niet.
Badge +3
@ Waldo G
Van maandag tm zaterdag een kwartier in de bus zitten en 's zondags een heel uur en dat noem jij meevallen?? Ook het buskaartje wordt dan vier keer zo duur! i.p.v. ca € 2.50 iets meer dan € 10,-
Eindconclusie: Bij mooi weer ga ik met de fiets en bij slecht weer ga ik niet.

Overdrijven is ook een kunst.
Hier een reisadvies voor zondag 16 april.

Kosten: €5,19. Wel duurder dan op maandag maar niet vier keer zo duur.
Maar nog altijd een stuk beter dan Overijssel waar op zondag helemaal geen bus rijdt.
@ iMark Schijnbaar niet goed gekeken. Tot Meerssen met de trein en dan verder met de bus is iets meer dan €9,- Ik denk dat ik dat gezien heb. Ik heb gisteravond ook nog gekeken naar andere omwegen en dan komen allerlei behoorlijk hoge bedragen voorbij. Zo'n soort dingen moet je eigenlijk niet doen 's avonds als je moe bent en dan zomaar uit je blote hoofd een bedrag van een buskaartje opschrijven. Heb ik weer van geleerd.
Reputatie 6
Badge
Is het niet goedkoper om een uurkaartje te kopen bij een buschauffeur? Dat doe ik ook altijd als ik met RET zowel met de Metro als Tram moet: 3 euro voor een uurkaartje en dus voor 3 euro thuis 's avonds laat.
€4,80 met maximum reistijd een uur en twintig minuten. Voordeel voor mij € 0,39
Ja zo'n soort kaartje heeft Arriva Limburg ook. Maar je hebt nog een Dagkaart en een Dagkaart Dal.Ik ga eens kijken wat voor mij het beste is. Bedankt voor de tip.

Reageer