Cijfers over het aantal reizigers per trein traject.

• 13 October 2015
  • 12 reacties
  • 4809 Bekeken

Hoi allemaal,

Voor de Utrecht Data School ben ik bezig met een netwerk analyse via gephi (zie afbeelding) van het Nederlandse spoorwegennet. Nu heb ik wel data kunnen vinden over de drukste stations naar in en uitstappende reizgers, maar ik zou ook graag data hebben over de treintracjecten. Dus hoeveel reizigers er per traject reizen.

Iemand enig idee waar ik deze kan vinden of aan de NS kan opvragen?

Met vriendelijke groet,
Robin de Krijger

12 reacties

Wat leuk. Ik ben heel benieuwd wat een moderator voor tips kan geven. (ben ook wel heel nieuwsgierig).
Misschien even bellen met 030-751 51 55 Wie weet dat zij u meer informatie kunnen geven
Dat soort informatie wordt door NS nooit verstrekt, omdat het concurrentiegevoelig zou zijn. Als je toch iets in die richting wilt proberen, dan zou je kunnen kijken naar het aantal treinen en het materieel dat daarvoor ingezet wordt op bepaalde trajecten als een indicator voor het aantal reizigers.
ik heb even gezocht. en ik weet iet of ik deze informatie mag geven, maar ik heb deze site gevonden http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/ misschien leuke extra informatie al denk ik niet dat je er wat aan hebt.
Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf ook tot de conclusie gekomen dat dit onderwerp lastig gaat worden. Daarom stel ik mijn onderzoek bij en ga twitterberichten analyseren over te vollen treinen. Een erg actueel onderwerp: https://www.rover.nl/actueel/908-september-tot-nu-toe-meeste-meldingen-volle-treinen-in-2015

Een eerste korte analyse van berichten over te volle treinen van vorige jaar laat een duidelijke piek zien in de herfst.

Zoektermen die ik gebruikt hebt:

All of these words: "trein"
Any of these words:

"volle trein" "trein vol" "vol" "druk" "geen zitplaats" "moeten staan" "staanplaatsen" "niet kunnen zitten" "geen zit plaatsen" "niet kunnen zitten" "geen zitplaatsen" "overvolle trein" "te volle trein" "sardine blik" "blik sardientjes" "afgeladen vol" "bomvol" "boordevol" "gevuld" "overladen" "stampvol" "volgepakt" "overvolle" "te weinig plaatsen" "achtergebleven op perror" "overbezetting"

None of these words: "schoonmaken" "houdt vol" "hou vol"

Als mensen nog andere woorden voor te volle treinen hebben hoor ik het graag 🙂
Als mensen nog andere woorden voor te volle treinen hebben hoor ik het graag :)

"stapelen" "haringen in een ton" "Japanse toestanden" "liggen in het bagagerek" "moeten bij elkaar op schoot"
Toch weer 38 tweets erbij 🙂. Bedankt!
Ik zie dat "veevervoer" ook nog ontbreekt.
Ik heb ooit eens wat pogingen gedaan om die telcijfers en dergelijke te pakken te krijgen. Dat is bestraft met een hele onplezierige middag HGB-IV. Op de interwebs zijn wat oude instapcijfers te vinden, en in principe zijn er wel prognoses per trein te krijgen, maar ik ben bang dat we dan samen een onplezierige middag moeten ondergaan 😉
Ik gebruik zelf altijd #NS #irritatiefactortje Misschien dat je daar ook wat mee kan
Reputatie 1
Badge
INSTAPcijfers per station zijn nog heel recent-over 2014, verstrekt in een algemeen toegankelijk document dat vooral bedoeld was om bedrijven te interesseren om winkeltjes te openen of reclames te plaatsen. Vooral op onderwegstations moeten deze goed met drukte correleren op die lijn. Bvb tussen nijmegen en den Bosch moet iedere instapper toch die lijn gebruiken.
Hele grote drukte is een typisch fenomeen voor de herfst en meestal enkel op het laatste deel van een treinroute tot de grote school-stad: bvb vanaf Nijmegen lekker vol vanaf Oss en te druk in den Bosch-oost-voor 3-4 minuutjes (MITS trein op normale lengte).
Ah, is die in 2014 weer eens verstrekt. Is alweer een tijdje geleden dat ik die lijst nodig was, destijds was de laatste stand 2006 ofzo.
Badge +3
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/aantal_in-_en_uitstappers_per_station-147203

Reageer