Compensatie vervangende bus Amstelveenlijn

• 9 oktober 2019
  • 4 reacties
  • 220 Bekeken

Badge +3
Voor treinreizigers die wel eens met de vervangende bus 55 vanaf station Amsterdam Zuid richting Amstelveen gereisd hebben is er nieuws dat misschien niet algemeen bekend is. Ik kwam bij toeval de pagina https://www.gvb.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/ritprijs-buslijn-55-aangepast tegen op de website van het GVB.

In het kort komt het erop neer dat omdat de vervangende bus 55 een langere route rijdt dan indertijd sneltram 51 er teveel reiskosten gerekend zijn en dat alle ritprijzen opnieuw berekend zijn. Wanneer je voor 5 augustus gereisd hebt, heb je recht op compensatie. De compensatie wordt automatisch klaargezet als bestelling die je kunt ophalen met je OV-chipkaart bij zo'n kleine gele oplaadautomaat die je ook in supermarkten ziet. Ik heb dat vandaag gedaan op het perron in Duivendrecht. Wel opvallend is dat je niet te zien krijgt wat er wordt bijgeschreven. Dat moet je dan weer nakijken via je account bij OV-chipkaart.

De compensatie kun je ophalen tot 1 december 2019.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Vreemd, bij Arriva betaal je bij langere omleidingen altijd een hoger of lager tarief omdat de daadwerkelijke kosten in rekening worden gebracht.
Badge +3
Blijkbaar heb je de webpagina niet of niet helemaal gelezen. Het GVB geeft expliciet aan dat het in het geval van bus 55 om een zeer uitzonderlijke situatie gaat. Bij andere omleidingen worden standaard de werkelijk gereisde kilometers in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +3
Ik snap de reden dat er gecompenseerd wordt niet, dit is weer een hoop rompslomp. Juist als het om een langdurige omleiding gaat lijkt het me logisch om de afstandstabel aan te passen aan de werkelijke situatie.
Badge +3
Niet de afstandentabel maar de prijstabel is aangepast zodat die zoveel mogelijk lijkt op wat een reiziger betaald zou hebben voor een reis met sneltram 51. De vervangende bus 55 rijdt weliswaar gedeeltelijk parallel aan de route van de 51 maar doet dat met aanzienlijke slingers waardoor de ritten veel duurder waren geworden.

De Vervoersregio heeft besloten tot de prijsaanpassing omdat de situatie met de vervangende bussen minimaal 2 jaar gaat duren.

Reageer