beantwoord

Conducteur worden

Hallo forum!

Ik ben Teun, 12 jaar oud en helemaal gek van treinen. Ik zou dus later graag bij NS willen gaan werken als machinist of conducteur. Conducteur lijkt mij wel erg mooi. Maar ik heb daarom (misschien) een rare vraag:

Ik ben autistisch en doe VMBO-TL (theoretische leerweg). Ik ga dus (als het goed is) voor een VMBO-diploma. Ik ben de laatste tijd gaan zoeken over hoe en wat, omdat men laatst langs bij mij op school is geweest, om het over je toekomst (opleiding) te hebben. Toen heb ik gekeken bij 'Werken bij NS'. Daar vond ik de vacature voor (hoofd)conducteur. Ik las even de voorwaarden over opleiding en zo na, maar toen zag ik iets, wat mij wel een beetje in de war bracht.

Die vraag was: kan ik met een VMBO-diploma ook een conducteursopleiding gaan volgen. Want er staat: je moet beschikken over een MBO-diploma. Bij machinist kan je wel met een (V)MBO-diploma de opleiding volgen. Weet iemand hoe dat zit?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Teun Lukassen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 26 mei 2017, 21:42

https://werkenbijns.nl/werkgebied/operatie/hoofdconducteurs/

Ik neem aan dat je voor je achttiende klaar bent met het vmbo en dan nog de tijd hebt om een mbo opleiding te volgen. Succes. 🙂
Bekijk origineel

10 reacties

https://werkenbijns.nl/werkgebied/operatie/hoofdconducteurs/

Ik neem aan dat je voor je achttiende klaar bent met het vmbo en dan nog de tijd hebt om een mbo opleiding te volgen. Succes. 🙂
Hallo Teun Lukassen, wat leuk dat je het forum hebt gevonden,

Ook erg leuk dat je conducteur wilt worden. Volgens de website moet je een MBO opleiding hebben afgerond. Met een VMBO TL diploma kan je op niveau 3 MBO instromen. Lijkt het je niet leuk om de opleiding machinist te volgen? Als je die hebt afgerond kan je alsnog solliciteren als Hoofdconducteur.
Reputatie 7
Badge

Die vraag was: kan ik met een VMBO-diploma ook een conducteursopleiding gaan volgen. Want er staat: je moet beschikken over een MBO-diploma. Bij machinist kan je wel met een (V)MBO-diploma de opleiding volgen. Weet iemand hoe dat zit?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Teun Lukassen.

Joh, dat lukt je wel. Als je op deze leeftijd al zo´n hoog niveau hebt dan vlieg je over een paar jaar zo door MBO 3 heen. en daarna als je geslaagd ben voor je MBO 3 diploma kan je meteen beginnen met de opleiding tot conducteur. ;)

Maar uuhm, je gaat toch hopelijk niet zo´n hele strenge conducteur worden he? 😳
Dat meteen beginnen is natuurlijk niet altijd mogelijk.. en of je streng bent of niet... hou dat nog maar even voor je. Dit is een openbaar forum, dus hou ons EVENTUEEL op te hoogte, NA HET BEHALEN VAN JE VMBO DIPLOMA.
Reputatie 7
Badge
Dat meteen beginnen is natuurlijk niet altijd mogelijk.. en of je streng bent of niet... hou dat nog maar even voor je. Dit is een openbaar forum, dus hou ons EVENTUEEL op te hoogte, NA HET BEHALEN VAN JE VMBO DIPLOMA.

Volgens mij staat je Capslock aan.
🆒:P
Volgens mij staat je Capslock aan.

ECHT? :?:) 😉
Reputatie 7
Badge

ECHT? :?:) ;)

Ja echt waar, beste brave Nooduitgang. 🙂

ECHT? :?:) ;)

Ja echt waar, beste brave Nooduitgang. :)

Ben redelijk braaf. 😉
Reputatie 7
Badge

Ben redelijk braaf. ;-)

Dat is heel mooi. 🙂
Reputatie 7
Ik ben Teun, 12 jaar oud en helemaal gek van treinen. Ik zou dus later graag bij NS willen gaan werken als machinist of conducteur.

Ik ben autistisch en doe VMBO-TL (theoretische leerweg). Ik ga dus (als het goed is) voor een VMBO-diploma

Hoi Teun,

Ik wil je niet gelijk uit de droom helpen, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee zult moeten houden. Als eerst schrijf je dat je helemaal gek bent van treinen. Pas daar echt mee op, als je zou gaan solliciteren, want die mensen worden direct in de 1e ronde er al uit gevist. NS wil namelijk geen mensen die meer met de treinen bezig zijn, als hun werk. Er zijn maar erg weinig mensen die bij de NS in de operatie werken (Conducteurs, machinisten en dergelijke) die zelf ook nog echt treinen als een hobby hebben.

Vervolgens schrijf je dat je autistisch bent. Ook dit is een aandachtspuntje. Ik weet niet in hoeverre je dit zou kunnen belemmeren van je werk, maar je wordt psychologisch gekeurd bij de toelating en er zijn eisen gesteld. Je kunt denk ik zelf het best beoordelen of je wel of niet geschikt zou kunnen zijn voor dit werk, anders wil ik gerust even met je meedenken.

Ik typ dit absoluut niet om je te ontmoedigen, want ik heb echt een prachtbaan en gun het iedereen. Ik wil je alleen wel waarschuwen en je realistisch een antwoord geven, zodat je niet voor verrassingen komt te staan :)

Mocht je nog vragen hebben, mag je ze gerust hier stellen, maar je mag me ook best een privéberichtje sturen!

Succes!

Reageer