Dagjes uit naar fotogenieke kleine stadjes

• 8 mei 2019
  • 9 reacties
  • 379 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb veel gereisd door Nederland met de trein, op de Eemslijn tussen Roodeschool en het eind van de wereld na, heb ik alle lijntjes voor het personenenvervoer in bedrijf zijn of waren na 1975, bereden.

Nu was dat gereis meestal van grote stad naar grote stad, en die steden ken ik nu wel. Ik ben benieuwd of er nog kleine rustige stadjes zijn met een station dicht bij bezienswaardigheden die leuk op de foto te zetten zijn. Mijn laatste stadje was Leerdam, was ik ook nog nooit geweest, maar dat viel enorm tegen. Het mogen stadjes zijn in heel Nederland behalve in de Zaanstreek / Waterland want dat ken ik wel (ik woon daar).

Verleden jaar ben ik in Zutphen geweest, niet echt een klein stadje, maar voor de hobbyfotograaf een mooi stadje. Verder heb ik alle middelgrote steden wel gehad, ik zoek dus echt stadjes tussen de intercitysteden in die aan mijn aandacht met 140 km/u voorbij getrokken zijn.

9 reacties

Badge +3
Zaltbommel is een fotogeniek vestingstadje. Wel een behoorlijke wandeling vanaf het station. Naarden is ook zo'n vestingstadje en ook een aardige wandeling vanaf Naarden-Bussum.
In mijn herinnering is Culemborg ook fotogeniek. Maar het is erg lang geleden dat ik daar geweest ben.

Franeker vond ik ook erg aardig. En dan zijn er natuurlijk nog de hangende keukens in Appingedam.
Reputatie 7
Badge +4
Aanvulling: Schagen, Harlingen, Hindeloopen, Workum. Neem voor de laatste twee de boot vanaf Enkhuizen. Vanaf Beilen met de bus naar Orvelte.

Franeker ben ik zeker met iMark eens,

Met mooi en helder weer: Bus vanaf Leeuwarden of Veenwouden naar Dokkum en Moddergat.

U struikelt in dit laatste plaatsje, met de inderdaad wat rare naam, wel eens over de fotografen, vooral bij avondlicht. Ongeëvenaard uitzicht over het Wad, Schiermonnikoog en Ameland. Prachtig historisch plaatsje en een oorverdovende stilte. Tweede op de verkiezing mooiste plek van Nederland, en dat had de eerste moeten zijn.

Het is overigens niet het einde van de wereld maar het begin ervan. 😇
Badge +3
Als er ook met de bus gereisd mag worden: vanuit Hilversum of Naarden-Bussum naar Huizen, Laren en/of Blaricum.
Reputatie 6
Doesburg is erg mooi. Veel historie. Bekend van de Doesburgse mosterd. Vlak aan de IJssel. Een kort ritje met de bus van station Dieren. En ook leuk: Delden (met station). Zowel het oude binnenstadje als het landgoed Twickel met het gelijknamige kasteel op loopafstand van station. Verder nog: Ootmarsum! Historisch centrum, kunstgaleries, museum. Geen station helaas, maar goed bereikbaar met de bus vanaf Almelo.
Reputatie 7
Badge +4
In uw regio zijn Hoorn en Enkhuizen natuurlijk ook juweeltjes, en in wat mindere mate Alkmaar.
Reputatie 3
https://www.landschapinnederland.nl/bronnen-en-kaarten/kaart-van-beschermde-stads-en-dorpsgezichten

Op deze link kunt u zien welke stadjes en dorpen allemaal beschermd zijn. Deze kaart gebruik ik om mooie plaatsjes uit te zoeken. Succes!

Alleen plaatsjes van een paar honderd inwoners zou ik niet zo gauw doen. Daar ben je in een half uur wel uitgekeken.

Of u gaat met de bus langs de Vecht. Loenen a/d Vecht, Vreeland, Breukelen, Maarssen en Oud-Zuilen zijn stuk voor stuk schitterend.
Reputatie 4
Als een stukje busreizen of fietsen geen probleem is, is Thorn (het witte dorp) natuurlijk ook wel een mooi plekje. En als u van Asperges houdt, zijn hier genoeg plekken waar deze te verkrijgen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thorn_(Limburg)
Reputatie 1
Dank allemaal voor de suggesties. Ik heb inmiddels Gorinchem, Culemborg en Zaltbommel gedaan. Grootste verrassing was Zaltbommel, nooit geweten dat er zo een leuk stadje naast die hoge kerktoren (die je vanuit de intercity ziet voorbij schuiven) lag. Culemborg trok mij al langer de aandacht omdat dat ook vanuit de trein er veelbelovend uitziet. In Gorinchem viel het mij erg tegen dat er bijna overal auto's mochten komen, zonde, want het is een mooi stadje dat je eigenlijk moet bekijken zonder steeds voor de sokken te worden gereden. Culemborg en Zaltbommel zijn autoluw in het oude centrum, en dat is wel fijn.
Reputatie 3
Trein naar t harde en dan even op de NS fiets of met de bus naar Elburg. Kampen is ook prachtig!

Reageer