beantwoord

Dagreizen naar buitenlandse bestemmingen

  • 25 januari 2015
  • 5 reacties
  • 869 Bekeken

Hallo forumleden,

Via een ander topic werd het idee aangedragen om eens te kijken of mensen nog tips hebben voor dagtochten richting het buitenland. Reizen die je al een keer gemaakt hebt of kan gaan maken. Mogelijk op basis van kaartjes die in het buitenland te koop zijn.

Ik trap af; heb voor komende week het Ques-Durchs-Land-ticket gekocht. Iemand ervaring met dit ticket?

Groet
icon

Beste antwoord door henkputs 25 januari 2015, 14:28

Zéér gedetailleerde informatie over het QdL("Dwars-door-het-land")-kaartje vind je op de website van de DB. Er is inderdaad op allerlei fora heel wat over afgekeuveld, maar al te vaak is de informatie vaag. Ik heb het QdL nooit gebruikt, omdat steeds een andere optie handiger of goedkoper was.

Gebruik het kaartje vooral als je op één werkdag (niet in het weekend) per trein een lange enkele reis wilt maken, of een iets minder verre rondreis door verschillende bundesländer. Koop het als je tijd zat hebt, met meer personen bent en niet van te voren iets met "sparpreis" hebt kunnen boeken, of als je vrij wilt zijn om heel veel in de trein te zitten. €44 voor één persoon, elke persoon meer (t/m 5) €8 extra. Je kunt bijna overal komen in één dag, maar let op dat het kaartje pas vanaf 9 uur geldig is, en alleen in treinen van het "Nahverkehr": RE-treinen, die vaak sneller dan de NS-intercity, RB-boemels en ook S-Bahnen in bv het Roergebied en Berlijn. Alléén de IC's (herkenbaar aan de lichtgrijze wagons met rode band) en ICE's (die vliegtuigen op wielen) zijn uitgesloten.
Op de website van de DB (reiseauskunft.bahn.de, ook in het Nederlands) kun je routes zoeken en aangeven dat je alleen met "nahverkehr" (streekvervoer) wilt reizen en dan krijg je bijvoorbeeld een verbinding naar Basel, München of Berlijn met een stuk of negen treinen.

In het weekend kun je beter een Schönes Wochenende kopen (ook via internet, van €40 euro voor 1 tot €56 voor 5 personen). Daarmee mag je behalve alle regionale treinen ook vrijwel alle lokale bussen en trams nemen. En het is geldig vanaf Venlo of Enschede. Op bahn.de vind je pdf's (in het Duits) met tot in detail waarmee en tot waar je mag reizen. Je kunt er bijvoorbeeld ook mee tot in Stettin in Polen komen en daar de stadsbus nemen. En omdat je ook vóór 9 uur mag vertrekken kun je makkelijker de Poolse, Tsjechische, Oostenrijkse, Zwitserse of Franse grens halen.

Let op dat als je niet al te ver reist, je beter één van de "Ländertickets" kunt kopen, doordeweeks geldig vanaf negen uur, zaterdag en zondag de hele dag. Met het Niedersachsenticket kun je met regionale treinen, trams, bussen en metro's Hamburg, Münster, Hannover, de Harz en bijna Kassel bereiken(23 euro voor één persoon). Dat is vooral handig vanuit Groningen. Noordrijn-Westfalen is wat duurder: vanaf 29 euro voor één persoon, ook geldig vanaf Enschede en Venlo. Dat heet Schöner Tag Nordrhein-Westfalen. Let op, vooral als je het niet via internet maar uit en automaat haalt! Ik heb toeristen in het weekend met een "Schöner Tag NRW" ontmoet, terwijl ze een "Schönes Wochenende hadden willen kopen.

Van al die kaartjes vind je gedetailleerde voorwaarden en, helemaal uitgespeld, waar je precies mag komen: download de "Beförderungsbedingungen" een plattegrond en het "Geltungsbereich", meestal onder aan de bewuste pagina. Daarmee kun je uitzoeken of jouw reis toch met een Quer-durchs-land-kaartje moet maken.

Overigens, wie binnen het Roergebied en een groot gebied daaromheen blijft, kan bij het VRR(Verkehrsgemeinschaft Rhein/Ruhr) terecht voor dagkaarten in allerlei gebieden en gebiedjes. Als je een beetje goed bent in puzzelen en in geografie, en creatief met "Tarifgebiete" weet te spelen, kun je voor 16,90 met zijn tweeën (of 13,30 in je eentje) vanaf de grens bij Venlo naar bijvoorbeeld Düsseldorf, Duisburg en Krefeld reizen, en daartussen, en weer terug, met àlle OV, behalve dan de IC's en ICE's. Kijk in de "Tarifberater". Maar pas op! De boekingspagina's van VRR vormen een doolhof vol valkuilen.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 1
Badge
Ja, maar het wochenendticket is voor de meesten een veel betre buy-of 2 Landestickets, want de meeste reizen gaan toch niet zover.
Opgelt voor de leek; je kan dus met deze tickets in De NIET alle treinen gebruiken-enkel de langzamere lokale Regional of RE (regio express), NIET die mooie witte sneele ICE of IC/EC!!
QdL geldt enkel in treinen, die andere ook in een zeer groot deel van het andere OV, bus/metro/tram, nooit voor 9.00 ma-vr.
Verder denk ik dat er al zat fora zijn die allang topics hebben over wat je vraagt en dit bovendien niet NS betreft-dan komt dwarsligger weer dwars liggen. Kijk bvb op worldonrails.nl of ovinnederland.nl of forum.opeenshadikhet.nl, mnaar er zijn er nog meer. Deze zijn overigens vaak wel heel erg trein-fanaat gericht.
Reizgersvereniging ROVER heeft elk jaar een Buitenlandnr waar eigenlijk kort in staat wat je vraagt. rover.nl heeft ook een forum, maar dat komt vrijwel niemand meer. Er is wel een topic met dito tips.
Reputatie 2
Ik trap af; heb voor komende week het Ques-Durchs-Land-ticket gekocht. Iemand ervaring met dit ticket?QLT is een leuke manier om een stukje duitsland te verkennen. Ik heb het kaartje bijna 3 weken geleden gebruikt om met mijn vriendin een stukje te reizen. Echter wij zijn opgestapt in Emmerich. Aangezien we toch wekelijks in Duitsland boodschappen doen, was het voor ons een kleine moeite om vanuit hier te vertrekken. Als je in Duitsland bent is op een gegeven moment de treinkeuzechaos die sommige mensen een stuk minder, zeker aangezien ik zelf een paar jaar in Duitsland ben grootgeworden.
Reputatie 2
Overigens leuk idee's anders nog voor locale reizen met de NS als basis:

- Via Roosendaal overstappen op de NMBS/SNCB. Je kan daar via Antwerpen naar Kortrijk. Reizigers uit Limburg eo kunnen via Maastricht, Luik en Gent (Maastricht-Luik G, Luik G - Gent Sint-Pieters (eindbestemming is Oostende) en dan elke trein naar Kortrijk). In Kortrijk kan je voor 8 euro een trampoline kaart kopen, waarmee je in alle regionale treinen van de NMBS/SNCB in Belgie en TER in Frankrijk kan reizen. Leuk om omgeving van Lille en Calais te verkennen. Rondom de zomervakantie en december zijn er goedkope tickets voor de reis in Belgie zelf verkrijgbaar, die voor 2015 12 euro kosten. Als je via Antwerpen komt, de trein trein Antwerpen-Lille staat lang genoeg stil in Kortrijk om daar bij het loket de kaart te kopen. De trein via Antwerpen heeft een mooie overstap op op de ICbrussel van de NS.
Reis kost NS tarief tot Roosendaal, circa 15 euro tijdens actieperiodes Belgie in en door bij de NMBS en 8 euro voor de trampoline kaart.

- Als je reist naar Maastricht, kan je via Luik en Arlon makkelijk naar Luxemburg. In Arlon koop je het kaartje naar Luxemburg, welke daar geldt als dagkaart. Werkt niet via Roosendaal en enkel te doen als je voor 10 uur in Maastricht bent op heenreis. Verder hetzelfde als het vorige idee.

- Verken toekomstig 'NS reis', via Roosendaal naar Antwerpen en Noorderkempen. De dure Thalys passeerd het, maar met de locale trein reis je toch over het belgisch gedeelte van de hogesnelheidslijn. Kaartje Roosendaal-Noorderkempen is de koop bij de TB van de NMBS/SNCB die je nabij de stoptrein naar Antwerpen vind op Roosendaal.
Reputatie 2
Zéér gedetailleerde informatie over het QdL("Dwars-door-het-land")-kaartje vind je op de website van de DB. Er is inderdaad op allerlei fora heel wat over afgekeuveld, maar al te vaak is de informatie vaag. Ik heb het QdL nooit gebruikt, omdat steeds een andere optie handiger of goedkoper was.

Gebruik het kaartje vooral als je op één werkdag (niet in het weekend) per trein een lange enkele reis wilt maken, of een iets minder verre rondreis door verschillende bundesländer. Koop het als je tijd zat hebt, met meer personen bent en niet van te voren iets met "sparpreis" hebt kunnen boeken, of als je vrij wilt zijn om heel veel in de trein te zitten. €44 voor één persoon, elke persoon meer (t/m 5) €8 extra. Je kunt bijna overal komen in één dag, maar let op dat het kaartje pas vanaf 9 uur geldig is, en alleen in treinen van het "Nahverkehr": RE-treinen, die vaak sneller dan de NS-intercity, RB-boemels en ook S-Bahnen in bv het Roergebied en Berlijn. Alléén de IC's (herkenbaar aan de lichtgrijze wagons met rode band) en ICE's (die vliegtuigen op wielen) zijn uitgesloten.
Op de website van de DB (reiseauskunft.bahn.de, ook in het Nederlands) kun je routes zoeken en aangeven dat je alleen met "nahverkehr" (streekvervoer) wilt reizen en dan krijg je bijvoorbeeld een verbinding naar Basel, München of Berlijn met een stuk of negen treinen.

In het weekend kun je beter een Schönes Wochenende kopen (ook via internet, van €40 euro voor 1 tot €56 voor 5 personen). Daarmee mag je behalve alle regionale treinen ook vrijwel alle lokale bussen en trams nemen. En het is geldig vanaf Venlo of Enschede. Op bahn.de vind je pdf's (in het Duits) met tot in detail waarmee en tot waar je mag reizen. Je kunt er bijvoorbeeld ook mee tot in Stettin in Polen komen en daar de stadsbus nemen. En omdat je ook vóór 9 uur mag vertrekken kun je makkelijker de Poolse, Tsjechische, Oostenrijkse, Zwitserse of Franse grens halen.

Let op dat als je niet al te ver reist, je beter één van de "Ländertickets" kunt kopen, doordeweeks geldig vanaf negen uur, zaterdag en zondag de hele dag. Met het Niedersachsenticket kun je met regionale treinen, trams, bussen en metro's Hamburg, Münster, Hannover, de Harz en bijna Kassel bereiken(23 euro voor één persoon). Dat is vooral handig vanuit Groningen. Noordrijn-Westfalen is wat duurder: vanaf 29 euro voor één persoon, ook geldig vanaf Enschede en Venlo. Dat heet Schöner Tag Nordrhein-Westfalen. Let op, vooral als je het niet via internet maar uit en automaat haalt! Ik heb toeristen in het weekend met een "Schöner Tag NRW" ontmoet, terwijl ze een "Schönes Wochenende hadden willen kopen.

Van al die kaartjes vind je gedetailleerde voorwaarden en, helemaal uitgespeld, waar je precies mag komen: download de "Beförderungsbedingungen" een plattegrond en het "Geltungsbereich", meestal onder aan de bewuste pagina. Daarmee kun je uitzoeken of jouw reis toch met een Quer-durchs-land-kaartje moet maken.

Overigens, wie binnen het Roergebied en een groot gebied daaromheen blijft, kan bij het VRR(Verkehrsgemeinschaft Rhein/Ruhr) terecht voor dagkaarten in allerlei gebieden en gebiedjes. Als je een beetje goed bent in puzzelen en in geografie, en creatief met "Tarifgebiete" weet te spelen, kun je voor 16,90 met zijn tweeën (of 13,30 in je eentje) vanaf de grens bij Venlo naar bijvoorbeeld Düsseldorf, Duisburg en Krefeld reizen, en daartussen, en weer terug, met àlle OV, behalve dan de IC's en ICE's. Kijk in de "Tarifberater". Maar pas op! De boekingspagina's van VRR vormen een doolhof vol valkuilen.
Wat haal ik hier veel informatie uit, heel erg bedankt allen. Ga ook eens kijken op de andere fora 😃 Waar ik nu achter ben is dat je heel goedkoop kan reizen en dat je heel erg veel kan zien.

Reageer