beantwoord

DDNG HSL en 200 km/u

• 17 maart 2020
  • 7 reacties
  • 542 Bekeken

Reputatie 3

Beste NS, 

Ik heb ergens gelezen dat jullie de Nieuwe Dubbeldekker die in 2027 komt, niet geschikt willen maken voor HSL en 200 km/u. Dit vind ik zeer onverstandig. De ICR op ICD is al best druk (7 bakken). Als de ICNG (16 bakken, vergelijkbaar met 12 ICR bakken) eenmaal van de onvermijdelijke kinderziektes is verholpen zal het nog drukker worden. Dat zal de komende 40 jaar alleen maar stijgen. Dus, kan de DDNG worden aangepast aan HSL 200 km/u (Eventueel een subserie)? Er zijn trouwens gewoon dubbeldekkers geschikt voor 18 ton (TGV Duplex). En Coradia en Desiro leveren ook gewoon Dubbeldekkers.

Groet,

ReizigerRijssen

icon

Beste antwoord door Edwin 17 maart 2020, 13:53

Volgens mij heb ik al aangegeven dat er gewoon lichtgewicht DD's zijn te maken (zelfs kant en klaar als KISS200)

We hebben al snelheidsbeperkingen bij wind met enkeldeksmaterieel, dat wordt met dubbeldeks nog veel erger en al helemaal als je lichtgewicht mat gaat gebruiken. Volgens mij is dat hier al een keer aan bod gekomen.

Bekijk origineel

7 reacties

Ik durf hier weinig over te zeggen, ReizigerRijssen, wij (als Klantenservicemedewerkers dan) hebben tot dusver niks aan informatie gekregen over een eventuele nieuwe dubbeldekker in 2027. Het enige wat ik kan terugvinden hierover is dit artikel, waarin enkel wordt aangegeven dat we denken over nieuw dubbeldekker materieel. Ik zie overigens dat er in dat artikel ook al een toelichting is gegeven waarom er geen dubbeldekkers ingezet worden op de HSL-Zuid, dus hier zal ongetwijfeld over nagedacht worden bij het zoeken naar een aanbesteding.

Reputatie 3

Volgens mij heb ik al aangegeven dat er gewoon lichtgewicht DD's zijn te maken (zelfs kant en klaar als KISS200)

Reputatie 7
Badge +3

Dubbeldekkers zijn voor de HSL minder geschikt en elders zijn en komen er geen trajecten met 200 kmh.

Reputatie 7
Badge

We hebben al snelheidsbeperkingen bij wind met enkeldeksmaterieel, dat wordt met dubbeldeks nog veel erger en al helemaal als je lichtgewicht mat gaat gebruiken. Volgens mij is dat hier al een keer aan bod gekomen.

Reputatie 7

Dubbeldekkers zijn voor de HSL minder geschikt en elders zijn en komen er geen trajecten met 200 kmh.

Behalve de trajecten die er allang zijn natuurlijk, die je nu even vergeet te benoemen 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Lees anders even deze brief aangaande het materieelbeleid en lees waarom NS nou juist geen volledige dubbeldekkers voor de HSL zal bestellen.  Of denk jij dat jij het weer beter weet dan degene die hier over gaan.

Zie naast de al eerder genoemde reden ook deze: 

Verder in de brief wordt het nog uitgebreider uitgelegd, misschien heb je er nu de scholen toch dicht zijn tijd voor dit goed door te lezen.  En maak verder maar eerst even je middelbare school af en wie weet kun je later bij NS solliciteren.

Reputatie 7
Badge +3

De ‘lessons learned’ zijn natuurlijk maatgevend. Niemand wil een tweede Fyra fiasco. 

Er zijn amper dubbeldekstreinen die op HSL’s rijden. Voor zover ik weet is er alleen de TGV Duplex, een ontwerp uit begin van de jaren negentig in de vorige eeuw. Die voldoet niet aan de TSI PRM (de specificaties waaraan het materieel moet voldoen gericht op mensen met beperkte mobiliteit) en is dan ook in 2011 uit productie genomen.

Een nieuwer type dubbeldekker is de Duitse IC2, een trek-duwtrein met loc. Weliswaar geen problemen met apparatuur op het dak bij deze trein maar die niet sneller rijdt dan 160 km/u. 

Ik denk dat we lang kunnen wachten voordat de industrie een dubbeldekker heeft ontworpen die voldoet aan alle eisen om op de HSL te rijden.

Reageer